جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4050- تاریخ : 1396/08/24 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(چهارشنبه)

وزير آموزش و پرورش در پاسخ به شاپرك:
هيچ توجيهي براي تنبيه بدني و رواني دانش‌آموزان پذيرفته نيست

مديرکل آموزش‌وپرورش کرمانشاه:
بيش ترين تخريب مدارس ؛در سرپل ذهاب، قصرشيرين و ثلاث باباجاني


كاغذ اخبار


از گوشه و كنار


زنگ تفريح
تولد آوا بامداد پس از زلزله در سرپل ذهاب

 وزير آموزش و پرورش در پاسخ به شاپرك:
 هيچ توجيهي براي تنبيه بدني و رواني دانش‌آموزان پذيرفته نيست 

برديا سيفي -در اولين نشست خبري وزير آموزش و پرورش با اصحاب رسانه كه درساختمان شهيد رجايي وزارت آموزش و پرورش برگزار شد ،دكتر بطحايي با گراميداشت ياد وخاطره شهدا، امام راحل و آرزوي صحت و سلامت براي رهبر معظم انقلاب اظهاركرد: جان باختن تعدادي از هم وطنان بر اثر وقوع زلزله در غرب كشور را تسليت مي گويم و آرزوي سلامتي و شفاي عاجل براي مصدومان اين حادثه دارم . در ادامه دكتر بطحايي در پاسخ به سوال خبرنگار شاپرك مبني بر اينكه با گذشت كمتر از 2 ماه از آغاز سال تحصيلي و با وجود صدور بخشنامه هايي مبني بر ممنوعيت تنبيه بدني دانش‌آموزان اما هم اكنون اين پديده در مدارس اتفاق مي افتد بيان كرد، متاسفانه اين موضوع در بعضي از مدارس اتفاق افتاده است كه ماهم از بروز آن ابراز تاسف مي كنيم و بنده در مقابل افکار عمومي پاسخ قانع کننده‌اي براي تنبيه بدني ندارم و با هرگونه تنيبه بدني دانش‌آموزان به جد برخورد مي كنيم و معلمي که به تناوب اين اقدام را انجام داده و به حيثيت آموزش و پرورش لطمه مي‌زند بايد مورد برخورد قرار بگيرد.وي در ادامه گفت هيچ توجيهي از مديران در رابطه با تنيبه بدني روحي و شخصيتي دانش‌آموزان پذيرفته نيست .وي گفت نبايد تنبيه بدني و كلامي موجب تحقير دانش‌آموز شود چون اين اتفاق هيچ گاه از ياد دانش‌آموز پاك نمي شود.وي همچنين در رابطه با صدور بخشنامه هم گفت: هرساله بخشنامه اي مبني بر ممنوعيت تنبيه بدني دانش‌آموزان به مدارس ارسال مي شود كه بنده دوباره از اين تريبون اعلام مي كنم مديران مدارس مسوولان مستقيم مراقبت از اين موضوع هستند و بايد با موارد تخلف برخورد كنند.

ايشان همچنين گفتند در اين موضوعات حتي معاونت حقوقي آموزش و پرورش در كنار دانش‌آموزان مورد صدمه ديده قرار گرفته تا خداي نكرده حقي ضايع نشود.وزير آموزش و پرورش همچنين در خصوص بي‌ادبي به معلمان،گفت:متأسفانه در مواردي، تعرض و بي‌ادبي به شخصيت معلم، توسط دانش‌آموز يا ولي دانش‌آموز در مدارس ديده شده است که پيگيري‌هاي لازم در جهت حمايت حقوقي از همکاران انجام شده است.بطحايي با بيان اينکه نهادهاي ديگري در کشور نيز مسئول آسيب هاي اجتماعي هستند و آموزش و پرورش به تنهايي مسؤل آن نيست بيان كرد: هرچند نقش معلم محوري است، اما همه تقصيرها متوجه معلم و مدرسه هم نيست.

ايشان در ادامه در رابطه با شايسته سالاري در انتخاب مديران مدارس بيان كرد:يكي از مولفه‌هاي مهمي كه مي تواند كيفيت را در نظام تعليم و تربيت محقق سازد انتصاب مديران شايسته است، بنابراين اخيرا فراخواني از طريق سايت اطلاع رساني وزارتخانه منتشر كرديم تا فرهنگيان و صاحب نظران، ايده هاي خود را درخصوص نحوه طراحي سامانه انتخاب مديران شايسته، ارائه دهند. در وي در ادامه گفت:اين سامانه روساي مناطق نيازهاي مديريتي حوزه خود را ارائه مي‌دهند و افراد داراي شرايط وارد سامانه مي‌شوند ورزومه خود را ثبت مي‌كنند تقاضاها توسط كميته‌اي بررسي و افراد داراي شرايط و اولويت‌دار معرفي مي‌شوند تا روساي مناطق مدير شايسته را از داخل يك ليست انتخاب و انتصاب كند.

دكتر بطحايي خاطر نشان كرد: اين سامانه فرصتي را براي كساني كه شرايط احراز مديريتي را دارند فراهم مي‌كند تا شايسته سالاري محقق شود البته در گام بعد انتخاب روساي ادارات مناطق و ادارات كل نيز از طريق اين سامانه انجام مي‌شود و درسال 97 عملا همه مديران به وسيله سامانه انتصاب مديران، انتخاب خواهند شد.


 مديرکل آموزش‌وپرورش کرمانشاه:
 بيش ترين تخريب مدارس ؛در سرپل ذهاب، قصرشيرين و ثلاث باباجاني 

مديرکل آموزش ‌و پرورش استان کرمانشاه گفت:‌بيشترين آمار تخريب مدارس در شهرستان سرپل ذهاب است و از 20 تا 100 درصد شاهد تخريب مدارس هستيم.

سليمان محبي در گفت‌وگو با تسنيم با اشاره از بازديد از وضعيت مدارس در شهرستان سرپل ذهاب ،‌ اظهار کرد:‌در حال بازديد از تک تک مدارس هستيم و طبق بررسي‌هايي که انجام داده‌ايم بيشترين تخريب‌ها مربوط به مدارس شهرستان سرپل ذهاب است.وي افزود: در شهرستان سرپل ذهاب در بخش شهري و روستايي در مجموع حدود 50 درصد مدارس قابل استفاده نيستند و ممکن است از 30 تا 100 درصد تخريب شده باشند.مديرکل آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه با اشاره به اينکه آمار تخريب مدارس زياد است و تيم‌هاي ما در قالب 12 تيم به مناطق مختلف استان اعزام شده‌اند،گفت: در شهرهاي سرپل ذهاب، قصر شيرين، ثلاث باباجاني و دالاهو شاهد تخريب مدارس هستيم.پارساپور مدير روابط عمومي آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه نيز از فوت 6 دانش‌آموز سرپل ذهاب بر اثر زلزله خبر داد.

همچنين طبق اعلام سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور، بيشترين تخريب مدارس در سرپل ذهاب، قصرشيرين و ثلاث باباجاني است البته فضاهاي آموزشي نوساز در برابر زلزله مستحکم هستند و خسارات جزئي داشتند اما در مناطق روستايي و مدارس خشت و گلي شاهد بيشترين تخريب مدارس هستيم.


 كاغذ اخبار 

رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي :

تحصيل جهشي 4700 دانش‌آموز در سال جاري

رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي آمار جهش تحصيلي دانش‌آموزان در سال جاري را اعلام کرد و گفت: 9000 دانش‌آموز درخواست جهش تحصيلي ارائه کرده بودند که از اين ميزان با درخواست 4700 دانش‌آموز موافقت شد.

مجيد قدمي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اينکه بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنايي نسبت به سال 92، چهار برابر شده است اظهار کرد: برنامه‌ريزي‌هايي انجام داده‌ بوديم و پيش بيني‌هايي داشتيم که توانستيم به اغلب آنها عمل کنيم. اميدواريم تمام بودجه مصوب، تخصيص يابد.

وي افزود: بويژه در زمينه تامين سرويس اياب و ذهاب اقدامات خوبي صورت گرفت، به گونه‌اي که اکنون مي‌توان گفت به صورت ميانگين در سطح کشور 70 تا 80 درصد نياز به سرويس اياب و ذهاب برطرف شده است و در مناطق محروم نيز پوشش صد در صدي داريم. چاپ و توزيع به موقع کتاب‌هاي درسي، اجراي طرح تلفيقي فراگير و اجراي طرح خدمات حمايتي از ديگر اقداماتي است که انجام داده‌ايم.رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي همچنين آمار جهش تحصيلي در سال جاري را اعلام کرد و گفت: 9000 دانش‌آموز درخواست جهش تحصيلي ارائه کرده بودند که از اين ميزان با درخواست 4700 دانش‌آموز موافقت شد.قدمي ادامه داد: جهش تحصيلي مي‌تواند در زمره اقدامات آموزش و پرورش براي تيزهوشان باشد و اگر با بررسي‌هاي کارشناسي دقيق جلو برود مفيد واقع مي‌شود.ما امکانات سنجش دانش‌آموزان براي جهش تحصيلي را در اختيار داريم و طبق مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش هر ساله اين کار را انجام مي دهيم.

وي با بيان اينکه اگر هزينه هر دانش‌آموز حدود دو ميليون و 500 هزارتومان تمام شود، مي‌توان گفت که جهش تحصيلي باعث صرفه‌جويي 10 ميليارد توماني مي‌شود گفت: يکي ديگر از مزيت‌هاي جهش تحصيلي کاهش تراکم دانش آموزي است.


مهاجراني:

تحصيل 125 هزار دانش‌آموز در 670 مدرسه سمپاد

رئيس مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان با اشاره به برگزاري المپياد نجوم با حضور 5 دانش‌آموز در تايلند، گفت: در حال حاضر 125 هزار دانش‌آموز در 670 مدرسه سمپاد در حال تحصيل هستند.

فاطمه مهاجراني در گفت و گو با پانا، در خصوص انتقاداتي براي برگزاري آزمون هاي ورودي مدارس تيزهوشان و استعدادهاي درخشان و لزوم برگزاري آن ها، اظهار کرد: در هر آزمون قريب به 180 هزار داوطلب داريم اگر سيستم آموزش ابتدايي بتواند به ما کمک کند که اين تعداد را به 50 هزار نفر برسانيم، مي توانيم شيوه هاي ديگري را در اين زمينه اتخاذ کنيم.

وي ادامه داد: از دوره ابتدايي مي خواهيم براي اصلاح اين سيستم به ما کمک کند اما يقينا حذف اين مدارس راهکار خوبي نيست.

وي تصريح کرد: رسانه ها بايد به ما کمک کنند تا حجم زيادي از والدين که براي ثبت نام در مدارس تيزهوشان صف مي بندند را بکاهيم زيرا تمام دانش‌آموزان باهوش نيستند و بايد در زمينه هاي ديگر فعاليت و تحصيل کنند.رئيس مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان به گسترده شدن حوزه هاي استعداد درخشان اشاره کرد و در پاسخ به اين سوال که چه تعداد دانش‌آموز در مدارس سمپاد مشغول تحصيل هستند؟، افزود: در حال حاضر 125 هزار دانش‌آموز در 670 مدرسه سمپاد در حال تحصيل هستند.

مهاجراني در خصوص رتبه ايران در المپيادهاي برگزار شده اظهار کرد: ايران در چهل و نهمين المپياد جهاني شيمي رتبه سوم، در پنجاه و هشتمين المپياد جهاني رياضي رتبه ششم، در چهل و هشتمين المپياد جهاني فيزيک رتبه يازدهم، در بيست و نهمين المپياد جهاني کامپيوتر رتبه چهارم کسب کرده است.

وي با بيان اينکه المپياد جهاني نجوم تا يک ماه ديگر برگزار مي شود، ادامه داد: در المپياد نجوم 5 دانش‌آموز به کشور تايلند براي رقابت فرستاده مي شوند.


رئيس سازمان نهضت سواد آموزي کشور:

رشد 2.85 درصدي نرخ باسوادي در کشور

رئيس سازمان نهضت سوادآموزي کشور از رشد 2.85 درصدي نرخ باسوادي طي سال‌هاي 91 تا 95 خبر داد.به گزارش فارس، علي باقرزاده در جمع اعضاي شوراي معاونين آموزش و پرورش استان خراسان رضوي، اظهار داشت: مدرسه تجلي‌گاه احقاق حق سواد‌آموزي است و در شرايط امروز علي‌رغم تمام تلاش‌هاي صورت گرفته براي اجباري‌سازي قانون آموزش بايد شرايطي فراهم شود که اين قانون از حالت اختياري خارج شود.

وي افزود: بر طبق آمارها حدود 250 تا 270 ميليون بيسواد در گروه سني کودکان يعني زير 17 سال در دنيا زندگي مي‌کنند که به دلايل مختلف از چرخه آموزش و پرورش خارج مي‌شوند که مهم‌ترين اين دلايل اقتصادي است که 53 درصد افراد به همين دليل از اين چرخه خارج مي‌شوند اما عوامل ديگري همچون عوامل فردي، اجتماعي و عوامل مربوط به مدرسه نيز در اين امر دخيل است و ما در آموزش و پرورش همه ساله تمام تلاش خود را به همان دلايل مربوط به مدرسه معطوف مي‌سازيم چراکه در عوامل ديگر نمي‌توانيم دخالت مستقيم داشته باشيم.باقرزاده همچنين از رشد 2.85 درصدي نرخ رشد سوادآموزي طي سال‌هاي 91 تا 95 خبر داد و خاطر نشان کرد: در حالي به اين رشد دست يافته‌ايم که طي سال‌هاي 86 تا 90، دو درصد رشد سواد آموزي را داشته‌ايم و نرخ بيسوادي در 13 استان طي سال هاي 86 تا 90 افزايش پيدا کرده است که البته در حال حاضر نيز طبق سرشماري سال 95، هشت ميليون و 800 هزار بيسواد مطلق و 11 ميليون نفر کم سواد در سطح کشور داريم.


 از گوشه و كنار 

مديرکل دفتر کاردانش:

سال 96 سال طلايي آموزش‌هاي مهارتي است

مديرکل دفتر کاردانش آموزش و پرورش گفت: سال طلايي آموزش‌هاي مهارتي سال 96 است. هم مقام معظم رهبري و هم رئيس جمهور و نيز ارتش به اين موضوع ورود کرده‌اند.

به گزارش پانا؛ سيد مصطفي آذرکيش در نشست علمي بازانديشي هويت اصلي و نقش متمايز آموزش‌هاي مهارتي شاخه کاردانش که در سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي برگزار شد اظهار داشت: امروز خوشحالم بگويم کاردانش در ريل اصلي خود قرار گرفته است.

وي در پاسخ به نگراني هاي موجود درباره استمرار شاخه کاردانش در آموزش و پرورش گفت: بخشي از نگراني ها ناشي از اين است که فرهنگ کار در جامعه ما آسيب خورده است. امروز والدين به فرزندشان مي گويند اگر درس نخواني مجبوري کار کني. شاخه کاردانش ايجاد شد تا فرهنگ کار در جامعه مان تقويت شود.

مديرکل دفتر کاردانش آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امروز خوشحالم بگويم سال طلايي آموزش‌هاي مهارتي سال 96 است. هم مقام معظم رهبري و هم رئيس جمهور و نيز ارتش به اين موضوع ورود کرده‌اند.

وي با اشاره به اينکه هويت اصلي کاردانش بر اساس مشارکت شکل گرفته است افزود: امروز دوره آموزش بورس با ارائه گواهينامه حرفه اي توسط سازمان بورس و اوراق بهادار اجرا مي شود و آموزشهاي مهارتي در مرکز ITC کرج توسط سازمان فني حرفه اي اجرا مي‌شود. آذرکيش تاکيد کرد: امروز دستگاهها به شدت مايل به همکاري با ما هستند و بدون حضور آنها آموزش‌هاي کاردانش ضعيف خواهد شد.


رئيس مرکز اطلاع رساني سازمان نوسازي مدارس کشور:

استفاده موقت از کانکس براي تحصيل دانش‌آموزان زلزله زده

رئيس مرکز اطلاع رساني سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور از اعزام تيم کارشناسي به مناطق زلزله زده خبر داد و گفت‌: احتمالا براي مدت کوتاهي کانکس جايگزين مدارس آسيب ديده شود.محمدرضا قرباني در گفتگو با مهر درباره مدارس آسيب ديده در مناطق زلزله زده گفت: از ساعت اوليه ، سازمان نوسازي تيمي را به استان هاي غربي کشور همانند کرمانشاه، خوزستان و لرستان اعزام کرد.

وي افزود: 12 گروه را به شهرستان هاي زلزله زده استان کرمانشاه اعزام کرديم.

رئيس مرکز اطلاع رساني سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور گفت: ارزيابي اوليه انجام شده است و دقيق مي دانيم چه درصدي از مدارس آسيب ديده اند و درصد آسيب ديدگي چقدر است. همکاران ما در حال انجام برآورد ريالي هستند.

وي ادامه داد: همکاران ما در حال بررسي راهکارهاي تامين فضاي آموزشي براي دانش‌آموزان هستند.

وي با اشاره به تاکيد سخنان وزير آموزش و پرورش مبني بر اينکه فاصله اي در تحصيل دانش‌آموزان وجود نداشته باشد، گفت: احتمالا در کوتاه مدت از کانکس استفاده شود و سپس فضاي آموزشي دايمي تامين خواهد شد.


رمضاني :

اعزام بيش از 40 هزار نفر به اردوهاي راهيان نور

مديرکل فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اعزام بيش از 40 هزار نفر به اردوهاي راهيان نور، گفت: امسال در دستورالعمل اردوهاي دانش آموزي آورده شده است که در اتوبوس حامل دختران دانش‌آموز يک مربي آقاي متاهل براي نظارت وجود داشته باشد.

علي رمضاني در گفت و گو با پانا، با اشاره به اينکه تاکنون بيش از 40 هزار نفر به اردوهاي راهيان نور اعزام شده اند، اظهار کرد: امسال به دليل حادثه تلخي که براي دانش‌آموزان هرمزگان پيش آمد، در بحث اردوهاي راهيان نور برنامه‌ريزي بهتري داشتيم.وي ادامه داد: اتوبوس حامل دانش‌آموزان اردويي از ساعت 23 به بعد حرکت نمي کنند اما اگر شرايط ويژه اي باشد، مي توان مسير رفت و آمد اتوبوس هاي اردويي را کنترل کرد.

مديرکل فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال در بحث اردوهاي دانش آموزي و دستورالعمل اردوها بر وسايل نقليه نيز نظارت بيشتري صورت گرفت حتي در اتوبوس حامل دختران دانش‌آموز يک مربي آقاي متاهل وجود خواهد داشت.

رمضاني اشاره کرد: عليرغم علاقمندي خانواده ها و بر اساس توانمندي آموزش و پرورش براي برگزاري اردوهاي دانش آموزي تلاش مي کنيم که دانش‌آموزان آسيبي نبينند.


 زنگ تفريح 
 تولد آوا بامداد پس از زلزله در سرپل ذهاب


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون