جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4121- تاریخ : 1396/11/25 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)

روايت برنده سيمرغ بلورين جشنواره از روزهاي سخت بازيگري؛
براي بازي در فيلم «دارکوب» از درون شکستم


بازگشت آقاي بازيگر به سينما


آغاز فيلمبرداري «کاتيوشا»


آغاز اكران «هاري»


خشم رژيم اسرائيل از يک فيلم جشنواره پاريس


بازگشت «ويلي ونکا»


سيروس گرجستاني به «مرد» پيوست


نقد فيلم


يادداشت


جشنواره فجر


 روايت برنده سيمرغ بلورين جشنواره از روزهاي سخت بازيگري؛
 براي بازي در فيلم «دارکوب» از درون شکستم 

فيلم دارکوب روزگار بسيار سختي را پشت سر گذاشتم زيرا آنچه بيروني است يک کاراکتر است اما من براي اين نقش از درون خرد شدم و شکستم.
سارا بهرامي بازيگر برنده سيمرغ بلورين جشنواره فيلم فجر براي بازي در فيلم "دارکوب" در گفت‌وگو با ميزان، درخصوص سختي هاي بازي در فيلم "دارکوب" گفت: واقعيت امر هيچ فرقي بين فيلم دارکوب و يا ايتاليا ايتاليا وجود ندارد و من در هر کاري که وارد شوم تمام تلاشم را انجام خواهم داد.
وي درباره استاندارد بودن شرايط توليد فيلم "دارکوب" افزود: البته اين را فراموش نکنيم که وقتي در فيلمي گروه و عوامل خوب و يکدست باشند کار هر بازيگري بهتر و بيشتر ديده مي شود. بازي در فيلم دارکوب دقيقاً به همين گونه بود و فعاليت من حاصل تلاش عمومي يک گروه منسجم بود.
بازيگر فيلم ايتاليا ايتاليا درباره احتمال بازي دوباره در نقش يک معتاد تاکيد کرد: هر نقش جذابي که به من بدهند بازي مي کنم و اگر باز هم نقشي خوب به عنوان يک زن معتاد به من پيشنهاد شود ،بازي مي کنم.
وي در مورد چگونگي رسيدن به نقش خود در فيلم دارکوب اضافه کرد: به خاطر بازي در فيلم دارکوب تحقيقات ميداني بسياري را انجام دادم و براي رسيدن به نقش به بسياري از مناطق شهر رفتم. به سبک بازي و رسيدن به نقش ساير بازيگران کاري ندارم اما من به اين نحو به نقش مي رسم. به عنوان مثال در فيلم "ايتاليا ايتاليا" هم دفعات بسياري با دستيار کارگردانان معاشرت مي کردم تا به آن نقش برسم.
بازيگر فيلم "هزار پا" تاثير نقش خود در فيلم بهروز شعيبي را بسيار زياد دانست و ادامه داد: روزهاي اول که به آن محله ها مي رفتم و معتادان را ميديدم تا چندين روز شوکه بودم و هيچ چيز را نمي توانستم به خانه ببرم. خيلي روزها با گريه و بغض و درد به خانه مي رفتم اما بعداً به خودم مسلط شدم و سعي کردم بر نقش تمرکز کنم. من روزها و هفته ها بعد از فيلمبرداري فيلم دارکوب زهر اين اتفاقات را از وجودم خارج مي کردم.
بهرامي در همين راستا خاطرنشان کرد: براي بازي در فيلم دارکوب روزگار بسيار سختي را پشت سر گذاشتم زيرا آنچه بيروني است يک کاراکتر است اما من براي اين نقش از درون خورد شدم و شکستم. هنوز هم نتوانستم با آن نقش کنار بيايم و با اينکه از ارديبهشت فيلمبرداري تمام شده ولي هنوز با آن کاراکتر درگيرم.


 بازگشت آقاي بازيگر به سينما  

رضا رويگري با «لازانيا» به کارگرداني حسين قناعت به سينما باز مي گردد.
رضا رويگري با «لازانيا» به تهيه کنندگي احمد احمدي و کارگرداني حسين قناعت به سينما باز مي گردد و ايفاگر يکي از نقش هاي اصلي اين فيلم است.فيلمبرداري اين فيلم اين روزها ادامه دارد.«لازانيا» براي اکران سال 97 سينماها آماده مي شود. عوامل «لازانيا» عبارتند از تهيه کننده: احمد احمدي، کارگردان: حسين قناعت، طراح گريم:عبدالله اسکندري، مدير فيلمبرداري: امير معقولي، تدوينگر: محمد توکلي، مدير توليد: هاشم علي اکبر، صدابردار: ميثم يارديلو و ....


 آغاز فيلمبرداري «کاتيوشا»  

فيلمبرداري فيلم جديد علي عطشاني با عنوان «کاتيوشا» آغاز شد.
«کاتيوشا» يک اثر کمدي است که علي عطشاني کارگرداني و تهيه‌کنندگي آن را بر عهده دارد.احمد مهرانفر، سيما تيرانداز، ارژنگ اميرفضلي، ليندا کياني، ميترا حجار، ليلا اوتادي، قاسم زارع، مهران رجبي، خشايار راد، بيژن بنفشه‌خواه، اميد منصورفلاح، ماهان ناصربخت و رادمهر روحاني مقدم بازيگران «کاتيوشا» هستند.در خلاصه قصه کمدي «کاتيوشا» آمده است: «من اگه بخوام توي زندگيم موفق باشم حتما نبايد اونجوري به زندگي نگاه کنم که تو نگاه مي‌کني.»


 آغاز اكران «هاري» 

پوستر فيلم سينمايي «هاري» ساخته اميراحمد انصاري هم زمان با آغاز اکران فيلم رونمايي شد.
«هاري» به کارگرداني امير احمد انصاري و تهيه کنندگي مهدي مددکار در گروه سينمايي آزاد اکران خود را آغاز كرد.
هنگامه قاضياني، عليرضا کمالي، جمشيد هاشم پور، مينا ساداتي ، حسين سليماني، مجيد واشقاني، اکبر معززي، اصغر طبسي، ماريه ماشاالهي، علي گلبهاران، اشکان مهري، ايليا کيوان، سمانه افتخاري و ميلاد کي مرام بازيگران هاري را تشکيل مي دهند.


 خشم رژيم اسرائيل از يک فيلم جشنواره پاريس 

وزارت امور خارجه رژيم صهيونيستي پيش از آغاز يک جشنواره فيلم در پاريس ،اعلام کرد که تل آويو به دليل قرار گرفتن فيلم ضد اسرائيلي «فاکس تروت» در فهرست اکران ، اين جشنواره را تحريم مي کند.
فيلم «فاکس تروت» ساخته «ساموئل مائوز» که پيشتر در جشنواره فيلم ونيز موفق به دريافت جايزه "شير نقره‌اي" شد؛ قرار است در ماه مارس (اسفند ماه ) در مراسم افتتاحيه جشنواره فيلم در پاريس که به نمايش آثار کارگردانان يهودي اختصاص دارد، به نمايش درآيد.
منتقدان و تحليل گران سينما معتقدند، اين فيلم که پديده‌هايي چون جنگ و مرگ را به چالش مي کشد، در رده فيلم‌هاي ضد جنگ و ضد خشونت قرار دارد.
خبرگزاري فرانسه گزارش داد :سفارت اسرائيل در پاريس در اطلاعيه اي اعلام کرد که تل آويو به دست اندرکاران جشنواره پيشنهاد داد، فيلم ديگري در مراسم گشايش اين جشنواره انتخاب شود که با اين موضوع موافقت نشد، و همين امر سبب شد وزارت امورخارجه اجازه حضور سفير در اين مراسم را ندهد.
پيش از اين «ميري ريگيف» وزير ورزش و فرهنگ رژيم صهيونيستي در واکنش به فيلم فاکس تروت گفت که اين فيلم چهره اسرائيل را مخدوش مي کند و نظاميان اسرائيلي را به صورت عاملان کشتار نشان مي دهد.
ريگيف که در فرانسه به سر مي برد، افزود: اسرائيل نمي تواند فيلم هايي که وجهه ما را در سراسر جهان خدشه دار مي کند، تحمل کند.
بر اين اساس، وزير ورزش و فرهنگ رژيم صهيونيستي از وزارت امورخارجه خواست که بودجه جشنواره هايي را که فيلم هاي مغاير با سياست هاي رژيم تل آويو را به نمايش مي گذارد، قطع کند.


 بازگشت «ويلي ونکا»  

کارگردان فيلم «خرس پدينگتون» در حال مذاکره براي ساخت فيلم جديدي درباره شخصيت «ويلي وُنکا» است.«هاليوود ريپورتر» نوشت: «ويلي ونکا» شخصيت اصلي رمان «چارلي و کارخانه شکلات‌سازي» نوشته «رولد دال» است که فيلم‌هاي اقتباسي آن شهرت فراواني دارد. اخيرا اعلام کرده اين داستان قرار است اين‌بار با روايت «پل کينگ» روانه پرده سينماها شود.اين فيلم داستان کودکي و جواني «ويلي» را پيش از جريان «چارلي» و ورود او به کارخانه شکلات‌سازي، را روايت مي‌کند.


 سيروس گرجستاني به «مرد» پيوست 

بازيگران جديدي به جمع بازيگران سريال «مرد» به کارگرداني فريدون حسن‌پور اضافه شدند.به تازگي سيروس گرجستاني به جمع بازيگران اين سريال پيوسته و در نقش آقاي اميدوار معلم بازنشسته گيلاني مقابل دوربين حسن پور رفته است.تاکنون بازي رحيم نوروزي،‌ امير نوري و نسرين بابايي در اين سريال به پايان رسيده است.در خلاصه داستان اين سريال آمده است: يک معلم جوان به ناچار بايد به مدت يک سال در دبيرستان دورافتاده کوهستاني روزگار بگذراند. دوستي او با پزشکي که در آن منطقه به تنهايي زندگي مي کند، داستان قصه «مرد» را شکل مي دهد.


 نقد فيلم 

«دارکوب» در جشنواره فيلم فجر
تصنعي و ساختگي
اميرعلي نصيري (منتقد و مدرس دانشگاه
)
داستان فيلم درباره زني معتاد به نام مهسا (سارا بهرامي) است که همسر سابقش روزبه عليزاده (امين حيايي) او را رها کرده و مجدداً ازدواج کرده‌است. مهسا که به دروغ به او گفته شده فرزندش (باران / گلي) مرده، متوجه مي‌شود کودکش زنده است. پي‌گيري‌هاي زن براي پس‌گيري فرزندش مشکلاتي را براي روزبه و نيلوفر همسر دوم روزبه (مهناز افشار) به وجود مي‌آورد.
دارکوب از معضلات مختلفي حرف مي‌زند: اعتياد، کارتن‌خوابي، حاشيه‌نشيني و فروش نوزاد. ولي متأسفانه با وجود تمام زحمت کشيده شده در زمينه کار پژوهشي در پيش‌توليد، چهره‌پردازي معتادها و طراحي صحنه، تصنعي و ساختگي جلوه مي‌کند. به‌عنوان يک نمونه واکنش‌هاي بدون فکر نيلوفر را به ياد بياوريد که از زني با اين سن و جايگاه شغلي و اجتماعي اصلاً انتظار نمي‌رود؛ يا دعواهاي بي‌توجيه معتادها با هم که هيچ کارکرد روايي ندارند؛ يا رفتارهاي عصبي‌کننده و بي‌دليل باران / گلي که ظاهرا براي افزايش دايناميک و تنش فيلم استفاده شده است.با توجه به اينکه در زمان نگارش اين يادداشت هنوز نامزدهاي سيمرغ سي‌وششمين جشنواره فيلم فجر اعلام نشده‌اند، مي‌توان انتظار داشت که سارا بهرامي نامزد بازيگر نقش اصلي زن شود. ظاهرا خود عوامل فيلم هم به اين مساله اميد بسته‌اند؛ چون اولاً سارا بهرامي را در مواد تبليغي فيلم (پوستر يا پيش‌پرده) نشان نداده‌اند و ثانياً سابقة جشنواره فجر نشان مي‌دهد که بازيگري در نقش معتاد شانس دريافت سيمرغ را افزايش مي‌دهد؛ ولي بايد در بازي او نکته مهمي را در نظر گرفت: نمي‌‌دانم ترتيب فيلمبرداري نماها به‌ترتيب آنها در فيلم است يا نه؟ اما تيپ‌سازي که بهرامي براي مهسا کرده است (نوک زباني حرف زدن و کج ايستادن) بعد از يک‌سوم ابتدايي رنگ مي‌بازد؛ به‌ويژه هنگامي که عصباني مي‌شود و لرزش خاص صداي او دوباره به گوش مي‌رسد. به عنوان يک مثال دم‌دستي کافي است بازي نويد محمدزاده در مغزهاي کوچک زنگ‌زده را به ياد بياوريم که راکورد بازيگري‌اش را تمام طول فيلم حفظ مي‌کند.در پايان اين پرسش پيش مي‌آيد که وجه تسميه فيلم چيست؟ آيا چون در فصل گذشته‌نگري (فلش‌بک) فيلم در کوهستان برفي صداي دارکوب مي‌آيد، اين اسم انتخاب شده؟ اگر صداي پارس کردن به گوش مي‌شنيد، اسم فيلم سگ مي‌شد؟! دليلش هر چه باشد، براي من ـ به‌عنوان يک تماشاچي جدي سينما ـ قابل فهم نيست.


 يادداشت 

"قرآن آبي"، اثري نفيس از آثار اسلامي

مريم اخوان صالح
"قرآن آبي" ورقي به رنگ سورمه اي با نوشته هاي طلايي و از جنس طلا مي باشد.اين برگه يكي از نفيس ترين آثار اسلامي مي باشد.
اين اثر در شمال آفريقا نگاشته شده است ، در دوره بيزانس استفاده از رنگ بنفش و آبي بسيار استفاده مي شده است و به همين دليل اين قرآن بر ورق آبي رنگ نوشته شده است.
اين اثر گرانبها به خط كوفي است و براي نوشتن قرآن بر روي آن از اسكريپ (نوعي از نگارش خط کوفي است که زاويه هايي تند و تيز دارد )استقاده شده است و به همين دليل خواندن آن بسيار دشوار است.
در اين برگه پانزده خط قرآن وجود دارد ، نوشتن قرآن با طلا يکي از هنر هاي بسيار مجلل و فاخر اسلامي مي باشد که نسخه هاي کمي هم به اين صورت وجود دارند.
اين گنجينه در "تونس، قيروان" كشف شده است و هم اكنون در موزه متروپليتن نيويورك درمعرض ديد عموم قرار دارد.


 جشنواره فجر 

مجيد مجيدي :
دغدغه من اکران خارجي فيلم هايمان است
اولين اکران فيلم سينمايي «آن سوي ابرها» ساخته مجيد مجيدي در پرديس کورش برگزار شد و مجيدي در اين مراسم بر لزوم اکران خارجي فيلم هاي ايراني تاکيد کرد.به گزارش مهر، اولين اکران فيلم سينمايي «آن سوي ابرها» به کارگرداني مجيد مجيدي با حضور هنرمندان در پرديس سينمايي کورش برگزار شد.
مجيد مجيدي کارگردان فيلم پيش از آغاز نمايش اين اثر گفت: فيلم سينمايي «آن سوي ابرها» محصول سرمايه گذاري مشترک ايران و هند است و برخي از عوامل فيلم همچون حسن حسندوست، محمدرضا دلپاک و مهران کاشاني از سينماي ايران، ما را در ساخت فيلم همراهي کردند اما بيشتر عوامل اين فيلم از سينماي هند بودند و «آن سوي ابرها» نيز در هند ساخته شد.
کارگردان فيلم «آن سوي ابرها» اظهار کرد: اميدوارم اين فيلم بتواند براي سينماي ايران ظرفيت سازي کند و قدمي باشد که بتوانيم انديشه و نگاهمان را به آن سوي مرزها ببريم و زمينه ساخت، نمايش و اکران گسترده فيلم هاي ايراني را از اين طريق فراهم کنيم.
وي عنوان کرد: يکي از دغدغه هاي اصلي من هميشه اين بوده است که بتوانيم فيلم هاي سينماي ايران را اکران جهاني و فراتر از جشنواره ها حرکت کنيم زيرا سينماي ايران در جشنواره هاي جهاني توفيقات زيادي داشته و امروز فرصتي است که سينماي ايران از جشنواره هاي جهاني عبور و به سمت اکران جهاني حرکت کند تا آورده فرهنگي و اقتصادي خوبي داشته باشد.
مجيدي در پايان ضمن تشکر از رسانه ها گفت: رسانه ها هميشه از سينماي ايران حمايت مي کنند و ما رسانه هاي سينمايي را جدا از سينما نمي دانيم. باور داريم که آنها عضو خانواده سينماي ايران هستند.
فيلم سينمايي «آن سوي ابرها» به کارگرداني مجيد مجيدي از هفته آينده در سينماهاي سراسر کشور اکران مي شود.

استقبال بي نظير سينماگران و هنرمندان از اکران جشنواره فيلم فجر در باغ کتاب تهران
مديرعامل شرکت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران از ميزباني بالغ بر5 هزار نفر از جشنواره فيلم فجر در پرديس هاي سينمايي باغ کتاب تهران خبر داد و گفت: شهروندان و دوستداران سينما مي توانند در پرديس هاي سينماي باغ کتاب به ظرفيت 1300نفر با پخش فيلم هاي روز بهره مند شوند.
عليرضا جعفري با اشاره به اينکه سالن‌هاي سينماي باغ کتاب در سي و ششمين جشنواره فيلم فجر، ميزبان سينماگران و هنرمندان بود، گفت:10 سالن سينمايي با گنجايش‌ مجموعا 1300 نفر در طول روزهاي برپايي جشنواره سي و ششم از12 تا 22 بهمن ماه ، در اختيار سينماگران و اهالي هنر قرار داشت.به گفته جعفري اين مجموعه پس از پايان جشنواره نيز پذيراي شهروندان و اهالي هنر خواهد بود.
مدير عامل شرکت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري بيان داشت: استقبال بي نظير سينماگران و هنرمندان از اکران جشنواره فيلم فجر در باغ کتاب تهران حکايت از آن دارد که اين مجموعه فرهنگي از قابليت هاي لازم براي تبديل شدن به پاتوق فرهنگي براي هنرمندان و شهروندان تهراني برخوردار است.به گفته جعفري مي توان با برنامه ريزي دقيق از زيرساخت خوب فرهنگي ايجاد شده در باغ کتاب تهران به نحو مطلوبي بهره گرفت.
وسعت اين مجموعه فرهنگي110 هزار متر مربع است که 65 هزار متر مربع آن ساختمان نمايشگاهي، تالارهاي همايش و اداري است و مابقي آن را فضاي سبز و يک درياچه مصنوعي تشکيل مي‌دهد.

نمايش فيلمهاي منتخب جشنواره‌ي سينما حقيقت در فرهنگسراي رسانه
8 فيلم منتخب يازدهمين دوره جشنوراه سينما حقيقت از 28 بهمن الي 30 بهمن ماه توسط انجمن صنفي شرکتها و موسسات فيلمسازي ايران و با همکاري فرهنگسراي رسانه در فرهنگسراي رسانه و شبکه هاي اجتماعي به نمايش در مي آيد.
در طي اين برنامه و در سه روز هر روز در سه سانس از ساعت 17 الي 19سه فيلم مستند به نمايش در مي آيد و بعد از نمايش
فيلم ها نيز نشست نقد و بررسي برگزار مي شود. و براي عموم در اين نشستها آزاد و رايگان است.
جدول نمايش فيلمها به شرح زير است:
شنبه 28 بهمن:
ساعت 17- فيلم بي گدار (30 دقيقه)
ساعت 18- فيلم ميکل آنژ و افغانستان (27 دقيقه)
ساعت 19- فيلم دستهاي خالي (74 دقيقه)
يکشنبه 29 بهمن:
ساعت 17- فيلم قصه بولوار (38 دقيقه)
ساعت 18- فيلم وازاريه (40 دقيقه)
ساعت 19-فيلم قاضي و مرگ (47 دقيقه)
دوشنبه 30 بهمن:
ساعت 17 - فيلم پنج شنبه سوري (50 دقيقه)
ساعت 18- فيلم مادرم ايل (57 دقيقه).


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون