جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4121- تاریخ : 1396/11/25 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)


يک معرفي، يک خوانش


گب؛ زمين پدر مقدس!


H5N6 وارد کشور شد!


يواشكي


دل گويه


سرمقاله


 يک معرفي، يک خوانش 


زيبايي ترسناک !

عنوان کتاب:من از همه زيباترم
نويسنده: ماريو راموس
ترجمه: نوشابه اميري
کتاب «من از همه زيباترم » داستاني است درباره ظاهربيني که امروزه گريبان‌گير جامعه بشري شده است.
گرگ بدجنس که فکر مي‌کند از همه زيباتر است، در جنگل به راه مي‌افتد و از «شنل قرمزي»، «سه بچه خوک»، «هفت کوتوله»، «سفيدبرفي» و بچه اژدها مي‌پرسد که چه کسي از همه زيباتر است؟
همه از ترس، او را زيباترين مي‌نامند به‌جز بچه اژدهاي شجاع. او لباس زيباي گرگ بدجنس را با نفس آتشينش مي‌سوزاند و از او مي‌خواهد که مزاحم بازي او و پرنده‌ها نشود.داستان «من از همه زيباترم » داستاني خنده‌دار است که با الهام از قصه‌هاي عاميانه نوشته شده است و ظاهربيني مفرط را که سبب شده است زيبايي برابر با قدرت تلقي شود را به سخره مي گيرد.
درباره نويسنده و تصويرگر کتاب «من از همه زيباترم »
ماريو راموس (1958-1202) تصويرگري بلژيکي است. او که از کودکي به نقاشي کردن علاقه داشت، در رشته‌ي ارتباطات گرافيکي تحصيل کرد و در سال 1983 زندگي خود را به‌عنوان يک تصويرگر شروع کرد.
ناشر دو کتاب اولش ورشکسته شد و اين باعث شد که مدتي از نوشتن و تصويرگري کتاب کودک دست بکشد اما در سال 1991 دوباره به دنياي تصويرگري کتاب کودک بازگشت و در سال 1995 نخستين کتابش را منتشر کرد.او نزديک به سي عنوان کتاب براي کودکان نوشته و تصويرگري کرده است. کتاب «من از همه زيباترم » او به چندين زبان ترجمه شده است.


 گب؛ زمين پدر مقدس! 

عنوان: خداي زمين
جنسيت: مذکر
پدر:شو / مادر:تفنوت
همسر: نوت
فرزندان:ايزيس،ست و نفتيس
وابستگان:هوروس،اوزيريس
زمان فرقه: پادشاهي کهن تا دوره پاياني
مکان فرقه: مصر سفلي، مصر عليا
گب(Geb) يکي از ايزدان 9 گانه‌ي مصر باستان (هليوپوليتان‌ها) مي‌باشد. نام او به‌گونه‌ي سب و کب نيز آمده است . ايزدي که با نات، دومين زوج ايزدستان نه گانه‌ي مصر را تشکيل مي‌داد. پلوتارک او را با کرونوس يکي مي‌داند. در واقع، او ايزد زمين و پايگاه مادي جهان بود، اما در اعصار ديرين، به‌ندرت آييني ويژه‌ي او وجود داشته است. گب به دست شو از نات، همسر خويش جدا شده‌بود و از آن‌زمان به‌بعد، تسلي ناپذيرگشت و شبانه‌روز شکوايه‌هايش به‌گوش مي‌رسيد.
گب به‌گونه‌اي نشان داده شده که زير پاي شو دراز کشيده است . کسي که براي دفاع از همسرش سخت با او جنگيده‌است. آرنجش را بالا گرفته، يکي از زانوانش خميده است و بدين گونه، نماد کوه و صخره‌هاي موج گونه‌ي زمين است . بدنش نيز گاه از سبزه پوشيده است.
گب را تقريباً هميشه به‌شکل مردي بدون صفات ويژه نمايانده‌اند، اما گاه سرش به‌شکل غاز است که معني نام اوست. از اين گذشته، در برخي افسانه‌ها او را هم‌چون غاز نر – قدقدکننده‌ي بزرگ- توصيف کرده‌اند که تخم خورشيد را گذارده است. به هرحال، گب تقريباً همواره پدر (و نات مادر) از ايزدان ازيريسي است و به‌همين سبب به پدر ايزدان شهرت يافته است.


 H5N6 وارد کشور شد! 

سازمان دامپزشکي کل کشور در اطلاعيه‌اي، اعلام نمود سروتيپ جديد آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان H5N6 در بندرکياشهر مشاهده و از طريق پرندگان وحشي مهاجر وارد کشور شده‌است.
سروتيپ H5N6 که به‌خصوص براي انسان بسيار خطرناک‌تر است براي نخستين‌بار در کشور مشاهده شده‌است.
هفته‌ي گذشته به‌دنبال مرگ بيش از 2000 پرنده مهاجر در پارک ملي بوجاق کياشهر، از لاشه‌ي پرندگان نمونه‌برداري و طي آزمايشات صورت‌گرفته آلودگي پرندگان تلف شده به سروتيپ H5N6 ويروس آنفولانزاي فوق حاد پرندگان توسط سازمان دامپزشکي کل کشور تاييد شد.


 يواشكي 

همون «قصه هجران و داستان فراقِ» خودمون!
آذر فخري
اين‌را يواشکي به‌شما مي‌گويم که عشق و عاشقي‌هاي اين دوره و زمانه (اگر با کلمات عشق و عاشقي مشکل مميزي داريد، چشم‌تان را ببنديد و صداي «بيب» بشنويد!) يک جورهايي آن‌قدر لطيف و نرم و نازک‌اند، که نگه‌داشتن و ادامه‌دادن‌شان، به‌مويي بند است و بايد خيلي حواست باشد که از دست نروي يا از دست ندهي. اما شما که غريبه نيستيد، درست است که از قديم گفته‌اند براي نگه‌داشتن و ادامه‌دادن، بايد زحمت کشيد، اما حتما منظور قديمي‌ها اين نبوده که چهار دست و پا به طرف بچسبيد و نگذاريد تکان بخورد. آخه اين چه‌جور علاقه‌اي است‌که با بستن دست و پاي يه نفر بايد ادامه پيدا کنه. عاقا ، اگه مي‌خواد بره، بذاريد بره.به آويزون شدنش نمي‌ارزه اگه دلش پيش شما نيست.
دلِ دل‌کندن رو داشته‌باشيد... متمدن باشيد لطفا!


 دل گويه 

تحميل آرمان‌ها، ممنوع!

از ميان همه آرمان‌ها،آرمانِ خوشبخت‌کردن مردم شايد از همه خطرناک‌تر باشد، زيرا براي اين‌که ديگران را وادار به اعمالي بکنيم که به نظر ما شرط سعادت آن‌هاست و براي اين‌که به‌اصطلاح از گمراهي نجات‌شان دهيم و رستگارشان کنيم، بدون استثنا بايد کار را به تحميل ارزشهاي والاتر خودمان به ايشان برسانيم. آرمان خوشبخت‌کردن ديگران راهي است که به ناکجا آباد ختم مي‌شود.
همه عقيده داريم که همه‌کس در جامعه‌ي روياييِ ما که سرشار از کمال و جمال است خوشبخت خواهند بود و البته شکي نيست که اگر همه يکديگر را دوست مي‌داشتيم، دنيا بهشت مي‌شد. سعي براي ايجاد بهشت در اين دنيا، بدون استثنا به برپا شدن دوزخ منتهي مي‌شود. نابردباري به‌بار مي‌آورد، به جنگ‌هاي مذهبي منجر مي‌شود؛ براي رهانيدن خلق از گمراهي، دستگاه تفتيش عقايد ايجاد مي‌کند و صرف‌نظر از همه‌ي اين‌ها، اساسا به‌عقيده‌ي من، از سوء فهم کامل تکاليف اخلاقي سرچشمه مي‌گيرد.
ما همه مکلفيم به کساني که به کمک نيازمندند ياري برسانيم. اما ممکن نيست مکلف به خوشبخت‌کردن مردم باشيم، زيرا خوشبختي ايشان وابسته به ما نيست و چنين کاري غالبا به تجاوز به خلوت همان کساني منتهي مي‌شود که نسبت به ايشان حسن نيت داريم.
جامعه باز و دشمنان آن / کارل پوپر


 سرمقاله  

براي پيشرفت، تنها استعداد کافي نيست
حميدرضا عسگري
حركت و پيشرفت علمي و صنعتي هر كشوري بسته به توان نيروي داخلي آن است. در اين مسير نقش دانش آموزان و دانشجويان بسيار حائز اهميت است.
در حال حاضر فرصت مناسبي وجود دارد تا نظام آموزشي كشور با برنامه ريزي مناسب تمايلات و آينده نگري دانش‌آموزان را به اين مسير سوق دهند.
دركشورهاي درحال توسعه با توجه به توان و داشته هاي ملي از اولين سالهاي علم آموزي دانش‌آموزان آنها را با اين مسائل آشنا مي سازند. برگزاري اردوهاي مهارتي و آشنايي با محافل علمي و صنعتي از جمله مواردي است كه موجب انگيزه آفريني براي دانش آ‌موزان ميگردد.
چرا كه دانش‌آموزان با ديدن فعاليت‌هاي علمي و پژوهشي نسبت به آنچه در صنايع كشورشان در حال رخ دادن است ، نگاهي كلي به دست مي‌آورند و براي آينده خود تصميمات جدي تري خواهند گرفت. اين وظيفه نظام آموزشي كشور است تا با برنامه هاي هدفمند دانش آموزان را در هدايت تحصيلي وشغلي براي‌آينده آماده سازند.
درحال حاضر ميزان دستاوردهاي علمي مدارس كشورهايي همچون ژاپن از برخي دانشگاه‌هاي كشور ما بيشتر است. اما اين مسئله صرفا به هوش و استعداد ذاتي دانش‌آموزان بستگي ندارد. بلكه مديران و برنامه ريزان آموزشي با آشنا سازي دانش آموزان با داشته ها و دستاوردهاي علمي كشورشان ، خط مشي كلي و حركت آينده آنها را طرح ريز
مي كنند.
به عنوان مثال كسب مدال و مقام در ميادين و المپيادهاي علمي توسط دانش‌آموزان ما بايد نقطه شروعي براي آنها تلقي گردد كه از هم اكنون با مراكز علمي درگير شوند و تحت نظارت آنها به ادامه تحصيل مشغول گردند.
متاسفانه دربسياري از موراد اين استعدادهاي علمي كشور به حال خود رها مي شوند و حتي برخي از آنها از مسير كسب و توليد علم منحرف مي گردند و يا در خوشبينانه ترين حالت با كسب تحصيلات عاليه به خارج از كشور مهاجرت
مي كنند.
براي جلويگيري از اين هدرفت علمي بايد از هم اكنون دانش‌آموزان را با مراكز توليد علم كشور مرتبط و آشنا ساخت و حلقه وصل آنها را با اين مراكز حفظ كرد و زمينه فعاليت و رشد آنها را در اين محافل فراهم نمود.

hamidasgari2020@yahoo.com


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون