جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 4005- تاریخ : 1396/06/29 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)


هوشمندانه چاي بنوشيد !


ستارگان صورت فلکي جبار و موآيِ جزيره ايستر


ربات تارزان و عكاسي از محصولات كشاورزي


گنده تر از دروغ


اما خبر


سرمقاله


 هوشمندانه چاي بنوشيد ! 

انسان ها از هزاران سال پيش تا به امروز از نوشيدن چايي لذت برده اند، اما دم کردن چاي به گونه اي که بهترين طعم و عطر حاصل شود کاري تخصصي و دشوار است.روش هاي متعددي براي آماده سازي چاي و دم کردن آن وجود دارد اما به تازگي فن آوري هم به کمک آمده تا اين کار را به بهترين شيوه انجام دهد.

Teamosa نام دستگاهي هوشمند براي دم کردن چاي است که سازندگان آن مدعي اند بسيار بهتر از کتري و سماور و ديگر روش هاي سنتي مي تواند اين کار را انجام دهد. اين دستگاه داراي دوبخش است، بخش تزريق چاي در بالا براي ريختن چاي خشک يا برگ چاي و بخش مخزن آب براي جوشاندن آب در پايين. آنچه اين دستگاه را متمايز مي کند کنترل دقيق فرايند دم کردن چاي از طريق يک برنامه موبايلي است.کاربران از طريق اين برنامه مي توانند دماي آب مدت زمان خيس خوردن چاي، شدت خيس خوردن آن و مدت زمان دم کردن آن را به دلخواه خود تنظيم کنند تا چاي نهايي با ذائقه و سليقه شان همخواني کامل داشته باشد.

قابليت ديگر اين دستگاه ultrasonic extraction است . به اين معني كه موجب مي شود عملکرد آنتي اکسيداني دستگاه در زمان دم کردن چاي افزايش يابد. اين امر منجر به افزايش کيفيت نهايي چاي و تاثير بهتر آن بر سلامت انسان مي شود.

منبع:bartarinha


 ستارگان صورت فلکي جبار و موآيِ جزيره ايستر 

جزيره ايستر (در زبان پولي‌نزيايي: راپا نوئي «راپاي بزرگ»)جزيره‌اي است در اقيانوس آرام جنوبي متعلق به کشور شيلي. مهم‌ترين مظهر فرهنگي جزيره ايستر، موآيي ها هستند که 288 تاي آن روي سکوهاي عظيمي به نام آئو، ايستاده‌اند.فاصله اين سکوها از هم حدود يک و نيم مايل است؛ و يک نوار تقريباً سراسري به دور جزيره بوجود آورده اند. 600 موآي ديگري که در مراحل مختلف تکامل نشان داده شده اند ، در سرتاسر جزيره پراکنده‌اند. برخي از موآي‌ها کلاه يا تاج‌هاي قرمز رنگ دارند .

چرا اين مجسمه ها ساخته شده اند؟ هيچکس با اطمينان نمي داند.مجسمه هاي جزيره ايستر به طور ميانگين دو برابر اندازه انسان هستند و بيش از 200 برابر جرم دارند.خيلي ها بر اين باورند که آن ها حدود 700 سال پيش از روي چهره رهبران محلي تمدن هاي از دست رفته ساخته شده اند.در اين تصوير يکي از مجسمه هاي موآي باستان را مشاهده مي کنيد که در سال 2016 در نمايي از ستارگان صورت فلکي جبار از جمله خط معروف کمربند سه ستاره و ستارگان درخشان ابط الجوزا(آلفاي شکارچي) سمت چپ به رنگ قرمز و رِجل‌الجَبّار(بتاي شکارچي) مرکز در بالا، عکس برداري شده است. به نظر مي رسد اين غول سنگي در حال نظاره به ستاره درخشان شباهنگ در سمت راست، است.

منبع:bigbangpage


 ربات تارزان و عكاسي از محصولات كشاورزي  

محققان يك ربات به نام تارزان ساخته اند که صنعت کشاورزي را دگرگون مي کند.اين ربات که حرکاتي شبيه ميمون انجام مي دهد به وسيله سيمي بالاي زمين هاي کشاورزي قرار مي گيرد و مي تواند از محصولات عکس بگيرد.

به اين ترتيب کشاورزان با بررسي عکس ها مي توانند از سلامت محصولات کشاورزي خود مطلع شوند. استفاده از اين ربات در مصرف سوخت صرفه جويانه تراست.

منبع:mehrnews


 گنده تر از دروغ 

باخت از پيش تصميم گرفته شده!

مهدي طوسي

گفته مي شود كه سرمربي تيم پرسپوليس گفته: ما خودمان به اتفاق تصميم گرفتيم كه در مقابل پيكان بازنده از زمين مسابقه بيرون بياييم تا الهلالي ها تصور كنند كه ما براي بازي در مقابل آنها روحيه لازم را نداريم و اگر همين جوري پيش برود آنها مي توانند ما را با چند گل بدرقه بكنند!

من به شما قول مي دهم كه الهلالي ها اشتباه مي كنند و ما مي توانيم كاري بكنيم كه آنها در همان مرحله اول از بازي اوت بشوند و ما به اتفاق طارمي و منشا آنچنان به آنها گل بزنيم كه نگو و نپرس!

برانكو در خاتمه گفته:‌من كاري ندارم كه شما قرار است خاتمه بدهيد يا ندهيد اما من خودم به تنهايي اعتقاد دارم كه ما ختم كار الهلال را رقم خواهيم زد!


 اما خبر 

خردمندي حاصل همكاري قلب و ذهن است

تغيير در ضربان قلب بر خردمندي تاثير مي گذارد. پژوهشگران دانشگاه واترلو دريافته اند که ميزان تپش قلب و فرايند تفکر با يکديگر کار کرده و باعث استدلال و قضاوت خردمندانه در مورد موضوعات پيچيده اجتماعي مي شود. بنا به عقيده پژوهشگران استدلال خردمندانه در انحصار قابليت هاي ذهن و توانمندي هاي شناختي نيست. بلکه کساني که ميزان تپش قلب شان مدام در تغيير است، به خصوص زماني که فعاليت بدني زيادي هم ندارند و کساني که مي توانند در مورد مسائل اجتماعي از منظر دورتري بينديشند پتانسيل بيشتري براي استدلال خردمندانه و تعصب کمتردارند.

دانشمندان شناختي معتقدند ، قضاوت خردمندانه شامل توانايي در تشخيص محدوديت هاي دانش فردي، آگاهي از تنوع موقعيت هاي زندگي و چگونگي آشکار شدن آن در طول زمان، پذيرش ديدگاه و نظرات ديگران و تلاش براي آشتي دادن ديدگاه ها و آراء متضاد است.

منبع:sciencedaily.com


 سرمقاله  

فضاي مجازي و اوقات فراغت در مدارس

آذر فخري

آن چنان كه از اخبار برمي آيد، در سال جديد تحصيلي ، دانش آموزان مي توانند در مدرسه با تبلت هاي شان به فضاي مجازي دسترسي داشته باشند. توجيه ارائه دهندگان اين طرح هم اين است كه بخشي از اوقات کودکان و نوجوانان در مقطع کنوني به فضاي مجازي گره خورده و مي خواهند براي آن ها دسترسي بهتر و مناسب تري ايجاد کنند.

پرسشي كه پيش مي آيد اين است كه آيا واقعا دانش آموزان در مدارس ، اوقات فراغت و زمان خالي دارند؟ و اگر دارند ، چه لزومي دارد كه اين فرصت هاي مناسب ، صرف دنياي مجازي بشود؟ درست به اين دليل كه دانش آموزان ميزان بسياري از اوقات فراغت خود در منزل را در دنياي مجازي و وب ، سير و سياحت مي كنند، لازم است كه در مدرسه تا حد امكان از اين فضا دور باشند و در اوقات فراغت به آنان درس زندگي و معاشرت در دنياي واقعي آموخته شود. خلائي كه به شدت در نظام آموزشي ما ديده مي شود.

فرزندان ما در مدارس شيوه هاي درست تعامل اجتماعي و برخورد با همشهريان و هم نوعان خود را نمي آموزند و تمام وقت آنان صرف حفظ و به خاطر سپردن معلومات و اطلاعاتي مي شود كه آن ها را نه براي زندگي كه صرفا براي موفقيت در كنكور آماده مي كند.

همه ي ما از ناهنجاري هاي رفتاري و برخوردهاي نامناسب نوجوانان و جوانان آگاهيم و شاهد برخوردهاي نامناسب آنان در محيط هاي عمومي هستيم. ما هر روز با دانش آموزاني برخورد مي كنيم كه نياموخته اند كه با يكديگر ، با والدين و نيز سالمندان و زنان چگونه بايد رفتار كنند و در رفت و آمد و پياده وسوار شدن و سخن گفتن ، اولويت ها را تشخيص نمي دهند. از اين قرار است كه مي بينيم در وسائط نقليه عمومي جوانان نشسته اند و سالمندان و بانوان باردار يا كم توان، ايستاده اند. مي بينيم كه در اماكن عمومي با صداي بلند و ناهنجار با هم گفت و گو مي كنند ، بر سر هم فرياد مي كشند و از الفاظ نامناسب استفاده مي كنند. مي بينيم كه آنان از پس پرسيدن قيمت يك كالا و خريد ساده برنمي آيند و رفتارشان مالامال از سوء برداشت و كج فهمي است و به همين دليل در نهايت مدام در حال درگيري و پرخاش با اطرافيان خود هستند.

به خوبي مي دانيم كه اين رفتارها، نتيجه عدم توجه والدين و نيز آموزش و پرورش به امر « پرورش » است . آداب نداني فرزندان ما نتيجه ي صرف اوقات فراغت آن ها در فضاي مجازي و واقع پنداري اين دنياست، آن هم در حالي كه نظارت مناسبي از سوي والدين و يا اولياي تربيتي انجام نمي شود.

حال با اين توصيفات ، آيا شگفت انگيز نيست كه ببينيم دانش آموزان در زنگ هاي تفريح ، تبلت و اسمارت فون در دست همچنان در فضاهاي مجازي سير مي كنند ، بي آن كه به نيازهاي اساسي اين موجوداتِ ذاتا اجتماعي توجه شده و براي زندگي در اجتماع تربيت و آماده شوند؟

a.f.far99@gmail.com


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون