جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4095- تاریخ : 1396/10/23 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)

با همکاري استانداري اردبيل برگزار مي‌شود:
نمايشگاه "به رنگ ساوالان" آثار اعضاي کانون


نقل «بيژن و منيژه» از سوي نوجوان کرمانشاهي در جشنواره قصه‌گويي


پايان خوش کارگاه سفال و لعاب کانون بيرجند در عمارت سلطانيه


بررسي نقش تصوير در کتاب کودک در کانون کرمان


فصل آفتاب در چهارمحال و بختياري


روح قصه با طبيعت انسان گره خورده است


 با همکاري استانداري اردبيل برگزار مي‌شود:
 نمايشگاه "به رنگ ساوالان" آثار اعضاي کانون  

اولين نمايشگاه آثار هنري اعضاي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان اردبيل با عنوان «به رنگ ساوالان» در نگارخانه خطايي بقعه شيخ صفي‌الدين اردبيلي برگزار مي‌شود. به گزارش روابط عمومي اداره کل کانون پرورش فکري استان اردبيل، اولين نمايشگاه آثار هنري کودکان و نوجوانان کانون استان اردبيل با عنوان «به رنگ ساوالان» با موضوع جشن‌هاي سرزمين من در نگارخانه خطايي بقعه شيخ صفي‌الدين اردبيلي با همکاري دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري برگزارمي‌شود.

هاجر جماديه مديرکل کانون استان اردبيل با اعلام اين خبر گفت: اين نمايشگاه در راستاي سياست‌ها و اهداف کلي کانون بوده و به‌منظور عمق‌بخشي به ظرفيت‌هاي فرهنگ بومي‌ملي، باهدف کشف و پرورش استعدادهاي هنري و آشنايي اعضا با جشن‌هاي سرزمين پدري و آيين‌هاي مرتبط با آن به نمايش درمي‌آيد.

جماديه افزود: به همين منظور کانون پرورش فکري استان اردبيل، براي تحرک و پويايي در نسل امروز و آشتي دادن بين نسل جديد و فرهنگ غني نياکان بر آن شد تا با ايجاد فضاي مناسب از خلاقيت و توانايي اعضا و مربيان توانمند مراکز استفاده کند.

اين برنامه در پاييز 96 در قالب فراخوان طراحي و از سوي آفرينش‌هاي هنري کانون به مراکز استان ارسال شد و آثار ‌‎‎‏رسيده به نمايشگاه از 18 مرکز اردبيل و شهرستان‌هاي استان در زمينه‌هاي نقاشي، خوش‌نويسي و سفال در رده سني 5 الي 17 سال است. همچنين برپايي اين نمايشگاه محدود به ارايه آثار برگزيده نبوده و فرايند اجراي برنامه نيز به معرض نمايش گذاشته خواهد شد.

اولين نمايشگاه به رنگ ساوالان روز يکشنبه 24 دي‌ماه ساعت10 قبل از ظهر افتتاح‌ و تا 28 دي‌ماه همه‌روزه از ساعت 9 الي12:30 و بعدازظهر 3الي17:30 پذيراي عموم علاقه‌مندان خواهد بود.


 نقل «بيژن و منيژه» از سوي نوجوان کرمانشاهي در جشنواره قصه‌گويي 

فائزه اميري نوجوان کرمانشاهي با داستان «بيژن و منيژه» در بيستمين جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي کانون پرورش فکري حضور خواهد يافت.

به گزارش اداره کل روابط عمومي و امور ين‌الملل کانون، اين قصه‌گوي نوجوان در توضيح جزييات حضور خود در اين جشنواره گفت: سال قبل نيز در بخش استاني اين رقابت‌ رتبه آوردم، اما نتوانستم به عنوان برگزيده در خود جشنواره شرکت کنم.

او افزود: امسال هم مثل سال گذشته تصميم گرفتم با داستاني از شاهنامه در اين مسابقه شرکت کنم. به همين دليل مجموعه 10 جلدي «نامه نامور» را مطالعه کردم و به نظرم داستان مناسبي نبود. پس از آن هم چند نقالي در اين زمينه ديدم و در پايان روايت اصلي را در شاهنامه مطالعه کردم. برگزيده بيستمين جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي در بيان ويژگي‌هاي يک قصه‌گو عنوان کرد: يک قصه‌گو در ابتدا بايد داستان را دوست داشته باشد. تا زماني که از اعماق وجود داستان و پيام و ماجرا را دوست نداشته باشد نمي‌تواند اجراي دلنشيني را ارايه کند. از طرف ديگر او بايد بنابر شرايط سني افراد داستان را انتخاب کند و همچنين بايد کلامش گيرا باشد.اين نوجوان 16 ساله در تفاوت‌هاي قصه‌گويي شاهنامه‌اي با ديگر انواع قصه‌گويي گفت: «روايت شاهنامه نيز بايد حماسي باشد. قصه‌گو بايد جدي باشد به همين دليل اين نوع قصه‌گويان بايد در اجرا از لطافتي که ديگر قصه‌گويان در بيان خود دارند فاصله بگيرند.اميري درباره دليل انتخاب داستان‌هاي شاهنامه عنوان کرد: شاهنامه هويت يک ايراني است. اولين بار به واسطه دبير ادبياتم با خوانش درست شاهنامه آشنا شدم و از همان جا به شاهنامه علاقه‌مند شدم، از طرفي پيش‌تر شاهد حضور مربيان کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان در جشنواره قصه‌گويي و شاهد اجراي آن‌ها بودم و احساس کردم اين هنر را دوست دارم. اين نوجوان در مورد وظايف يک قصه‌گو بيان کرد: من با اين هدف داستان «بيژن و منيژه» را انتخاب کردم که شايد بتوانم با قصه‌گويي بچه‌هاي کوچک‌تر را به خواندن اين اثر تشويق و علاقه‌مند کنم. اما فکر مي‌کنم وظيفه يک قصه‌گو انتقال پيام و برانگيختن احساسات در شنوندگان است.

گفتني است در بيستمين دوره جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي کانون پرورش فکري 10 نوجوان از سراسر کشور به عنوان برگزيده انتخاب شده‌اند.


 پايان خوش کارگاه سفال و لعاب کانون بيرجند در عمارت سلطانيه 

پايان خوش کارگاه لعاب و سفال اعضاي هنرمند کانون شماره سه بيرجند، در عمارت سنتي سلطانيه بيرجند و با تقدير از مربيان و اعضا رقم خورد.

به گزارش روابط عمومي اداره کل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان خراسان جنوبي، طي مراسمي که در عمارت سلطانيه بيرجند با حضور طاهره حميدي مدير کل کانون استان و اعضاي کارگاه لعاب و سفال مرکز فرهنگي‌هنري شماره سه بيرجند و مربيان برگزار شد، از تلاش و همت مربيان و اعضاي کودک و نوجوان اين کارگاه که توانستند دو نمايشگاه گنجينه‌هاي خاکي را طي دو سال گذشته با هنرمندي برگزار کنند، قدرداني شد.

مدير کل کانون استان در ابتداي اين مراسم گفت: هنر آيينه زيبايي است و هنرمند داراي روحي لطيف؛ زيرا با هنرش زندگي مي‌کند و به مرور زمان اين زيبايي‌ها جزيي از تارو پود زندگي‌اش مي‌شود. حميدي اضافه کرد: برگزاري کارگاه سفال و لعاب در کانون شماره سه بيرجند تجربه موفقي بود که قابليت برگزاري دو نمايشگاه را پيدا کرد و اعضاي کانون مهارت و توانمندي خود را در خلق نقوش متنوع بر روي ظروف سفالي ساده به نمايش گذاشتند. در ادامه ريحانه‌سادات ‌هاشميان مربي هنري کانون شماره سه بيرجند نيز گزارشي از دومين نمايشگاه گنجينه‌هاي خاکي ارايه کرد.

در پايان با اهداي هدايايي به همراه لوح تقدير از تلاش و همت اعضاي هنرمند اين کارگاه قدرداني شد.


 بررسي نقش تصوير در کتاب کودک در کانون کرمان 

اعضاي شوراي تخصصي کتاب کانون پرورش فکري کرمان در سي و ششمين نشست اين شورا نقش تصوير در کتاب‌هاي کودک را بررسي کردند.

به گزارش روابط‌عمومي اداره کل کانون کرمان، اين نشست همزمان با برگزاري شانزدهمين دوره نمايشگاه کتاب در کرمان با حضور کارشناسان و تعدادي از مربيان کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در اين نشست اعضاي شورا معيارهاي کتاب‌هاي تصويري و مصور را با ارايه مقالات معتبر علمي، بررسي و درباره آن تبادل‌نظر کردند. مقالات کتاب‌هاي تصويري تاليفي پسامدرن از مجله نارنج، بررسي و مقايسه چگونگي انتخاب زاويه ديد در نقاشي کودکان و آثار تصويرگران کتاب کودک در ايران، در جست‌وجوي نظريه ويژه کتاب‌هاي تصويري داستاني، جنبه‌هاي بياني طبيعت در تصويرسازي کتاب‌هاي داستاني کودک در ايران و گفت‌وگو با موريس سنداک درباره کتاب‌هاي تصويري از جمله مطالب مطرح شده در اين نشست بود که مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.


 فصل آفتاب در چهارمحال و بختياري 

فراخوان ادبي "فصل آفتاب" با موضوع انقلاب در کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان در چهارمحال و بختياري منتشر شد. به گزارش روابط عمومي اداره‌کل کانون استان، به مناسبت گرامي‌داشت سي و نهمين سالگرد شکوهمند پيروزي انقلاب اسلامي و دهه فجر، فراخوان ادبي فصل آفتاب با محوريت شعرسرايي و داستان‌نويسي براي اعضاي کارگاه‌هاي ادبي مراکز کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، کليه دانش‌آموزان مدارس و مربيان فرهنگي و ادبي کانون در استان برگزار مي‌شود.

بر اين اساس اين فراخوان با هدف اشاعه فرهنگ ايثار و شهادت، پاسداشت مقام شامخ شهيد و ايجاد روحيه قدرشناسي در نسل جديد در قالب‌هاي اشعار (کلاسيک، نو، سپيد، ترانه، شعر کودک و نوجوان و... ) و داستان‌ (کوتاه، مينيمال) اجرا مي‌شود. دهه فجر انقلاب اسلامي، امام خميني(ره)، شهدا و... موضوعات اين فراخوان را دربر مي‌گيرد که کودکان و نوجوانان با گروه‌هاي سني 7تا17 سال و مربيان مراکز کانون مي‌توانند در آن شرکت کنند. مهلت ارسال آثار براي اين جشنواره تا 12 بهمن ماه سال جاري است. علاقه‌مندان به شرکت در اين مسابقه مي‌توانند آثار خود را به صورت تايپ شده يا دست‌نويس به واحد آفرينش‌هاي ادبي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان واقع در ميدان ابوريحان ارسال نمايند.


 روح قصه با طبيعت انسان گره خورده است 

"اعتياد به تکنولوژي سبب دوري خانواده‌ها از فضاي قصه و قصه‌گويي شده است." يک قصه‌گو معتقد است در بسياري از خانواده‌ها قصه و قصه‌گويي مطرود شده است و برخي والدين به بازي‌هاي رايانه‌اي و انيميشني اقبال بيشتري نشان مي‌دهند.

پريسا به‌آبادي ادامه داد: «با همين روي‌کرد است که کودکان پاي شنيدن قصه نمي‌نشينند. در صورتي که باور والدين بسيار اشتباه است. قصه هيچ جايگزيني در دنياي کودک ندارد، چون روح قصه با ساختار طبيعت انسان و دنياي او گره خورده است. ذهن کودکان هنگام شنيدن قصه بسيار فعال است. کودک با شنيدن قصه در ذهن خود تصويرسازي مي‌کند، خود را جاي تک تک شخصيت‌ها مي‌گذارد، سفر مي‌کند، به دور دست‌ها مي‌رود و در پايان دوباره به جايگاه خود بر مي‌گردد. چه جايگزيني مي‌توان براي قصه پيدا کرد که اين چنين سفر قهرماني را براي کودک مهيا کند؟» وي ادامه داد: «در طول سال‌ها قصه‌گويي، هيچ گروه سني را نديدم که شنيدن قصه را دوست نداشته باشد، که اين موضوع دقيقا رابطه مستقيم قصه را با درون انسان‌ها و طبيعت آن‌ها تاييد مي‌کند. در خيلي از موارد بازخوردهايي که از مخاطبان کودک وجود داشت عطش شنيدن قصه بيشتر بوده است و من بارها افسوس خوردم چرا کودکان در درون خانواده سيراب نمي‌شوند. شايد بتوان گفت يکي از دلايل اين اتفاق تغيير ساختار خانواده‌ها است. نکته ديگر اعتياد به فن‌آوري است که اکثر خانواده‌ها را درگير کرده است. شايد اگر والدين کودک از وسعت تاثيرگويي بر کودکان مطلع بودند، هيچ‌گاه اين رسم کهن را که از ديرباز در بين ايرانيان رواج داشته را ناديده نمي‌گرفتند.»

به‌آبادي در مورد تاثيرهاي شنيدن قصه بر کودکان عنوان کرد: «کودک با شنيدن قصه، خود و واقعيت‌هاي زندگي را کشف مي‌کند. او با شنيدن قصه، شخصيت‌هاي داستان را با بخش وجودي خودش تطبيق مي‌دهد، در ذهنش سوال‌هايي را مي‌پروراند و در خلال حوادث قصه به دنبال جوابي براي آن‌هاست. از سوي ديگر پرواز خيال را مي‌آموزد، در حين شنيدن قصه او مي‌فهمد چه‌قدر مي‌تواند با بال‌هاي خيال اوج بگيرد به انتهاي آبي آسمان برود و اقيانوس‌ها را درنوردد در حالي‌که در اتاق کنار قصه‌گو روي زمين نشسته است. به همين دليل است که فکر مي‌کنم خانواده يکي از موثرترين نهادها در ترويج قصه‌گويي است و بايد آموزش ببيند.»

اين قصه‌گو ادامه داد: «مي‌توان در کنار خيلي از آموزش‌ها و کارگاه‌هايي که بيمارستان‌هاي دوست‌دار کودک براي مادران باردار برگزار مي‌کنند، کارگاه‌هاي قصه‌گويي براي والدين برگزار کرد. در مهد کودک‌ها مي‌شود جلسه‌هاي قصه‌گويي مادر و کودک برپا کرد و والدين را نسبت به نياز کودک براي شنيدن قصه آگاه کرد. بايد قصه شنيدن را به عنوان حق کودک در نظر گرفت و در رسانه‌ها اين موضوع را بارها و بارها تاکيد کرد. در مطب پزشکان کودک مي‌توان از قصه‌گويي‌هاي ديجيتال استفاده کرد و والدين را نسبت به اهميت قصه‌گويي حساس کرد. در فصل تابستان که کودکان همراه والدين به پارک مي‌روند، مي‌توان برنامه‌هاي قصه‌گويي رايگان براي کودک و پدر و مادر ترتيب داد و اين سنت را احيا کرد. در شهر کتاب‌ها و کتاب‌فروشي‌ها برنامه‌هاي متنوع قصه‌گويي اجرا کرد و رواج دوباره قصه‌گويي و ارزش آن را گوشزد کرد.»او تاکيد کرد: «من فکر مي‌کنم براي زنده نگه داشتن و ترويج اين رسم کهن و با ارزش تمام افراد جامعه بايد همت کنند و از دل و جان و عاشقانه قدم بردارند. قطعا اگر قدم‌ها برداشته شود. خانواده و جامعه سرزندگي و پويايي سوق داده مي شود.»

به‌آبادي در مورد نقش انکارنشدني نظام آموزش و پرورش در احياي اين سنت نيز سخن گفت. اين قصه‌گو عنوان کرد: «بعد از نهاد خانواده، نهاد آموزش و پرورش، يکي از تاثيرگذارترين نهادهاست، چون کودک زمان بسياري را در مدرسه سپري مي‌کند. در اين ميان مدرسه مي‌تواند نقش به‌سزايي را ايفا کند. البته در چند سال اخير آموزش و پرورش تلاش بسياري کرده است که هنر قصه‌گويي در مدارس به‌کار گرفته شود، اما در عمل اين اتفاق نمي‌افتد. معلم‌ها و مسئولان اين فن را جدي نمي‌گيرند و ارزش واقعي آن‌ها را ناديده مي‌گيرند، هنوز در خيلي از مدارس آموزش مستقيم مبدا کار قرار دارد، در حالي‌که در روش‌هاي تدريس نوين مهم‌ترين نکته آموزش غيرمستقيم است و چه ابزاري بهتر از قصه‌گويي براي اين اجراي اين رويکرد.

وي در پايان پيشنهاد داد: «مي‌توان معلمان را نسبت به اهميت موضوع قصه‌گويي آگاه کرد و مهارت قصه‌گويي را در آن‌ها با گذاشتن کارگاه‌هاي متنوع تقويت کرد. کتاب‌خانه‌هاي مدارس را نسبت به منابع فاخر ادبي در حوزه کودک و نوجوان تجهيز کرد و زنگ قصه‌گويي را در دوره‌هاي مختلف آموزشي در نظر گرفت.»


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون