جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3910- تاریخ : 1396/03/02 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)

معاون وزير آموزش و پرورش مطرح كرد :
عدم وجود سامانه يکپارچه در خصوص کودکان بازمانده از تحصيل

سرپرست اداره‌کل برنامه‌ريزي انجمن‌هاي مدارس و مشاوره اوليا خبر داد:
ساماندهي سرويس مدارس با شرايط جديد

مدير کل ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات خبرداد:
اعلام نحوه دريافت «پول» از اولياء هنگام ثبت‌نام مدارس


يادداشت


زنگ انشاء


اخبار خارجي


كاغذ اخبار


زنگ تفريح
آموزش محيط زيست در مدارس

 معاون وزير آموزش و پرورش مطرح كرد :
 عدم وجود سامانه يکپارچه در خصوص کودکان بازمانده از تحصيل 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به مشکل عدم وجود سامانه يکپارچه در خصوص کودکان بازمانده از تحصيل اشاره کرد و گفت: هر نهادي سامانه‌اي براي خود دارد اما وجود سامانه يکپارچه براي شناسايي سه درصد بازماندگان در دوره اول متوسطه و 8 درصد در دوره دوم متوسطه لازم است.

به گزارش ايسنا، علي زرافشان در نشست علمي بازماندگي از تحصيل که در دانشکده علوم روانشناسي دانشگاه تهران برگزار شد با بيان اينکه در سال 2000 که گزارشي از وضعيت آموزش ايران را در تايلند ارائه کرديم تفاوت آموزش دختران و پسران تقريبا از بين رفته بود گفت: در آن زمان نرخ پوشش آموزش و پرورش 97 درصد بود که در دختران و پسران به جز در چند استان تقريبا برابر بود.

وي افزود: اکنون در شاخصه دسترسي به آموزش، نرخ خالص ثبت نام در متوسطه اول 94.3 درصد است. يک شاخص ديگر نرخ پوشش دانش آموزان گروه 12 تا 14 ساله است که در مدرسه حضور دارند اما در دوره تحصيلي خود نيستند که دانش آموزان جهشي نيز از اين جمله اند.

اين نرخ 97 درصد است.زرافشان با بيان اينکه در دوره اول متوسطه 3 درصد بازمانده از تحصيل داريم که به هيچ وجه در مدرسه نيستند گفت: نرخ خالص ثبت نام در دوره دوم نيز 79.56 در دختران و 84.85 درصد در پسران و ميانگين کشوري 82.24 درصد است. پوشش دانش آموزان 15 تا 17 ساله 87 درصد است که در مدرسه هستند.معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه هدفگذاري ما براي سال 1404 تا پايان 9 ساله اول تحصيل نزديک به 100 درصد و در دوره دوم متوسطه 95 درصد است گفت: در دوره دوم در حال حاضر 8 درصد افراد در سن تحصيل در مدرسه حضور ندارند. براي اين تعداد بايد شناسايي مورد به مورد انجام داد.


 سرپرست اداره‌کل برنامه‌ريزي انجمن‌هاي مدارس و مشاوره اوليا خبر داد:
  ساماندهي سرويس مدارس با شرايط جديد 

سرپرست اداره‌کل برنامه‌ريزي انجمن‌هاي مدارس، آموزش خانواده و مشاوره اوليا گفت: طبق مصوبه شوراي عالي اداري، اين اداره کل بايد از رويکرد دولتي خارج شود و به صورت غيردولتي فعاليت کند.

نورعلي عباسپور سرپرست اداره‌کل برنامه‌ريزي انجمن‌هاي مدارس، آموزش خانواده و مشاوره اولياي وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به پرسشي پيرامون مهم‌ترين برنامه‌هاي اداره کل متبوعش در سال جديد، اظهار داشت: هم اکنون در حال تصويب اساسنامه جديد انجمن اوليا و مربيان هستيم که طبق مصوبه شوراي عالي اداري، بايد از رويکرد دولتي خارج و به صورت غير دولتي و به «NGO» تبديل شود.سرپرست اداره‌کل برنامه‌ريزي انجمن‌هاي مدارس، آموزش خانواده و مشاوره اوليا در خصوص پرسشي پيرامون وضعيت سرويس مدارس، گفت: جلسه‌اي با نمايندگان راهور و وزارت کشور برگزار شد و مقرر شد که هر مجموعه، مسئول و پاسخگوي حوزه متبوع خويش باشد.

وي افزود: به عنوان مثال آموزش و پرورش ديگر پاسخگوي خرابي وسايل نقليه نيست و مسايل تربيتي در انتخاب رانندگان را مدنظر قرار مي‌دهد؛ مسايل فني سرويس مدارس در حوزه وزارت کشور، شهرداري و اتحاديه تاکسيرانان است و مسايل امنيتي را پليس راهور مورد توجه قرار مي دهد و در اين راستا پيش‌نويس اين تفاهم نامه ايجاد شده و اميدواريم اين اطمينان حاصل شود که رانندگان سرويس مدارس تمام ضوابط تربيتي، فني و امنيتي را داراباشند.


 مدير کل ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات خبرداد:
 اعلام نحوه دريافت «پول» از اولياء هنگام ثبت‌نام مدارس  

مدير کل ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات آموزش و پرورش با بيان اينکه دريافت هرگونه وجوه نقد از اولياء تخلف محسوب مي شود گفت: هرگونه وجهي بايد به حساب رسمي قانوني مدرسه واريز و اولياء بايد از ارائه پول نقد و چک حامل خودداري کنند و اگر هم چکي صادر مي شود بايد در وجه حساب مدرسه باشد.

رحيم ميرشاه ولد در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به فرارسيدن فصل ثبت نام دانش آموزان در مدارس اظهار کرد: اگر اولياء شکايتي پيرامون عملکرد مدارس و تخلفات احتمالي داشته باشند مي توانند مراتب را به آموزش و پرورش اعلام کنند تا مورد رسيدگي قرار بگيرد. طبق قوانين و مقررات موجود دريافت وجوه "اجباري" از والدين تحت عنوان کمک به مدرسه و مانند آن تخلف است و جذب مشارکتهاي مردمي نبايد با اجبار همراه باشد.

وي درباره نحوه دريافت وجوه از اولياء در مدارس گفت: بارها تذکر داده‌ايم که هر نوع پرداختي براي هر عنواني از سوي اولياء بايد به حساب مدارس واريز شود. همه مدارس داراي يک حساب رسمي و قانوني هستند.

مدير کل ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات آموزش و پرورش با بيان اينکه دريافت هرگونه وجوه نقد از اولياء تخف محسوب مي شود گفت: هرگونه وجهي بايد به حساب رسمي قانوني مدرسه واريز و اوليا بايد از ارائه پول نقد و چک حامل خودداري کنند و اگر هم چکي صادر مي شود بايد در وجه حساب مدرسه باشد.


 يادداشت  

ادامه مسير با خلاقيت جوانان

برديا سيفي

معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش، شهدا را سرمايه ملي کشور دانست و گفت: در چهار سال اخير 2 ميليون دانش‌آموز به اردوي راهيان نور اعزام شدند.

مهدي فيض در ادامه گفت: دوران دفاع مقدس، يوم‌الله است براي آنچه دشمن براي ما طراحي کرد بايد هميشه آماده مقاومت و صبوري باشيم.

همه ي اين سخنان، في نفسه درست و به جا هستند.دفاع مقدس و شيوه برخورد ملت ما با آن غرور آفرين و از ياد نرفتني است و فرزندان ما به بازنگري و مطالعه ي تاريخ براي الگو گيري نيازمندند.اما اولويت هاي تربيتي دانش آموزان ما با توجه به شرايط امروز چيست ؟

براساس چشم انداز آموزشي خود يعني سند تحول بنيادين، بايد بعد پرورشي بربعد تعليمي ارجحيت داشته باشد آموزش و پرورش بايد بتواند با برنامه ريزي هاي تخصصي دانش آموزان را با واقعيتهاي زندگي آشنا کرده و فكر و ذهن دانش آموزان را از حفظ و انباشته كردن فرمولها و مطالبي كه در زندگي به كارنخواهد آمد، برحذر بدارند.

بر اين اساس، چند سالي است که تلاش مي شود دانش آموزان با جان فشاني ها و ازخودگذشتگي جوانان وطن در دوران دفاع مقدس آشنا بشوند و ياد وخاطره ي آنها را زنده و گرامي بدارند.

اما اي کاش ، در ضمن اين اقدام ، فرزندان اين آب و خاک را فقط به تماشاي ويراني ها نبريم. بلکه در آن ها انگيزه و شور بازآفريني و دوباره سازي و توجه به خلاقيت را بيدار کنيم.

جنگ و ويراني هاي آن، پديده اي است که براي اغلب کشورها اتفاق افتاده و مي افتد.اما بايد ديد که کشورهايي که در آموزش و پرورش خلاقيت فرزندان خود موفق بوده اند، چه رويکردي نسبت به جنگ و پي آمدهاي آن داشته اند.

كشوري مثل ژاپن كه مورد حمله اتمي قرار گرفت و دو شهر بزرگ آن به طور کلي نابود و با خاک يکسان شد، در يک اقدام ضربتي ، با نگاهي روان شناسانه و جامعه شناسانه ، سعي کردند، با تقويت روحيه سخت کوشي مردمان خود، فرهنگ كار وتلاش در جهت آباداني و پيشرفت را دربين مردم ودانش اموزانشان رواج دهند و روحيه ي مقاومت را با نگاه به آينده و پرورش استعداد ها و استفاده حداکثري از پتانسيل هاي موجود در بين دانش آموزان آن دوران ، بالا ببرند.اين روحيه مقاومت و سعي حداکثري را به سمت آينده چرخاندند و چنين شد که همان دانش آموزان جنگ ديده ي ديروز ژاپن و فرزندان آنان ، اكنون بعنوان مديران عامل بزرگترين صنايع جهان ،دشمنانشان را در سيطره دارند. و البته هرساله براي يادآوري مظلوميت و دلاوري هاي رزمندگانشان در روزهاي خاصي مراسم باشکوهي برگزار مي کنند.

بياييم با رويکردي صلح انديشانه و اميد بخش ، استعداد فرزندان اين آب و خاک و روحيه ي تلاشگري و كوشش را در آنان تقويت کنيم. ما بيش از کشورهايي که در پي جذب انديشه و استعداد فرزندان مان هستند، به وجود آنان نيازمنديم.


  زنگ انشاء 

کمي متفاوت تر از هميشه...

مائده محسني

نوشته اي رسته از غم و اندوه...

نوشته اي جدا از واقعيت هاي امروز...

-صبح،با صدايِ بلبل؛خورشيد به ياد طلوع کردن مي افتد

نسيم و مرغ و فلک؛ همه خوشحال !

انسانها هم که هميشه ميخندند !

عجب خوشيِ خوشحالي !

عجب دنيايِ نا بساماني !

شهر مملو از عابرانِ مرفه

کسي چه ميبيند فقيري !

-ديده ها را دار زده اند و تنها غرق اندوه فارغ اند

آنها ميخندند...

خنده اي خشکيده و خميده به همراهِ دلخوشي هايِ مضحک !

باز هم به گمانم غمي سواره

ميان واژه و جمله هاي روانه

نميدانم چرا نوشته ها قصد جدايي از واقعيت ندارند !

نميخواهند بفهمند که دنيا توام از زيبايست !!!!!

نميخواهند باور کنند که اين روزها و مردمش نه تارند و نه تيره !

تنها افکارِ سياه،

غبار روزگار همينه !

آنها تنها نفهم هايِ فهميده، که به گمانِ همه منزوي شده اند...

گوشه گيري و جدايي از خوشي هايِ اين روزها ! خوشيِ حقيقي را نشانت ميدهد...

تنهايي خنديدن، تنها علاجِ رهايي از درد و رنج و غم...

تنها راهِ فرار از متن هايِ پُر مشقت...


 اخبار خارجي 

کتابخانه هاي سيار در روستاهاي اتيوپي!

معلمي مبتکر در روستايي دورافتاده در اتيوپي در اقدامي خلاقانه به توزيع کتاب در ميان دانش آموزان اين روستا پرداخته است.

به گزارش پانا به نقل از يورو نيوز، معلمي مبتکر در روستايي دورافتاده در اتيوپي در اقدامي خلاقانه به توزيع کتاب در ميان
دانش آموزان اين روستا پرداخته است.

اين معلم براي آشنايي دانش آموزان با ادبيات، از اسب ها به عنوان کتابخانه سيار استفاده مي کند و هر يکشنبه با کتاب ها و کتابخانه سيار خود نزد کودکان مي رود.

اين طرح توسط يک سازمان حمايتي مردم نهاد اداره مي شود و تاکنون 65 کتابخانه در سراسر اين کشور با حداقل يک کتابخانه در هر استان اتيوپي در اين پروژه فعال است. اين برنامه به حدي موفق بوده که در کشورهايي همچون رواندا و غنا هم اجرا شده است.


صليب سرخ خواهان کمک فوري به دانش آموزان يمني

کميته بين المللي صليب سرخ خواستار کمک فوري براي نجات جان دانش آموزان يمني شد که با وجود ابتلا به وبا از دريافت خدمات پزشکي مطلوب محروم مانده‌اند.

به گزارش پانا به نقل از يرويترز، دانش آموزان در يمن مدتي است با مشکلات تاره اي دست به گريبان هستند که از بحراني ترين آن مي توان به بيماري وبا اشاره کرد.

در حالي شمار دانش آموزان و کودکان مبتلا به وبا در حال افزايش است که آنان از امکانات پزشکي محروم هستند و همين امر، موضوع را بغرنج تر مي کند

در همين راستا، کميته بين المللي صليب سرخ خواستار کمک فوري براي نجات جان شهروندان به‌ويژه کودکان يمني شد که از دريافت خدمات پزشکي مطلوب محروم مانده‌اند.

بنا به آمار هاي منتشرشده، حدود 3.3 ميليون يمني از جمله 2.1 ميليون دانش آموز در حال حاضر از سوءتغذيه شديد رنج مي‌برند.


 كاغذ اخبار 

توسط دانش آموز كرمانشاهي

كسب مقام اول مسابقات نقاشي جهان

دانش آموز شهر کرمانشاه موفق شد مقام اول مسابقات جهاني نقاشي سازمان بهداشت جهاني را کسب كند.

به گزارش پانا، فربد جعفري دانش آموز پايه دوم ابتدايي دبستان کانون مشاوره دوم شهر کرمانشاه در مسابقات جهاني نقاشي با موضوع افسردگي که در کشور مصر برگزار شد در بين دانش آموزان سراسر جهان عنوان اول مسابقات را کسب کرد.گفتني است؛ در اين دوره از مسابقات تعداد 6 هزار اثر از ايران شرکت كرده بود که در گروه سني 8 تا 9 سال جعفري اين عنوان جهاني را کسب کرد.


 زنگ تفريح 
 آموزش محيط زيست در مدارس


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون