جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4064- تاریخ : 1396/09/14 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(سه شنبه)


دانش‌آموزي که در يک سال 1500 کتاب خواند

رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي :
معرفي 4 چهره ماندگار در کتب درسي


يادداشت


از گوشه و كنار


اخبار خارجي


كاغذ اخبار


زنگ تفريح
دانش آموزان در صف
سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش :
تجليل از 21 دانش‌آموز پژوهشگر در هفته پژوهش


 دانش‌آموزي که در يک سال 1500 کتاب خواند 

دانش‌آموز کتابخوان برتر از چگونگي علاقه‌مندي به کتاب و برنامه‌ريزي خود براي مطالعه آزاد گفت.

به گزارش پانا،‌ انتقادات بسياري به سرانه کتابخواني در کشور وارد است و آمارهاي متعددي از اين سرانه بين دو تا 75 دقيقه در روز براي هر فرد را شاهد هستيم که اين مساله فارغ از اعداد و ارقام نشان از خلا کتابخواني در جامعه دارد اما با اين وجود هنوز بارقه‌هايي از عادت کتابخواني در جامعه وجود دارد و براي تقويت اين عادت، برنامه ها و سياست‌هاي تشويقي در نظر گرفته شده است که از جمله آن مي‌توان به برنامه انتخاب کتابخوان برتر در هفته کتاب و کتابخواني اشاره کرد،‌ برنامه‌هايي که به همت نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور در رده‌هاي سني مختلف برگزار شده و کتابخوانان برتر هرسال را بنا بر رعايت ضوابطي معرفي مي‌کنند.

امسال زهرا معصومي مقدم دانش‌آموز 10 ساله نهاوندي براي دومين سال پياپي به عنوان کتابخوان برتر در رده سني کودک معرفي شد؛ گفت‌‌وگويي با اين دانش‌آموز داشتيم تا چگونگي دستيابي به اين رتبه را در شرايطي که همواره انتقاد از سرانه مطالعه به ويژه در کودکان و نوجوانان مطرح است، جويا شويم.

زهرا دانش‌آموز نهاوندي کلاس چهارم است که به گفته مادرش از همان دوره نوزادي و حتي پيش از آن عادت مطالعه در وي شکل گرفته است.

مادر زهرا که خود مسئول کتابخانه شهيد حيدري نهاوند است؛ مي‌گويد: از زمان بارداري براي زهرا کتاب مي‌خواندم و در دوره کودکي هم اين کار ادامه داشت. به اين ترتيب عادتي براي زهرا شکل گرفت به گونه‌اي که اکنون بدون خواندن 3 تا 4 کتاب خوابش نمي برد.

وي ادامه داد:‌ از زماني هم که وي امکان کتابخواني داشت خودش اين کار را انجام مي‌داد. هر روز تقريبا يک تا 2 ساعت مطالعه غيردرسي را در برنامه‌هاي خود دارد علاوه بر کتاب، تمامي مجلات و نشريات در حوزه کتاب کودک و نوجوان را مي‌خواند.

وي عنوان کرد:‌ علاقه به کتاب در زهرا کاملا شکل گرفته و در هر نمايشگاه و برنامه‌اي خريد کتاب را جزء برنامه‌هايش دارد.

کتابخواني و مطالعه به همان اندازه که عادتي مثبت تلقي مي‌شود اما از حيث انتخاب محتوا هم بايد شايستگي‌هاي لازم را داشته باشد و اهميت اين مساله در دوره کودکي و نوجواني نسبت به ساير دوران ها از اهميت بسزايي برخوردار است چراکه عادت به کتابخواني در اين دوره براي تمام طول عمر ماندگار خواهد بود و محتواي آن بر روند زندگي فرد اثرگذار است.

زهرا که علاقه بسياري به کتابخواني دارد؛ درمورد تاثير آن در روند تحصيلي بيان کرد: دامنه لغات وسيعي به واسطه کتابخواني دارا هستم که اين مساله در خواندن و نوشتن به ويژه انشانويسي تاثير بسياري دارد البته سعي مي‌کنم محدوده سني را در کتاب‌ها در نظر گرفته شده براي مطالعه رعايت کنم.

وي با بيان اينکه از کودکي و زماني که سواد خواندن نداشتم،‌از روي تصوير کتاب‌ها براي خودم داستان مي‌گفتم، ادامه داد:‌ اولين سالي که کتابخوان نمونه شدم بيش از 1500 کتاب در يک سال مطالعه کردم که امسال سطح کتاب‌ها از بخش کودک به بخش نوجوان ارتقا پيدا کرده است.

اين کتابخوان برتر در مورد نحوه ورود در فرآيند گزينش براي انتخاب کتابخوان برتر بيان کرد: برنامه‌اي در نهاد کتابخانه‌هاي عمومي وجود دارد که نفراتي با بيشترين تعداد مطالعه کتاب را جزء کتابخوانان برتر قرار مي‌دهد.معصومي مقدم گفت:‌ علاوه بر اين برنامه مساله نشست هاي کتابخواني، ‌جلسات نقد و بررسي هم در دستيابي به اين رتبه اهميت دارد.

وي گفت: بيشتر از وبگردي و فضاي مجازي به مطالعه کتاب علاقه دارم و حتي در طول سال تحصيلي روزانه سه تا چهار کتاب مي‌خوانم؛ اغلب کتاب‌ها در حوزه شعر،‌ داستاني و ‌علمي هستند و بهترين کتاب از نظر من قصه‌هاي خوب براي بچه‌هاي خوب مهدي آذريزدي بوده است.اين دانش‌آموز کتابخوان گفت: تعدادي شعر و داستان دارم که منتظر انتشار آن‌ها هستم اما هنوز به طور جدي پيگير آن نبودم.


 رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي :
 معرفي 4 چهره ماندگار در کتب درسي 

رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي به اقدامات انجام شده در حوزه ماندگاري قهرمانان ملي در کتب درسي اشاره کرد و گفت: اين قهرمانان درس فداکاري و شجاعت آموخته و مي‌توانند هويت اسلامي، انقلابي و ايراني را تقويت کنند.

حجت الاسلام و المسلمين محي‌الدين بهرام محمديان در گفت‌وگو با ايسنا، درباره ماندگاري قهرمانان ملي در کتب درسي اظهار کرد: درباره حذف درس دهقان فداکار از کتب درسي مطالبي بيان شده بود در حالي که دهقان فداکار در کتب درسي وجود دارد و در درس "سيماي فداکاران" کلاس سوم ابتدايي به آن اشاره شده است.وي افزود: در درس سيماي فداکاران به شهيد فهميده، ريزعلي خواجوي، سهام خيام و مرحوم اميدعلي معلم فداکار که خودش را به آتش انداخت و دانش‌آموزانش را نجات داد پرداخته شده است.رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي با بيان اينکه هيچ گاه نام دهقان فداکار در اين 50 سال از کتب درسي حذف نشده است، درباره پرداختن به قهرمانان ملي در محتواي آموزشي اظهار کرد: ما قهرمانان و چهره‌هاي ماندگاري در کشور داريم که مي‌توانند براي دانش‌آموزان ما الگوباشند.


 يادداشت 

معروف‌ترين دهقان فداكار تاريخ ايران

برديا سيفي

آبز علي حاجوي معروف به دهقان فداكار كه همه دانش‌آموزان با او در كتاب درسي آشنا شدند، در سن 87 سالگي چشم برهم بست و به ديار معبود شتافت.

گاهي در زندگي يك تصميم درست و عاقلانه مي تواند مسير آدمي را به كل عوض كند و سرنوشت انسان را دگرگون كند دهقان فداكار درسال 1340 در يك شب در مسير ريل‌هاي قطار زماني كه ديد كوه ريزش كرده است و سنگ‌ها در مسير ريل قرار گرفته اند و هر لحظه امكان وقوع حادثه‌اي مي‌رود، هم زمان، صداي سوت قطار را از فاصله‌اي نسبتا دور شنيد.

حال مي توانست بي تفاوت به ريزش كوه و برخورد قطار با آن و وقوع خسارات جاني و مالي به هموطنانش از كنار اين موضوع عبور كند و يا با هراقدامي كه مي‌تواند از باخبر كردن لوكوموتيوران از اين حادثه جان هزاران نفر را نجات دهد.

دهقان فداكار با آتش زدن كت خود و شليك گلوله از تفنگ خود ،مسئول قطار را آگاه كرد و با توقف قطار از بروز حادثه ناگوار جلوگيري كرد .

در اين اتفاق دهقان فداكار مجبور نبود و تكليف انجام اين كار را نداشت. ولي احساس مسئوليت و فداكاري در مقابل همنوعان خود را نيازمند هيچ دستور و بخشنامه اي ندانست و تنها به وظيفه انساني خود عمل كرد.

جا دارد پيام مهم و اثرگذار اين واقعه را به روشني به دانش‌آموزان انتقال بدهيم كه وظيفه انساني و گذشت كردن نيازمند هيچ بخشنامه‌اي در زندگي نيست به طوري كه رعايت آن مي تواند آدمي را بدان جا برساند كه يك نمونه آن براي اين دهقان فداكار اتفاق افتاد كه بعد از 56 سال هابسان يك ابر قهرمان در خاطر مردمان سرزمينش يادش گرامي باقي مانده است.

تصميم درست و عقلاني در مهمترين لحظه‌ها كاريست كه بايد به دانش‌آموزان سرزمينمان آموزش دهيم كه اين امر مي‌تواند مسير و سرنوشت آنان را تغيير دهد .چه بسيار نخبگاني كه با يك تصميم اشتباه زندگي و آينده خود را تباه كردند و نبوغ و استعداد خود را از خود و مردمان كشورشان دريغ كردند.

گرامي باد روح بلند دهقاني كه با فداكاري وگذشت خود به دانش‌آموزان چندين دهه كشورمان درس شجاعت و احساس مسئوليت داد.


 از گوشه و كنار 

پيام توييتري بطحايي :

به پشتکار دانش‌آموزان استثنايي افتخار مي‌کنم

سيد محمد بطحايي در پيام توييتري خود گفت: به پشتکار فرزندانم که در «مدارس دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه» تحصيل مي کنند، افتخار مي‌کنم.به گزارش شاپرك،وزير آموزش و پرورش در پيام توييتري خود گفت: به همت و پشتکار فرزندانم که در «مدارس دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه» تحصيل مي کنند، افتخار مي کنم و موفقيت همه آنها را آرزو مندم.

 


 اخبار خارجي 

در پي بحران سلامت روان دانش‌‌آموزان انگليسي؛

برگزاري جلسات مشاوره در مدارس

در پي بحران سلامت روان دانش‌‌آموزان انگليسي، دولت اين کشور قصد دارد براي بهبود حال آنها در مدارس جلسات مشاوره برگزار کند و در راستاي کاهش استرس و اضطراب آنها اقدامات مؤثري انجام دهد.

به گزارش فارس، در پي بحران سلامت روان دانش‌‌آموزان انگليسي، دولت اين کشور قصد دارد براي بهبود حال آنها در مدارس جلسات مشاوره برگزار کند و در راستاي کاهش استرس و اضطراب آنها اقدامات مؤثري انجام دهد.

دانش‌آموزان انگليسي با شرکت در جلسات مشاوره با ريشه مشکلات روانشناختي که گريبانگير آنهاست آشنا مي‌شوند و خود را براي مقابله با آنها آماده مي‌کنند.

جرمي هانت وزير بهداشت انگليس مي‌گويد: «حدود نيمي از تمامي بيماري‌هاي روان پيش از سن 14 سالگي آغاز مي‌شود و ضروري است که کودکان هرچه سريع‌تر و در کلاس درس، حمايت‌هاي مورد نياز خود را دريافت کنند».

به گزارش روزنامه گاردين، مهم‌ترين دلايل افسردگي دانش‌‌آموزان انگليس ناشي از استرس امتحان، نارضايتي از وضعيت ظاهري، وجود مشکلات در خانه و قلدري دانش‌آموزان قوي‌تر در مدرسه است.

وزير بهداشت انگليس در پايان گفت: «اگر مشکلات سلامت روان دانش‌آموزان به موقع تشخيص داده شوند، قبل از آنکه به بحران تبديل شوند و آنها را به سمت خودکشي سوق دهند، قابل درمان خواهند بود و مي‌توان از آسيب‌هاي جدي‌تر ناشي از چنين اختلالاتي جلوگيري کرد».


 كاغذ اخبار 

غفوريان:

افزايش جمعيت ؛ هدف آموزش‌وپرورش استثنايي

معاون برنامه‌ريزي آموزشي و توان بخشي سازمان آموزش و پرورش استثنايي گفت:‌ تغيير نام سازمان نيازمند مصوبه مجلس است و اين تغيير دانش‌آموزان تحت پوشش را هم افزايش مي‌دهد.

محسن غفوريان در گفت وگو با پانا، در خصوص روند پيگيري تغيير نام سازمان آموزش و پرورش استثنايي عنوان کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنايي براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي تاسيس شده است و براي تغيير نام بايد از اين طريق مصوبه ايجاد شود. اکنون ماموريت‌هاي سازمان براساس مصوبه هفت گروه از دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه را شامل مي‌شود.وي ادامه داد:‌ براساس آما‌رهاي بين المللي دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه شامل 17 گروه هستند و لايحه اين موضوع در بخش عمومي وزارتخانه در حال آماده سازي است تا به هيئت دولت برسد و از اين طريق به مجلس ارائه شود.

معاون برنامه ريزي آموزشي و توان بخشي سازمان گفت‌: در اين مورد با مجلس هم رايزني‌هايي براي اين تغيير نام انجام شده است و به نظر مي‌رسد مشکلي در اين حوزه نخواهيم داشت.

گفتني است؛‌ پيش از اين اخباري مبني بر تغيير نام سازمان آموزش و پرورش استثنايي به "سازمان آموزش و پرورش دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه" مطرح شده بود که در شوراي سازمان نيز اين مساله مصوب شده است.


 زنگ تفريح 
 دانش آموزان در صف


 سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش :
 تجليل از 21 دانش‌آموز پژوهشگر در هفته پژوهش  

سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: از 21 دانش‌آموز پژوهشگر شامل هفت دانش‌آموز دوره ابتدايي، هفت دانش‌آموز دوره متوسطه اول و هفت دانش‌آموز دوره متوسطه دوم همزمان با هفته پژوهش 96 در روز 21 آذر تجليل خواهد شد.

به گزارش ايرنا، عليرضا عصاره در نشست خبري با اشاره به اينکه شعار پژوهش، فناوري، دانش‌آموز و مدرسه براي اين روز در نظر گرفته شده است، افزود: اين مراسم به همت وزارتخانه هاي آموزش و پرورش و علوم، تحقيقات و فناوري برگزار مي‌شود.وي، تلاش براي نشان دادن نقش موثر و منزلت والاي پژوهش و پژوهشگران، تبادل نظر و بحث براي تجربه و همدلي پژوهشگران و کارشناسان، ايجاد بستر براي ارتقاي منزلت اجتماعي پژوهش و پژوهشگري و نقش آن در بهبود کارايي و اثربخشي نظام آموزشي کشور و تجليل از پژوهشگران آموزش و پرورش و دانش‌آموزان پژوهنده را از جمله اهداف برگزاري اين مراسم عنوان کرد.

سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اظهار کرد: براي دستيابي به اين اهداف، پژوهشگاه به عنوان دبيرخانه ستاد برگزاري هفته پژوهش ماموريت پيدا کرد تا با تشکيل کميته‌هاي اجرايي اقدامات لازم را در اين رابطه انجام دهد.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون