جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4052- تاریخ : 1396/08/29 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(دوشنبه)


ورود خيرين خارج از کشور براي ساخت مدارس در مناطق زلزله زده


تشکيل کارگروه تعيين الگوي شهريه مدارس غير دولتي

عليرضا مهدي خبر داد؛
جزئيات حادثه در آزمايشگاه دبيرستاني در اصفهان


كاغذ اخبار


از گوشه و كنار


اخبار خارجي


زنگ تفريح
دانش آموزان زلزله زده كرمانشاه

 ورود خيرين خارج از کشور براي ساخت مدارس در مناطق زلزله زده 

رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور با اشاره به وضع ساماندهي فضاهاي آموزشي در مناطق زلزله زده از اعلام آمادگي خيرين خارج از کشور براي ساخت مدارس در اين مناطق خبرداد.به گزارش خبرنگارپانا، محمد تقي نظرپور در مورد آخرين وضع مدارس مناطق زلزله زده بيان کرد: در مجموع حدود 78مدرسه و 415کلاس درس در اين زلزله غيرقابل استفاده بوده که اين مساله عملا امکان حضور 10هزار دانش‌آموز در مدارس را سلب کرده است .رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشوربا تاکيد بر اينکه مدارس ساخت شده در 2دهه اخير ايمن بوده، اظهار کرد: طرح تخريب و بازسازي مدارس از سال 85 آغاز شده که در مجموع 50 درصد مدارس در تخريب و بازسازي مورد توجه قرار گرفتند و مابقي با تامين و تخصيص اعتبار در دستور کار قرار مي گيرند.

وي ادامه داد: برخي مدارس کشور نيازمند مقام سازي بوده که 24درصد از کلاس هاي درس مقاوم سازي شده و باقيمانده کلاس ها بعد از تامين اعتبار در برنامه قرار مي‌گيرند.نظرپور در مورد ميزان خسارات وارده به مناطق زلزله زده اظهار کرد: در پنج شهر آسيب ديده 757مدرسه و يک هزار 803کلاس درس داريم که از اين مجموعه حدود 455کلاس معادل 11درصد دچار مشکل شده و مابقي قابل استفاده است .نظرپور به ورود خيرين مدرسه ساز در اين مناطق اشاره داشته و عنوان کرد: با توجه به فراخوان انجام شده، 11مدرسه با 21کلاس توسط خيرين در روستاهمچنين سه مدرسه با 24کلاس درس در شهر به بهره برداري خواهد رسيد.

وي در مورد تامين اعتبار براي ساماندهي وضع مدارس گفت: در مجموع از سه محل اعتبارات استاني، اعتبارات ملي و خيرين تامين اعتبار انجام مي شود و در روزهاي نخست زلزله بنياد برکت وارد عمل شده و ساخت تمامي مدارس روستايي را بر عهده گرفته است همچنين خيرين خارج از کشور هم وارد عمل شدندو با همکاري خيرين اعتبار استاني هم نياز نداريم.رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور با اشاره به اينکه وجودکانکس ها به لحاظ موقت بودن حضور دانش‌آموزان در کلاس ضرورت دارد، بيان کرد: در مجموع سه الي چهار ماه براي ساماندهي مدارس روستايي فرصت داريم.

نظرپور با بيان اينکه 300کلاس درس روستايي و 90کلاس شهري آسيب ديده اند، گفت: هم اكنون 115کلاس تامين شده و 300کلاس باقي مانده که تا پايان هفته تکليف آن مشخص مي شود و حجم آسيب ها در مدارس روستايي حاکي از آسيب پذير بودن اين بناهااست.نظرپور در خصوص آمار مدارس از نظر نوسازي و بازسازي تصريح کرد: حدود 61هزار کلاس درس نيازمند تخريب و بازسازي و 96هزار کلاس درس نيازمند مقاوم سازي بوده و يک و نيم ميليون دانش‌آموز در اين کلاس ها تحصيل مي کنند که با تامين و تخصيي اعتبار کار مدارس انجام خواهد شد.


 تشکيل کارگروه تعيين الگوي شهريه مدارس غير دولتي  

رئيس سازمان مدارس غيردولتي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه به دنبال آن هستيم تا الگوي شهريه را متناسب سازي کنيم گفت: قانون به ما اجازه داده است تا کارگروه تخصصي ذيل شوراي سياست گذاري داشته باشيم. اکنون دو هفته‌اي است که کرگروه تخصصي الگوي شهريه تشکيل شده و آنها مامور شده‌اند تا کارگروه‌هاي استاني را هم فعال کنند.

مجتبي زيني وند در گفت‌وگو با ايسنا، درباره بازنگري در الگوي شهريه مدارس غيردولتي اظهار کرد: کارگروهي تخصصي در اين زمينه تشکيل شده تا آسيب‌هاي الگوي شهريه‌ فعلي را شناسايي و رصد کنيم.

وي با اشاره به مشکل عمده الگوي شهريه طي سه سال گذشته گفت: اساس الگو، هزينه تمام شده است يعني موسس اعلام مي‌کند برنامه‌هايش چيست و هزينه‌اش چقدر است اما از آنجا که يکي از آيتم‌ها و محورهاي شهريه طبق ماده 15 نرخ تورم است، تعارضي ايجاد مي‌شد ، به عنوان مثال مدرسه‌اي که قبلا شهريه‌اي بر اساس برنامه‌هايش داشت، در سال جاري براي اجراي برنامه‌هاي مفصل‌تر و دريافت هزينه بيشتر طبق قانون با تعارض و مشکل روبرو مي‌شود.


 عليرضا مهدي خبر داد؛
 جزئيات حادثه در آزمايشگاه دبيرستاني در اصفهان 

رئيس اداره اطلاع رساني آموزش و پرورش اصفهان در مورد انفجار در آزمايشگاه مدرسه توضيحاتي داد.

عليرضا مهدي رئيس اداره اطلاع رساني آموزش و پرورش اصفهان درگفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص حادثه در آزمايشگاه اظهار کرد:در آزمايشگاه دبيرستان دخترانه شاهد اسوه واقع در مبارکه در حين اجراي آزمايش گازي متصاعد شده که براي دانش‌آموزان مشکلاتي ايجاد کرد.

وي ادامه داد: بر اثر اين حادثه 17دانش آموزي که با دبير مربوطه در آزمايشگاه حضور داشتند، در معرض استنشاق اين گاز قرار گرفتند که خوشبختانه مشکل چنداني براي آنها ايجاد نشد.

رئيس اداره اطلاع رساني آموزش و پرورش اصفهان گفت: در اين حادثه 2دانش‌آموز خراش سطحي برداشتند و اکنون مشکلي براي آنها وجود ندارد، ساير دانش‌آموزان هم از نظر شرايط جسماني در صحت و سلامت هستند.

مهدي در مورد علت اين حادثه يادآور شد: دانش‌آموزان همراه با دبير مربوطه در آزمايشگاه فعاليت کردند و گويا در حسن اجراي آزمايش روند فعاليت به درستي انجام نشده و مساله خاصي در بروز اين حادثه نقش نداشته است.


 كاغذ اخبار 

توسط دانش‌آموز گيلاني

كسب مدال برنز نمايشگاه بين المللي اختراعات آلمان

رضا پور رحيمي دانش‌آموز سال سوم ابتدايي مدرسه پيشگامان ناحيه دو رشت، در نمايشگاه بين المللي اختراعات آلمان؛ در طبقه بندي اختراعات حوزه سلامت و بهداشت، مدال برنز اين نمايشگاه را ازآن خود کرد.به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرروش ، طرح مسواک سر، که قابليت تميزکنندگي موي سر از ذرات ناخواسته در لابه لاي آن را دارد، طي جلساتي که در معاونت تحقيقات دانشگاه علوم پزشکي گيلان برگزار شد و پس از بررسي هاي به عمل آمده، مورد تاييد و حمايت قرار گرفت و بعنوان وسيله اي که نمونه خارجي و داخلي ندارد، از سوي سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ثبت اختراع گرديد.

اختراع مسواک سر، بعد از انتخاب در جشنواره رويش که به همت مرکز مخترعين و نخبگان استان اردبيل برگزار شد، با شرکت در فستيوال آسيا اقيانوسيه درکشور هند، موفق به کسب مقام سوم جهاني شد.

اين طرح با حضور در نمايشگاه بين المللي اختراعات آلمان(IENA 2017)، که در آن، بيش از 20 کشور جهان شرکت داشتند، پس از چندين مرحله داوري و بصورت غيرحضوري توانست براي مخترع نوجوان خود - رضا پور رحيمي، افتخار آفرين باشد و کسب مقام سوم و دريافت مدال برنز اين نمايشگاه را به ارمغان بياورد.

گفتني است؛ نمايشگاه بين المللي اختراعات آلمان (IENA 2017)، با حمايت فدراسيون جهاني مخترعين IFIA در محل دايمي نمايشگاه شهر نورنبرگ برگزار شد.


بررسي نيازهاي دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده

عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اشاره به بازديد برخي اعضاي اين کميسيون از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، نيازهاي دانش‌آموزان در مناطق زلزله زده را بازگو کرد.

فاطمه سعيدي در گفت‌وگو با تسنيم، با اشاره به بازديد برخي اعضاي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، اظهار کرد: بازديدي از وضعيت مدارس مناطق زلزله‌زده داشتيم، بايد بگويم بيش از 90 درصد مدارس تخريب شده‌اند و برخي مدارس ترک‌هاي بزرگي دارند که حضور دانش‌آموزان در آنها بايد با احتياط کامل همراه باشد چرا که امنيت کافي ندارند.

عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: کتاب‌ها و دفاتر دانش‌آموزان زير آوار مانده است بنابراين نياز است مجدد کتاب‌هاي درسي مورد نياز براي آنها ارسال شود از سوي ديگر نياز داريم مردم و خيران در احداث مدارس کمک ويژه‌اي کنند چون خسارات به مدارس در اين مناطق سنگين است و دولت به تنهايي نمي‌تواند کار بازسازي مدارس تخريب شده را به سرعت انجام دهد.


 از گوشه و كنار 

رمضاني:

تجهيز 10 درصد کتابخانه هاي مدارس

مديرکل فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش از تجهيز 10 درصد کتابخانه هاي مدارس و کانون هاي فرهنگي تربيتي به عنوان برنامه هاي اولويت دار در سال جاري خبر داد.علي رمضاني در گفت‌وگو با پانا، در پاسخ به اين سوال که براي تجهيز کتابخانه هاي مدارس کشور چه اقداماتي انجام شده است؟، اظهار کرد: کتابخانه هاي کلاسي در حال توسعه و تجهيز هستند اما امسال برنامه داريم تا تعدادي از مدارس که حدود 10 درصد بوده و تجهيز کتابخانه اي نداشته اند، توسعه پيدا کنند.

وي با بيان اينکه امسال کتاب‌هاي کتابخانه هاي مدارس را با دقت نظر بيشتري انتخاب مي کنيم، ادامه داد: کتاب هاي موردنياز مدارس ارسال خواهد شد تا مديران مدارس بتوانند با انتخاب کتاب ها دانش‌آموزان را تربيت کنند.مديرکل فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال کانون هاي فرهنگي تربيتي را هم تجهيز مي کنيم همچنين تصميم داريم کتاب هايي که دانش‌آموزان نياز ندارند را با کتاب هاي ديگر تغييرداده و آن ها را تعويض کنيم.


مصطفي آذرکيش :

افزايش ثبت نام در رشته‌هاي کاردانش در مناطق محروم و مرزي

مديرکل دفتر آموزش‌هاي کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه توجه ما در سال جاري به مناطق محروم و مرزي معطوف بود به طوري که شاهد رشد ثبت نام بيش از 28 درصدي در هرمزگان و رشد ثبت نام بيش از 24 درصدي درسيستان و بلوچستان بوديم گفت: در مجموع در 18 استان شاهد رشد بيش از 20 درصدي ثبت نام در شاخه کاردانش بوديم که بيشتر مربوط به مناطق محروم و مرزي بود.مصطفي آذرکيش در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به توسعه تعاملات با ساير دستگاه‌هاي اجرايي به منظور رشد آموزش‌هاي مهارتي اظهار کرد: دوره‌هاي آموزشي توانمندسازي مديران و هنرآموزان را با کمک ساير دستگاه‌ها برگزار کرديم. به عنوان مثال 25 دوره آموزشي با کمک سازمان فني و حرفه‌اي در مرکز تربيت مربي کرج برگزار شد، دوره آموزشي فرش با همکاري مرکز ملي فرش و دوره آموزشي بورس را با همکاري سازمان بورس برگزار کرديم.

وي افزود: سياستي که کمک مي‌کند تا فاصله بين عرضه و تقاضا در بازار کار کم شود همين تعامل با دستگاههاي اجرايي ديگر است. امسال در حوزه برونسپاري در شاخه کاردانش بيش از 3300 مورد افزايش ثبت نام داشتيم.مديرکل دفتر آموزش‌هاي کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه در امر تجهيزات و نيروي انساني روش‌هاي تامين متنوعي در حوزه کاردانش وجود دارد گفت: يکي از روش‌هاي تامين تجهيزات اين است که از بودجه تخصيصي دولتي استفاده کنيم که رقم اعتبار آن براي سال جاري، 53 ميليارد و 480 ميليون تومان بود. راهکار ديگر استفاده از ظرفيت بخش خصوصي و دستگاه‌هاي اجرايي خارج از آموزش و پرورش است.

آذرکيش ادامه داد: افزايش برونسپاري به معناي افزايش مشارکت‌ هاست.


محمديان ؛

بازنگري کتب درسي دوره ابتدايي از سال تحصيلي 1400_1399

رييس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي از بازنگري کتب درسي دوره ابتدايي از سال تحصيلي 1400_1399 خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمين محي الدين بهرام محمديان در گفت و گو با پانا، با بيان اينکه تمام کتب درسي منتشر شده در سال اول به طور آزمايشي ارائه مي شوند، اظهار کرد: سال گذشته کتاب هاي درسي پايه دهم را ارائه که امسال نسبت به بازنگري آن اقدام کرديم.وي ادامه داد: امسال کتاب هاي درسي پايه يازدهم به صورت آزمايشي اجرا شد که در اين دوره علاوه بر اعتبار بخشي، ارزشيابي را خواهيم داشت.محمديان اضافه کرد: در ارزشيابي کتب درسي نظرات معلمان، دانش‌آموزان و صاحب نظران نسبت به اصلاح، حذف، اضافه و تکميل برخي از مطالب ارائه شده براي سال تحصيلي آينده اعمال مي شود.رييس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي گفت: از سال تحصيلي 1400_1399 به دليل اينکه 5 سال تغيير کتب درسي به اتمام مي رسد دوره اول ابتدايي را بازنگري خواهيم کرد.


 اخبار خارجي 

نقش 71 درصدي فضاي مجازي در بروز افسردگي دختران انگليسي

بر اساس نتايج به دست آمده از يک پژوهش در انگليس، استفاده از فضاي مجازي احتمال بروز افسردگي در دختران انگليسي را تا 71 درصد افزايش مي‌دهد.به گزارش فارس،‌ بر اساس نتايج به دست آمده از يک پژوهش در انگليس، دختران با استفاده از فضاي مجازي بيش از پسران در معرض افسردگي قرار دارند.

پژوهش‌هاي صورت گرفته در دانشگاه لندن نشان مي‌دهد، 14 سالگي متوسط سنّ شروع افسردگي در دختران انگليسي است و استفاده از فضاي مجازي موجب افزايش 71 درصدي احتمال بروز اين اختلال رواني مي‌شود.

محققان دانشگاه سن ديگو با بررسي بيش از 133 هزار دانش‌آموز دختر 14 ساله دريافتند، استفاده مداوم آنها از شبکه‌هاي اجتماعي با اقدام به خودکشي در آنها ارتباط مستقيم دارد. با توجه به تحقيقات صورت گرفته، از سال 2012 تا 2016، روند افسردگي ميان دختران انگليسي با افزايش عجيبي روبه رو بوده است؛ با تکيه بر همين آمار، حداقل 58 درصد دختران نوجوان اين کشور افسردگي را تجربه کرده‌اند.

بررسي‌ها همچنين نشان داده است، دختراني که حداکثر تکاليف مدرسه را انجام مي‌دهند و در کنار آن در فضاي مجازي حضور دارند، حداقل افسردگي را تجربه کرده‌اند.

مرکز ملي بهداشت انگليس مي‌گويد: «دختران اين کشور پرخاشگر شده‌اند، تحملشان کم شده و کمتر خوشحالي مي‌کنند؛ آنها آماده ورود به دوره بزرگسالي نيستند و همه اين علائم، هشدارهاي جدّي براي مقامات مسئول است تا قبل از آنکه دير شود، براي بهبود شرايط رواني آنها اقداماتي کنند؛ چراکه مسائل بهداشت روان دختران در اولويت قرار دارد»


 زنگ تفريح 
 دانش آموزان زلزله زده كرمانشاه


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون
آگهي