نسخه شماره 3897- تاریخ : 1396/02/18 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (دوشنبه)

بحران کمبود لباس در ناسا

مهمترين اکتشافات باستان‌شناسي دنيا در سال 2016

شهر گواناخواتو مکزيک؛ رنگارنگ ترين شهر دنيا

بحران کمبود لباس در ناسا

آژانس فضانوردي آمريکا با بحران عجيب کمبود لباس فضانوردي روبرو شده است. لباسهاي فضانوردي که امروزه در اختيار فضانوردان قرار مي گيرد به آن ها اين امکان را مي دهد که به راحتي در اطراف ايستگاه فضايي بين المللي به حالت شناور درآمده و کارهاي تعميراتي را انجام دهند.اما نکته اين جاست که براي پياده روي در ماه يا مريخ مناسب نيستند زيرا بسيار سنگين بوده و انعطاف پذيري مورد نياز در نواحي زانو و ساير مفاصل را ندارند. به همين دليل ناسا دست به کار شده تا براي مأموريتهاي سرنشين دار به اعماق فضا، لباسهاي فضانوردي مناسبي در اختيار داشته باشد.

بر اساس گزارش تنها 11 دست از مجموع 18 لباس فضانوردي توليد شده براي ناسا باقيمانده است. اين نگراني زماني به چشم مي آيد که به آينده نگاه مي کنيم يعني تا سال 2024 که فضانورداني که راهي اين ايستگاه مداري مي شوند هم چنان به لباس فضانوردي نياز دارند.ناسا پيشتر اعلام کرده بود که توليد لباسهاي فضانوردي بيشتر بسيار پرهزينه خواهد بود.از 18 لباس فضانوردي که از ابتدا براي ناسا ساخته شد، چهار دست در انفجار شاتلهاي کلمبيا و چلنجر نابود شد. يک دست هم در جريان انفجار محموله اسپيس ايکس در ژوئن سال 2015 از بين رفت و يک دست هم در حين انجام برنامه هاي آزمايشي.

گذشته از اين موارد، 11 لباس فضانوردي باقيمانده نيز همگي در وضعيت نا مناسبي قرار دارند. دو دست از آنها داراي نواقصي در سيستم انتقال آب دارند.حالا ناسا خود را با چالشي بزرگ روبرو مي بيند زيرا لباسهاي جديد هم تا سال 2023 آماده نمي شوند!

منبع:mehrnews.com

مهمترين اکتشافات باستان‌شناسي دنيا در سال 2016

1 . يکي از مهم ترين اتفاقات در دنياي باستان‌شناسي طي يک‌سال اخير، کشف 400 لوح چوبي رومي در جريان کاوش‌هاي باستان‌شناسان موزه باستان‌شناسي لندن در محل ساختمان جديد کمپاني بلومبرگ بود.اين الواح چوبي که مربوط به شهر لندن در زمان رومي‌ها در سال 50 ميلادي است، شامل نوشته‌هاي مردم معمولي، اسامي آن ها و هم چنين رويدادها و مبادلات روي داده طي اولين دهه‌هاي فعاليت و زندگي در اين سکونتگاه است. اين الواح نشان دهنده روشي از نگارش است که زماني بسيار رواج داشت و شامل استفاده از يک سوزن براي حک کردن حروف روي لايه‌اي نازک از موم پهن شده روي يک تخته چوب مي‌شود.

2.کشف دو گلدان دفن شده در اين گور دسته جمعي به باستان شناسان کمک کرد قدمت اين گور را به اواسط تا اواخر قرن هفتم پيش از ميلاد نسبت دهند. هم چنين محققان اعلام کردند که اين افراد به احتمال فراوان در جريان تلاش اشراف براي حفظ قدرت سياسي اعدام شده‌اند.

3. باستان شناسان با استفاده از روش تاريخ‌گذاري راديوکربن موفق به تاييد قدمت پنج هزارساله قديمي‌ترين لباس جهان شدند. بررسي و آزمايشات بر روي نمونه‌اي کوچک از يک لباس کهن مصري نشان داد، اين لباس که در سال 1913 از گورستان باستاني «تارخان» در جنوب قاهره کشف شده بود، در واقع بين سال 3484 تا 3012 پيش از ميلاد ايجاد شده است.

منبع : isna.ir

شهر گواناخواتو مکزيک؛ رنگارنگ ترين شهر دنيا

شهر «گواناخواتو» در مکزيک مرکز استان «گواناخواتو » است که در 370 کيلومتري شمال غربي «مکزيکوسيتي» پايتخت مکزيک و در ارتفاع 1996 متري از سطح دريا قرار دارد.

صرف نظر از اينکه شهر «گواناخواتو » شهري تاريخي و مرکز استان «گواناخواتو » و پنجمين شهر مهم مکزيک به شمار مي‌آيد، داراي ويژگي به خصوص و منحصر به فردي است که موجب شده ساليانه هزاران گردشگر را به خود جلب کند.

خانه‌ها و ديوارها و خيابان‌ها و کوچه‌هاي اين شهر به رنگ‌هاي متفاوت است و همين موجب شده تا اين شهر به «شهر رنگ‌ها» معروف شود.

منبع : doimaj.ir

دسته پايين تر

گفته مي شود كه فدراسيون فوتبال بعد از سقوط صباي قم به دسته پايين تر گريه هاي رضا عنايتي و مدير عامل باشگاه را ديد و متوجه شد كه مدير باشگاه اعتقاد دارد كه پرسپوليس اصلا كار خوبي نكرد كه تيمش را با ذخيره هايش فرستاد توي زمين و با اين كار باعث رفتن تيم صبا به دسته پايين تر شد تصميم گرفت كه هر جوري شده از اين تيم شهرستاني احقاق حق كند و اين تيم را برگرداند به ليگ برتر و به جايش تيم سياه جامگان را بفرستد به دسته پايين تر!

گفته مي شود ظاهرا اكبر ميثاقيان و مدير باشگاه سياه جامگان با اين پيشنهاد فدراسيون موافقت كرده اند!

NGC 3628: کهکشان همبرگر!

نه، همبرگرها اينقدر بزرگ نيستند. در اين تصوير ِ تلسکوپي کهکشان مارپيچيِ شگفت انگيزِ NGC 3628 را مشاهده مي کنيد که داراي يک ديسک کهکشاني متورم است که با خطوط گرد و غبار تيره جدا شده. البته اين تصوير کهکشاني عميق ستاره شناسان را به اين فکر فرو برده که نام مستعاري براي آن انتخاب کنند، کهکشان همبرگر!

اين جهانِ جزيره اي وسوسه انگيز که 35 ميليون سال نوري از زمين فاصله دارد و در صورت فلکي شير(اسد) واقع شده تقريبأ 100 هزار سال نوري گستردگي دارد. اين کهکشان با دو کهکشان مارپيچي محلي بزرگ ديگر بنام M65 و M66 در همسايگي هم قرار دارند و با يکديگر گروهِ سه گانه کهکشاني لئو را تشکيل مي دهند. فعل و انفعالات گرانشي اين کهکشان با همسايه هاي کيهاني اش باعث شعله ور شدن و پيچ و تاب اين ديسک مارپيچي مي شوند.

منبع :bigbangpage

ما سوگواريم و گله مند!

آذر فخري

چرا اين روزها از دست دادن پدران ، اين همه آسان شده است؟ آن ها به جنگ کدام دشمن پنهان و نامرئي مي روند که نمي توانند در برابرش مقاومت کنند.

بر روي گنج هاي سرزمين ما با نهايت تاسف ، بسياري اژدها خوابيده است و پدران فرزندان ما ، آن شواليه هايي هستند که بايد تنهاي تنها، به سوي اين بسيار اژدها بروند تا آن گنج را براي کودکان خود بياورند. گنج هايي که پر و پيمان هستند، اما برکت ندارند. زيرا که با بي مبالاتي و خود محوري بسياري از مسئولان، برکت و از پي آن امنيت از سرزمين ما کوچ کرده است.

" نان بخور و نمير " آرزويي است که به شب نرسيده به خون آغشته مي شود و چيزي از آن به دست اين کودکان نمي رسد؛ نه از نان و نه از پدران شان.

چه کسي پاسخ گوي اين کودکان و نيز مادران بي سرپرست شان خواهد بود؟ چه کسي قرض هاي آنان را ادا خواهد کرد و حقوق هاي عقب افتاده ي آن ها را خواهد پرداخت؟

خشم تا کجا مي تواند صبر کند و تا گلو بالا نيايد ؟ و اگر اين خشم اين رنج ، اين اندوه بي پايان که بر ما باريدن گرفته است ، بدل به سکوت و خمودگي شود و هيچ پاسخي نگيرد، سرزمين ما آينده ي خود را به دست چگونه نسلي خواهد سپرد؟

آنان از همين لحظه ي اکنون، خود را بر باد رفته و فراموش شده مي بينند ، چون آنان که مغرورانه و با احساس يک فاتح بر اوج هرم ايستاده اند ، توان ديدن زير پاي خود را ندارند. علاقه اي هم به اين کار پر خرج و زحمت ندارند.

بياييد و تنور انتخابات را با قول هايي که مي گويند و مي شنويد و اما نه باور دارند و نه باور مي کنيد ،داغ کنيد. اما اين داغ ، آن داغ بي پدري و حسرت جنازه هاي دست نايافتني را از دل ما نخواهد زدود. کانديداهاي محترمي که حتما فرزنداني داريد، لطفا قول ندهيد لطفا دسته جمعي از سر ميز مناظرات که نه ، مجادلات تان بلند شويد قدم در راه بگذاريد و به ديدن اين کودکان برويد. دست در جيب خودتان يا بيت المال بکنيد ( مطمئن باشيد ما همه راضي هستيم ! ) و به آنان تسلي بدهيد.

جنگ و مجادله تان را براي وقتي بگذاريد که کاري کرده ايد و در پي اثبات آن هستيد. براي چيزهايي فرياد بزنيد و شاخ و شانه بکشيد که اين بچه ها هم که بسياري شان راي اولي هستند و يا اصلا نمي دانند راي يعني چه ! چيزي از آن هم سر در بياورند و هم عايدشان بشود.

براي ملت خود پدري کنيد ، نه سروري . آنان اينک به حمايت به شانه اي براي گريستن و تسلي نياز دارند. و اين کار خيلي سختي نيست، چون از عميق ترين زواياي انساني ما بر مي آيد و ما را اوج مي دهد. البته نه به بالاي هرم بلکه به ملکوت !

a.f.far99@gmail.com