جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4022- تاریخ : 1396/07/20 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)


از «تاخير» در آغاز به كار مدارس تا «بهبود يادگيري»


كاغذ اخبار


از گوشه و كنار


زنگ تفريح
جشن بادبادک‌ها در همدان

 از «تاخير» در آغاز به كار مدارس تا «بهبود يادگيري» 

بدن کودکان و نوجوانان براي خواب شبانه در ساعات نزديک به نيمه شب برنامه‌ريزي شده است.

ميليون ها کودک و نوجوان ايراني، هر صبح در حالي که آرزو مي‌کنند اي کاش مي توانستند کمي بيشتر بخوابند، با آزردگي خاطر به مدرسه مي روند. بسياري از آنها، به ويژه در شهرهاي بزرگ، ساعت 6 يا 6.5 صبح بيدار به زحمت از خواب بيدار مي شوند تا بتوانند قبل از 7.5 خود را به کلاس برسانند.

اما آيا لزومي دارد بچه ها را از خواب محروم کنيم و اول صبح به مدرسه بکشانيم؟ اصلاً بر چه مبناي علمي بايد کلاس هاي مدارس صبح زود شروع شود؟ آيا جز اين است که اين رويه، ناشي از نگاه سنتي پادگاني به مدرسه است؟!

فاجعه اي که همه پذيرفته اند: آغاز به کار مدارس قبل از ساعت 8 صبح!

ما به طور جدي مخالف آغاز به کار مدارس در صبح زود هستيم؛ اگر مدارس ما به جاي 7.5 صبح، بعد از ساعت 9.5 - 9 آغاز به کار کنند، نه تنها اختلالي در نظام آموزشي رخ نمي دهد، بلکه ميزان يادگيري و سلامت کودکان و نوجوانان به طرز آشکاري بالا خواهد رفت.

اين ادعايي است که پژوهش‌هاي علمي بر آن صحه گذاشته اند. با اين حال، آموزش و پرورش ايران که قاعدتاً بايد يک دستگاه علم محور باشد، اساساً توجهي به يافته هاي علمي نمي کند؛ گو اين که اساساً علم در اين باره سکوت کرده يا تمام علم نزد مديران آموزش و پرورش ايران است!

تأخير در آغاز کار مدارس باعث بهبود يادگيري مي‌شود

اگر بخواهيم دستاوردهاي علمي در اين باره را مرور کنيم مي توانيم به مرکز تحقيقات کاربردي و ارتقاء آموزشي دانشگاه مينه سوتاي آمريکا اشاره کنيم که به اين پرسش قديمي پاسخ داده است که آيا شروع دير تر کلاس هاي آموزشي شيفت صبح مدارس منتج به افزايش عملکرد تحصيلي دانش‌آموزان خواهد شد؟

محققان اين مرکز با بررسي داده هاي بيش از 9000 دانش آموز از هشت دبيرستان در مينه سوتا، کلرادو و وايومينگ به اين نتيجه دست يافتند که تاخير در آغاز کلاس هاي صبح مدارس سبب افزايش تمايل به حضور، نمرات بهتر در آزمون ها و به خصوص تست هاي رياضي، انگليسي، مطالعات اجتماعي و همين طور علوم تجربي خواهد شد.مدارس همچنين شاهد کاهش استرس، سوء مصرف مواد مخدر و علائم افسردگي در دانش‌آموزان خود بوده اند.

آموزش و پرورش، متهم اصلي اختلال در ساعت بيولوژيکي بدن دانش‌آموزان

در سال 1998 مري کرکسون، محقق دانشگاه براون (از قديمي‌ترين و معتبرترين دانشگاه‌هاي آمريکا) بررسي هاي گسترده خود را روي تعدادي دانش آموز مقطع دهم آغاز کرد و در نهايت با تجميع نتايج بررسي مشخص شد که بيدار شدن در ساعت 7:20 صبح سبب اختلال در ريتم ساعت بيولوژيکي بدن نوجوانان خواهد شد و آنها در کلاس دچار خواب آلودگي پاتولوژيک مي شوند و سطح يادگيري شان پايين مي آيد.

در واقع ، آموزش و پرورش که دانش‌آموزان را مجبور به بيداري زودهنگام مي کند، متهم اصلي اختلال در ساعت بيولوژيکي فرزندان مان است.

البته اين مشکل مختص ايران نيست و هنوز در بسياري از کشورهاي جهان، طبق باور قديمي که بايد آموزش کودکان و نوجوانان را از صبح زود شروع کرد، مدارس شروع زودهنگام دارند.

نوجوانان نمي توانند
شب ها زود بخوابند

شايد گفته شود که بهتر است به جاي تاخير انداختن در شروع صبحگاهي مدارس، دانش‌آموزان را ملزم به زودتر خوابيدن کرد اما تمرکز 4 ساله آکادمي کودکان و نوجوانان آمريکا (سازماني با عضويت 66000 پزشک و پژوهشگر) بر مسئله ارتباط خواب صبحگاهي و سلامتي دانش‌آموزان، منتج به کشف نتايج جالبي شده است.

طبق داده هاي به دست آمده وادار کردن دانش‌آموزان به خواب شبانه زود تر، آثـار مناسبي بر جاي نخواهد گذاشت چرا که آنها در سن تغييرات هورموني خاص خود هستند و اين تغييرات به طور مستقيم بر سيکل خواب و بيداري آن‌ها تاثير گذار بوده و سبب مي شوند فرد احساس خستگي را دير تر از رده هاي سني ميانسال بروز دهد و ديرتر تمايل به خواب داشته باشد.همچنين بر اساس تحقيقات دانشگاه براون آمريکا "ساعت داخلي بدن و يا همان ساعت بيولوژيکي در رده هاي سني کودک و نوجوان که به مدرسه مي روند به نحو متفاوتي از ساير افراد عمل مي کند. به عنوان مثال نوجوانان نمي توانند همانند افراد مسن

شب ها خيلي زود بخوابند و زمان زيادي طول مي کشد تا به خواب روند."

بررسي هاي محقق ديگري به نام "جودي اوون" نيز نشان مي دهد که برنامه‌ريزي بدن به اکثر نوجوانان اجازه خواب شبانه زود تر از ساعت 23 را نخواهد داد.

وي مي گويد: ما از نوجوانان دانش آموز خود انتظار يادگيري مناسب را داريم اما درست زماني که سطح هوشياري آن‌ها را پايين تر حد ممکن است!

اين محقق مي افزايد: بيدار شدن از خواب در ساعت 6 يا 7 صبح، منجر به مشکلات جدي در ارتباط با کمبود خواب خواهد شد و يادگيري را تحت الشعاع قرارمي دهد.

کم خوابي دانش‌آموزان و حوادث منجر به جراحت

مدتي قبل نيز لس آنجلس تايمز نتايج يک پژوهش را منتشر کرد که اعلام مي داشت: دانش‌آموزاني که خواب شبانه کافي دريافت نمي‌کنند حدود دو سوم بيشتر از بقيه دچار آسيب و جراحت خواهند شد.

جالب است بدانيد که بيش از 20 درصد اين جراحات نيازمند مراجعه به بخش اورژانس بيمارستان‌ها هستند!

اين در حالي است که خواب کافي مي تواند منتج به تعادل بهتر، هماهنگي بيشتر چشم ها و همچنين عکس العمل هاي دقيق تر شود.

هوشياري مغز کودکان و نوجوانان بعد از ساعت 9 صبح

اکثر متخصصين عصب شناسي معتقد هستند که بدن کودکان و نوجوانان در سنين مدرسه براي خواب شبانه در ساعات نزديک به نيمه شب برنامه‌ريزي شده است. بدين ترتيب تا ساعت 9.5 - 9 صبح بدن به هوشياري کامل خود دست نخواهد يافت. اين وضعيت در مورد ساعت بيولوژيک بدن خانم ها تا 19 سالگي و براي آقايان تا 21 سالگي برقرار خواهد بود. جالب اينجاست که در برنامه مدارس، درس هايي مانند رياضي را در ساعات اوليه صبح تدريس و چنين استدلال مي‌کنند که ذهن در ابتداي صبح آماده تر است؛ حال آن که غلط بودن اين گزاره، به لحاظ علمي ثابت شده است و يکي از علل ضعف رياضي در بين ايرانيان نيز همين است که اکثر آنها در ساعاتي سر کلاس رياضي نشسته اند که ذهن شان هنوز به آمادگي و هوشياري کامل نرسيده بود.

آموزش و پرورش ايران به علم اعتنا خواهد کرد؟!

حال از مسؤولان وزارت آموزش و پرورش و شخص وزير که بسيار سخن از تحول در مدارس مي گويد مي پرسيم با توجه به نتايج دهها و صدها پژوهش معتبر علمي در جهان، آيا مي خواهند همچنان به تقليد از گذشتگان ادامه دهند يا با مبنا قرار دادن علم، ساعت آغاز به کار مدارس را يکي دو ساعت به تعويق بيندازند و ميليون ها کودک و نوجوان را از منافع آن بهره‌مند گردانند؟

منبع:عصر ايران


 كاغذ اخبار 

کسب عنوان ويژه المپياد نانو ، توسط دانش آموز کرماني

مديرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: طرح «ام البنين بلوچي نژاد» دانش آموز مدارس شهرستان بم در هشتمين المپياد نانو، عنوان ويژه با قابليت تجاري سازي را کسب کرد.به گزارش پانا، محمد محسن بيگي با بيان اينکه طرح‌هاي دانش آموزي با موضوعات متنوعي از جمله نانوکامپوزيت‌ها، کاتاليزورها، پليمرها، نانو ذرات و فيلترها برندگان اصلي اين المپياد بودند، اظهار کرد: از بين40 طرح برگزيده فقط طرح‌هاي «ام البنين بلوچي نژاد» دانش آموز پژوهشسراي دانش آموزي رويان شهرستان بم با موضوع «تهيه فيلتر طبيعي نانو کامپوزيتي اکسيد آهن و الياف خرما» و اپليکيشن «نانويي باش!» توسط علي خسرو نژاد از خراسان رضوي در هشتمين المپياد نانو عنوان ويژه با قابليت تجاري سازي را کسب کردند.

مديرکل آموزش و پرورش استان کرمان افزود: در حاشيه نمايشگاه هشتمين جشنواره دانش آموزي فناوري نانو از40 طرح برگزيده اين جشنواره تجليل و مدرک معتبر باشگاه نانو به اين دانش‌آموزان ارائه شد.


مديرکل دفتر تاليف کتاب‌هاي درسي:

بي‌توجهي به کتب بدون ضريب در کنکور

مديرکل دفتر تاليف کتاب‌هاي درسي ابتدايي و متوسطه نظري وزارت آموزش و پرورش به انتقاد از سازمان سنجش پرداخت و گفت: «کنکور» آهن رباي قوي است که نحوه عمل دانش آموز و اولياي آنها را تحت الشعاع قرار مي‌دهد. از سوي ديگر هر کتابي که در کنکور مورد توجه نيست و ضريب ندارد در مدارس هم مورد توجه قرار نمي‌گيرد.به گزارش ايسنا، محمود اماني طهراني در نشست خبري «همه چيز در مورد کتاب درسي» که با حضور مولفان و سرگروه‌هاي کتب درسي برگزار شد با بيان اينکه بحث کتاب درسي بسيار سهل اما ممتنع و پيچيده است گفت: سهل از اين جهت که ما در جامعه هرچه به کودکان مربوط مي‌شود را سهل مي گيريم در حالي که سهل نيست. موضوع محتواي آموزشي به ظاهر آسان اما در عمل بسيار پيچيده است.

وي افزود: چون کتاب درسي قرار است به سلايق مختلفي پاسخ دهد بايد مشمول توجه فراواني قراربگيرد.


قائم مقام وزارت کار:

صرف هزينه 5 هزار ميليادي براي آموزش هاي فني و حرفه اي

قائم مقام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت: سالانه در حوزه رسمي‌و غيررسمي نظام آموزش فني‎و‎حرفه‎اي حدود 5 هزار و 500 ميليارد تومان هزينه مي‌شود.

به گزارش مهر، ابوالحسن فيروز آبادي گفت: در آموزش‌هاي مهارتي در حوزه رسمي‌و غير رسمي‌ حدود 5 هزار 500 ميليارد تومان هزينه مي‌شود. و نظام‌ آموزش فني و حرفه اي، سازمان فني‎و‎حرفه‎اي و دانشگاه جامع پتانسيل قابل توجهي در حوزه فني‎و‎حرفه‎اي دارند.

قائم‌مقام وزير کار بيان کرد: متاسفانه بهره وري لازم از صدور گواهينامه تا بهره گيري مهارت در حوزه اقتصاد کشور رضايت بخش نيست و با کساني مواجه هستيم‌ که وارد بازار کار مي شوند و در فضاي بازار کار و رقابت دچار مشکل مي‌شوند.قائم مقام وزير کار بيان کرد:بحث جديد در خدمات مطرح است.بازار رقابتي شده است و تنوع و نوآوري زياد است.دانش آموز بايد محيط و نيازهاي جامعه را بشناسد و بتواند توليد کالا و خدمت جديد کند.

فيروز آبادي بيان کرد:در نظام‌ آموزشي سنتي تنها دانش‌آموزان را با علم‌آشنا مي‌کنيم.انتقال ناقص دانش و تجربه از طريق چهارچوب نمادين که گفتار و نوشتار است کفايت نمي کند و نياز به ارائه آموزش عملي داريم.

وي بيان کرد: اگر بتوانيم در نظام‌آموزشي، فضاي واقعي را در فضاي مجازي ارائه دهيم بسيار کار بزرگي را انجام داده‎ايم.


 از گوشه و كنار 

رمضاني :

تجهيز کتابخانه هاي مدارس ابتدايي

مديرکل امور فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش با اشاره به همکاري با وزارت ارشاد براي تجهيز کتابخانه هاي مدارس، گفت: براي تجهيز کتابخانه ها در مدارس ابتدايي رايزني هايي انجام شده است.علي رمضاني در گفت و گو با پانا، درخصوص توجه به بحث کتابخواني در مدارس، اظهار کرد: به توسعه و تجهيز کتابخانه‌هاي کلاسي در سال97-96 توجه ويژه اي داريم و در اين مورد با نويسندگان مطرح در حوزه کتاب کودک و نوجوان جلسات متفاوتي برگزار کرديم.

وي افزود: در مسابقات کتابخواني که امسال برگزار خواهد شد، رويکرد توجه به ساحت هاي شش گانه را مورد توجه قرار داديم و کتاب هايي با اين هدف انتخاب مي‌کنيم.مديرکل امور فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان بايد با زبان و فرهنگ کشور آشنا شوند و بعد از آن نسبت به مطالعه ديگر فرهنگ‌ها روي آورند.

وي تصريح کرد: طرح تجهيزکتابخانه هاي مدارس 2 يا سه مرحله اي بوده است كه توسعه و تجهيز کتابخانه هاي کلاسي، مدارس و کانون ها را در دستور کار داريم و سعي شده تا از کتاب هاي به روز و جامع براي دانش‌آموزان استفاده کنيم.


دبيرکل اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان:

تشکيل اردوهاي «طلايه‌داران فردا» در 27 استان

دبيرکل اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان گفت: محور قرار دادن برنامه‌هاي معنوي، توجه به ابتکارات و خلاقيت‌ها و تشکيل اردوهاي طلايه‌داران فردا در 27 استان، از جمله برنامه‌هاي اين اتحاديه در سال گذشته است.

به گزارش شاپرك، حامد علامتي دبير‌کل اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان در اجلاس دوم از دوازدهمين دوره کنگره سراسري اين اتحاديه، اظهار داشت:در اين کنگره برنامه‌هاي متنوعي براي دانش‌آموزان برنامه‌ريزي شده و تلاش شده است که از جهات مهارتي، معنوي و محتوايي مفيد باشد.علامتي گزارش مختصري از عملکرد يکساله اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان در يک سال گذشته ارائه کرد و گفت: برنامه‌ها به سمت محوريت مدارس سوق يافت؛ به مدارس متوسطه اول ورود داشتيم و برنامه‌هاي مهارت آموزي را در اولويت قرار داديم.

وي ادامه داد: محور قرار دادن برنامه‌هاي معنوي و به خصوص هيئات انصار المهدي(عج)، توجه به برنامه‌ريزي و بودجه‌ريزي استاني، توجه به ابتکارات و خلاقيت‌ها و تشکيل اردوهاي طلايه‌داران فردا در 27 استان که به آموزش تشکيلاتي دانش‌آموزان مي‌پردازد، از ديگر برنامه‌هاي اتحاديه در يکسال گذشته بود.


در 110 رشته؛

عدم نياز به پروانه كسب براي ديپلمه هاي كار و دانش

مديرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: طبق قانون صنفي مصوب مجلس شوراي اسلامي، دانش‌آموزاني که مدرک ديپلم کاردانش دارند براي دريافت پروانه کسب در 110 رشته نياز به شرکت در آزمون ندارند.

سيد مصطفي آذرکيش در گفت و گو با پانا، در پاسخ به اين سوال که آيا هنرجويان براي دريافت پروانه کسب در 110 رشته مشخص شده، نبايد آزمون دهند؟، اظهار کرد: طبق قانون نظام صنفي مصوب مجلس شوراي اسلامي، دانش‌آموزان داراي مدرک ديپلم کاردانش در 110 رشته براي دريافت پروانه کسب نياز به آزمون ندارند.

وي در پاسخ به اين سوال که 110 رشته بر چه مبنايي مشخص شده است؟، ادامه داد: در آيين نامه اجرايي مربوط به اين قانون عناوين اين 110 رشته ذکر شده است.

آذرکيش افزود: همکاري دستگاه ها و سازمان‌ها شرايط خوبي را ايجاد مي کند که ما شاهد اخبار خوب بيشتري در اين زمينه‌ها باشيم.


 زنگ تفريح 
 جشن بادبادک‌ها در همدان


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون