جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3983- تاریخ : 1396/06/02 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)


حضور کانون در بيست‌و‌چهارمين نمايشگاه کتاب «پکن»

مديرکل منابع انساني و پشتيباني کانون تاکيد کرد:
لزوم يگانگي ‌رويه در اجراي بخشنامه‌ها و دستورکارها


بازخواني روش‌هاي ترويج کتاب‌خواني در کانادا و افغانستان

نويسنده کودک و نوجوان تاکيد کرد:
لزوم توجه به زندگي امروزي بچه‌ها در خلق آثار داستاني


آغاز پذيرش دانشجوي دوره کارشناسي در مرکز علمي کاربردي کانون


 حضور کانون در بيست‌و‌چهارمين نمايشگاه کتاب «پکن» 

انتشارات کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان با 100 عنوان کتاب در بيست‌و‌چهارمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب «پکن» سال 2017 حضور يافت. به گزارش اداره‌کل روابط عمومي و امور بين‌الملل کانون، اين کتاب‌هاي کانون در فضايي 8 متري در معرض ديد بازديدکنندگان اين نمايشگاه قرار گرفت.اين کتاب‌ها شامل کتاب‌هاي تصويري، کتاب‌هاي رمان، کتاب‌هاي دوزبانه و کتاب‌هاي جديدي از جمله «يک دوست تازه»، «مجموعه من و مامان»، «ده عدد، ده قصه»، «مجموعه اسمت چيست؟»، «گوي و چوگان»، «قلم و تاج»، «از اين طرف نگاه کن» و... است.براساس اين خبر، ايران نيز به عنوان «مهمان ويژه‌» اين رويداد مهم فرهنگي با شعار «روياي رنگين جاده ابريشم» در اين نمايشگاه حضور دارد.برهمين اساس، مراسم افتتاحيه غرفه ملي ايران در اين نمايشگاه با حضور هوشانگ جه، معاون راديو و تلويزيون چين برگزار شد.هوشانگ‌جه در اين مراسم گفت: چين و ايران دو کشور متمدني هستند که توسط جاده ابريشم تبادلات فرهنگي مناسبي بين آن‌ها صورت مي‌گيرد. به گفته وي حضور ايران به عنوان مهمان ويژه اين رويداد بين‌المللي سکوي مناسبي براي گسترش فعاليت‌هاي فرهنگي است چرا که کشور چين از ترجمه آثار ادبي و چاپ ديجيتال کتاب در چين و ايران حمايت مي‌کند.

بيست‌و‌چهارمين نمايشگاه بين‌المللي پکن بزرگ‌ترين نمايشگاه کتاب آسيا است که 1 شهريور 1396 با حضور بيش از 2500 ناشر از 89 کشور آغاز به کار کرد و تا 5 شهريور ادامه دارد.

گفتني است کانون در کنار 12 ناشر و سه آژانس ادبي حضور يافته است تا آثار برگزيده ادبيات و تصويرگري ايران در حوزه کودک و نوجوان را به نمايش بگذارد.محور عمده برنامه‌ها و فعاليت‌هاي اين نمايشگاه در حوزه نمايش و عرضه کتاب (چاپي و الکترونيکي)، مبادلات حق نشر و ترجمه و برگزاري رويدادهاي فرهنگي مرتبط با کتاب و نشراست.


 مديرکل منابع انساني و پشتيباني کانون تاکيد کرد:
  لزوم يگانگي ‌رويه در اجراي بخشنامه‌ها و دستورکارها 

مديرکل منابع انساني و پشتيباني کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان بر لزوم هماهنگي و داشتن يگانگي‌رويه در اجراي به‌موقع بخشنامه‌ها و دستورکارهاي ابلاغي در سراسر کشور تاکيد کرد.

موسي‌رضا نظري در نشستي که در پايان دوره آموزشي رييسان اداره امور اداري و کارشناسان اين حوزه برگزار شد، با تاکيد بر اين موضوع گفت: امور اداري از جمله بخش‌هاي يک سازمان است که به صورت مستقيم با تمام کارکنان ارتباط دارد و انتظار داريم کارکنان اين حوزه امين و مردم‌دار باشند و با خويشتن‌داري، تکريم ارباب‌رجوع و شکيبايي پاسخ‌گوي همکاران باشند تا شاهد رضايت‌مندي بيشتر در ميان کارکنان مجموعه باشيم.وي هم‌چنين از ايجاد تغييراتي در فرم‌هاي ارزشيابي کارکنان و مديران خبر داد و افزود: در شيوه جديد ارزشيابي، کارکنان ارزيابي‌کننده شرح وظايف و انتظارهاي خود از ارزيابي‌شوند را به او اعلام و در مقابل ارزيابي شونده نيز مي‌تواند انتقادها و پيشنهادهاي خود را به ارزيابي‌کننده ارايه و در تعامل با هم به بررسي و تکميل فرم بپردازند اما تاييد نهايي بر عهده مدير هر بخش خواهد بود.

نظري در ادامه يادآور شد فرم‌هاي ارزشيابي جديد و بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي اجرايي آن به زودي براي تمام واحدهاي ستادي و استاني ارسال خواهد شد و انتظار داريم مسوولان امور اداري استان‌ها در نشست‌هاي شوراي اداري آن را به آگاهي مديران‌کل و کارشناسان بخش‌هاي مختلف برسانند.وي هم‌چنين با تاکيد بر آگاه‌سازي کارکنان از حق و حقوق‌ قانوني‌ و وظايف و مسووليت‌هاي‌شان خاطرنشان کرد: مسوولان و کارشناسان امور اداري موظفند تمامي کارکنان به‌ويژه افراد تازه وارد يا کساني که پست سازماني آن‌ها تغيير مي‌کند را به خوبي با مسايل و شرايط فعاليت در جايگاهي که قرار دارند، آشنا سازند.

در ادامه اين نشست کارشناسان و رييسان امور اداري استان‌ها به بيان برخي پرسش‌ها، نقطه‌نظرها و ديدگاه‌هاي خود در بخش‌هاي مختلف از قبيل: ارتقاي سخت‌افزارها و نرم‌افزارهاي امور اداري استان‌ها، بيمه و رفاه کارکنان، چگونگي به‌کارگيري جايگزين نيروهاي پاره‌وقت، مسايل مرخصي، ماموريت و اضافه‌کار نيروهاي شرکتي و... پرداختند و کارشناسان بخش‌هاي مختلف ستادي کانون به اين پرسش‌ها پاسخ گفتند.اين نشست عصر روز 31 مرداد 96 در مرکز آفرينش‌هاي فرهنگي‌هنري کانون در خيابان حجاب تهران برگزار شد.


 بازخواني روش‌هاي ترويج کتاب‌خواني در کانادا و افغانستان 

«دو تجربه از خواندن» نشستي بود که به صورت تخصصي به بررسي کتابخانه‌هاي کودک در دو کشور کانادا و افغانستان پرداخت. به گزارش اداره کل روابط عمومي و امور بين‌الملل کانون، شصت و سومين نشست ترويج خواندن با حضور د بهاره بهداد و نادر موسوي برگزار شد و بر همين اساس هر دو سخنران اين برنامه با نمايش عکس و اسلايد و بيان داده‌هاي آماري به بررسي اين پديده فرهنگي در دو کشور پرداختند.بهداد که سابقه 9 سال فعاليت در کتابخانه مرجع کانون را در پرونده کاري خود دارد سخنانش را با طرح داده‌هاي آماري از وضعيت جغرافيايي و جمعيت کانادا آغاز کرد. وي در همان ابتدا تشريح کرد که در ايالت‌هاي مختلف اين کشور شيوه‌هاي آموزشي متفاوت است و هر استان قادر است قوانين خاص خود را وضع کند.بهداد که دکتراي خود را در رشته ادبيات کودک کسب کرده است با نمايش تصاويري به رواج خواندن کتاب ميان عموم اشاره کرد. اين عکس‌ها به پخش روزنامه‌هاي مجاني در کيوسک‌ها و مترو اشاره داشتند همچنين کتابخانه‌هاي خانگي که در هر محل نصب شده است و امکان معاوضه کتاب را به اهالي محل مي‌دهد بخشي از فعاليت‌هاي کانادا در حوزه ترويج خواندن است.وي در ادامه با ذکر دو مثال به تحليل کتابخانه‌هاي کودک و نوجوان در ايالت بريتيش کلمبياي اين کشور پرداخت: «کتابخانه عمومي نورث ونکوور بخشي را به کتاب‌هاي کودک و نوجوان اختصاص داده است. در اين ميان و پيش از تحليل اين کتابخانه، خوب است به نکته‌اي توجه کنيم. در مورد پديده خواندن فقط توليد و انتشار کتاب مهم نيست. عوامل بسياري دست به دست هم مي‌دهند تا فردي جذب خواندن شود و به آن اولويت ببخشد. عوامل شهرسازي در کتاب‌خواني مهم است، مادري که مجبور به حمل کالسکه کودک است در ايران ناچار است ماشين شخصي داشته باشد، اما در جايي مثل کانادا تقاطع‌هايي هم‌سطح وجود دارد يا اتوبوس، فضايي را به چرخ معلولان و کالسکه اختصاص داده است. کتابخانه‌هاي کانادا در مرکز شهر قرار دارند و رفت و آمد به کتابخانه با وسايل نقليه عمومي راحت است. وجود نيمکت در فضاي بيروني کتابخانه‌ها، امکان استفاده از اسکيت در اين فضا شرايطي را فراهم کرده است تا اين فضا عمومي‌تر شود.»اين کارشناس که خود مولف کتاب کودک است پس از آن به معرفي جزييات بخش کودک کتابخانه عمومي نورث ونکوور پرداخت. فضاسازي مناسب، رنگ‌آميزي درست، چيدمان خوب، تهويه مناسب، تعبيه بخش لوح فشرده و کامپيوتر، اتاق شيردهي و آب خوري، اتاق بازي امکاناتي است که اين کتابخانه داراست. وي در حوزه فعاليت‌هاي اين کتابخانه گفت: «قصه‌گويي براي تمام رده‌هاي سني با بيان ساعت و روز مشخص يکي از فعاليت‌هاي قابل توجه است. مخاطبان اين بخش مي‌توانند نوزادان باشند و فعاليت‌ها کودکان 0 تا 6 سال را در بر مي‌گيرد، چيزي که فقدان آن در ايران احساس مي‌شود و خوب است که مديران براي آن برنامه‌ريزي داشته باشند.»

بهداد ادامه داد: اين کتابخانه با مدارس براي فصل تابستان نيز همکاري دارد. برنامه‌هايي را براي کتابخواني تنظيم مي‌کند که هميار کتابخواني براي اعضا مشخص مي‌شود. در بخش سرويس‌دهي هم برنامه‌هاي کتابخانه قابل توجه است. امانت خودکار کتاب، امانت 10 عنوان کتاب براي سه هفته و امکان تمديد، سرويس خودکار بازگشت کتاب در هر ساعت از شبانه‌روز و برگزاري کلاس‌هاي خصوصي بخشي از اين برنامه‌هاست.

بهداد در مثال ديگر خود از مدرسه ابتدايي لارسون نام برد. اين مدرسه دو زبانه که امکان انتخاب زبان انگليسي يا فرانسه را به کودکان مي‌دهد کتابخانه خود را در قلب عمارت ساخته است. کتاب‌هاي مورد علاقه دانش‌آموزان را در سبد نگه مي‌دارد تا دسترسي به آن‌ها ساده‌تر باشد: «با اين تفاصيل بايد گفت نقش مدرسه و کتابخانه در جذب کودکان به کتاب بسيار مهم است.»

اين کارشناس به تفصيل فعاليت‌ها، نظام آموزشي و روش‌هاي خواندن در اين مدرسه را تشريح کرد: «يکي از نکته‌هاي مهم در مدرسه‌هاي کانادا اين است که کتاب درسي هر ساله منتشر نمي‌شود. در ابتداي سال کتاب‌ها به رسم امانت به بچه‌ها داده مي‌شوند. از سويي براي آموزش زبان کتابي وجود ندارد. کودک بايستي با خواندن کتاب‌هاي متفرقه زبان خود را تقويت کند. خواندن نيز تنها بر روي نيمکت رخ نمي‌دهد، خواندن با هميار، خواندن دسته جمعي، خواندن در سکوت، خواندن بر روي مبل يا فرش بخشي از اين برنامه‌هاست.»بهداد پيش از پايان سخنان خود فعاليت معلم‌ها در راستاي خواندن را نيز برشمرد: «طراحي برنامه خواندن براي هر دانش‌آموز مطابق با سطح خواندن او، در اختيار گذاشتن کتاب‌هاي سطح‌بندي شده، خريد کتاب مورد علاقه دانش‌آموز، استفاده از داستان براي بازگويي تجربيات زندگي بخشي از شيوه‌هايي است که معلمان اين کشور در دستور کار خود دارند.»وي افزود: پيشنهاد من اين است که برنامه‌ريزي‌هاي بهتري در ترويج کتابخواني از سوي مدرسه‌ها صورت بگيرد. از سويي همان‌طور که اشاره شد کانون با متناسب‌سازي کتابخانه‌هاي خود مي‌تواند کودکان زير شش سال را نيز آموزش دهد. پس از آن مي‌توانيم منتظر اتفاق‌هاي بزرگ باشيم.ديگر سخنران اين برنامه نادر موسوي، سردبير نشريه کودکان آفتاب و بنيان‌گذار خانه کودکان افغانستان بود. او به تفصيل در مورد شيوه کتابخواني در شهرهاي کابل، ‌هرات،‌ و مزارشريف سخن گفت.او وجه مشترک دو کشور کانادا و افغانستان را کتاب دانست: «‌يکي از کتاب بهره‌مند است و جهان اول شده است، ‌ديگري از کتاب بي‌بهره و جهان سوم شده است.»موسوي تاکيد کرد: «واقعيت اين است که حرف زدن درباره تجربه خواندن در افغانستان مشکل است. اما همان‌طور که شاهد هستيد شرط خواندن وجود ادبيات کودک و نوجوان است. به دليل کمرنگ بودن اين شاخه از ادبيات تاثيرهاي مطلوب آن هم ديده مي‌شود. گرچه در ديگر بخش‌ها شاهد پيشرفت‌هايي در افغانستان بوده‌ايم؛ اما عدم پيشرفت در حوزه ادبيات کودک و نوجوان، آسيب‌هاي زيادي نيز در تصويرسازي،‌ نمايش، تئاتر عروسکي و... نيز ايجاد کرده است.»

وي افزود: «از سال 2002 تاکنون تعداد دانش‌آموزان در افغانستان زياد شده است. اين درحالي است که با توجه به رشد کمي،‌ هيچ پيشرفتي در محتوا صورت نگرفته است و اين اتفاق يک فاجعه ملي است. کتاب‌هاي درسي نماد روح يک ملت‌اند اما دانش‌آموزان افغان تا نيمه‌هاي سال ممکن است از اين امکان محروم باشند. در اين شرايط قطعاً جايي براي ديگر کتاب‌ها باقي نمي‌ماند.»موسوي که مديريت مدرسه فرهنگ ويژه مهاجران افغان را نيز بر عهده دارد گفت: «پيش‌تر در افغانستان مجله‌اي به اسم سراج‌الاطفال منتشر مي‌شد اما امروزه هيچ مجله کودکي در اين کشور انتشار نمي‌يابد. با اين حال مجله «کودکان آفتاب» که براي دانش‌آموزان مهاجر افغان در ايران است در بعضي نقاط افغانستان نيز توزيع مي‌شود.»وي ادامه داد: «در مزارشريف کتابخانه کودکي وجود ندارد، با اين حال در کتابخانه عمومي شهر اتاق کوچکي تعبيه شده که کتاب‌هاي کودک و نوجوان دهه 50 در آن وجود دارد. گرچه مزارشريف ادبيات خيز است اما در اين شهر تنها به صورت پراکنده کتاب کودک يافت مي‌شود. اين اتفاق نيز از سوي حاميان خارجي رخ مي‌دهد. کتاب‌ها با ترجمه و چاپ ضعيف منتشر مي‌شوند. در مدارس اين شهر هم کتابخانه‌ها غيرفعال‌اند، کتابدار وجود ندارد و مقاومت زيادي نسبت به ورود کتاب‌هاي ايراني ديده مي‌شود.»موسوي درباره اقتصاد ادبيات کودک سخن گفت: «نويسنده‌هاي ايراني مي‌دانند که ضمن فعاليت در حوزه کودک مي‌توانند درآمدي داشته باشند. کتاب‌هاي آن‌ها توزيع مي‌شود و خانواده‌ها براي خريداري کتاب هزينه مي‌دهند اما افغانستان در اين حوزه جور ديگري عمل مي‌کند. کتاب‌ها به صورت رايگان توزيع مي‌شوند و يونيسف هم حمايتي نمي‌کند. شايد دليل اين عدم حمايت را بپرسيد. به طور قطع در افغانستان مشکلات حادتري وجود دارد که يونيسف بايد به آن‌ها رسيدگي کند.»

اين سخنران با ذکر نمونه‌هايي از فعالان حوزه کتابخواني در سه شهر اصلي افغانستان درباره کتاب‌فروشي‌هاي آن‌ها سخن گفت. وي انتشارات کودکانه در کابل به مديريت محمدرضا خاوري را نمونه‌اي از فعاليت‌هاي افغانستان در حوزه ادبيات کودک دانست و اشاره کرد در کتاب‌فروشي‌هاي کابل بخشي از کتاب‌هاي کانون و انتشارات مدرسه به چشم مي‌خورد.موسوي همچنين از مدارس توحيد و آفرينش در اين کشور نام برد که مديريت آن سعي دارد با ترويج کتابخواني بين دانش‌آموزان قدم‌هايي فرهنگي را بردارد.

گفتني است اين برنامه با طرح پرسش‌هايي از سوي مخاطبان همراه بود که سخنرانان به آن‌ها پاسخ دادند.


 نويسنده کودک و نوجوان تاکيد کرد:
 لزوم توجه به زندگي امروزي بچه‌ها در خلق آثار داستاني 

نويسنده کودک و نوجوان در نشست ادبي دو پنجره کانون در استان البرز بر ضرورت خلق آثار متناسب با شرايط زندگي امروز کودکان و نوجوانان تاکيد کرد.معصومه يزداني در اين نشست در باره شيوه خلق آثارش گفت: فعاليت‌هاي دوران کودکي از قبيل يادگيري الفبا قبل از سن مدرسه، شرکت در مسابقات علمي، انشانويسي، فعاليت در کتاب‌خانه مدرسه و در نهايت تحصيل در رشته ادبيات در انگيزه‌بخش ي براي کار نويسندگي‌ام بسيار تاثيرگذار بوده است.وي در ادامه در پاسخ به پرسش‌هاي اعضاي ادبي کانون استان البرز به بيان چگونگي انتخاب شخصيت‌ها، ارتباط ميان آن‌ها، نزديکي تصويرگري کتاب با آثار خارجي، چگونگي کسب مهارت نويسندگي، فصل‌بندي و موضوع‌بندي مجموعه کتاب‌ها، انتخاب عنوان کتاب، توصيف، تکرار برخي جمله‌ها و ارتباط مخاطب با کتاب پرداخت.

معرفي برخي آثار اين نويسنده، نمايش نماهنگي از فعاليت‌هاي اعضا و تجليل اعضاي کانون البرز از يزداني از ديگر برنامه‌هاي اين نشست بود که صبح يکشنبه 29 مرداد 96 در سالن همايش‌هاي مرکز مجتمع کرج برگزار شد.هم‌چنين در ويژه‌برنامه ديگري با عنوان «بحث کتاب» نيز مژگان کلهر ديگر نويسنده کودک و نوجوان مهمان اعضا و مربيان مرکز فرهنگي‌هنري شماره يک کرج بود.

در اين ديدار نيز کارشناسان مربيان و اعضاي کانون رمان «دختري با روبان سفيد» اثر اين نويسنده را در حضور خود او نقد و بررسي کردند.فاطمه علي‌پور، مسوول مرکز شماره يک کرج در اين باره گفت: از مدتي قبل تصميم گرفتيم کتاب «دختري با روبان سفيد» را همراه با اعضا و والدين علاقه‌مند به بحث بگذاريم و وقتي براي کسب اطلاعات راجع به نويسنده کتاب مراجعه کرديم متوجه شديم خانم کلهر ساکن استان البرز هستند و پس از ارتباط تلفني که با او داشتيم براي حضور در نشست ابراز تمايل کردند.وي افزود در اين برنامه که با هدف تشويق اعضا به کتاب‌خواني برگزار شد، اعضا ضمن نقد کتاب و بحث در رابطه با آن، در حالي که همگي روبان سفيد زده بودند، پرسش‌هاي خود را از نويسنده پرسيدند و کلهر نکاتي را در زمينه آزادي عمل در نوشتن، عدم دخالت نويسنده در تصويرگري، مشخص نبودن مسير داستان از ابتدا، ضربه زدن برخي موارد حذفي به آثار، تلاش براي انتخاب اسم شخصيت‌ها، روند ويژه فرآيند ترجمه، باورپذيري، عدم شتاب‌زدگي در آغاز و پايان داستان توضيح داد.


 آغاز پذيرش دانشجوي دوره کارشناسي در مرکز علمي کاربردي کانون 

مرکز آموزش علمي کاربردي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان از علاقه‌مندان به تحصيل در دوره کارشناسي حرفه‌اي (ناپيوسته) رشته «تربيت مربي فرهنگي» ثبت‌نام مي‌کند.اين پذيرش دانشجو از ميان داوطلبان واجد شرايط (دارندگان مدرک کارداني) براي ترم پاييز سال تحصيلي 1396 – 1395 صورت مي‌گيرد.اين ثبت‌نام از روز 29 مرداد تا 5 شهريور سال 1396 و از طريق سايت سازمان سنجش آموزش کشور به نشاني اينترنتي www.sanjesh.org صورت مي‌گيرد.در همين حال مرکز آموزش علمي کاربردي کانون از متقاضيان درخواست کرده است تا با ورود به سايت سازمان سنجش و مطالعه دقيق دفترچه راهنما و فراهم آوردن مدارک و اطلاعات مورد نياز، اقدام کنند.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون