جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4121- تاریخ : 1396/11/25 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)

معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش:
حذف پيک‌ نوروزي دانش آموزان

معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش :
حذف مدارس نمونه دولتي دوره اول متوسطه طي 3 سال


از گوشه و كنار


كاغذ اخبار


روان شناسي دانش آموزي


زنگ تفريح


 معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش:
 حذف پيک‌ نوروزي دانش آموزان 

معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش‌و‌پرورش از حذف پيک نوروزي خبر داد و گفت در نوروز سال آينده داستان‌نويسي جايگزين اين پيک‌ها خواهد شد.رضوان حکيم‌زاده در نشست خبري روز گذشته که در قالب تشريح برنامه‌هاي جديد نوروزي براي دانش‌آموزان برگزار شد ضمن تشکر از وزير آموزش و پرورش براي بازگرداندن فرصت کودکي به کودکان با تصميم اخير خود مبني بر حذف آزمون‌هاي خاص اظهار کرد: داستان‌خواني، داستان‌گويي و داستان‌نويسي جايگزين پيک‌هاي نوروزي مي‌شود.وي اضافه کرد: طبق بررسي‌هاي صورت گرفته پيک‌هاي نوروزي در تعميق و تثبيت اطلاعات دانش‌آموزان نقشي نداشتند و باعث مي‌شدند خانواده‌ها درگير چگونگي انجام آن باشند.
حکيم‌زاده بيان کرد: با توجه به اين موضوع در سال‌هاي 92 و 93 طبق دستورالعمل جديد زمينه‌ها و فرصت‌هاي يادگيري در محيط طبيعي شاد و بانشاط مورد تاکيد قرار گرفت و استان‌ها برنامه‌هايي براي توانمندسازي معلمان داشتند تا فعاليت‌هاي يادگيري را طراحي و از توليد متمرکز پيک نوروزي و ارسال آنها به مدارس خودداري کنند.وي تصريح کرد: اين موضوع چالش ايجاد مي‌کرد و همه معلمان در مناطق کمتربرخوردار امکان نداشتند از پيک نوروزي استفاده کنند، بنابراين بايد فعاليت‌هايي را جايگزين مي‌کردند.
دانش‌آموزان امسال با داستان‌خواني آشتي مي‌کنندمعاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: امسال تصميم داريم که با توجه به اهميت اساسي فعاليت داستاني در پرورش قدرت تخيل و آموزش ارزش‌ها، بستر مناسبي را براي آشتي دادن کودکان به داستان‌خواني، داستان‌گويي و داستان‌نويسي در قالب فعاليت نوروزي ايجاد کنيم.
حکيم‌زاده اظهار کرد: يکي از قالب‌هاي اصلي که خدا در قرآن براي بيان حقايق هستي و ارزش ها استفاده کرده است، نقل قصه است.معاون آموزش ابتدايي وزارت اموزش و پرورش افزود: کودکان امروز به واسطه درگيري بيش از حد به فعاليت‌هاي الکترونيکي فرصت زيادي براي داستان ندارند که اين موضوع يک چالش اساسي است.وي عنوان کرد: هدف ما از انتخاب اين فعاليت عمده اين است که داستان را جايگزين پيک کنيم.
اين موضوع در جهت متناسب کردن فعاليت‌هاي عيد با اقتضائات عيد است. هدف اين موضوع توسعه و ترويج داستان و تقويت مهارت خوانداري، شنيداري و گفتاري دانش‌آموزان است.حکيم‌زاده عنوان کرد: پرورش خلاقيت و قوه تخيل و ابتکار دانش‌آموزان، محور قرار گرفتن و به رسميت شناختن حق هدايت و راهبري از جمله اهداف اين فعاليت خواهد بود.وي به ويژگي‌هاي اين فعاليت يادگيري که در جهت هدفمند کردن فعاليت‌هاي دوره ابتدايي است، اشاره کرد و گفت: اين فعاليت متناسب با رشد جوانب عقلاني، عاطفي و اجتماعي است و استقلال و ابتکار عمل دانش‌آموز را محور قرار مي‌دهد در اين حال به آداب و رسوم محلي نيز توجه مي‌شود.
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش افزود: اين طرح متناسب با شرايط ايام تعطيل خواهد بود که بايد معلمان به دانش‌آموزان کمک کنند تا در کنار استفاده از فرصت بازديد و تفريح، از تعطيلات نوروزي لذت ببرند.حکيم‌زاده بيان کرد: قالب و چارچوب اين فعاليت خواندن کتاب داستان و تهيه خلاصه کتاب است. در اين صورت دانش‌آموزاني روايت‌گر، داستان‌خوان و داستان‌نويس خواهيم داشت.وي همچنين اضافه کرد: دانش‌آموزان بايد ياد بگيرند که نام کتاب خوانده شده، نام نويسنده و انتشارات کتاب را يادداشت کنند تا به مهارت مستند دانش‌آموزان کمک شود.وي تاکيد کرد: دانش‌آموزان مي‌توانند گزارش ديد و بازديد، سفر و گردش را در قالب روايت‌گونه بنويسند و خاطره و داستان خود را نقد همچنين صداي خود را ضبط کنند.


 معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش :
 حذف مدارس نمونه دولتي دوره اول متوسطه طي 3 سال  

معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه امسال آزمون ورودي مدارس نمونه دولتي در پايه هفتم برگزار
نمي‌شود، گفت: مدارس نمونه دولتي دوره اول متوسطه طي سه سال حذف خواهند شد.
علي زرافشان معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس در خصوص «سرنوشت مدارس نمونه دولتي در دوره اول متوسطه»، اظهار داشت: حذف آزمون از مدارس نمونه دولتي و استعدادهاي درخشان در پايه هفتم صورت مي‌گيرد، اما آزمون ورودي پايه دهم اين مدارس برقرار است.
وي ادامه داد: قبلاً براي ورود دانش‌آموزان به مدارس تيزهوشان و نمونه دولتي دوره دوم متوسطه دو آزمون برگزار مي‌کرديم، اما امسال تنها يک آزمون برگزار مي‌شود.
معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مدارس نمونه دولتي در دوره اول متوسطه طي 3 سال حذف مي‌شود؛ به اين شکل که امسال اين مدارس در دوره اول متوسطه ورودي دانش‌آموز ندارند و فقط پايه‌هاي هشتم و نهم در اين مدارس تحصيل مي‌کنند.
زرافشان بيان داشت: وقتي اين دو پايه به تدريج خارج شدند، اين مدارس به صورت دولتي و عادي مي‌شوند و پس از 3 سال، اين نوع مدارس در متوسطه دوره اول، از سيستم آموزشي حذف خواهند شد.


 از گوشه و كنار 

بطحايي:
برطرف كردن انحرافات آموزش و پرورش در ماه هاي آينده
آموزش و پرورش مصمم است هرآنچه را که نظام تربيتي ما را به انحراف کشيده است، برطرف کند.
وزير آموزش‌وپرورش خبر از تغيير و تحولات اساسي بسياري در اين وزارتخانه طي ماه‌هاي آينده خبر داد و پيش‌بيني کرد که واکنش‌هاي ناشي از آن کمتر از مصوبه حذف آزمون‌ها در مقطع ابتدايي نخواهد بود.
سيد محمد بطحايي در گفت‌وگو با پانا درباره اقدامات وزارت آموزش و پرورش در زمينه نظام اقتصادي و منابع انساني اين وزارتخانه گفت: هم اکنون طرح ها و برنامه‌هايي در وزارتخانه در حال پيگيري و انجام است که چنانچه از هم‌اکنون اعلام شود، موج بسيار زيادي ايجاد خواهد کرد که کمتر از واکنش هاي ناشي از مصوبه اخير در مقطع ابتدايي نيست. ما در ماه‌هاي آينده، تغييرات و تحولات اساسي بسياري را شاهد خواهيم بود زيرا وزارت آموزش و پرورش مصمم است هرآنچه را که نظام تربيتي ما را به انحراف کشيده است، برطرف کند.

دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش :
لزوم طراحي لباس جديد براي آموزش و پرورش!
دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: اگر لباس «آموزش و پرورش گذشته»، امروز به تن دانش‌آموزان نمي‌رود، بايد لباس جديدي براي آن طراحي کنيم.
به گزارش فارس، مهدي نويدادهم دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش در نشست دو روزه نمايندگان شوراي عالي آموزش و پرورش در استان‌ها که در باشگاه فرهنگيان برگزار شد، با اشاره به وضعيت آموزش و پرورش در سال 57 تا حال حاضر، اظهار داشت: در سال 58 ـ 57، 342 هزار معلم فعاليت مي‌کرد که اين آمار در حال حاضر به 927 هزار و 724 نفر رسيده است.
وي ادامه داد: در ابتداي انقلاب 8 ميليون و 300 هزار دانش‌آموز داشتيم اما در حال حاضر حدود 13 ميليون دانش‌آموز و با نوآموزان دوره پيش‌دبستاني، در مجموع 14 ميليون و 700 هزار دانش‌آموز تحصيل مي‌کنند.
وي تأکيد کرد: اگر لباس آموزش و پرورش گذشته امروز به تن دانش‌آموزان نمي‌رود، بايد لباس جديدي براي آن طراحي کنيم ضمن اينکه بايد باور کنيم که آموزش و پرورش را به گونه‌اي ديگر ديده، تعريف کرده و مديريت کنيم تا پاسخگوي مطالبات امروز و فرداي جامعه باشد.

مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران:
دانش‌آموزان بايد لذت يادگيري را بچشند
به گزارش اداره اطلاع رساني و روابط عمومي آموزش و پرورش شهر تهران ، طرح پايش و توانمندسازي نيروي انساني مناطق 1 و2 شهر تهران با حضور باقري مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران در محل سالن دبيرستان شهيد مدني منطقه يک برگزارشد.
در اين جلسه مهندس باقري نيروي انساني را زير بناي توسعه کشور قلمداد نمود و اظهارداشت: نيروي انساني کارآمد اول درخانواده و بعد در مدرسه تربيت مي شود. اگر اين دو رکن وظيفه خود را به خوبي انجام دهند, کشور از صدمه محفوظ خواهد بود.
مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران رکن اصلي در خانه را پدر و مادر و در مدرسه معلمين معرفي نمود و گفت: اگر معلم ديده شد و مورد توجه قرار گرفت و توانمند گرديد، مي توانيم پيشرفت کشور را شاهد باشيم.
وي اضافه کرد: هميشه موفقيت آنجايي حاصل شده که هر کسي احساس نمايد بايد از خودش شروع کند و منتظر کسي نباشد و در راه رسيدن به اهداف قدم بردارد. تربيت به دست معلم صورت مي گيرد و بقيه عوامل پشتيبان او هستند.
مديرکل آموزش و پرورش پايتخت با اشاره به اقدام شايسته وزير محترم در راستاي رفع استرس از دوره ابتدايي و حذف آزمون از مدارس خاص ادامه داد: خوشبختانه با اجرايي شدن اين طرح دانش‌آموزان ابتدايي از فضاي تست زني آزاد مي شوند و تربيت در ساحت هاي مختلف نمود بيشتري خواهد يافت. دانش‌آموزان بايد لذت يادگيري را بچشند, اگر لذت يادگيري را چشيدند درس را رها نخواهند کرد.


 كاغذ اخبار 

استفاده ابزاري از دانش آموزان در سفر وزير ، تكذيب شد
مديرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش هر گونه به‌کارگيري دانش‌آموزان براي آماده‌سازي مدارس در سفر وزير آموزش و پرورش به سيستان و بلوچستان را تکذيب کرد.
فرحناز مينايي پور در گفت‌وگو با پانا درباره مطالبي كه اخيراً در فضاي مجازي مبني بر به‌کارگيري دانش‌آموزان براي آماده‌سازي مدارس پيش از سفر وزير آموزش و پرورش به زاهدان منتشر شده ، اظهار کرد: عکسي که در فضاي مجازي در حال انتشار است مربوط به روز قبل از سفر وزير آموزش و پرورش است.
وي افزود: در اين مدرسه هيچگونه ساخت و سازي وجود نداشته است که دانش‌آموزان آجر جا‌به‌جا کنند و عکسي که منتشر شده مربوط به برنامه‌اي است که دانش‌آموزان در حياط مدرسه داشتند و هر کدام براي نشستن از آجر استفاده کردند که در پايان برنامه دانش‌آموزان اين آجرها را سر جاي قبلي خود گذاشتند بنابراين اين جابه‌جايي آجرها به سفر وزير آموزش و پرورش مربوط نمي شود.


 روان شناسي دانش آموزي  

من هم مي خواهم به آن باغ وحش بپيوندم.از نظر شما که اشکالي ندارد ؟
(قسمت اول)

سينا تهراني مشاور تحصيلي که با ديدگاه متفاوت خود نسبت به مقوله آموزش و پرورش از محبوبيت خاصي در ميان دانش‌آموزان کشور برخوردار است با تشريح يکي از تجربيات واقعي خود به بررسي نحوه ارتباط موثر با دانش آموزاني مي پردازد که به عقيده برخي هيچ خاصيت مثبتي براي خود و جامعه شان ندارند.
اين مشاور تحصيلي، گفت: چند سال قبل بر اساس تعهدي که بر دوشم بود، مشاوره تحصيلي و آماده سازي دانش‌آموزان کنکوري يکي از مدارس دولتي محروم را برعهده گرفتم.
در روز اول ، وقتي وارد اتاق مدير مدرسه شدم. ايشان گفتند: ” آقاي تهراني به مدرسه ما خوش آمديد، اگر اشکالي ندارد براي چند جلسه اول؛ آقاي ناظم نيز با شما در کلاس همراه باشند، زيرا دانش‌آموزان اين مدرسه بسيار شرور هستند و نمي خواهم خداي نکرده آسيبي به شما برسانند.”
به ايشان عرض کردم: ” تصور نمي کنم لزومي به همراهي جناب آقاي ناظم باشد، اما با اين حال اگر لازم شد حتماً از حضور ايشان بهره مند خواهم شد. “
آقاي ناظم که از اظهارات من عصباني به نظر مي رسيد، با بکارگيري الفاظي زشت و رکيک، دانش‌آموزان آن مدرسه را حيوان خطاب کرد و گفت: آقاي تهراني شما فکر کرده ايد، اينجا کجاست؟ خدمتتان بگويم که اينجا به تمام معنا يک باغ وحش است. اين آدمهاي سرکش خنگ و کودن را تنها بايد با کتک ادب کرد. شما هم خودتان را خسته نکنيد و از اين راهي که آمده ايد، برگرديد زيرا اينها آدم بشو نيستند و مي ترسم بلايي به سرتان بياورند. از من گفتن بود باز خود دانيد! “
سينا تهراني در ادامه گفت: به آقاي ناظم عرض کردم : ” من هم مي خواهم به آن باغ وحش بپيوندم. از نظر شما که اشکالي ندارد! “
سپس با راهنمايي آقاي مدير به سمت سالن محل برگزاري کلاس رفتم. هنگامي که وارد سالن شدم با جمعيت انبوهي از دانش‌آموزان دوره پيش دانشگاهي مواجه شدم که بلافاصله با ديدن من شروع به هوووووو کردن نمودند. آنها با پرتاب گچ و هر وسيله اي که دم دستشان بود، استقبال متفاوتي از من کردند، استقبالي که حسابي انگيزه ام را براي مشاوره دادن به آنها افزايش مي داد.
چند تن از دانش‌آموزان با اسلحه قديمي دوران تحصيلم در مقطع راهنمايي ، يعني لوله خودکار خالي با جديت تمام در حال شليک
شاه دانه به سمت من بودند. برخي ديگر نيز با کلمات ناشايست دلگرمي لازم را به من مي دادند.
بنده به هيچ وجه از اين رفتار دانش‌آموزان دلخور نشدم. زيرا آنها تابحال مرا نديده بودند و شناختي نسبت به من نداشتند و لذا براحتي مي شد حدس زد که واکنش هايشان ، به نوعي، اعتراض به شيوه هاي نادرست تربيتي و آموزشي مدرسه است.

منبع :آكا ايران


 زنگ تفريح 

 

مسابقات کاراته قهرماني دختران کشور


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون