جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4112- تاریخ : 1396/11/12 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)

معاون آموزش ابتدايي آموزش‌وپرورش:
ارزيابي عملکرد دانش‌آموزان در ارديبهشت 97

معاون وزير آموزش و پرورش :
توسعه کشور در گرو آموزش و پرورش مطلوب

مديرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران:
تهران ، جزء 3 استان فقير از لحاظ فضاي آموزشي


از گوشه و كنار


50 هزار کودک بازمانده از تحصيل در انگليس


دليل خوشحالي دانش‌آموزان از تعطيلي مدرسه

زنگ تفريح
دانش آ‌موزان در حياط مدرسه

با هدف پرورش خلاقيت هاي دانش آموزان؛
برگزاري مسابقات دانش‌آموزي نور در سال آينده


 معاون آموزش ابتدايي آموزش‌وپرورش:
 ارزيابي عملکرد دانش‌آموزان در ارديبهشت 97 

معاون آموزش ابتدايي آموزش‌وپرورش از تشکيل کارگروه تخصصي براي بررسي چالش‌هاي پيش‌روي ارزشيابي کيفي ـ توصيفي دانش‌آموزان خبر داد.
رضوان حکيم‌زاده در گفت‌وگو با پانا، درباره چالش‌هاي ارزشيابي کيفي ـ توصيفي اظهار کرد: يکي از برنامه‌هاي اصلي اين معاونت در سال تحصيلي جاري، آسيب‌شناسي برنامه ارزشيابي کيفي ـ توصيفي است و براي اينکه اين کار، علمي انجام شود، در گام اول مکاتباتي با دانشکده‌هاي علوم تربيتي داشتيم و از آن‌ها خواستيم نتايج پژوهش‌هايي که در اين حوزه داشته‌اند در اختيار ما بگذارند. معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش‌وپرورش با بيان اينکه کارگروه تخصصي براي بررسي چالش‌هاي پيش‌روي ارزشيابي کيفي ـ توصيفي تشکيل شده است، گفت: براساس مصوبه 911 شوراي عالي آموزش و پرورش، معاونت آموزش ابتدايي را موظف کرده است پايش عملکرد دانش‌آموزان را به روشي غير از ارزشيابي کيفي توصيفي انجام دهد.حکيم‌زاده خاطر نشان کرد: تلاش مي‌کنيم ارديبهشت ماه سال آينده بر روي 10 درصد دانش‌آموزان به صورت خوشه‌اي، اين طرح را اجرا کنيم.وي بيان کرد: ارديبهشت‌ماه سال آينده نيز نشست تخصصي براي اشتراک‌گذاري و بررسي راهکارهاي خروج از چالش‌هاي ارزشيابي کيفي ـ توصيفي با حضور معلمان و صاحب‌نظران اين حوزه برگزار خواهد شد.معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش‌وپرورش ادامه داد: در جلسه اخير شوراي عالي آموزش و پرورش اعلام آمادگي کرديم که براي هماهنگ کردن ارزشيابي دوره ابتدايي و متوسطه اول، گام‌هايي را برداريم زيرا دانش‌آموزان پس از دوره ابتدايي در متوسطه اول با نوع جديدي از ارزشيابي روبه‌رو مي‌شوند و اين مسئله آنها را دچار چالش مي‌کند.
حکيم‌زاده عنوان کرد: ارزشيابي کيفي ـ توصيفي بيشتر از آنکه مختص يک دوره خاص باشد، مختص درس‌هاي خاص است زيرا برخي دروس براي ارزشيابي نيازي به آزمون سخت ندارند اما برخي دروس در دوره پايين‌ هم به ارزيابي دقيق نياز دارند.وي ابراز اميدواري کرد:‌ با توجه به ارزشيابي شايستگي محور که تکليف سند تحول است، تلاش ما براي برطرف کردن چالش‌ها و ايرادات ارزشيابي کيفي توصيفي است.


 معاون وزير آموزش و پرورش :
 توسعه کشور در گرو آموزش و پرورش مطلوب 

معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش تحقق سند تحول بنيادين را انتظار و مطالبه رهبر معظم انقلاب از آموزش و پرورش برشمرد و با اشاره به اهميت اين سند و نقش آن در رشد و توسعه کشور، گفت: توسعه فرهنگي، اجتماعي و سياسي کشور درگرو آموزش و پرورش مطلوب
است.
به گزارش ايسنا، علي زرافشان در مراسم تکريم و معارفه مديران کل پيشين و جديد آموزش و پرورش استان سمنان اظهار کرد: نقش آموزش چه در بخش آموزش و پرورش رسمي و چه در بخش غيررسمي نقشي محوري است و از اين رو توسعه فرهنگي، اجتماعي و سياسي کشور درگرو توجه به آموزش و پرورش است.
وي با بيان اينکه تربيت انسان در تراز توسعه يافتگي اهميت زيادي دارد افزود: اگر آموزش و پرورش نيروي انساني شايسته تربيت کند جامعه نيز از ظرفيت او در توسعه کشور به نحو احسن استفاده مي‌کند.
وي ماموريت وزارت آموزش و پرورش را تربيت افرادي حق‌مدار و باانگيزه برشمرد و گفت: آموزش و پرورش در رفع مشکلات کشور نقش مهمي مي تواند ايفا کند از اين رو رئيس جمهور بر لزوم
بهره گيري از اين ظرفيت تاکيد ويژه
داشتند.
زرافشان با اشاره به برخي محدوديت هاي اعتباري ادامه داد: هنر يک مدير توانمند در اين است که در چنين شرايطي منشاء تحول و خدمات شاياني شود.

 


 مديرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران:
  تهران ، جزء 3 استان فقير از لحاظ فضاي آموزشي  

مديرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران، پايتخت را جزو 3 استان فقير از لحاظ فضاي آموزشي عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومي نوسازي مدارس استان تهران، عباسعلي باقري در نخستين جلسه ستاد مرکزي برگزاري بيستمين جشنواره خيرين مدرسه ساز استان تهران گفت: زماني در تهران مدرسه چهار شيفته وجود داشت که در هر شيفت 1200 دانش‌آموز تحصيل مي‌کرد.

وي افزود: تهران حتما جزء 3 استان فقير از لحاظ فضاي آموزشي است و بعضا تراکم دانش‌آموزي حدود 33 نفر مي‌شود.مديرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران با بيان اينکه واقعيت اين است حتي مدارسي داريم که در برابر توفان هم مستحکم نيستند، خاطرنشان کرد: مجموعا 2500 مدرسه دولتي در شهر تهران وجود دارد که حدود 700 مدرسه نيازمند توجه جدي و حدود 1000 مدرسه نيازمند تخريب و بازسازي هستند و اين يعني 1700 مدرسه تهران نيازمند توجه است.باقري خاطرنشان کرد: در بيستمين جشنواره خيرين مدرسه ساز تهران بايد از تکرار و يکنواختي پرهيز کنيم و تا جايي که امکان دارد از دانش‌آموزان، معلمان و خيران در اين امور استفاده شود.


 از گوشه و كنار 

ساخت مدرسه توسط معلمان خيّر چناراني
رئيس اداره آموزش‌وپرورش چناران از تجليل 116 معلم نيکوکار خبر داد که با اهداي بخشي از حقوق خود مدرسه چهار کلاسه‌اي را در يکي از روستاهاي محروم اين شهرستان بنا کردند.
عليرضا کارآمد در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: اين معلمان از حدود سه سال پيش ماهيانه بخشي از حقوق خود را براي ساخت يک مدرسه چهار کلاسه در روستاي محروم «دلمي» اهدا کرده‌اند.
وي گفت: اين مدرسه در زمين مدرسه قديمي با هزينه يک ميليارد ريال ساخته شد. نيمي از اين مبلغ از سوي معلمان و بقيه آن توسط خير مدرسه‌ساز حاج احمد ابوترابي تامين شده است.
رئيس اداره آموزش‌وپرورش چناران افزود: اکنون 70 دانش‌آموز مقطع ابتدايي در 3 کلاس درس اين مدرسه مشغول تحصيل هستند و 3 معلم فعال نيز به آنان تدريس مي‌کنند.18 هزار دانش‌آموز در 180 مدرسه چناران تحصيل مي‌کنند. اين شهرستان نيازمند 26 باب مدرسه با 200 کلاس درس ديگر است. مرکز شهرستان 126 هزار نفري چناران در 43 کيلومتري شمال غرب مشهد واقع است.

مديرکل امور تربيتي و مشاوره آموزش و پرورش :
تدوين نظام جامع مشاوره و هدايت تحصيلي دانش‌آموزان
مديرکل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه نظام جامع مشاوره و هدايت تحصيلي دانش‌آموزان در حال تدوين است، گفت: 18 هزار مشاور در آموزش و پرورش فعاليت مي‌کنند.مسعود شکوهي مديرکل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو بافارس در خصوص «تدوين نظام جامع مشاوره و هدايت تحصيلي»، اظهار داشت: براساس سند تحول بنيادين، ما بايد تمام فعاليت‌هاي راهنمايي و مشاوره اعم از بهداشت روان، تحصيلي و شغلي دانش‌آموزان را طراحي کنيم که اين براي همه دانش‌آموزان بوده و در حال تدوين است و اميدواريم تا 8 اسفند روز امورتربيتي، اين سند را به تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش برسانيم.
وي در خصوص «تهيه پرونده الکترونيکي مشاوره براي دانش‌آموزان»، گفت: اين پرونده در مرحله اول در سال گذشته براي دانش‌آموزان پايه نهم تشکيل شد و امسال براي هر سه پايه هفتم، هشتم و نهم تشکيل مي‌شود و خانواده‌ها مي‌توانند با دريافت کد کاربري و رمز ورود اختصاصي، از وضعيت فرزندشان مطلع شوند.
مديرکل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در خصوص «برنامه‌هاي اين اداره کل در موضوع فضاي مجازي»، خاطرنشان کرد: 10 جلد کتاب براي مهارت‌هاي مختلف مورد نياز دانش‌آموزان از جمله فضاي مجازي تدوين شده و اميدواريم تا پايان سال اين کتب را زير چاپ ببريم و در سال 97، همزمان با هفته بهداشت روان رونمايي کنيم.شکوهي از تدوين و اجراي پايلوت طرح «توانمندسازي رواني و اجتماعي دانش‌آموزان» خبر داد و گفت: 18 هزار مشاور در آموزش و پرورش فعاليت مي‌کنند که 12 هزار نفر در مدارس، نزديک به 3 هزار نفراز اين افراد در هسته‌ها و مراکز مشاوره و بقيه نيز در بخش‌هاي اداري مربوطه مشغول به فعاليت هستند.


 50 هزار کودک بازمانده از تحصيل در انگليس 

طبق اعلام منابع رسمي انگليس از وزراي اين کشور درخواست شده که به وضعيت 50 هزار کودکي که سالانه از تحصيل بازمانده و قرباني افراط‌ گرايي، قاچاق و بهره‌کشي مي‌شوند، رسيدگي کنند.
به گزارش تِس نيوز،اداره ملي کودکان انگليس (NBC) در گزارشي در اين باره آورده است: هيچ پايگاه داده‌هاي ملي در انگليس آمار کودکان بازمانده از تحصيل را به ثبت نمي‌رساند و اين در حاليست که کودکان بسياري در اين کشور در مدارس ثبت نام نشده و در هيچ مرکز آموزش ديگري نيز از خدمات آموزش بهره‌مند نمي‌شوند.بر اساس تحقيق اداره ملي کودکان انگليس (NBC)، مقامات محلي در پي ثبت اطلاعاتي در مورد اين کودکان بوده‌اند اما اطلاعات تهيه شده توسط آنها بسيار پراکنده بوده و نمي توانند از دسترسي اين کودکان به خدمات اجتماعي آگاه شوند.
به گفته رييس سياست‌گذاري و امور عمومي درNBC ، اين کودکان از ديد دولت دور مانده‌اند و ارتباط کافي براي اطمينان از رفاه آنها وجود ندارد و ما در حال از دست دادن فرصت‌ها براي کمک به اين قشر آسيب پذير هستيم.همچنين طبق آمار، سال گذشته نيز 49 هزار و187 کودک در انگليس در سال گذشته از تحصيل بازمانده‌اند. مدير اجرايي اداره ملي کودکان اين کشور ضمن هشدار دهنده خواندن اين آمار خواستار افزايش برنامه هاي دولت در حمايت از آنها شد.در گزارش منتشر شده از سوي اين سازمان، وزراي اين کشور به جمع آوري و تجزيه و تحليل داده‌هاي ملي در اين رابطه و بررسي دستورالعمل‌هاي قانوني در مورد نحوه جمع آوري و ثبت اطلاعات محلي در اين زمينه تشويق شده‌اند.
يک نماينده کميسيون کودکان در انگليس نيز گفت: بايد
تصميم گيري و جمع آوري اطلاعات در مورد اين کودکان بهتر صورت گيرد تا تعداد کودکاني که از تحصيل باز مي‌مانند در آينده کمتر و به کودکاني که در حال حاضر از تحصيل محروم هستند بهتر رسيدگي شود. رييس انجمن کودکان و جوانان انگليس نيز ضمن استقبال از قانون جديد که مدارس را در صورت عدم ثبت نام دانش‌آموزان ملزم به اطلاع‌رساني به مقامات محلي مي‌کند، خواستار وضع قوانين بيشتر و قوي‌تري در اين رابطه شد.


  دليل خوشحالي دانش‌آموزان از تعطيلي مدرسه 

پژوهشگر حوزه نوجوانان گفت: نداشتن پيوند عاطفي با معلم و دلپذير نبودن محيط مدرسه از عواملي است که باعث مي‌شود دانش‌آموزان از تعطيلي مدرسه، استقبال زيادي داشته باشند.
اصغر کيهان‌نيا پژوهشگر حوزه نوجوانان و مشاور خانواده در گفت‌وگو با فارس، در خصوص دلايل خوشحالي دانش‌آموزان از تعطيلي مدارس اظهار داشت: کودکان و نوجوانان با توجه به شرايط سني خود، برنامه‌هاي تکراري و يکنواخت را دوست ندارند و تعطيلي به آنها فرصت مي‌دهد که از يکنواختي و چارچوب سخت دور شوند.
وي افزود:‌ اصولاً زماني که انسان تکليفي بر دوش دارد از پيش آمدن شرايطي که تکليفش را سبک مي‌کند خوشحال مي‌شود و تفاوتي هم نمي‌کند در چه سني باشد.
کيهان‌نيا اضافه کرد: تکليف زياد در مدارس يا اصطلاحاً مشق شب زياد هم از عواملي است که باعث مي‌شود دانش‌آموزان ما به مدرسه علاقه‌مند نباشند و نسبت به محيط آن و درس خواندن دلزده شوند.
مشاور خانواده ادامه داد: نداشتن پيوند عاطفي با معلم و عوامل مدرسه و دلپذير نبودن محيط مدرسه هم از ديگر عواملي است که باعث مي‌شود دانش‌آموزان از تعطيلات استقبال زيادي داشته باشند.
وي با بيان اينکه استفاده از روش‌هاي جذاب و سرگرم‌کننده مي‌تواند از يکنواختي تدريس کم کند، گفت: استفاده از وسايل
کمک درسي جذاب هم مي‌تواند مدرسه، درس خواندن و آموختن را براي دانش‌آموزان جذاب کند.
کيهان‌نيا خاطر نشان کرد: دانش‌‌آموزان بايد درس خواندن را منفعتي براي خود بدانند و به محيط مدرسه و عوامل آن علاقه داشته باشند تا از حضور در مدرسه احساس خوشايندي پيدا کنند.


 زنگ تفريح
 دانش آ‌موزان در حياط مدرسه  


 با هدف پرورش خلاقيت هاي دانش آموزان؛
  برگزاري مسابقات دانش‌آموزي نور در سال آينده 

کارن خانلري، عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي برگزاري مسابقات دانش‌آموزي نور را بسيار مفيد دانست زيرا مي‌تواند به بررسي خلاقيت‌هاي دانش‌آموزان کمک کند.
سومين دوره مسابقات دانش‌آموزي نور سال آينده برگزار خواهد شد. دانش‌آموزان براي شرکت در اين مسابقه فيلم‌هاي کوتاهي از فعاليت‌هاي علمي خود را ارسال مي‌کنند و در نهايت برگزيدگان تقدير خواهند شد.
کارن خانلري در گفت‌وگو با پانا دراين باره اظهار کرد: در بسياري از کشورها آموزشکده‌هايي براي پرورش استعدادها و خلاقيت‌هاي دانش‌آموزان فعاليت مي‌کنند.
وي با اشاره به اينکه خوب است دانش‌آموزان با اين نوع مسابقات درگير شوند، ادامه داد: مسابقه دانش‌آموزي نور مي‌تواند زمينه‌هاي بروز استعدادهاي دانش‌آموزان را فراهم کند بنابراين مي‌توان برگزاري آن‌ها را فراتر از سطح موجود کرد.
خانلري بيان کرد: دانش‌آموزان با شرکت در مسابقات دانش‌آموزي نور مي‌توانند استعدادهاي نهفته يا نيمه‌نهفته خود را نشان دهند و اين موضوع بسيار خوب است.عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي افزود: بايد آموزشکده‌هايي متناسب با اين موضوع وجود داشته باشد تا در کنار مدارس بتوانند به بروز استعدادهاي دانش‌آموزان کمک کنند.
وي تصريح کرد: جريان داشتن اين مسابقه به دانش‌آموزان کمک مي‌کند تا نياز آنان در زمينه‌هاي مختلف برطرف شود و آن‌ها مي‌توانند با ارائه دستاوردهاي خود خلاقيت‌هايشان را به عرصه نمايش بگذارند.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون