جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4095- تاریخ : 1396/10/23 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)

مديرکل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با موادمخدر :
توزيع درسنامه پيشگيري از اعتياد در مدارس

علي زرافشان:
فعاليت 640 پژوهش سراي دانش‌آموزي در کشور

معاون وزير آموزش و پرورش :
افزايش سرانه دانش آموزي دربودجه97


از گوشه و كنار


كاغذ اخبار


راهنماي تحصيلي


زنگ تفريح


 مديرکل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با موادمخدر :
 توزيع درسنامه پيشگيري از اعتياد در مدارس 

مديرکل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به توزيع درسنامه پيشگيري از اعتياد براي معلمان سراسر کشور و تدريس آن در کلاس‌هاي درس گفت: بر خلاف شيوع بالاي شيشه در سال‌هاي قبل، اکنون مصرف گل در جوانان و نوجوانان بالا رفته است.

عارف وهاب‌زاده در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به تخصيص اعتبار 10 ميليارد توماني از سوي ستاد مبارزه با مواد مخدر براي آموزش و پرورش به منظور اجراي برنامه‌هاي پيشگيرانه اظهار کرد: خود وزارتخانه نيز بايد تا 80 درصد هزينه‌هاي مربوط را تخصيص دهد تا بتوانيم برنامه‌هاي ويژه را پيش ببريم.

وي افزود: درسنامه‌اي براي کليه معلمان مقاطع ابتدايي، متوسطه اول و دوم تهيه کرده‌ايم و معلمان موظف هستند اين کتاب را که مصوبه آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر را دارد تدريس کرده و چند دقيقه از وقت خود را در کلاس‌هاي درس به آسيب‌هاي اجتماعي بويژه اعتياد اختصاص دهند.مديرکل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با موادمخدر با بيان اينکه اين کتاب اکنون در حال توزيع در سراسر کشور است و بايد به 107 هزار مدرسه سراسر کشور برسد اظهار کرد: کمتر از يک ميليون معلم و مشاور داريم که تلاش مي‌کنيم درسنامه‌ها تا پايان سال در اختيار نيمي از آنها قرار بگيرد. بر اساس بخشنامه‌اي که ارسال مي‌کنيم نسبت به تحت پوشش بردن معلمان اقدام خواهيم کرد.مديرکل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به اينکه آيا درباره ورود مخدرهاي جديد به دانش‌آموزان هشدار داده مي‌شود و آموزش‌ها روزآمد هستند؟ اظهار کرد: آموزش‌ها به سمت هشدار نسبت به خطرات "گل" سوق پيدا کرده است که شيوع بيشتري يافته است. اما اگر اطلاع رساني روي ماده جديدي باشد که هنوز به کشور نيامده و يا فراگير نشده حس کنجکاوي را تحريک مي‌کند.


 علي زرافشان:
 فعاليت 640 پژوهش سراي دانش‌آموزي در کشور 

معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش گفت: پژوهشسراي اميرکبير تهران، قطب دريا در بين اين پژوهشسراهاست و مي‌تواند محلي براي انجمن جغرافياي ايران در جهت افزايش دانش جغرافياي دريايي معلمان و دانش‌آموزان باشد.

به گزارش فارس، علي زرافشان معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش در همايش ملي آموزش جغرافيا در مدارس کشور که در سازمان بنادر و دريانوردي برگزار شد، اظهار داشت: رويکرد مهم اين همايش درياست و جغرافي‌دانان شکل‌گيري تمدن‌ها را در کنار آبها نسبت مي‌دهند و توسعه دريايي مي‌تواند براي هر کشور منشأ رشد باشد. وي با اشاره به تفاهم‌نامه‌اي بين آموزش و پرورش با نيروي دريايي، سازمان بنادر و دريانوردي، وزارت راه و شهرسازي و ستاد دريايي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري براي توسعه فرهنگ دريايي گفت: آموزش‌هاي دريايي و افزايش سهم آموزش در مسائل دريايي باعث توسعه استفاده از مواهب دريايي و نهايتاً توسعه کشور مي‌شود.

معاون آموزش متوسط وزير آموزش و پرورش ادامه داد: نه تنها معلمان و دانش‌آموزان در مناطق ساحلي درگير مسئله مهم دريا شده‌اند بلکه دانش‌آموزان مناطق مرکزي کشور هم به اين مسئله علاقه نشان مي‌دهند و روز به روز به تعداد اين دانش‌آموزان افزوده مي‌شود.

وي تصريح کرد: توسعه رشته‌هاي دريايي در شاخه هاي کار و دانش و فني و حرفه‌اي و افزايش تعداد و کيفيت هنرستان‌هاي دريايي با تفاهم‌نامه‌اي که آموزش و پرورش امضا کرده است، محقق شد و تعداد قابل توجهي از دانش‌آموزان ما در هنرستان‌هاي دريايي تحصيل مي‌کنند.

معاون آموزش متوسط وزير آموزش و پرورش اظهار داشت:‌ همه هنرآموزان تخصصي و تجهيزات فني براي هنرستان‌هاي دريايي آموزش و پرورش از طريق نيروي دريايي تأمين مي‌شود و هنرآموختگان اين هنرستان‌ها براي استخدام در اولويت نيروي دريايي قرار مي‌گيرند. وي با بيان اينکه 640 پژوهشسراي دانش‌آموزي در کشور فعال هستند، گفت: پژوهشسراي اميرکبير تهران، قطب دريا در بين اين پژوهشسراهاست و مي‌تواند محلي براي انجمن جغرافياي ايران در جهت افزايش دانش جغرافياي دريايي معلمان و دانش‌آموزان باشد.


 معاون وزير آموزش و پرورش :
 افزايش سرانه دانش آموزي دربودجه97 

معاون حقوقي و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش به افزايش سرانه دانش‌آموزي دربودجه97 اشاره کرد و گفت: سياست آموزش و پرورش جذب نيرو از "بوم براي بوم" است و در آزمون استخدامي بهمن ماه توجه ويژه اي به جذب نيروي ماندگار در هر استان مي‌شود.به گزارش ايسنا، نجفي در سفر به استان هرمزگان افزود: به منظور تقويت نيروي انساني ماندگار در هرمزگان بنا داريم با استفاده از ظرفيت ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگيان، در آزمون استخدامي بهمن ماه توجه ويژه‌اي به سهميه استان در راستاي تقويت طرح "بوم گزيني" شود.

وي ادامه داد: با توجه به اينکه يکي از سياست هاي اجرايي آموزش و پرورش تقويت طرح "بوم تا بوم" است، اگر استان برنامه پنج ساله‌اي را در اين راستا تدوين کند مي توانيم همه نيروي انساني استان را بومي‌ کنيم.

وي اعتبارات آموزش و پرورش در مناطق کمتر توسعه يافته را مورد اشاره قرار داد و گفت: در سال آينده 8000 تومان به سرانه هر دانش آموز به نسبت سال 96 افزوده شده و اين رقم هم اکنون به 25 هزار تومان رسيده است.


 از گوشه و كنار 

معاون تربيت بدني و سلامت آموزش و پرورش لرستان :

راه اندازي 9 کانون حرکات اصلاح قامتي دانش‌آموزان

معاون تربيت بدني و سلامت آموزش و پرورش لرستان از راه اندازي 9 کانون حرکات اصلاحي براي جلوگيري از مشکلات قامتي دانش‌آموزان استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومي آموزش و پرورش، فريد بهرامي هدف از راه اندازي اين کانون ها را پيشگيري از شيوع ناهنجاريهاي اكتسابي دستگاه عصبي ،عضلاني، اسكلتي، آموزش به دانش‌آموزان در رابطه با عادات و الگوهاي حركتي صحيح و ارجاع و معرفي دانش‌آموزان داراي ناهنجاريهاي اسكلتي به مراکز تخصصي عنوان کرد و گفت : در سال تحصيلي جاري 20درصد از دانش‌آموزان پايه هاي دوم تا دوازدهم تحت پوشش اين طرح قرار مي گيرند .

وي خاطر نشان کرد:در جامعه ماشيني امروز فقر حركتي به همراه عادات حركتي نادرست در كودكان و نوجوانان، تهديدي اساسي براي تندرستي حال و آينده آنها به شمار مي رود و دانش‌آموزان را مستعد ضعف‌هاي عضلاني و ناهنجاري‌هاي اسكلتي طي دهه‌هاي آينده مي کند.

بهرامي تاکيد کرد: از آنجا كه عادت به كم تحركي و اتخاذ شيوه‌هاي نادرست حركت اعم از نشستن، ايستادن، حمل اشياء وکوله پشتي مدرسه در سنين پايين شكل مي‌گيرند و در طول سالهاي بعدي عمر پايدار مي مانند، ضروري است قبل از تثبيت و شكل‌گيري اين عادات اقدامات لازم جهت شيوه هاي صحيح حركت به مورد اجرا درآيد، زيرا تلاش هاي بعدي در جهت تغيير عادت‌هاي تثبيت شده بسيار مشكل و چه بسا پرهزينه خواهد بود.

معاون تربيت بدني و سلامت آموزش و پرورش لرستان به ارائه آموزش‌هاي لازم به دانش‌آموزان و خانواده‌ها هم اشاره کرد و افزود: با برنامه اصلاح ساختار قامتي دانش‌آموزان قصد دارند با آموزش و فرهنگ سازي عادات حركتي صحيح شامل: نشستن، ايستادن، راه رفتن، حمل اشياء و .... به دانش آموزان، از بروز تغييرات نامطلوب قامتي آنان جلوگيري كنند و از اين طريق در راه تحقق حيات طيبه و زندگي سالم براي آينده‌سازان جامعه قدم بردارند.


 كاغذ اخبار 

توصيه هاي برگزيده المپياد دانش‌آموزي علوم و فناوري نانو به دانش آموزان

دارنده ديپلم افتخار هشتمين المپياد دانش‌آموزي علوم و فناوري نانو، از تجارب متفاوت آموزشي و پژوهشي دوره عملي المپياد نانو و تاثير آن در آينده تحصيلي‌اش مي گويد.

شهرزاد مقيم در گفت وگو با پانا هدف خود از شرکت در المپياد دانش‌آموزي علوم و فناوري نانو را کسب تجربه آزمايشگاهي در اين حوزه و آشنايي با برگزيدگان المپياد براي همکاري در پروژه‌هاي آينده عنوان کرد.

وي ضمن تحسين سطح مطلوب پژوهشي دوره عملي المپياد گفت: دانش‌آموزان با شرکت در محيطي رقابتي، به کسب تجربه در علوم و فناوري نانو مي‌پردازند و براي رسيدن به مقام اول به منظور کسب اطلاعات بيشتر و تجزيه و تحليل داده‌ها تلاش
مي‌کنند.

اين دانش‌آموز کوشاي مازندراني، داشتن آزادي عمل کافي براي سنتز نانومواد در آزمايشگاه را نکته‌ مثبت دوره‌ امسال عنوان کرد و افزود: موضوع پروژه دوره عملي المپياد نانوي امسال جالب و هيجان‌انگيز بود و حضور در دوره من را نسبت به فعاليت‌هاي پژوهشي بسيار علاقه‌مندتر و مشتاق‌تر کرد.

وي با اشاره به تجارب ارزشمند اعضاي کانون در زمينه فناوري نانو، بيان کرد: مسلما کانون برگزيدگان باشگاه نانو مي‌تواند کمک شاياني براي کسب اطلاعات بيشتر در حوزه علوم و فناوري نانو باشد.وي از انگيزه خود براي ادامه‌ فعاليت‌هاي پژوهشي و شرکت در مسابقات دانشجويي علوم و فناوري نانو پس از ورود به دانشگاه گفت و اضافه کرد: من به استعداد و علاقه خود در زمينه‌هاي پژوهشي پي بردم و با شرکت در جشنواره‌ها و مسابقات علمي از جمله المپياد نانو در حال شکوفاکردن آن هستم.


 راهنماي تحصيلي  

آموزش هاي کاردانش و فني و حرفه اي؛ متفاوت يا موازي ؟

(قسمت اول)

کار دانش و فني و حرفه اي دو شاخه حساس تحصيلي به شمار مي روند و چشم اميد وزارت آموزش و پرورش به آنهاست تا در پايان برنامه ششم توسعه، آمار دانش‌آموزان در رشته‌هاي مختلف مهارتي را به 50 درصد برساند.

ساختار آموزشي فني و حرفه اي و کار دانش با وجود شباهت هاي بسيار داراي تفاوت هايي نيز هست؛ از جمله اينکه شرايط ورود به شاخه فني و حرفه اي از کار دانش دشوارتر و دروس فني و حرفه اي مشکل تر از کار دانش است، در مقابل، دانش‌آموزان کاردانش بايد دروس عملي و ساعات کارگاهي بيشتري بگذرانند و رشته‌هاي شاخه کار دانش متنوع تر از فني و حرفه اي است.

براي حضور دانش‌آموزان فني و حرفه اي در مدرسه، ساعتهاي بيشتري درنظر گرفته شده و دانش‌آموزان فني و حرفه اي برخي از دروس را که دانش‌آموزان کار دانش از گذراندن آن معاف هستند را بايد بگذرانند.

به گزارش ايرنا، درباره آينده شغلي دانش‌آموزان (هنرجويان) هنرستان‌هاي کار دانش و فني حرفه اي نيز بايد گفت که محتواي درسي و آموزشي گروه اول بر اساس آماده کردن دانش‌آموزان براي بازار کار بعد از فراغت از دوران ديپلم است اما در گروه دوم، آن دسته از دانش آموزاني قرار دارند که با اولويت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر و دانشگاه به اين شاخه روي مي‌آورند.

هدف از ايجاد کار دانش و فني و حرفه اي ؛تربيت نيروي کار ماهر

هدف از تاسيس دو سيستم آموزشي «کار دانش» و «فني و حرفه اي» تربيت نيروي کار ماهر براي ورود به بازار کار است و هر دو سيستم از اين لحاظ يکسان هستند اما تفاوت آنها در متوليان برگزاري است.

دوره‌هاي «کار دانش» توسط وزارت آموزش و پرورش و با همکاري وزارت کار و امور اجتماعي به عنوان يکي از دوره‌هاي رسمي آموزش متوسطه برگزار مي شود و دوره‌هاي «فني و حرفه اي» توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت مستقل اجرا مي شود و فارغ التحصيلان هر دو دوره، ديپلم متوسطه دريافت مي کنند و امکان ادامه تحصيل خواهند داشت.با وجود امکانات دانشگاه جامع علمي کاربردي، دوره‌هاي کارداني پيوسته دانشگاه هاي فني دولتي و آزاد و همچنين دانشگاه پيام نور، دانش آموختگان «کار دانش» و «فني و حرفه اي»، هر دو مي توانند بعد از احراز شرايط لازم، وارد دوره‌هاي کارداني (فوق ديپلم) يکي از اين دانشگاه ها شوند و در صورت علاقه و احراز شرايط ، امکان ادامه تحصيل در دوره‌هاي کارشناسي براي آنها فراهم است.فارغ التحصيلان هر دو دوره «کار دانش» و «فني و حرفه اي» مي‌توانند بعد از اتمام دوره متوسطه با شرکت در امتحانات تغيير شاخه و کسب نمره قبولي، وارد دوره‌هاي پيش دانشگاهي رياضي، تجربي، انساني و هنر شوند.


 زنگ تفريح 

احساس راحتي دانش آموزان در كتابخانه اي با دكوري جذاب


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون