جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3930- تاریخ : 1396/03/29 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (دوشنبه)

وزير آموزش و پرورش خبرداد:
مدارس براي تامين هزينه‌هاي جاري خود مشکل دارند


آغازفعاليت پايگاه‌هاي تابستانه دانش‌آموزي بعداز ماه مبارک رمضان

معاون وزير آموزش و پرورش خبر داد
درنظر گرفتن کف معدل در هدايت تحصيلي براي ورود به رشته


زنگ انشاء


يادداشت


كاغذ اخبار


از گوشه و كنار


زنگ تفريح
طرح سنجش نوآموزان

 وزير آموزش و پرورش خبرداد:
 مدارس براي تامين هزينه‌هاي جاري خود مشکل دارند 

وزير آموزش و پرورش گفت: عموما مدارس براي تامين هزينه‌هاي جاري مشکل دارند

فخرالدين واعظ دانش‌آشتياني در گفت‌وگو با ايلنا در پاسخ به سوالي مبني بر اين که گفته مي‌شود مدارس با پول اوليا اداره مي‌شوند و اعتباري که براي سرانه مدارس اختصاص يافته حتي کفاف هزينه‌هاي آب و برق را هم نمي‌دهد، گفت: سرانه‌اي که براي مدارس در نظر گرفته مي‌شود هزينه زيادي نيست.

وزير آموزش و پروش تاکيد کرد: معمولا مدارس براي تامين هزينه‌هاي جاري خود مشکل دارند.


 آغازفعاليت پايگاه‌هاي تابستانه دانش‌آموزي بعداز ماه مبارک رمضان 

معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش گفت: فعاليت پايگاه‌هاي تابستانه دانش‌آموزي بعد از ماه رمضان آغاز مي‌شود.مهدي فيض در گفتگو با مهر، درباره برنامه وزارت آموزش و پرورش براي غني سازي اوقات فراعت دانش آموزان در تابستان گفت: شيوه نامه اوقات فراغت که از سال هاي گذشته وجود داشته است يک اصلاح جزيي و به استان ها ابلاغ شده است.وي افزود: برنامه هاي غني سازي اوقات فراغت و آغاز به کار پايگاه هاي تابستان بعد از ماه مبارک رمضان آغاز مي شود.معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش بيان کرد: از حداکثر ظرفيت مدارس دولتي و غير دولتي و دستگاه هاي بيرون از آموزش و پرورش همانند سازمان تبليغات اسلامي، کانون هاي مساجد، وزارت ورزش و جوانان و هلال احمر, سازمان فني و حرفه اي نيز براي غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان استفاده مي شود.

فيض تصريح کرد: امسال بحث پايگاه ها و ساختار آنان اصلاح شده است؛ همچنين انعطافي داده ايم تا دانش آموزان از چند پايگاه بتواند استفاده کنند.


 معاون وزير آموزش و پرورش خبر داد
 درنظر گرفتن کف معدل در هدايت تحصيلي براي ورود به رشته 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: کف معدل در هدايت تحصيلي کمک مي کند تا دانش آموزاني وارد رشته هايي شوند که توانايي ادامه تحصيل در آن رشته را داشته باشند.

علي زرافشان در گفت و گو با پانا،در خصوص هدايت تحصيلي دانش آموزان، اظهار کرد: سال گذشته به دليل اينکه مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش دير ابلاغ شد موفق به تنظيم اين دستورالعمل نشديم اما امسال دستورالعمل هدايت تحصيلي به موقع تهيه و به استان ها ابلاغ شد. در اين درستورالعمل سعي شده تا چالش هايي که سال گذشته وجود داشت برطرف شود.معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: يکي از اين چالش ها اين بود که برخي از دانش آموزان توانايي لازم را براي ورود به يک رشته ندارند و در پايان پايه دهم مجبور به تغيير رشته مي شوند.زرافشان عنوان کرد: براي اينکه اين اتفاق امسال وجود نداشته باشد براي هر يک از رشته ها کف نمره اي درنظر گرفته شده که اگر دانش آموزي بخواهد در رشته رياضي تحصيل کند نمره رياضي 14 و نمره علوم تجربي او بايد 13 باشد.


  زنگ انشاء 

ميان انسان و آسمان،يک انسانيت فاصله است

مائده محسني

آسمان گرياني که دوست و آشنا نمي شناسد و اشک هايش را به همه تحفه مي دهد

از تحفه و رهاوردش ذوق مي کني ،دستانت را مي گشايي و با لبخندي کودکانه همانند روز جشن تولدت با عجله کاغذ کادو ها را از هم مي رهانيم و رطوبت و نمِ کادوها ،دستت را تر مي کند و پيام حيات مي دهد‌...

نمي داني از کادو ها خرسند باشي يا در عمق ماجرا که برگرفته از اشکِ آسمان است اندوهگين شوي !

پيش خود مي گويي اشک شوق هم وجود دارد و با اينکه مي داني آن هق هق هاي آسمان نمي تواند هم جنس قهقهه باشد خود را به ناداني مي زني تا مبادا ذره اي از خوشي هايت کم شود !

آسمان گريه کنان هم به فکر خريدني و هديه دادن به انسان هاست و انسانها تنها به فکر خود هستند !

پس از دريافت منافع خود به گونه اي با آسمان غريبه مي شوند که با ماشين هايشان بر نفس آسمان قدم مي گذارند و به روي خود نمي آورند که دود براي ريه آسمان مضر است !

انسانهاي تهي مغز نمي دانند آسمان که از دست بروند رنگ خرسندي به خود نمي بينند

درست همانند خانواده اي مي شوند که سقف خانه ندارند و خود را خانه دار مي نامند !

درست همانند گلداني که خشکيده و هنوز خود را صاحب گل مي داند !

بي شک مانند انساني مي ماند که در هنگام مرگ هنوز هم باور دارد که برگشتي وجود دارد و هنوز فرصتي باقيست !

آسمان با خوشي و ناخوشي هايش حالمان را خوش مي کند و ما در تمام احوالاتمان به دنبال ناخوش کردنش هستيم.‌‌‌.‌


 يادداشت  

بدبختي ما ازاول دبستان شروع شد

برديا سيفي

در سال اول دبستان ، دانش آموزان وارد دنياي جديد و نيز محيط تازه اي از زندگي پيرامون خود مي شوند که غالبا اين ورود و جدا شدن از محيط امن خانه و آغوش مادر، براي آنان همراه با ترس و دلهره است.

در سال هاي اخير، تلاش خود والدين براي کم کردن از اين استرس و اضطراب از سيستم آموزش و پرورش و مسئولان و مربيان آن بيشتر بوده است و البته بازار لوازم التحرير نيز تا حدود زيادي بر شوق انگيزي و هيجان ورود به اين مرحله، موثر بوده است. اما البته نه والدين و نه بازار، نمي تواند بر کلاس، معلم و نحوه ي کلاس داراي تاثير و احاطه داشته باشد. از لحظه ي ورود کودک به مدرسه، او ديگر از اختيار والدين خود خارج مي شود. اينک نحوه برخورد معلم و شکل و فضاي سيستم آموزشي است که کنترل احساسات کودک را در دست دارد و مي تواند بر روي آن تاثير مفيد يا مخرب بگذارد. بر همه ي اين ها بيفزاييم تعدد کتب درسي اين نوآموزان را و حجم قابل توجه اطلاعاتي که از همان سال اول بايد در ذهن خود بگنجانند. د انش آموزان كلاس اول دبستان، 5 كتاب آموزشي شامل علوم تجربي ،رياضي،قرآن و نوشتن وخواندن زبان فارسي را بايد در سال اول ياد بگيرند.كتاب علوم تجربي 104 صفحه اي در اين مقطع براي خود، داستاني دارد پر آب چشم !مروري اجمالي داشته باشيم بر مباحث مطرح شده در اين کتاب ، که متخصصان فن عناوين آن را براي كودکان 6 - 7 ساله ي اين ديار، در بدو ورود به مدرسه ، ضروري دانسته اند:

1 چه چيزهاي به گوش ها و چشم ها آسيب مي رسانند

2-در چه شغل هاي خوب ديدن وشنيدن مهم است

3- چه سازمانهاي در موقع خطر به كمك شما مي آيند

4- درخت گيلاس در هرفصل چه تغييراتي ميكند

اين پرسشها در 30 درصد اول كتاب مطرح شده و ذهن دانش اموزان را درگير مي کند ؛آيا دانش اموز اول دبستان كه هنوز در حال يادگيري الفبا است ، چگونه مي تواند مطالبي درباره وظايف و شيوه هاي عملکردي سازمانهايي مثل هلال احمر ،اتش نشاني و ...را درک و هضم کند. تمام مطالبي که در بستر اين موضوعات گنجانده شده ، بيشتر شامل اطلاعات نامربوطي است که دانش آموز صرفا بايد آن ها را حفظ کند. و البته معلوم نيست که چند در صد از آموزگاران يا مسئولان دبستان و يا در طيفي وسيع تر مديران مناطق، علاقه مند رويارويي و آموزش مستقيم در اين زمينه ها هستند. که اگر اين مطالب با آموزش مستقيم و حضور در مکان هايي مثل آتش نشاني و يا مراکز هلال احمر انجام گيرد، بسيار موثرتر از حفظ کردن يک سري مفاهيم انتزاعي است .چرا که علاوه بر اضطراب حضور در مدرسه ، دلهره درس پس دادن هم معضلي است که دانش آموز از بدو ورود به مدرسه با آن مواجه مي شود.

هنوز براي بسياري از مسئولان ما ذهن دانش آموز يک انبار خالي است که بهتر است هر چه زودتر با هر چيز ممکن و ناممکني پر شود. اين ذهن در نهايت ، توان ابتکارو خلاقيت خود را از دست خواهد داد.


 كاغذ اخبار 

امضاي تفاهم نامه همكاري چهارجانبه درخصوص تجهيز پژوهش سراهاي دانش آموزي

تفاهم نامه همكاري چهارجانبه اي «تجهيز پژوهش سراهاي

دانش آموزي» بين وزارت آموزش وپرورش، معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري ، صندوق كارآفريني و شركت دانش بنيان خلاقيت برتر به امضا رسيد.به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش، با حضور علي زرافشان معاون آموزش متوسطه، منوچهر منطقي دبيرستاد توسعه فناوري و صنايع دانش بنيان هوايي و هوانوردي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، اصغر نوراله زاده مديرعامل صندوق كارآفريني اميد، سجاد راستي مديرعامل كارگزار باشگاه هوافضاي جوان، اين تفاهم نامه به امضا رسيد.براساس اين گزارش، همكاري در زمينه تدوين طرح تجهيز پژوهش سراهاي دانش آموزي براساس امكان سنجي‌پژوهش سراهاي دانش آموزي در سطح كشور از لحاظ امكانات سخت افزاري ، همكاري در زمينه بهره برداري از امكانات فراهم شده و آموزش دانش آموزان عضو پژوهش سراها، از جمله موضوعات تفاهم نامه مذكور است.


 از گوشه و كنار 

رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي اعلام كرد:

فعاليت 1700 پايگاه سنجش دانش آموزي در کشور

معاون وزير و رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي، تعداد پايگاه هاي سنجش سلامت دانش اموزان آماده ورود به دبستان را يکهزار و 700 باب بيان کرد و گفت: اين پايگاهها فعاليت خود را از 16 خردادماه آغاز کردند.

به گزارش ايرنا مجيد قدمي در بازديد از پايگاه سنجش سلامت دانش آموزان آماده ورود به دبستان حاج محمد مهدي رسوليان يزد افزود: تمام خانواده هايي که فرزند 6 سال تمام دارند در زمان مراجعه به مدارس براي ثبت نام در کلاس اول ابتدايي براي سنجش سلامت به نزديکترين پايگاه سنجش معرفي مي شوند.

وي با بيان اينکه هزينه سنجش سلامت نوآموزان آماده ورود به دبستان 200 هزار ريال است اظهار کرد: در پايگاه هاي سنجش سلامت، نوآموزان مورد ارزيابي بينايي، شنوايي، مراقبت سلامت و آمادگي تحصيلي قرار مي گيرند.

قدمي افزود: چنانچه در سنجش سلامت، نوآموزي مشکلي نداشت، روند ثبت نام او انجام خواهد شد و اگر سنجش سلامت نوآموز داراي ابهام يا مشکوک بود براي ارزيابي مجدد به بخش تخصصي ارجاع داده مي شود .

معاون وزير با بيان اينکه طرح سنجش سلامت دانش آموزان بدو ورود به ديستان در مناطق عشايري به صورت رايگان انجام مي شود خاطر نشان کرد: ثبت نام در پايه اول ابتدايي بدون شناسنامه سنجش نوآموز به هيچوجه انجام نمي شود و اجباري است.

قدمي افزود: سال گذشته حدود يک ميليون و 500 هزار نفر در پايگاه هاي سنجش شرکت کردند و امسال پيش بيني مي شود همين تعداد در اين طرح شرکت کنند.

وي ادامه داد: خانواده‌هايي که کودک پنج سال تمام داشته و تمايل دارند فرزند خود را مورد سنجش سلامت قرار دهند مي‌توانند از پايان مرداد ماه در اين طرح شرکت کنند.

وي گفت:پيش بيني مي شود 300 تا 500 هزار نوآموز قبل از دبستان در طرح ياد شده پوشش داده شود.


 زنگ تفريح 
 طرح سنجش نوآموزان


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون
آگهي