جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4095- تاریخ : 1396/10/23 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)

يک معرفي، يک خوانش
هرج و مرج در سرزمين سايه‌ها !


اتروپوس؛ ايزدبانوي سرنوشت


تصوير سمور سنگي در الموت غربي


گنده تر از دروغ


دل گويه


سرمقاله


 يک معرفي، يک خوانش
 هرج و مرج در سرزمين سايه‌ها ! 

عنوان کتاب:سرزمين سايه‌هاي دلتورا

Deltora Shadowlands

نويسنده:اميلي رودا

ترجمه: محبوبه نجف خاني

«سرزمين‌ سايه‌هاي دلتورا»، رماني است بسيار پُرهيجان و خواندني، براي دوستداران رمان‌هاي فانتزي-تخيلي. رمان‌هاي سه‌گانه، به‌ دنبال همديگر هستند و براي پي‌بردن به رمز و راز «افسانه‌اي دلتورا»، مطالعه‌ هر سه جلد لازم است.فضا‌هاي داستان بي‌نظير است و مکان‌هاي اسرارآميز جذّابي دارد با نام‌هايي شگفت‌انگيز، مانند «جنگل سکوت» يا «جزيره‌ي توهّم»؛ لبريز از سحر و جادو. قهرمانان داستان، خيلي دوست‌داشتني و صميمي‌اند.جلد اول، به‌نام «غار وحشت» 19 فصل دارد. داستان از شبي در سرزمين «دِلتورا»، از زماني آغاز مي‌شود که با جادوي «کمربند دلتورا»، «ارباب سايه‌ها» شکست خورده و با موجودات جادويي‌اش به «سرزمين سايه‌ها» بازگشته، اما نابود نشده. «ليف»، شاه جوان، براي نجات مردمش بي‌قرار است. او در جست‌وجوي سلاحي قوي و مطمئن براي نبرد با دشمن، به گوشه‌هايي از رازهاي افسانه‌هاي کهن پي مي‌برد. پس به همراه همسفران قابل اعتمادش به‌سوي سرزمين‌هاي ناشناخته مي‌تازد.جلد دوم، با نام «جزيره‌ي توهّم»، 17 فصل دارد. هرج و مرج، دشمني، فريب، خيانت و شايعات نگران‌کننده، همه‌جا را فراگرفته است. وفاداران شاه، ناباورانه درمي‌يابند «ارباب سايه‌ها» در حال تکميل نقشه‌اي است تا با استفاده از آن، به بدن مردم نفوذ کند و همه را به‌خدمت خود درآورد. از سوي ديگر، «ليف» و همسفرانش، از اين‌که مورد سوء‌استفاده قرار گرفته‌اند، خشمگين و ناراحت مي‎شوند، اما تلاش مي‌کنند تا به «آرامش» برسند.

جلد سوم، با ‌نام «سرزمين سايه‌ها»، نيز 17 فصل دارد. در ادامه‌ جلد دوم، همسفران از سرزمين‌هاي افسون‌شده‌ي بسياري مي‌گذرند، دوستاني تازه پيدا مي‌کنند و با موجودات افسانه‌اي گوناگون مبارزه ‌مي‌کنند. وقت کم است و بايد هرچه زودتر خودشان را به «غرب» برسانند. در فراز و نشيب نبرد سخت‌شان پي مي‌برند که در «دام» بزرگ و خطرناکي گرفتار شده‌اند. تنها پس از «تجديد ديدار» و آشکار شدن «رازها»ست که هر کس به موقعيت راستين خود و افراد ديگر پي مي‌برد و اسرار ماجراهاي شگفت‌انگيزي را که بر سرشان گذشت، درمي‌يابند.در پايان جلد سوم، پيوست «مصاحبه با اميلي رودا» آمده که در آن، نويسنده‌ کتاب به 13 پرسش، درباره‌ شيوه‌هاي نويسندگي، آثار ديگرش – که به بيش از 50 جلد مي‌رسد – يافتن ايده‌ها و خلق شخصيت‌هاي داستان‌هايش و گوشه‌هايي از زندگي خصوصي‌ خود پاسخ مي‌دهد. در پايان نيز نکاتي براي نوجوانان علاقمند به نويسندگي پيشنهاد مي‌کند.


 اتروپوس؛ ايزدبانوي سرنوشت 

اتروپوس يا آيسا، در اساطير يوناني بزرگ‌ترين ايزدبانو در ميان سه مويراي يا الهه‌هاي سرنوشت، در کنار خواهرانش لاخسيس و کلوتو است. آن‌ها ايزدبانواني هستند که براي سرنوشت تمام انسان‌هاي روي زمين تصميم مي‌گرفتند. او و خواهرانش، به‌عنوان دختران زئوس و تميس در نظر گرفته مي‌شوند، اگرچه برخي روايات ايزدبانوي آنانکي (ضرورت)، را به‌عنوان مادرش ذکر کردند.

او بزرگ‌ترين خواهر به‌شمار مي‌رفت و نسبت به خواهرانش ارجعيت داشت، اما از لحاظ جثه کوچک‌ترين آن‌ها بود. اتروپوس قابل قياس با مورتا در اساطير روم باستان است.

اتروپوس وظيفه قطع ريسمان يا تار زندگي را برعهده داشت. او با عنوان «اجتناب‌ناپذير» يا «انعطاف‌ناپذير» شناخته مي‌شد و ريسمان زندگي افراد را در زمان مناسب مرگ توسط قيچي نفرت مي‌بريد.

او در کنار کلوتو که وظيفه بافتن ريسمان را برعهده داشت و لاخسيس که طول آن را اندازه‌گيري مي‌نمود، به‌کار مشغول بود. اتروپوس اغلب به‌شکل پيرزني ترسناک داراي يک کتيبه، تبلت مومي، ساعت آفتابي، يک جفت ترازو يا ابزار برشي هم‌چون قيچي به تصوير کشيده مي‌شد.

نام گياه گلدار «آتروپا» از روي اين ايزدبانو الهام گرفته شده‌است، که گياه سمي شابيزک، ترکيبات آلي شيميايي آتروپين و داروي آنتي‌کولينرژيک از مشتقات اين خانواده هستند.


 تصوير سمور سنگي در الموت غربي 

دوربين‌هاي تله‌اي بکار رفته توسط مسئول سرمحيط‌باني الموت غربي براي نخستين‌بار تصاويري از سمور سنگي را در اين منطقه به‌ثبت رساندند.سمور سنگي (نام علمي: Martes foina) يکي از انواع سمورها است. سمور سنگي از نظر مشخصات فيزيکي شباهت زيادي به سمور جنگلي دارد اما اندازه آن کوچک‌تر است و زيستگاهش نيز کمي متفاوت است. سمور سنگي در انواع متنوعي از زيستگاه‌ها زندگي مي‌کند. سمور سنگي بيشتر شب فعال است و همزمان از گياهان و جانوران تغذيه مي‌کند. علاوه بر گياهان جوندگاني هم‌چون موش و پرندگان کوچک در اندازه گنجشک از طعمه‌هاي اين سمور هستند.سمور سنگي در نقاط مختلفي از کشور ايران زندگي مي‌کند اما به دليل شب فعال بودن اطلاعات اندکي از جمعيت و پراکنش آن در کشور وجود دارد.

iew.ir


 گنده تر از دروغ 

خوشحالي از بازگشت

مهدي طوسي

اين جور كه در اخبار گفته مي شود مهدي طارمي بازيكن تيم پرسپوليس تهران كه با تيم الغرافه به نتيجه رسيده بود به نتيجه نرسيد! و دوباره راهي تهران شد تا باز هم با قرمزهاي پايتخت گفتگو بكند و يك جورهايي ادامه فصل را براي همين تيم بازي كند.

اين جور كه در اخبار در گوشي آمده اين بازيكن به اين دليل كه نتوانسته مبلغ مورد نظرش را از اين تيم دريافت بكند لذا متوجه شده كه به همان تيم پرسپوليس برگردد بهتر است؛ چرا كه اين جوري هم در دل هواداران باقي مي ماند و هم مبلغ بيشتري گيرش مي آيد.

گفته مي شود كه اين بازيكن در بازي برگشت مقابل استقلال در تركيب اين تيم قرار خواهد گرفت.حتي گفته مي شود كه اين بازيكن در بازي مقابل استقلال سه تا گل هم خواهد زد و گل سوم را هم تقديم مي كند به برانكو كه با بازگشت او خوشحال شد!


 دل گويه 

ناپديدي و فقدان ابدي !

کسي دوستي را به کمال خود مي‌رساند، تا روزي ناپديد شود.

ناپديد شود تا ما را با فقداني ابدي رو‌به‌رو کند و فقدان ابدي، دريچه‌هايي را به چشم‌هاي ما مي‌گشايد که هيچ حضوري را ياراي بستن آن نيست. به تعبير سهراب ما را به «وسعت اندوه زندگي‌ها» ببرد تا «هرگز» را بچشيم. اندوه ابدي هرگز را.

روزي شما را خواهيم‌ديد.

روزي که نه شما خواهيد بود و نه ما.

تنها پچ‌پچ معصوم گل‌هاي آبي کوچک در تن هوا جاري است.

و نسيم بازيگوشي که بوي بهاران رفته از ياد را مي‌پراکند.

آن‌جا وعده‌ي ديدار ماست.

ما

و شماياني که با لبخندهاي پوشيده، آرميده‌ايد.

صديق قطبي


 سرمقاله  

دوري از نمره گرايي و حرکت به سمت درک مطلب

مريم اخوان صالح

حركت نظام آموزشي كشور به سمت حذف نمرات عددي (0تا20) قدمي براي افزايش ارزشيابي تحصيلي دانش‌آموزان است تا آنها بتوانند جداي از استرس‌هاي كسب نمره قبولي با آرامش كامل به فهم و درك آموزه‌هاي تحصيلي بپردازند. همچنين اين موضوع باعث مي‌شود تا معلمان و مربيان نيز خود را بيش از پيش درگير امور آموزش فردي دانش آموزان نمايند تا بتوانند سطح يادگيري آنها را مشخص و تاييديه قبولي دهند.

هرچند كه اين قدمي رو به جلو محسوب مي‌شود، اما هنوز ساختار قبولي محوري در استخوان بندي آموزشي ما حفظ شده است. و نمرات جاي خود را به كلمات بسيار خوب ،خوب و نياز به تلاش و ... داده‌اند. آنچه به عنوان حلقه مفقوده يا بهتر است بگوييم كمبودي ساختاري در نظام آموزشي محسوب مي‌شود، بحث ارزيابي يا ارزشيابي تحصيلي است.

اين موضوع بازمي‌گردد به نوع نگرش معلمان و مربياني كه در طول يك سال با كودكان و دانش‌آموزان كار كرده‌اند و آموزه‌هاي تحصيلي را براي آنها ارائه داده‌اند. شايد گرفتن امتحان و طرح سوالات كتبي براي دانش‌آموزان نوعي محك و آزمون قبولي تلقي گردد. اما در اصل اين معلم و مربي دانش‌آموز است كه مي‌داند او چقدر در سطح آموزشي نسبت به ديگران پيشرفت داشته يا نياز به آموزش بيشتر دارد.

مسلما لحاظ كردن ارزشيابي تحصيلي مي‌تواند به لحاظ كيفي سطح آموزش‌ها را ارتقا بخشد. از يكسو سطح آموزش معلمان را بالا مي‌برد تا آنها به لحاظ آموزشي بهترين روش‌ها را به كار گيرند تا ارزش كاري خود را حفظ كنند و از سوي ديگر دانش‌آموزان و والدين آنها نسبت به يادگيري اهميت بيشتري به خرج مي‌دهند. چرا كه با ارزيابي تحصيلي مجوز حضور فرزندشان در مقاطع بالاتر صادر خواهد شد.

اين سبك آموزشي مي‌تواند در رده‌ها بالاتر نيز دنبال شود، چرا که ضرورت آن كمتر از دوران تحصيلات ابتدايي نيست. در مقاطع عالي تحصيلي ديگر نبايد بحث نمره و قبولي مطرح شود. چرا كه تنها با درك مطلب و تفهيم موضوع مي‌توان انتظار داشت كه افراد به رشد علمي برسند.

اگر ارزشيابي تحصيلي به طور جدي و اساسي پيگيري شود، ديگر شاهد افت تحصيلي در مقاطع بالاتر و سرخوردگي دانش‌آموزان نخواهيم بود. بايد نظام آموزشي كشور به حدي از بلوغ برسد كه ديگر نگران تجديد شدن دانش‌آموزان نباشد، بلكه بايد نگاه ما به نوع آموزش و درك مطلب دانش‌آموزان باشد. چرا كه تفهيم آموزشي در مقاطع پايين ترموجب تقويت و ارتقاي كيفي آموزش در مدارج بالاتر و افزايش توانايي‌هاي علمي دانش‌آموزان خواهد شد.

akhavan.saleh@yahoo.com


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
فرهنگ و هنر
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون