جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4114- تاریخ : 1396/11/15 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)


از گوشه و كنار

وزير آموزش‌وپرورش:
تعليم و تربيت كارآمد با مديريت مردم


حذف 1400 مدرسه فرسوده تا 10 سال آينده


از گوشه و كنار


كاغذ اخبار

زنگ تفريح
آموزشهاي عملي دروس به دانش آموزان ابتدايي -آمريكا


 از گوشه و كنار 

برپايي نمايشگاه‌هاي مدرسه انقلاب در3500 مدرسه
حامد علامتي دبيرکل اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان در نشست خبري که در ساختمان مرکزي اين اتحاديه برگزار شد، در خصوص برگزاري ششمين دوره نمايشگاه‌هاي «مدرسه» انقلاب، اظهار داشت: يکي از راه هاي دروني کردن افکار و آرمان هاي انقلاب، ايجاد فضاي عمل مداوم و تجربه موارد نظري است؛ سهم دهي به مخاطب در برنامه ريزي وانجام فعاليت هاي مرتبط با موضوع مدنظر، همراه با ارائه محتوا و تحليل، مي تواند مانند بسياري از سنت ها و فرهنگ هاي دروني ما، افکار مدنظر ما را تبديل به ارزش هاي انفکاک ناپذير در مخاطب کند و اين همان چيزي است که ما را بر آن داشت تا نمايشگاه هاي دانش‌آموزي «مدرسه انقلاب» را برنامه ريزي کنيم.
به گزارش شاپرك ازروابط عمومي و امور بين الملل دفتر مرکزي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش‌آموزان،وي با بيان اينکه ششمين دوه نمايشگاه‌هاي مدرسه انقلاب در 3500 مدرسه متوسطه دوره دوم دخترانه و پسرانه برگزار مي‌شود، گفت: نمايشگاه‌هاي دانش‌آموزي مدرسه انقلاب به مجموعه فعاليت هايي اطلاق مي شود که در آن تعدادي از گروه هاي دانش‌آموزي شکل مي گيرد و هر کدام از اين گروه ها با انتخاب يکي از محورهاي موضوعي مشخص شده، به مطالعه و تحقيق و همچنين توليد محصولات دانشگاهي بر پايه ابتکارات دانش‌آموزي خواهند پرداخت و در نهايت هم با افتتاح نمايشگاه ها، دانش‌آموزان به روايت گري در باب موضوع غرفه مي‌پردازند.

تعطيلي مدارس ؛چالشي جدي درآموزش و پرورش استان خوزستان
دانش‌آموزان خوزستاني به علت گرما و گرد و غبار، کمتر از ساير دانش‌آموزان در استان هاي ديگر به مدرسه مي روند و اين موضوع را بايد چالشي جدي در حوزه آموزش و پرورش استان دانست.
به گزارش مهر، مدارس در استان خوزستان به علت گرماي شديد، هر ساله در فصل بهار نسبت به مدارس ساير استان هاي کشور زودتر از موعد، به تعطيلي مي روند و به گفته مديرکل آموزش و پرورش استان خوزستان، معمولا مدارس استان 20 روز زودتر نسبت به مدارس ساير استان هاي کشور تعطيل مي شوند.
البته به نظر مي رسد برخلاف گفته مديرکل که مستند به آمارهاي رسمي است، آمارهاي غير رسمي حکايت از افزايش اين ميزان 20 روزه در برخي شهرها دارد و دانش‌آموزان بسيار زودتر از اين مدت به تعطيلي تابستاني مي روند چرا که گرم شدن هوا و نبودن امکانات کافي در مدارس و کلاس به خصوص در مدارس دولتي، برخي متوليان امر را به تعطيلي زودتر از موعد مدارس ترغيب مي کند.
از سوي ديگر اگر همين 20 روز که مبتني بر آمار رسمي را در نظر بگيريم و آن را به کل سال هاي تحصيلي يک دانش آموز خوزستان تعميم دهيم، متوجه مي شويم که دانش‌آموزان خوزستاني240 روز کمتر به مدرسه مي روند که قطعا تداوم اين روند که در سال هاي اخير رشد يافته است، باعث مي شود دانش‌آموزان خوزستاني در رقابت ها با ساير دانش‌آموزان استان هاي ديگر که در آزمون هاي سراسري، استخدامي و آينده شغلي به خوبي خود را نشان مي دهد، دچار مشکلاتي شوند.در کنار اين موارد، بايد به پديده گرد و غبار که سال به سال بر تعداد وقوع و غلظت آن افزوده مي شود نيز اشاره کرد که در سال هاي اخير بارها و بارها مدارس در خوزستان را تعطيل کرده است و شرايط نامساعدي را براي فراگيري تحصيل دانش‌آموزان خوزستاني رقم زده است. بر اساس اعلام رسمي آموزش و پرورش خوزستان، سال تحصيلي قبل، دانش‌آموزان به صورت ميانگين 10 روز را به علت شدت بالاي گرد و غبار به مدرسه نرفته اند و براي سال تحصيلي جديد نيز تا به امروز، هشت روز به مدرسه نرفته اند.


 وزير آموزش‌وپرورش:
  تعليم و تربيت كارآمد با مديريت مردم 

وزير آموزش‌وپرورش در جمع مؤسسان مدارس و مراكز غيردولتي توسعه مدارس و مراكز غيردولتي را ضروري دانست.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش‌وپرورش، روز گذشته سيدمحمد بطحايي در نشست فصلي رؤساي شوراي هماهنگي موسسان مدارس و مراكز غيردولتي در ساختمان علاقمندان وزارت آموزش‌و‌پرورش، با تبريك ايام مبارك دهه فجر اظهار كرد: وقتي از مدارس و مراكز غيردولتي سخن مي‌گوييم، اين تصور در ذهن‌ها ايجاد مي‌شود كه منظور مشاركت مالي (مردم در امر آموزش‌و‌پرورش) است در حالي كه اين تصور صحيحي نيست.
وي ادامه داد: زماني كه تعليم و تربيت در اختيار مردم بود بسيار كارآمد بود، اما از حدود 90 سال قبل كه آموزش‌وپرورش دولتي شد، مشكلات تعليم‌وتربيت نيز آغاز شد و همواره براين مشكلات افزوده شده است، البته بيشتر مشكلات در آموزش‌وپرورش كمّي نيست، بلكه به كيفيت باز مي گردد.
وزير آموزش‌وپرورش گفت: منظور از مشاركت مردم در امر تعليم‌وتربيت مشاركت مالي نيست بلكه اداره كردن مدارس توسط مردم است و مسئله اصلي كيفيت آموزشي وپرورشي است؛ بنابراين حتي اگر روزي وضعيت مالي آموزش‌وپرورش در سطحي باشد كه هيچ نيازي به كمك‌هاي مالي غيردولتي نداشته باشد باز هم نيازمند مشاركت مردم در امر تعليم‌وتربيت هستيم و دولت بايد نقش حاكميتي داشته باشد.
وي ادامه داد: سرعت انطباق آموزش‌ها در فرآيند تعليم‌وتربيت با نيازهاي جامعه بسيار كند است و معمولاً شناسايي نيازها و ارائه آموزش‌هاي متناسب با آن در مدارس نيازمند يك بازه زماني 4 ساله است در صورتي كه اگر مردم در فرآيند تعليم و تربيت مشاركت داشته باشند، آموزش هاي ارائه شده به سرعت با نيازهاي جامعه منطبق مي‌شود. بطحايي تصريح كرد: اين موضوع صحيحي نيست كه بگوئيم چون دولت‌ها توانايي مالي لازم را ندارند بايد سراغ بخش غيردولتي بروند، زيرا تا زماني كه دولت‌ها بخواهند به صورت متمركز مدارس را اداره كنند، اهداف تعليم وتربيت محقق نمي‌شود.
وي ادامه داد: نگرش عمومي بخشي از جامعه نسبت به بخش غيردولتي نگرش صحيحي نيست و اين موضوع در آموزش‌وپرورش بيشتر مشهود است، زيرا به محض اينكه سخن از بخش غيردولتي به ميان مي آيد عده اي تصور مي‌كنند قرار است پول‌دارهاي جامعه فرزندانشان را در اين مراكز ثبت‌نام كنند و آينده شغلي آنها نيز تضمين شده است در صورتي كه چنين تصوري اشتباه است.
عضو كابينه تدبير و اميد خاطرنشان كرد: تصور اشتباه از مدارس و مراكز غيردولتي موجب مقاومت‌هايي در برابر توسعه اين مراكز شده است؛ بنابراين اگر بخواهيم اين بخش جايگاه اصلي خود را در جامعه به دست آورد، بايد تلاش كنيم نگرش‌ها نسبت به بخش غيردولتي تغيير كند.
وي افزود: هر اقدامي كه از سوي مؤسسين مدارس و مراكز دولتي اين نگرش اشتباه را تقويت مي‌كند بايد از آن جلوگيري شود، زيرا رهايي از مشكلات كنوني آموزش‌وپرورش منوط به مشاركت‌هاي بخش غيردولتي در نظام تعليم و تربيت است. بطحايي تنوع مدارس را يكي از مشكلات آموزش‌وپرورش دانست و عنوان كرد: هم‌گرايي و هم سويي مديران مي تواند سهم بخش غيردولتي را افزايش دهد و شرايط بهره‌وري بيشتر از
پتانسيل هاي موجود اين بخش در سراسر كشور را فراهم كند، بنابراين بايد تلاش كنيم سهم يك درصدي مراكز و مدارس غيردولتي را در تعليم و تربيت افزايش دهيم.


 حذف 1400 مدرسه فرسوده تا 10 سال آينده 

مديرکل نوسازي مدارس استان تهران با بيان اينکه قرار شده است در يک برنامه‌ريزي 10 ساله يعني تا سال 1405، 1400 مدرسه فرسوده از چرخه فضاهاي آموزشي حذف شود،‌ از وضع مدارس فرسوده کنوني در زمان بروز حوادثي چون زلزله ابراز نگراني کرد.
داريوش ورناصري در برنامه تلويزيوني پرسشگرکه با موضوع وضعيت تجهيزات و ساختمان مدارس تهران پخش شد با اشاره به وظايف سازمان نوسازي مدارس اظهار کرد: اين سازمان احداث فضاي جديد، مقاوم‌سازي، تعميرات اساسي و تجهيز مدارس نوساز را بر عهده دارد.
مديرکل نوسازي مدارس استان تهران در پاسخ به پرسشي درباره مشکلات گرمايشي مدارس در هفته گذشته به علت بارش برف و برودت هوا گفت: هيچ مدرسه‌اي در سطح تهران نداريم که مشکل گرمايشي داشته باشد و علت عمده نگراني اولياي مدارس برف و يخ انباشته و سختي تخليه آن از محوطه بود.
ورناصري با بيان اينکه اگر مدارسي مشکل گرمايشي يا سرمايشي داشته باشد، مي‌توانند به ادارات گزارش دهند تا آنها سريعا به ما منتقل کنند، افزود: استانداردسازي سيستم گرمايشي مدارس را از سال 91 شروع کرديم.
در ابتدا 4500 کلاس درس سيستم گرمايشي غيراستاندارد داشتند که برنامه‌ريزي شد تا مدارس به سامانه حرارت مرکزي يا موتورخانه مجهز شوند و دسترسي مستقيم دانش‌آموز به شعله قطع شود.مديرکل نوسازي مدارس استان تهران بيان کرد: سال گذشته اين امر به اتمام رسيد و اکنون در شهر تهران نبايد هيچ مدرسه‌اي با مشکلات گرمايشي روبه‌رو باشد.
در شهرستان‌ها نيز کمتر از هزار کلاس درس باقي مانده و طبق برنامه تا قبل از شروع سال تحصيلي آتي سيستم‌هاي گرمايشي آنها نيز استانداردسازي مي‌شوند.
وي درباره انواع مدارس از منظر نوسازي اظهار کرد: مدارس ما يا نوساز و در برابر حوادث مقاوم‌اند و يا در بافت‌هاي فرسوده قرار دارند که قدمتشان بالاي 40سال است.


 از گوشه و كنار 

گلبانگ انقلاب به صدا درآمد
مراسم گلبانگ انقلاب با حضور معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش‌وپرورش در مدرسه شاهد ارشاد تهران برگزار شد.
آيين نمادين گلبانگ انقلاب روز گذشته14 بهمن به مناسبت سي و نهمين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي ايران با حضور مسئولان آموزش‌وپرورش در دبيرستان پسرانه شاهد ارشاد منطقه 12 تهران برگزار شد.
عليرضا کاظمي، معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش‌وپرورش، علي رمضاني، مديرکل فرهنگي - هنري،‌ اردوها و فضاهاي پرورشي آموزش‌وپرورش، حامد علامتي، دبيرکل اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان، عبدالرسول کريمي، معاون پرورشي و فرهنگي آموزش‌وپرورش شهر تهران در اين مراسم حضور داشتند.
معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش‌وپرورش با نواختن زنگ انقلاب آغاز جشن‌هاي دهه فجر در مدارس کشور را اعلام کرد.
دانش‌آموزان دبيرستان شاهد ارشاد با در دست داشتن پرچم ايران و خواندن سرود انقلاب سالروز پيروزي انقلاب اسلامي را گرامي داشتند.

برگزاري مسابقه علمي بزرگ آينده سازان ويژه دانش‌آموزان سراسر کشور
در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامي و همزمان با برپايي ششمين نمايشگاه هاي مدرسه انقلاب مسابقه علمي بزرگ آينده سازان ويژه دانش‌آموزان سراسرکشور برگزار مي‌شود.
به گزارش شاپرك از روابط عمومي و امور بين الملل دفتر مرکزي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان، ارشاد استعدادي مدير عامل موسسه علمي آينده سازان همزمان با طليعه چهلمين سالگرد پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي و هم زمان با برپايي ششمين جشنواره مدرسه انقلاب از مسابقه بزرگ علمي با عنوان آينده سازان به صورت برخط خبر داد .
استعدادي خاطر نشان کرد: اين مسابقه به همت موسسه علمي آينده سازان وابسته به اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش‌آموزان مختص پايه هاي تحصيلي هشتم ،نهم ،دهم و يازدهم شاخه نظري برگزار مي شود ، وي با بر شمردن اهداف اين مسابقه گفت: از جمله اهداف برگزاري اين مسابقه ،جمع بندي و مروردروس نيمسال اول و نيز کسب لذت رقابت با دوستان و آگاهي از جايگاه علمي خود در ميان ساير دانش‌آموزان هم پايه است.
وي گفت:ثبت نام اين آزمون روز پنج شنبه 12 بهمن به صورت آنلاين از طريق سايت http://ayandehsazan.org / امکان پذير بوده و به صورت هماهنگ درروز پنجشنبه 26 بهمن ماه در 32 استان، برگزار مي‌گردد.
لازم به ذکر است همزمان با جشن سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي به نفرات برتر مبلغ 5 ميليون ريال به عنوان جايزه اهدا خواهد شد.

رئيس مرکز امور بين‌الملل و مدارس خارج از کشور:
تحصيل 13 هزار دانش آموز ايراني در كشور
رئيس مرکز امور بين‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه در حال احصاي نيازهاي سال آينده از کشورهاي مختلف و تعيين جزئيات و زمان برگزاري آزمون اعزام معلمان به خارج از کشور هستيم، گفت: قطعا آزموني براي رفع نياز نيروي انساني در سال 97 برگزار مي‌کنيم.
غلامرضا کريمي در گفت‌وگو با ايسنا، آخرين آمار مدارس و دانش‌آموزان در حال تحصيل در مدارس خارج از کشور را اعلام و اظهار کرد: در حال حاضر 118 مدرسه در 59 کشور و 82 شهر داريم.
وي افزود: 13 هزار دانش آموز در اين مدارس تحصيل مي‌کنند و مجموع تعداد مدرسان اعزامي 798 نفر است. همچنين 970 نيروي محلي پاره وقت يا نيروي خدماتي، سرايدار، راننده و ... مشغول ارائه خدمت در مدارس خارج از کشور هستند.رئيس مرکز امور بين‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره زمان برگزار ي آزمون اعزام معلمان به خارج از کشور نيز گفت: هنوز جزئيات و زمان دقيق برگزاري آزمون قطعي نشده و در حال احصاي نيازهاي سال آينده از کشورهاي مختلف هستيم؛ زيرا براي گرفتن ويزا هم دچار محدوديت‌هايي هستيم.
کريمي ادامه داد: البته به طور قطع آزموني براي رفع نياز سال تحصيلي آتي برگزار مي‌کنيم که بعيد مي‌دانم به قبل عيد نوروز برسد اما حتما در سال 97 برگزار مي‌شود.


 كاغذ اخبار 

توسط ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره)؛
ساخت هزار مدرسه تا سال 1400
ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) اعلام کرد اين ستاد از طريق بنياد برکت و با هماهنگي سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس هزار مدرسه‌ را تا پايان سال 1400 در مناطق کم‌تر توسعه‌يافته‌ کشور خواهد ساخت.
به گزارش شاپرك از روابط عمومي ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) ، در آستانه‌ سي و نهمين سالگرد پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي، ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره)، پس از بهره‌برداري و تحويل هزار مدرسه‌ برکت با 6 هزار کلاس درس، يک هزار مدرسه‌ ديگر را از طريق بنياد برکت در مناطق کم‌تر توسعه‌يافته، مي‌سازد.
براساس اين گزارش، تفاهم‌نامه‌ ساخت هزار مدرسه‌ دوم برکت از سوي رييس ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) و وزير آموزش و پرورش امضا مي شود.
ارايه‌ برنامه‌‌ زمان‌بندي احداث مدارس و تأمين اعتبار مورد نياز و تکميل مدارس طبق برنامه‌ ساليانه از تعهدات ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) در اين تفاهم‌نامه است. پيشنهاد مکان ساخت مدارس با اولويت مناطق محروم‌، تأمين زمين مناسب و بدون معارض، تأمين کادر آموزشي و اداري مدارس، اداره‌ي مدارس و عدم تغيير کاربري مدارس نيز از تعهدات وزارت آموزش و پرورش در اين تفاهم‌نامه به شمار مي‌رود.
مدرسه‌سازي يکي از بنيادي‌ترين فعاليت‌هاي اجتماعي و زيربنايي ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) است که از طريق بنياد برکت در روستاها و مناطق کم‌تر توسعه‌يافته‌ کشور انجام مي‌شود.
تاکنون هزار مدرسه‌ برکت با 6 هزار کلاس درس و حجم سرمايه‌گذاري 700 ميليارد تومان توسط بنياد برکت وابسته به ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) احداث و براي استفاده‌ دانش‌آموزان مناطق کم‌تر توسعه‌يافته، تحويل آموزش و پرورش شده است. تعداد 2050 روستا تحت پوشش مدارس برکت قرار گرفته‌اند و ظرفيت دانش‌آموزپذيري مدارس بهره‌برداري شده‌‌ بنياد برکت بالغ بر 130 هزار نفر است.
با احداث و تکميل مدارس جديد برکت تا پايان سال 1400، شمار مدارس ساخته شده از سوي بنياد برکت وابسته به ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) به 2 هزار واحد مي‌رسد.

مشاور وزير آموزش و پرورش:
حذف يارانه شير از تسهيلات يارانه‌اي

مشاور وزير آموزش و پرورش با تأکيد بر اينکه اگر کمک مردم به مدارس نباشد، واقعاً مدارس بايد تعطيل شود، گفت: چرا بايد در آموزش‌هاي الکترونيک به دليل نداشتن سيم برق از نخ کاموا استفاده کنيم.
به گزارش فارس، منصور مجاوري مشاور وزير آموزش و پرورش با اشاره به وضعيت بودجه آموزش و پرورش، اظهار داشت: اگر به بودجه آموزش و پرورش در 20 يا 30 سال گذشته نگاه کنيم، مشاهده مي‌کنيم که اين بودجه حرکت سينوسي داشته است.وي با اشاره به دلايل کسري بودجه آموزش و پرورش، ادامه داد: اين موضوع به عوامل مختلفي بستگي دارد؛ از جمله اينکه در برآورد اوليه بودجه اشتباه داشته باشيم و سازمان برنامه و بودجه نتواند نياز ما را تأمين کند. بخش ديگر، مربوط به قوانيني است که در بين سال مالي مصوب مي‌شود، بدون آنکه اعتبار آن پيش‌بيني شود؛ مانند استخدام معلمان، بکارگيري نيروهاي مختلف و گروه‌هاي تشويقي.
مجاوري ابراز داشت: در هيچ جاي دنيا آموزش و پرورش اولويت دوم و سوم نيست، اما بايد پرسيد چرا نبايد آموزش و پرورش مسأله اصلي ما باشد؛ ضمن اينکه در برخي سازمان‌ها اعتقادي به آموزش و پرورش وجود ندارد و معتقد هستند که آموزش و پرورش هزينه‌بر است.وي گفت: تا زماني که اين تفکر در بين مديران عالي کشور وجود داشته باشد و به آموزش و پرورش به عنوان اولويت اول نگاه مي‌شود، اين روند ادامه دارد.وي با اشاره به توزيع شير در مدارس، ابراز داشت: تا اين لحظه يک ريال هم به توزيع شير در مدارس اختصاص پيدا نکرده است و علت آن کمبود منابع است. با توجه به اينکه شير جزو مصوبات شوراي عالي سلامت است و وزير بهداشت اين را مي‌داند اما بايد پرسيد چرا پول يارانه شير را از تسهيلات يارانه‌اي حذف مي‌کند. مجاوري متذکر شد: چرا نبايد هنرستان‌ها سرانه داشته باشد و چرا بايد در آموزش‌هاي الکترونيک به دليل نداشتن سيم برق از نخ کاموا استفاده کنيم.


 زنگ تفريح
 آموزشهاي عملي دروس به دانش آموزان ابتدايي -آمريكا 


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون