جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4115- تاریخ : 1396/11/16 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (دوشنبه)


انتقاد وزير آموزش و پرورش از حاکميت آزمون‌ها بر زندگي دانش آموزان

امروز درتهران؛
تعطيلي مدارس ابتدايي، پيش دبستاني و مهدهاي کودک


از گوشه و كنار


كاغذ اخبار


زنگ تفريح


 انتقاد وزير آموزش و پرورش از حاکميت آزمون‌ها بر زندگي دانش آموزان 

وزير آموزش ‌وپرورش در تازه‌ترين پيام توييتري خود خواهان پايان بخشيدن به حاکميت آزمون‌ها بر زندگي دانش‌آموزان شد.

سيد محمد بطحايي در تازه‌ترين پيام توئيتري خود از سلطه انواع آزمون‌ها بر زندگي کودکان و نوجوانان انتقاد کرد.

وزير آموزش‌وپرورش با ذکر مثالي از زندگي زندانيان که بدون توجه به ويژگي‌هاي شخصيتي، تحصيلات و دستاوردهاي‌شان تنها با يک شماره شناخته مي‌شوند گفت: ما همين کار را با فرزندان‌مان مي‌کنيم زماني که آنها را تنها با رتبه‌هايي که در آزمون‌هاي متعدد به دست آورده‌اند مي‌شناسيم. در واقع به جاي اينکه ويژگي‌هاي شخصيتي و رفتارهاي آنها براي‌مان حائز اهميت باشد، رتبه‌هاي‌شان براي ما مهم شده است.

وي ادامه داد: حتي خود بچه‌ها همسالان و بستگان‌شان را با رتبه‌هاي‌شان صدا مي‌زنند. اين مشکلي است که در آموزش‌وپرورش دچار آن هستيم. ما بچگي را از بچه‌هايمان گرفته‌ايم.

بطحايي توضيح داد: حجم انبوه کتاب‌هاي درسي، کتاب‌هاي کمک درسي و تکاليف متعددي که در مدرسه به بچه‌ها داده مي‌شود و در نهايت فشار بر بچه‌ها براي آماده شدن براي آزمون‌هايي که پيش رو دارند همگي فرصت بچگي را از بچه‌هاي ما گرفته است.

وزير آموزش‌وپرورش بيان کرد: ما ناخواسته دزدي را وارد خانه و نظام آموزشي‌مان کرديم که بچگي را از بچه‌هايمان دزديده است. بچه‌ها فرصت نمي‌کنند با دوستان و خانواده خود به طبيعت بروند و زيبايي‌هاي طبيعت را ببينند. فرصت نمي‌کنند کتاب داستان مورد علاقه خود را بخوانند. فرصت نمي‌کنند در محافل خانوادگي شرکت کنند و از مصاحبت با خانواده لذت ببرند.

بطحايي يکي از اشکالات نظام آموزش‌وپرورش و خانواده‌ها را نتيجه‌گرا شدن عنوان کرد و افزود: ديگر به فرايند آموزش و يادگيري توجه نمي‌کنيم. مهم نيست که دانش‌آموز از چه مسيري به نتيجه رسيده است؛ فقط خودِ نتيجه برايمان مهم است. ما بايد اين را عوض کنيم.

وي تاکيد کرد: گام اول را در اين راه به زودي خواهيم برداشت تا حاکميت آزمون را به‌ويژه در دوره ابتدايي کنار بگذاريم و اجازه دهيم بچه‌ها در مدرسه زندگي کنند، اجازه دهيم بچه‌ها در محيط خانواده زندگي کنند، از زيبايي‌هاي اطرافشان لذت ببرند و شادماني کنند تا بتوانند تجربه خوبي از دوران کودکي و جواني داشته باشند.


 امروز درتهران؛
  تعطيلي مدارس ابتدايي، پيش دبستاني و مهدهاي کودک  

مديرکل محيط زيست استان تهران اعلام کرد که مدارس ابتدايي، پيش دبستاني و مهدهاي کودک تهران به غير از پرديس ، دماوند و فيروزکوه امروز تعطيل است.
به گزارش روابط عمومي محيط زيست استان تهران، کيومرث کلانتري در خصوص مصوبات کارگروه شرايط ويژه آلودگي هواي استان تهران که به رياست استاندار تهران در فرمانداري ري برگزار شد،
گفت: براساس تصميم اعضاي اين کارگروه کليه مهدهاي کودک ، پيش دبستاني و مقطع ابتدايي مدارس استان به جز شهرستانهاي پرديس ، فيروزکوه و دماوند براي امروز تعطيل است.


 از گوشه و كنار 

وجود 70 مدرسه اتباع خارجي در کشور
رئيس گروه مدارس خارج از کشور وزارت آموزش وپرورش گفت: در مباحث کلان همواره جاي آموزش وپرورش خالي بوده است؛ درحالي که اين نهاد در تمام عرصه ها بويژه اقتصاد کشور نقش بسزايي دارد.به گزارش ايرنا، مومنه قاسمي در سومين همايش تقريب عملي با محوريت توسعه و اقتصاد پويا در سنندج اظهار کرد: اگر بخواهيم سرمايه گذاري داشته باشيم که منجر به رشد اجتماعي شود بايد از ريشه شروع کنيم و ريشه اين فعاليت ها به آموزش و پرورش برمي گردد.
وي با بيان اينکه امروزه ميان تحصيلات و درآمد افراد ارتباط بسيار نزديک وجود دارد، افزود: نتايج پژوهش ها نشان مي دهد سرمايه گذاري در آموزش و پرورش بر رشد اقتصادي کشورهاي در حال توسعه بسيار تاثيرگذار است.
رئيس گروه مدارس خارج از کشور وزارت آموزش وپرورش تاکيد کرد: از عوامل پايين بودن سطح رشد اقتصادي در کشورهاي در حال توسعه، کمبود هزينه هاي آموزشي و ناديده گرفتن تاثير آموزش و تربيت نيروي انساني ماهر است.
وي يکي ديگر از عوامل رشد اقتصاد اسلامي را استفاده از تکنولوژي‌هاي جديد در راستاي افزايش کيفيت آموزشي همانند توسعه مدارس بين الملل غيردولتي در داخل و خارج از کشور اعلام کرد.
وي اضافه کرد: در حال حاضر 70 مدرسه اتباع خارجي در کشور وجود دارد و زمينه هاي لازم براي تحصيل دانش آموزان با تبعيت خارجي در اين مدارس فراهم شده و اين دانش آموزان پس از بازگشت به کشور خود به عنوان سفير، ايران را معرفي خواهند کرد.

وزير آموزش‌وپرورش :
30 هزار مدرسه ؛ نيازمند تخريب و بازسازي
وزير آموزش‌وپرورش از افزايش سهم آورده دولت براي مشارکت با خيرين مدرسه‌ساز در بودجه سال 97 خبر داد.
سيدمحمد بطحايي در حاشيه مراسم امضاي دومين پروژه ساخت هزار مدرسه‌ بنياد برکت در جمع خبرنگاران گفت: حدود 30 درصد فضاهاي آموزشي کشور به تخريب و بازسازي نياز دارد که حدودا 30 هزار مدرسه را شامل مي‌شود.
وي ادامه داد: تلاش و کمک بنياد برکت هرچند از جهت کمي شايسته قدرداني است اما از آن جهت که مخاطب اين اقدامات مناطق محروم است جنبه مهم‌تر آن فرهنگ‌سازي براي مدرسه‌سازي است.
بطحايي با بيان اينکه يک‌سوم مدارس امروز کشور را خيران ساخته‌اند، تصريح کرد: اين حرکت بنياد برکت در جهت تقويت حرکت خيران قابل توجه است.
وزير آموزش و پرورش ادامه داد: در بودجه سال 97 سهم آورده دولت براي مشارکت با خيران افزايش يافته است. سال گذشته اين سهم دولت با تخصيص 20 درصدي به آموزش و پرورش رسيد اما اين رقم با منبع پرداخت خوب و چيزي حدود 300 ميليارد تومان براي سال 97 پيش‌بيني شده است که غير از منابع بخش عمراني است.
وي گفت: در زلزله اخير کرمانشاه بدون کمک بنياد برکت نمي‌توانستيم قول آماده‌سازي مدارس اين مناطق را براي مهرماه بدهيم.
بطحايي گفت: 1400 مدرسه که آموزش‌وپرورش ساخته است تا مهرماه تحويل داده مي‌شود و تعدادي هم دهه فجر افتتاح خواهد شد تا دانش‌آموزان از مدارس ناايمن به اين مدارس نوساز منتقل شوند.

تحصيل 11 درصد دانش‌آموزان کشور در مدارس غيردولتي
رئيس سازمان مدارس غير‌دولتي و توسعه مشارکت‌هاي مردمي گفت: 11 درصد دانش‌آموزان کشور در مدارس غيردولتي تحصيل مي‌کنند.
به گزارش فارس، مجتبي زيني‌وند رئيس سازمان مدارس غير دولتي و توسعه مشارکت‌هاي مردمي با اشاره به اهميت توسعه مشارکت‌هاي مردمي در جامعه، اظهار داشت: آموزش و پرورش بايد براي تحقق کيفيت آموزشي و پرورشي از مشارکت‌هاي غير دولتي استفاده کند، بنابراين همدلي و همراهي مؤسسين در اين زمينه ضروري است.
وي به عصر انفجار اطلاعات و ارتباطات و افزايش دانش، آگاهي و توانايي به عنوان تحولات مهم در همه عرصه‌هاي مختلف اشاره و تصريح کرد: رشد و افزايش انديشه خودگراني و استفاده از مشارکت عمومي در امور اجتماعي، سياسي فرهنگي، اقتصادي و حتي مديريتي يکي از ويژگي‌هاي اين عصر است.
زيني‌وند خاطرنشان کرد: امروزه استفاده از مشارکت‌هاي مردمي نه به عنوان يک انتخاب بلکه به عنوان يک الزام و به عنوان موثرترين راه دسترسي به آموزش با کيفيت و برآورده کننده انتظارات مردم از نظام آموزشي تلقي مي‌شود.
رئيس سازمان مدارس غير دولتي و توسعه مشارکت‌هاي مردمي گفت: در مجموع در دوره‌هاي مختلف تحصيلي، 11 درصد دانش‌آموزان کشور در مدارس غيردولتي تحصيل مي‌کنند.


 كاغذ اخبار 

مديرکل تربيتي و مشاوره آموزش و پرورش :
تشکيل پرونده الکترونيک براي دانش آموزان دوره اول متوسطه
مديرکل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش از آماده‌سازي و ارسال نظام نامه جامع مشاوره مدارس به شوراي عالي آموزش و پرورش در دهه اول اسفند ماه خبر داد و گفت: 750 مرکز و هسته مشاوره در سطح شهرستان‌ها و 32 مرکز تخصصي در مراکز استان‌ها داريم که خدماتشان براي دانش آموزان رايگان است.
مسعود شکوهي در گفت‌وگو با ايسنا، آخرين روند تدوين و تصويب نظام جامع مشاوره را تشريح و اظهار کرد:پيش نويس سند جامع نظام مشاوره تدوين شده اما ايرادات و اشکالاتي از سوي صاحبنظران و کارشناسان به آن وارد شده بود که در حال رفع آن‌ها هستيم و پيش‌بيني مي‌کنيم تا هفته امور تربيتي مدارس که مقارن با هشتم اسفندماه است اين سند را نهايي شده و تقديم شوراي عالي آموزش و پرورش کنيم.
شکوهي سياست توسعه کمي مراکز و هسته‌هاي مشاوره وزارت آموزش و پرورش را در دستور کار ندانست و عنوان کرد: در حال حاضر 750 مرکز و هسته مشاوره در سطح شهرستان‌ها و 32 مرکز تخصصي در مراکز استان‌ها داريم که در راستاي کيفيت بخشي آنها حرکت مي‌کنيم و در حال حاضر تاکيدي بر افزايش کمي مراکز نداريم.
وي درباره نحوه مراجعه و استفاده از خدمات مراکز مشاوره نيز گفت: هزينه استفاده از خدمات اين مراکز براي دانش آموزان رايگان است. طبق قواعدآن دسته از دانش آموزان که نيازمند استفاده از خدمات مشاوره‌اي باشند از سوي مدرسه به مرکز معرفي مي‌شوند که بايد در نوبت اداري مراجعه کنند؛ همه خدمات در اين مراکز و هسته‌هاي مشاوره ما رايگان است.
مديرکل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه البته سامانه‌اي در حال طراحي است که پرونده الکترونيک سلامت دانش‌آموزان به آن متصل مي‌شود عنوان کرد: از اين طريق در آينده اطلاعات دانش آموزاني که دچار اختلال و يا مشکلي باشند در سيستم مشخص و از طريق مشاور مدرسه و مراکز مشاوره قابل پيگيري است.
شکوهي افزود: پرونده الکترونيک مشاوره براي دانش آموزان دوره اول متوسطه تشکيل شده است و همه مدارس ملزم هستند براي همه دانش آموزان متوسطه اول پرونده الکترونيک مشاوره‌اي تشکيل بدهند که اطلاعات مربوط به نتايج آزمون هاي غربالگري، نمرات و .... در آنجا به ثبت مي‌رسد.

زرافشان :
احتمال کاهش دروس نهايي پايه دوازدهم
معاون آموزش متوسطه با اشاره به چالش‌هاي استقرار پايه دوازدهم از رايزني‌هايي براي اين حل اين مشکلات خبر داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ علي زرافشان معاون آموزش متوسطه اظهار کرد : استقرار ساختار 3-3-6 مساله مهمي است که به تدريج در نظام آموزشي شکل گرفته و اکنون که در حال برنامه ريزي براي استقرار پايه دوازدهم هستيم از حساسيت خاصي برخوردار است و حذف پيش دانشگاهي را داريم.
زرافشان افزود: سال آينده گرچه پيش دانشگاهي حذف مي‌شود اما در پايه دوازدهم حدود 900هزار دانش‌آموز داريم، در حالي که پيش از اين، تعداد اين پايه 430هزار نفر بوده که اين امر نشان از افزايش 2برابري جمعيت دانش‌آموزي است، همچنين پايه دوازدهم زمان آموزشي 35ساعته دارد که نسبت به پايه هاي ديگر افزايش حدود 50درصدي دارد.
وي بيان کرد: در مجموع تغييرات براي سال آينده اگر همه معلمان پيش‌دانشگاهي به پايه دوازدهم بيايند، 15هزار نيرو تامين شده اما به 30هزار معلم نياز داريم.
معاون آموزش متوسطه از احتمال کاهش دروس نهايي در پايه دوازدهم خبر داد و بيان کرد: نکته بعدي در مورد ساماندهي پايه دوازدهم مورد توجه بوده و از شوراي پذيرش دانشجو وقت گرفتيم تا کنکور به دهه سوم تيرماه منتقل شود که از 20خرداد تا 20تيرماه فرصتي براي دانش‌آموزان و آمادگي براي کنکور وجود داشته باشد، چرا که مساله سوابق تحصيلي در سال 98تاثير قطعي خواهد داشت اما اين مساله در سال 97 فقط محدود به تاثير مثبت است.
زرافشان يادآور شد: بنابر قانون شوراي پذيرش دانشجو سابقه تحصيلي دانش‌آموزان در برخي از دروس سه ساله بايد باشد و چهار درس نهايي در يازدهم داشته باشيم؛ تلاش داريم امتحانات نهايي در پايه دوازدهم برگزار شود، همان سهم 30درصدي را داشته باشيم البته در شوراي پذيرش بايد پيشنهادات پذيرفته شود و مقرر شده تا پايان دي ماه جلسه شوراي پذيرش به رياست وزير علوم و با حضور وزير آموزش و پرورش و معاونان مربوطه برگزار شود.


 زنگ تفريح 

دانش آموزان در جمهوري بوتان

 


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون