جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3983- تاریخ : 1396/06/02 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)


آغاز کلاس‌هاي دوره آمادگي دبستان براي نوآموزان مناطق دو زبانه


آخرين مهلت ثبت نام در مدارس شهر تهران

مديرکل دفتر متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش خبر داد؛
شرکت 300 دانش آموز در جشنواره نوجوان خوارزمي


مطالب آموزشي


كاغذ اخبار


از گوشه و كنار


اخبار خارجي


زنگ تفريح
سرگرمي هاي کودکانه

 آغاز کلاس‌هاي دوره آمادگي دبستان براي نوآموزان مناطق دو زبانه 

معاون آموزش ابتدايي اداره کل آموزش و پرورش سيستان و بلوچستان گفت: کلاس هاي آمادگي براي شروع دبستان در مناطق دوزبانه از اول شهريورماه در 8 شهرستان اين استان آغاز مي شود.

به گزارش پانا، برهانزهي معاون آموزش ابتدايي اداره کل آموزش و پرورش سيستان و بلوچستان اظهار داشت: اهميت و نقش آموزش هاي قبل از دبستان در آماده سازي کودکان براي ورود به دوره ابتدايي به ويژه در مناطقي که گويش هاي غيرفارسي دارند ايجاب مي کند که در دوره آمادگي مورد توجه بيشتري قرار گيرند.معاون آموزش و پرورش سيستان و بلوچستان ادامه داد: اين کلاس ها به مدت 100 ساعت از تاريخ 1 شهريور ماه لغايت 30 شهريور ماه 96 در 8 شهرستان و منطقه استان ،شامل ايرانشهر ، بمپور ، چابهار ، سيب و سوران ، فنوج ، کنارک، نواحي 1و 2 زاهدان و با حضور 7 هزارو 296 نفر در قالب 290 کلاس ويژه نوآموزاني که دوره يک ساله آمادگي را نگذرانده باشند و در سالتحصيلي 97-96 در پايه ي اول ابتدايي ثبت نام شده اند برگزار مي شود.وي افزود: توسعه کمي و کيفي دوره پيش دبستاني، آماده سازي نوآموزان بدو ورود به دبستان براي حضور در مدرسه، کاهش آسيب هاي آموزشي وجلوگيري از افت تحصيلي در پايه اول دبستان، ايجاد فرصت عادلانه آموزشي براي کودکان داراي گويش هاي غير فارسي به ويژه در مناطق روستايي و محروم و دوزبانه و تعميم دوره پيش دبستاني باتوجه به تاثير عميق آن در زندگي آتي کودکان در راستاي توسعه ي پايدار کشور از مهم ترين اهداف اين برنامه است.برهان‌زهي گفت: برنامه درسي کلاس هاي يک ماهه براساس راهنماي برنامه زبان آموزي کودکان مناطق دوزبانه که در کتاب راهنماي برنامه هاي آموزشي و پرورشي دوره پيش دبستان مندرج است اجرا مي شود و محتواي آموزشي اين کلاس ها ، يک جلد کتاب کار نوآموز ، ويژه مناطق دو زبانه است که به همت کميته ي توليد محتواي آموزش پيش دبستاني استان تاليف و به تائيد دفتر تاليف کتب درسي وزارت آموزش و پرورش نيز رسيده است.


 آخرين مهلت ثبت نام در مدارس شهر تهران  

رئيس اداره اطلاع رساني و روابط عمومي آموزش و پرورش شهر تهران از ثبت نام 90 درصدي دانش آموزان تهراني خبر داد و گفت: علي‌رغم اتمام مهلت ثبت نام‌ها به جاماندگان کمک مي‌کنيم.عليرضا راه‌پيما در گفت‌وگو با ايسنا، از آخرين مهلت ثبت نام در مدارس شهر تهران خبر داد و افزود: مطابق الزامات ثبت نام، آخرين فرصت ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس تا پايان مردادماه اعلام شده است اما به دانش‌آموزاني که بنا به دلايلي از ثبت‌نام بازمانده‌اند، کمک خواهيم کرد که کار ثبت‌نامشان انجام شود.

وي با اشاره به توسعه متوازن ثبت نام دانش آموزان دوره متوسطه در شهر تهران از ثبت‌نام 90 درصدي دانش آموزان تهراني در سامانه سناد خبر داده و گفت: بازرسي هاي مستمري از روند ثبت‌نام مدارس صورت مي گيرد و کلاس بندي دانش‌آموزان صورت پذيرفته است.

راه پيما افزود: اولياي دانش آموزان مي توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلفي به مراکز رسيدگي به شکايات ادارات آموزش و پرورش شهر تهران مراجعه نمايند. همچنين سامانه پاسخگويي به شکايات آموزش و پرورش به نشاني www.shekayat.medu.ir براي ثبت پيشنهادات و بهبود عملکرد مدارس شهر تهران در نظر گرفته شده است.


 مديرکل دفتر متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش خبر داد؛
 شرکت 300 دانش آموز در جشنواره نوجوان خوارزمي 

مديرکل دفتر متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش گفت: براساس آمار کلي، 6 ميليون نفر رشته در جشنواره نوجوان خوارزمي در مشهد مقدس شرکت کرده اند.عظيم محبي در گفت و گو با پانا، با اشاره به برگزاري اختتاميه جشنواره نوجوان خوارزمي با حضور 300 دانش آموز، اظهار کرد: اين جشنواره در محورهاي مختلفي مانند پژوهش، آزمايشگاه، زبان و ادبيات فارسي، زبان و ادبيان انگليسي، دست سازه و بازارچه کسب و کار برگزار شد.

مديرکل دفتر متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از اين تعداد 158 نفر دختر و مابقي پسر بودند که در اعلام نتايج از اين دانش آموزان تقدير شد.

محبي اشاره کرد: براساس آمار کلي، 6 ميليون نفر رشته در مشهد مقدس در اين مسابقات شرکت کرده اند. در حقيقت 3 ميليون دانش آموز متوسطه دوره اول داريم که در 2 رشته در جشنواره نوجوان خوارزمي شرکت داشته اند.

وي با اشاره به اينکه 85 درصد دانش آموزان در سطح مدرسه در اين جشنواره شرکت کرده اند، اظهار کرد: به دليل اينکه سال به نام توليد و اشتغال نام گذاري شده است و مقام معظم رهبري نيز بر اين موضوع تاکيد کرده اند، براي افزايش مهارت بايد آموزش مهارت و کارآفريني در مدارس متوسطه اول دامن زده شود.


 مطالب آموزشي  

براي يادگيري زبان انگليسي از کجا بايد شروع کرد؟

قسمت دوم

نقطه آغازکجاست؟ چه مطالبي را بايد خواند؟ و با چه روشي؟ اينها پرسشهايي هستند که معمولا زبان آموزان پاسخ ساده اي براي آنها پيدا نمي کنند.

به گفته بسياري از زبان شناسان، زبان يک مهارت است که براي يادگيري آن بايد تمرين زيادي کرد. از آنجا که فرايند يادگيري زبان بسيار کند است، اين تمرين بايد متناوب، مستمر و طولاني باشد در غيراين صورت اثر بخشي آن کم مي شود. اما منظورم از متناوب، مستمر وطولاني چيست؟

تناوب يعني مطالعه حجم محدودي از مواد درسي در فاصله هاي معين که در مورد زبان انگليسي سه تا شش روز در هفته توصيه مي شود. استمرار يعني تکرار اين مطالعه بدون تعطيلي. متاسفانه اغلب زبان آموزان پس از مدتي مطالعه خسته شده و به خود استراحت چند هفته اي يا چند ماهه مي دهند که اين امر در فرايند يادگيري تاثير منفي مي گذارد. و طولاني بودن يعني اين تناوب و استمرار بايد تا مدتها ادامه پيدا کند. به عبارت ديگر، زبان آموز نبايد انتظار داشته باشد که در مدت کوتاهي، مثلا چند هفته يا حتي چند ماه، همه توقعاتش برآورده شود زيرا همانطور که قبلا اشاره شد فرايند يادگيري زبان کند بوده و نيازمند مدت زماني در حدود دوسال است. البته اين زمان کاملا تقريبي است و بسته به ميزان تمرين روزانه، روش مطالعه و مواد درسي تغيير مي کند. به طور خلاصه بايد گفت که قانون طلايي يادگيري زبان مطالعه حجم کمي از مطالب در فاصله زماني معين اما مداوم است.

اما اينکه مواد درسي چه باشند يا روشهاي مطالعه چگونه باشند احتياج به بحثي طولاني دارد که سعي مي کنم کليات آنرا در اين نوشته مطرح نمايم.نکته اي که معمولا زبان آموزان به آن توجهي ندارند اين است که زبان انگليسي را به چه منظور فرا مي گيرند؟ آيا تاکيد آنها بر کسب مهارتهاي گفتاري است يا مهارتهاي نوشتاري يا هر دوي آنها؟ هدف آنها هرچه باشد ذکر يک نکته بسيار پر اهميت است: تا زماني که نمي توانيد گفته هاي يک انگليسي زبان را درک کرده و به او پاسخي مناسب دهيد، فرايند يادگيري زبان در ذهن شما کامل نشده است. به عبارت ساده تر، زماني زبان انگليسي را يادگرفته ايد که بتوانيد ارتباط گفتاري و نوشتاري معناداري با يک انگليسي زبان برقرار کنيد. اين يعني درک کامل واژه ها، اصطلاحها و لهجه ها با همان سرعتي که معمولا انگليسي زبانها صحبت مي کنند.

پس مي بينيم که يادگيري يک زبان به آن آساني که در برخي آگهي ها ادعا مي شود، نيست. به همين دليل فراگيري زبانهاي مختلف، در سنين کودکي و نوجواني توصيه مي شود تا حافظه قوي و زمان کافي براي يادگيري وجود داشته باشد. با اين همه، چنانچه زبان آموز قانون طلايي را رعايت کند حتما به نتيجه اي مطلوب خواهد رسيد.

منبع:آكا ايران

ادامه دارد.....


 كاغذ اخبار 

معاون آموزش ابتدايي مرکزي خبرداد؛

اعزام دانش آموزان به مرحله کشوري جشنواره جابربن حيان

معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش استان مرکزي از اعزام دانش آموزان به مرحله کشوري جشنواره جابربن حيان خبر داد.

به گزارش پانا، علي محمد غلامي در مراسم بدرقه دانش آموزان اعزامي به جشنواره جابربن حيان، اظهاركرد: اين دانشمندان کوچک با حضور در چنين جشنواره هايي زمينه بروز شکوفايي استعداد و خلاقيت هايشان فراهم مي گردد و بايستي منتظر درخشيدن هر چه بيشتر اين فرزندان در آينده نزديک باشيم.

وي افزود: 4 تيم از استان مرکزي در اين جشنواره حضور مي يابند که 2 گروه در بخش آزمايش و 2 گروه ديگر در بخش طراحي و ساخت به رقابت با ساير استان ها خواهند پرداخت .گفتني است؛ جشنواره مذکور از يکم تا سوم شهريور ماه در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.


 از گوشه و كنار 

کسب مقام اول مسابقات بين المللي رياضي مسکو توسط دانش آموزان تبريزي

دانش آموزان آذربايجان شرقي درمسابقات بين المللي رياضي تورنمنت مسکو، مقام اول شاخه گراف در جهان را کسب کردند.

به گزارش پانا، کيارش بني هاشم، محمد مهدي اصمع و سينا بناخطيب دانش آموزان دبيرستان شهيد مدني 1 تبريز، مقام اول شاخه گراف مسابقات بين المللي رياضي تورنمنت مسکو را براي کشورمان به ارمغان آوردند.

تيم رياضي استان که به سرپرستي دبير رياضي آنها عليرضا زماني به اين مسابقات اعزام شده بود، با کسب مقام اول اين دوره از مسابقات ديپلم افتخار آکادمي رياضي مسکو را نيز دريافت کرد.

گفتني است، مسابقات رياضي بين المللي تورنمنت شهرها که يک مسابقه حل مسأله رياضي است از سال 1984 بين تمامي علاقمندان به رياضي از سراسر جهان برگزار مي شود.


دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش :

حذف دوره پيش دانشگاهي از سال تحصيلي 98-97

دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: با توجه به استقرار نظام جديد آموزشي (سيستم 3 - 3 -6)، دوره پيش دانشگاهي از سال تحصيلي 98-97 حذف مي شود.

مهدي نويد ادهم در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: پيش دانشگاهي، يک دوره متعلق به نظام آموزشي گذشته است که در آن زمان ساختار نظام آموزشي شامل پنج سال دوره ابتدايي، سه سال راهنمايي، سه سال دبيرستان و يک سال پيش دانشگاهي بود.

وي ادامه داد: در ترکيب نظام آموزشي جديد، اين ساختار به هم خورد و اکنون شامل 2 دوره ابتدايي و متوسطه است به اين نحو که هر يک از اين دوره هاي تحصيلي به 2 دوره سه ساله تقسيم مي شود.

دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش يادآور شد: ساختار (3- 3 - 6) که از سال تحصيلي 91 - 90 و با استقرار پايه ششم آغاز شده است اکنون دانش آموزان پايه يازدهم را داريم و سال آينده (98 - 97) با استقرار پايه دوازدهم، دوره پيش دانشگاهي از نظام آموزشي حذف خواهد شد.

نويد ادهم اضافه کرد: در مدت دو سال باقيمانده از نظام آموزشي قبلي، وزارت آموزش و پرورش تصميم گرفته به دانش آموزان دوره پيش دانشگاهي در کنار دانش آموزان دوره متوسطه دوم ارائه خدمات کند و با خارج شدن اين گروه از دانش آموزان از مدارس، دوره آموزشي 12 سال و بدون دوره پيش دانشگاهي ادامه مي يابد.

وي يادآور شد: دانش آموزاني که بر اساس نظام آموزشي قبلي بايد دوره پيش دانشگاهي را بگذرانند در صورت قبول نشدن در امتحانات نگران نباشند زيرا بر اساس مدل تطبيق و جدولي که در اين رابطه توسط کارشناسان طراحي شده، درس هايي که نمره قبولي نگرفته اند با ديگر درس ها مطابقت داده مي شود تا زياني به اين دسته از دانش آموزان نرسد.


 اخبار خارجي 

فشار مالي بازگشايي مدارس بر دوش والدين آمريکايي

نتايج يک مطالعه نشان مي‌دهد يک پنجم والدين آمريکايي به دليل هزينه‌هاي شروع سال تحصيلي جديدِ فرزندانشان بدهکار مي‌شوند. در اين بررسي که روي بيش از 700 والدين در آمريکا انجام گرفت مشخص شد يک پنجم والدين اين کشور به دليل هزينه خريد لوازم و ساير هزينه‌هاي مربوط به شروع سال تحصيلي زير بار قرض مي‌روند.در اين بررسي مشخص شد نزديک به نيمي از والدين يعني حدود 44 درصد، بيش از 300 دلار صرف خريد مدرسه مي‌کنند. همچنين تقريبا سه چهارم والدين آمريکايي بيش از 100 دلار صرف خريد لوازم مدرسه براي فرزندشان مي‌کنند و نزديک به يک چهارم آنان بيش از 500 دلار هزينه خواهند کرد.

به گزارش اينترنشنال بيزينس تايمز، بازگشايي مدارس نه تنها فشار مالي به والدين آمريکايي تحميل مي‌کند بلکه بديهي است اين فشار مالي نيز به نوبه خود والدين را به لحاظ رواني تحت تاثير قرار داده و موجب بروز استرس در آنان مي‌شود.


 زنگ تفريح 
 سرگرمي هاي کودکانه


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون