جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3971- تاریخ : 1396/05/19 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)


عكاسخانه
مسجد حكيم اصفهان

«برج ميلاد» در خطر «فرو ريختن»


جهانگردي


اخبـــــــــار


خبر


تاريخ و تمدن


عكس روز


 عكاسخانه 
 مسجد حكيم اصفهان


 «برج ميلاد» در خطر «فرو ريختن» 

عضو کميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر از احتمال ريزش و يا کج شدن برج ميلاد در پي عدم ايمني گود مجاور خبر داد.

محمد مهدي تندگويان، درباره گود رها شده جنب برج ميلاد با بيان اينکه فاز 2 برج ميلاد شامل مرکز تجارت جهاني، مجتمع تجاري، پارکينگ هتل پنج ستاره و فضاي نمايشگاهي در نظر گرفته شده است گفت: حدودا دو هکتار براي اجرايي کردن فاز دو برج ميلاد در نظر گرفته شده است که بر اين اساس براي مرکز تجارت جهاني 120 هزار متر مربع و مجتمع تجاري 63 هزار متر در نظر گرفته شده است.

وي با بيان اينکه براي برج ميلاد 5000 پارکينگ نيز پيش بيني شده بود که در اين راستا از طراحان مختلف دعوت شد که نسبت به ارائه طرح‌هاي خود اقدام کنند، گفت: پس از بررسي‌هاي مختلف سرانجام طرح “زاها حديد” براي ساخت هتل برج ميلاد در فاز دوم برنده شد؛ اما بنا به دلايلي شوراي شهر طرح برنده شده را تاييد نکرد.

عضو شوراي شهر تهران با بيان اينکه در سال 90 طراحي از سوي مهدي چمران رد شد و قراردادي با شرکت “مهرآفرين ناجا” بدون هماهنگي با شورا و بدون برگزاري مناقصه بسته شد، ادامه داد: شهرداري تهران ساخت کل فاز دو برج ميلاد شامل هتل مجتمع تجارت جهاني، مجتمع تجاري، پارکينگ، هتل پنج ستاره و نمايشگاه را به شرکتي وابسته به نيروي انتظامي داد.

تندگويان با بيان اينکه در سال 92 شوراي شهر وقت متوجه اين قرارداد مي‌شود گفت: شورا با مدل واگذاري مخالفت مي‌کند چرا که بر اساس تقسيم‌بندي‌هاي انجام شده فيمابين پليس و شهرداري مقرر شده بود که بعد از اتمام کار ساخت، 31 درصد سهام به ناجا و 51 درصد سهام نيز در اختيار شهرداري بماند و مابقي درصد مانده نيز به بنياد تعاون ناجا تعلق گيرد که در کل درصد شهرداري از فاز دو برج ميلاد 51 درصد و سهم نيروي انتظامي نيز 49 درصد مي‌شد. که شوراي وقت مخالفت کرد و مانع ادامه کار شرکت پيمانکار شد.

وي با بيان اينکه شرکت مذکور براي ساخت هتل گودبرداري عميقي انجام داده بود که پس از مخالفت شوراي شهر با نوع و مدل قرارداد و واگذاري نيمه کاره رها شد، گفت: پس از اعتراض اعضاي شوراي شهر قرارداد با پيمانکار را لغو و مشارکت نيز ملغي مي‌شود؛ اما هيچ کدام از طرفين مسئوليت گود رها شده کنار برج ميلاد را نمي‌پذيرند.

نائب رئيس کميسيون معماري و شهرسازي با بيان اينکه متاسفانه گود کنار برج ميلاد رها شده و تقريبا صاحبي ندارد گفت: بارها در اين خصوص به شهرداري تهران تذکر داده‌ايم اما تا کنون شهرداري مجموعه‌اي را معرفي نکرده که حداقل ساماندهي ادامه پروژه را انجام دهد.

تندگويان با بيان اينکه از سال 92 تا کنون گود برج ميلاد رها شده است و اين در حاليست که عمر مفيد نيلينگ چهار سال است و حالا اين گود نيازمند استحکام سازي است، گفت: حالا ما با يک گود پرخطري مواجه هستيم که دقيقا در کنار برج قرار دارد و بار برج بر روي اين گود سنگيني مي‌کند. به طوريکه با اولين شکاف در گود، شاهد خواهيم بود که پايه‌هاي برج مقاومت خود را از دست داده و برج به درون گودال 40 متري سقوط خواهد کرد و در خوشبينانه‌ترين حالت برج ميلاد کج خواهد شد.

وي با بيان اينکه شهرداري منطقه دو بارها به سازمان سرمايه گذاري مشارکت شهر که اين پروژه مشارکتي زير نظر آنها است درباره وضعيت برج ميلاد تذکر داده است، گفت: متاسفانه در نامه‌اي که شهرداري منطقه دو در تيرماه 96 براي سازمان سرمايه گذاري مشارکت شهر تهران نوشته عمليات گودبرداري را بدون رعايت اصول و قواعد فني و ايمني دانسته و ضمن توقف هر گونه عمليات ساختماني اعلام کرده که ممکن است اين گود علاوه بر آنکه ايمني ساختمان‌هاي مجاور را در معرض خطر قرار مي‌دهد، معابر مجاور را نيز درگير کند. اما متاسفانه هيچ عکس العملي از سوي شهرداري تهران در خصوص اين مهم انجام نشده است.


 جهانگردي 

ديدني هاي سوچي، شهر باغ روسيه؛

«قلعه گودليک »

يکي ديگر از ويرانه‌هاي باستاني بيزانس، قلعه‌ي گودليک است که در مقابل منظره‌اي زيبا و دراماتيک در کنار رودخانه‌ي گودليک، در نزديکي صخره‌اي مشرف به دريا قرار دارد. اين قلعه بين قرن 4 و 5 ميلادي ساخته شده است.

قلعه‌ي باستاني گودليک شکل اصلي مثلثي خود را به همراه برج‌هاي هزار ساله‌ي خود حفظ کرده است. در بخشي از اين قلعه، در Geniokhs، پايگاهي براي تجارت برده‌ي دزدان دريايي محلي ايجاد شده بود و بعدها دريانوردان جنوايي، در قرون 14 و 15 ميلادي، بخش‌هاي ديگري هم به اين قلعه اضافه کردند.

قطعه‌هاي مختلفي از آثار سفالي باستاني در اطراف اين قلعه کشف شده که از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به ظروف خزري، مربوط به قوم افسانه‌اي خزر که زماني در اين منطقه به قدرت رسيدند، اشاره کرد.


 اخبـــــــــار 

ساره بيات «سفير صنايع دستي» شد

سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري «ساره بيات» بازيگر سينما را به‌عنوان سفير صنايع دستي انتخاب کرد.

مشاور زهرا احمدي‌پور - رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري - در گفت‌وگو با ايسنا درباره انتخاب اين بازيگر به‌عنوان سفير صنايع دستي اظهار کرد: رئيس سازمان در اين زمينه، معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي و من را مأمور کرد تا در يک پرونده مشترک، سفير صنايع دستي را انتخاب و معرفي کنيم.

فرحناز امراللهي ادامه داد: بعد از انتخاب همايون شجريان - خواننده - به‌عنوان سفير ميراث فرهنگي، احمدي‌پور نامه‌اي نوشت تا براي صنايع دستي نيز سفيري انتخاب کنيم. به همين دليل، من طرحي مبني بر اين موضوع آماده کردم و در آن، انتظارهايي را که سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از سفير صنايع دستي مي‌تواند داشته باشد و برعکس را نوشتم.

او با بيان اين‌که هدف از اين کار، گفتمان‌سازي و در واقع، استفاده از صنايع دستي در زندگي روزمره مردم است، گفت: اميدوارم بتوانيم با اين کار، پيام‌هاي مستقيم يا غيرمستقيم را از طريق پوشش يک هنرمند و آنچه را که از هنرهاي سنتي مي‌تواند با خود همراه داشته باشد، به ديگران منتقل کنيم.

مشاور رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بيان کرد: از سفير صنايع دستي انتظار داريم که ما را در نمايشگاه‌هاي مختلف صنايع دستي و طرح‌هاي مختلف مربوط به اين سازمان، از جمله کاروان طرح «پيوند» همراهي کند. همچنين مي‌توان پيام استفاده از صنايع دستي در زندگي روزمره مردم را از طريق هنرمندان سينما، برنامه‌هاي تلويزيوني پربيننده و طراحان صحنه و لباس به‌خوبي منتقل کرد تا به يک الگو تبديل شود.

امراللهي همچنين گفت: ساره بيات در رشته فرش تحصيل کرده و چند سالي هم در حوزه طراحي لباس فعاليت کرده است.

به گزارش ايسنا، ساره بيات موفق به دريافت جايزه‌هاي متفاوتي از جمله جايزه بهترين بازيگر نقش مکمل زن از انجمن منتقدان فيلم لندن شده است. او همچنين همراه ليلا حاتمي و سارينا فرهادي، خرس نقره‌اي بهترين بازيگر زن جشنواره فيلم برلين را گرفته است.


سومين جشنواره اقوام ايراني در فرهنگسراي اشراق

مدير برگزاري جشنواره اقوام ايراني گفت: در اين جشنواره صنايع دستي و سوغات 24 استان در 60 غرفه به نمايش گذاشته شده است.

غلامعلي کاظمي قشقايي افزود: در اين جشنواره چادرهاي عشاير سيستان و بلوچستان، ترکمن، لرستان و آذربايجان شرقي و غربي برپا شده است. وي ادامه داد: گروه‌هاي هنري کردستان، بوشهر، خوزستان، گيلان و کرمانج نيز بازي‌هاي آييني و موسيقي‌هاي محلي اجرا مي‌کنند.کاظمي با اشاره به اينکه در روزهاي پنجشنبه و جمعه مراسم هايي نمادين از خواستگاري، باشلوق برون و عروسي برگزار مي‌شود گفت: محوريت اين جشنواره بيان جايگاه واقعي زن و استحکام خانواده در ايل‌ها و عشاير است. وي افزود: اين نمايشگاه از ساعت 10 تا 23 تا روز 20 مرداد ادامه دارد.


 خبر 

بولونيا، منهتن ديروز

درقرون وسطي، شهر بولونيا در شمال ايتاليا بي شباهت به منهتن امروزي نبوده است. صدها برج بلندمرتبه در ميان سقف هاي قرمز رنگ به آسمان برخاسته بودند. اين برج ها در واقع نمادهايي بودند که توسط خانواده هاي ثروتمند شهر براي نشان دادن اهميت و قدرت آنها ساخته مي شدند.

بين قرن دوازدهم و سيزدهم ميلادي، بولونيا 180 برج و احتمالا حتي بيشتر از اين تعداد داشته است. در قرن سيزدهم، تعداد زيادي از اين برج ها تخريب شدند و يا به سادگي فرو ريختند. آن برج هايي که باقي ماندند بعدها به شيوه هاي مختلف مورد استفاده قرار گرفتند که از آن جمله مي توان به زندان، برج شهر، مغازه يا ساختمان هاي مسکوني اشاره کرد. آخرين تخريب ها در سال 1917 اتفاق افتاد و طي آن دو برج بلند براي اجرايي شدن طرحي بلندپروازانه، اما در حقيقت تاسف بار از ميان برداشته شدند.

امروز در بولونيا تنها 20 برج باقي مانده که مشهورترين آنها دو برج Asinelli و Garisenda هستند که شکل کج آنها تبديل به نمادي محبوب براي اين شهر شده است.

هر دوي اين برج ها به نام خانواده هايي که آنها را ساخته اند نامگذاري شده اند. برج Asinelli بين سالهاي 1109-1119 ساخته شده که در همان قرن توسط شهرداري بولونيا تصاحب شد. ارتفاع اين برج 97.20 متر است و به ميزان 2.23 متر کج شده، داخل آن راه پله اي با 498 پله وجود دارد که ساخت آن در سال 1684 تکميل شده است.

برج Garisenda نيز در همان دوره زماني ساخته شده و بسيار کوتاه تر (48 متر) است. کجي آن نيز آشکارتر (3.22 متر) مي باشد؛ به عبارتي نشست بيشتري داشته است.

در قرن چهاردهم سازه اي چوبي به دور برج Asinelli و در ارتفاع 30 متري اضافه شد که با يک پل هوايي دو برج را به هم متصل مي کرد. اين پل هوايي در سال 1398 تخريب شد.

امروز مي توان از پله هاي چوبي برج بالا رفت تا ديد شگفت انگيزي به سرتاسر شهر پيش چشم شما قرار گيرد.


مرمت خانه‌ تاريخي صنيعي در دزفول

خانه‌ صنيعي با بيش از 400 مترمربع مساحت، در دزفول مرمت مي‌شود.

به گزارش ايسنا، معاون ميراث فرهنگي خوزستان با اعلام اين خبر گفت: خانه‌ صنيعي شهر دزفول در سال 1394 با شماره 31299 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

مرجان شوشتري ادامه داد: سبک معماري اين بنا مربوط به دوره‌ پهلوي اول بوده و مهندس ناظر آن براي پروژه‌ مرمتي مهدي چناري است.

شوشتري، اعتبار در نظر گرفته براي اين عمليات مرمت را مبلغ 550 ميليون ريال اعلام کرد و افزود: برنامه‌ مرمتي خانه صنيعي شامل استحکام‌بخشي بنا، برداشت آستر کارهاي فرسوده و اجراي مجدد، برداشت پوشش بام و اجراي مجدد، مرمت نماهاي فرسوده و اجراي ناودان‌ها است.

شوشتري توضيح داد: خانه صنيعي بيش از 400 مترمربع مساحت دارد و شامل پنج حياط با سطوح مختلف است.

او از ديگر خصوصيات اين خانه را کشيدگي بنا در جهت شرقي غربي و همچنين وجود شبادان در حياط اصلي عنوان کرد.

مهندس ناظر خانه صنيعي نيز در اين خصوص گفت: اين خانه در منطقه‌ لوريان دزفول واقع است که از محله‌هاي قديمي همجوار رودخانه‌ دز است. در اين منطقه کوران باد خنک رودخانه به کوچه‌هاي آن وارد مي‌شود.

وي در خصوص وجود شبادان در خانه‌ صنيعي افزود: شبادان يا شوادون فضايي در دل زمين است که معمولا در عمق 6 تا 10متري عمق زمين و از جنس کنگلومرا ساخته مي‌شود.


 تاريخ و تمدن 

قبل از آنکه ساعت هاي زنگ دار اختراع شوند، افرادي وجود داشتند که کارشان بيدار کردن افراد بود. آن ها با استفاده از چوب و يا نخود به شيشه ها ضربه مي زدند تا افراد را بيدار نمايند.


 عكس روز 

خانه تاريخي "کيانپور"در اصفهان كه مربوط به دوره قاجار مي باشد.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون