جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4052- تاریخ : 1396/08/29 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(دوشنبه)


يک معرفي، يک خوانش


آرس؛ ايزد جنگويي و انتقام


تنفس غبار کيهاني !


گنده تر از دروغ


دل گويه


سرمقاله


 يک معرفي، يک خوانش 

عنوان کتاب:جادوي ميخک

/The Tulip Touch

نويسنده: آن فاين / ترجمه: هدي لزگي

«جادوي ميخک» کتابي است درباره کودکان بزهکار. شخصيت اصلي داستان جادوي ميخک ناتالي است. شغل پدر «ناتالي» مديريت هتل است. آن‌ها براي بازسازي هتلي بزرگ به نام «کاخ» به شهر جديد منتقل مي‌شوند. يک روز در بيشه «ميخک» را مي‌بينند که دختري جسور، دروغگو و بي‌پرواست و فرزند خانواده‌اي خشن با پدري معتاد و مادري منفعل است.پدر ميخک آن قدر با خشونت با خانواده‌ خود و حيوانات برخورد مي‌کند که ميخک ترجيح مي‌دهد به جاي اينکه گربه‌ها به دست پدرش و با شکنجه کشته شوند خود با روشي راحت‌تر و بي‌دردسرتر آن‌ها را سر به نيست کند.اين کارها از ميخک نيز انساني قصي‌القلب ساخته است. او و ناتالي با اختراع بازي‌هايي خطرناک به حيوانات و انسان‌ها آزار مي‌رسانند و از هيجان ناشي از آن لذت مي‌برند.با اينکه ميخک ناتالي را با الفاظي تحقيرآميز صدا مي‌زند اما ناتالي همچنان به دوستي با او ادامه مي‌دهد. به نظر مي‌رسد پدر و مادر ناتالي و حتي معلم‌هاي مدرسه از رفتارهاي ميخک و دليل کارهاي او باخبرند اما هيچ يک کاري نمي‌کنند. در نهايت يک روز ناتالي تصميم مي‌گيرد زندگي جديدي را آغاز کند و کم‌کم از ميخک فاصله مي‌گيرد اما ميخک با به آتش کشيدن هتل انتقام خود را از او مي‌گيرد.

اما برخلاف انتظار، ناتالي از مسبب حادثه چيزي به کسي نمي‌گويد زيرا ناتالي فقط ميخک را مسئول بزهکاري‌هايش نمي‌داند بلکه پدر، مادر، مديران و مربيان مدرسه را نيز به خاطر کمک نکردن به او در شکل‌گيري شخصيت شرور او مقصر مي‌داند. خشونت، بدزباني، بحران هويت، مشکلات خانوادگي، کودک‌آزاري، خانواده‌هاي بدسرپرست و احساس مسئوليت نسبت به ديگران از موضوع‌هايي است که در اين کتاب جادوي ميخک به آن‌ها پرداخته شده است.«جادوي ميخک» داستاني است تفکربرانگيز که موجب رشد شخصيتي، تربيتي مخاطب مي‌شود و به خانواده‌ها و مربيان نيز درباره‌ي ناديده گرفتن مشکلات رفتاري کودکان هشدار مي‌دهد و تاثير خشونت بر روي کودکان و رابطه‌ي مستقيم بين بزهکاري کودکان و کودکان بدسرپرست را نشان مي‌دهد.

درباره نويسنده کتاب جادوي ميخک

آن فاين در ليستر انگلستان به دنيا آمد و در رشته علوم سياسي تحصيل کرده است.او اولين کتاب خود را در سن 24 سالگي نوشت. او از بهترين نويسنده‌هاي کتاب‌هاي کودکان است. هر چند که براي بزرگسالان نيز مي‌نويسد. فاين در سال 2003 عضو انجمن سلطنتي ادبيات شد. فاين بيش از پنجاه کتاب براي کودکان نوشته و جوايز زيادي همچون کارنگي، اسمارتيز و ويتبرد دريافت کرده. برنده مدال هانس کريستنين اندرسن در سال 1998 بوده و در سال هاي 2001 و 2003 برنده جايزه دوم کودکان بريتانيا شده است. آن فاين کتاب جادوي ميخک را در سال 1996 نوشت.


 آرس؛ ايزد جنگويي و انتقام 

آرس ، خداي جنگ و پسر زئوس و هرا در اسطوره‌هاي يوناني است. رومي‌ها خداي جنگ خود يعني مارس را با آرس يوناني مطابق مي‌دانستند.او يکي از سه رب‌النوع بزرگ است که حتي کودکان نيز با آن‌ها آشنايي دارند و نام هر سه آن‌ها با نام سيارات منظومه شمسي يکي است: مشتري يا ژوپيتر (زئوس، شاه خدايان)، زهره يا ونوس (آفروديت، الهه زيبايي و عشق) و بهرام يا مارس (آرس، خداي پهلوان و رشيد جنگ).مارس يا مريخ رومي‌ها رب النوع جنگ بود. يونانيان در ميان رب النوع‌هاي المپي، به دليل خرد ستيزي و واله و شيدا بودن آرس، کمترين احترام را به او مي‌گذاشتند. در بين يونانيان آرس نماد حرص، عاشق نبرد و خونريزي است، اما او در ميان روميان داراي ارج و قرب فراواني است و از نظرشان و اهميت، بعد از ژوپيتر (زئوس) قرار دارد. براي آنان او حامي جامعه و پدر پايه گذاران روم بود.

يونانيان قديم وي را در مجسمه‌ها و تابلوهاي‌شان، جواني زيبا، نيرومند، خوش اندام که گاه کلاه خودي بر سر و نيزه‌اي به‌دست دارد، تصوير مي‌کردند و با اين که آرس از ته قلب مهربان بود از وي مي‌هراسيدند. با اين حال، روميان وي را به بزرگ‌ترين خدايان، پس از ژوپيتر بدل کردند و براي او جلال و شکوه خاصي قائل شدند.آيين پرستش آرس (بهرام)از سرزمين سيت‌ها که قبايل ايراني نژاد بودند به يونان راه يافته بود. شايد بتوان گفت که وي اصلاً متعلق به اساطير ايران بوده و در ميان اسطوره‌هاي قديمي ايراني، او را مظهر يکي از عناصر طبيعي مي‌شناختند.


 تنفس غبار کيهاني ! 

احتمالا هربار که بيرون مي‌رويد غبار فضايي روي سرتان مي‌ريزد. تصور کنيد که ممکن است با يک تنفس، کمي از جهان را ببلعيد! غبار کيهاني گرد و غباري است که در فضا وجود دارد. اين ذرات بيشترين گونه از ذرات ريز گرد و غبار هستند که مولکولي به اندازه يک ميکرون دارند.

بخش کوچکي از غبارهاي کيهاني فضا را به صورت متراکم شده در معادن مواد ديرگداز مي‌توان يافت نمود. براي نمونه تراکم گرد و غبار در محيط ميان‌ستاره‌اي، حباب محلي نزديک به ده به توان منفي 6 دانه در متر مکعب بوده که هر دانه جرمي در حدود ده به توان منفي 17 کيلوگرم جرم دارد.گرد و غبار ميان‌کهکشاني مي‌تواند بخشي از ابرهاي گرد و غبار ميان‌کهکشاني باشد که از حدود دهه1960 در پيرامون کهکشان‌ها شناسايي شده است.

منبع:SUPERNOOVA


 گنده تر از دروغ 

قهر "قلعه نوعي" با هوادارش

مهدي طوسي

"بايد بيشتر دقت مي کردند و ديگر کاري از دست من براي اين تيم بر نمي آيد."

اين ها جملاتي است که امير خان قلعه نوعي در پاسخ به يک نفر از هواداران ذوب آهن که به شدت او را مورد انتقاد قرار داده بود گفته. مي گويند امير خان بعد از بازي با سپاهان که بازي را واگذار کرد به سمت خانه اش رفت که متوجه شد هواداران دارند پشت سرش مي آيند و به او ايراد مي گيرند.

او گفت: حالا که اين جوري شد من از اين تيم مي روم تا همان گل محمدي بيايد تا ببينيد من خوبم يا او! ضمنا بازيکنان بايد بيشتر دقت مي کردند و ديگر کاري از دست من براي اين تيم بر نمي آيد.

امير خان ادامه داده: من كه توي اين سن و سال نمي توانم بروم توي زمين گل بزنم.....

هواداري به او گفته: مشكل اين جاست كه شما زمان جواني هم نمي توانستي گل بزني!

اميرخان عصباني شده و رفته توي خانه اش تا ديگر اين هوادار را نبيند!


 دل گويه 

سنگريزه‌هاي روح !

«سنگريزه» ريز است و ناچيز.... اما اگر در جوراب يا کفش باشد، ما را از راه رفتن باز مي‌دارد!

در زندگي هم، بعضي مسائل ريزند و ناچيز،اما مانع حرکت به سمت خوبي‌ها و آرامش مي‌شوند!

بي احترامي يا نامهرباني به والدين، نگاه تحقيرآميز به فقرا،تکبر و فخرفروشي به مردم،منت گذاشتن هنگام کمک کردن، نپذيرفتن عذر دوستان و ...

بخشي از سنگريزه‌هاي مسير تکامل ما هستند! آن‌ها را به موقع کنار بگذاريم تا از زندگي لذت ببريم.

هشت بهشت


 سرمقاله  

ضرورت درک تغييرات بين نسل ها

حميدرضا عسگري

شايد درمورد تفاوت‌هاي جوانان و نوجوانان دهه هفتاد و هشتاد نسبت به هم سن و سالان خود در دهه‌هاي گذشته مطالب مختلفي را خوانده يا شنيده باشيد. اما نقطه مشترك تمام اين نوشته‌ها و شنيده‌ها مبتني بر تفاوت رفتاري اين افراد در مواجهه با مسائل مختلف مي‌باشد. نوع خواسته‌ها و انگيزه‌هاي آنها در مسائل مذهبي، ارزشي، فرهنگي‌، هنري، اجتماعي، استفاده از تكنولوژي، با بچه‌هاي دهه‌هاي گذشته كاملا متفاوت بوده و گاهاً براي برخي تعجب آور است. در اين زمينه بايد به اين نكته اشاره داشت كه تغيير رفتارها از نسلي به نسل ديگر با توجه به تغييرات شگرفي كه در عرصه هاي مختلفي همچون تكنولوژي رخ داده‌ است، امر عجيبي نيست.بايد انتظار داشت همانطور كه نوع ارتباطات، فعاليت‌ها و نحوه برخوردها با مسائل مختلف درعصر حاضر تغيير كرده است، به موازي آن رفتار نسلي كه از آنها استفاده مي‌كنند نيز تغيير داشته باشد. سنجيدن رفتار نوجوانان در عصرحاضر با گفتار و كردار نوجوانان نسل‌هاي گذشته، مقايسه‌اي نابخردانه بوده و نمي‌توان از نتايج آن براي بررسي مسائل و معضلات اجتماعي استفاده كرد.

قطعاً اشكالات و نقدهايي بر نوع رفتار و كنش دهه هفتادي‌ها و هشتادي‌ها وجود دارد، اما مسئله اصلي تغيير رويه براي ارتباط با اين نسل جديد مي باشد. شايد در گذشته بسياري از مسائل مربوط به تنبيه و تأديب كودكان درمدارس و توسط ناظم و معلم صورت مي‌گرفت و با اين قبيل اقدامات بچه‌ها از يكسري ناهنجاري‌هاي رفتاري منع مي‌شدند، آيا امروز هم اين روش پاسخگوي نيازها و مشكلات رفتاري و اجتماعي نوجوانان مي‌باشد؟!

مسلماً توقع رفتار يكسان ميان نسل امروز و ديروز خواسته‌اي غيرعقلاني است، ولي مي‌توان با تغيير روش برخورد با آنها زمينه ارتباط و تاثيرگذاري بيشتر را فراهم ساخت. ابتدا بايد خواسته‌ها، توقعات و نيازهاي آنها را شناخت و براساس آن برنامه ريزي كرد.

بايد توجه داشت كه آموخته ها و دانش نوجوان امروزي با توجه به گسترش شبكه‌هاي ارتباطي جهاني به شدت افزايش يافته و نگرش خاصي نسبت به مسائل مختلف دارد. لذا ضروريست با توجه به اين نگرش و تفاوت در برداشت‌ها، مطابق با سليقه و نظر آنها راه و روش و يا سياست‌هاي فرهنگي و اجتماعي مناسب را به آنها عرضه كرد.

برخورد مستقيم و دستوري شايد در برهه‌اي از زمان جوابگو بود و امروز نيز تاحدي تاثير گذار باشد، اما بايد پذيرفت كه اين روش نمي‌تواند بازدهي مثبتي در سطح كلان داشته باشد. نوجوان امروزبا توجه به داده‌ها و اطلاعات مختلفي كه نسبت به شرايط و وضعيت اجتماعي پيدا كرده است، پذيراي رفتارهاي دستوري نخواهد بود. پيدا كردن راه حل ارتباط با نوجوانان امروزي كار سختي نيست، بلكه نياز به تغيير درنگرش و انعطاف در چارچوب‌هاي اخلاقي دارد كه بعضاً منتسب به دهه هاي گذشته مي‌باشد.

hamidasgari2020@yahoo.com


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون
آگهي