جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3876- تاریخ : 1396/01/23 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)

وزير آموزش و پرورش تاکيد کرد:
کانون پشتوانه قوي تخصصي در تحول نظام آموزشي


اهداي 400 جلد کتاب به بيمارستان کودکان تبريز

با حضور استاندار خوزستان برگزار مي‌شود:
تقدير از کودکان و نوجوانان مدال‌آور جشنواره‌هاي بين‌المللي و کشوري


 وزير آموزش و پرورش تاکيد کرد:
 کانون پشتوانه قوي تخصصي در تحول نظام آموزشي 

کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، يک پشتوانه تخصصي بسيار قوي براي اجراي تحول در آموزش و پرورش است.

اين بخشي از سخنان فخرالدين احمدي دانش آشتياني وزير آموزش و پرورش در ديدار نوروزي با مديرعامل، مديران و کارشناسان کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان بود.

به گفته دانش آشتياني، کانون مي‌تواند آموزش مربيان مدارس را بر عهده بگيرد و در اين زمينه اقدام‌هاي خوبي از سوي کانون صورت گرفته اما نيازمند فعاليت‌هاي هنري هستيم ما بايد برنامه‌ريزي کنيم تا کانون روش‌هايش را به داخل نظام آموزشي سرايت دهد. اين اقدام، به ما کمک زيادي مي‌کند و مي‌تواند نگرش‌ها و بينش‌ها را هم در معلمان و هم در خانواده‌ها تغيير دهد.

اين مقام مسوول ادامه داد: در برنامه‌ريزي‌هايي که در سند تحول بنيادين نظام آموزش و پرورش صورت گرفته روي اين مساله تأکيد شده که براي پياده سازي آن به زيرساخت‌هايي نياز داريم که مهم‌ترين آن تلفيق آموزش با هنر و بازي است و در کنار آن لازم است کانون در زمينه‌ موضوع‌‌هاي مختلف تعليم و تربيت با رويکرد جديد، فيلم‌هاي کوتاه تهيه و با هماهنگي صدا و سيما پخش شود. در عين حال با ارسال اين فيلم‌ها به مدارس، خانواده‌ها نيز از اين مساله آگاهي پيدا کند.

وزير آموزش و پرورش در اين زمينه گفت: ما را ياري کنيد تا اين شيوه را در نظام آموزشي جاري و همه دانش‌‌آموزان را به کتاب خواندن تشويق کنيم. او يادآور شد: مطالعاتي صورت گرفته که در ساختن شاکله انسان، رمان‌ها نقش مهمي دارند. کتاب خواندن ايده‌پردازي، تفکر و خلاقيت را در بچه‌ها تقويت مي‌کند. ما بايد با محتواي ارزش‌هاي ديني خودمان اين رمان‌ها را ارايه کنيم و اگر بتوانيم همه دانش‌‌آموزان را کتاب‌خوان کنيم، بقيه مسايل حل مي‌شود.

دانش آشتياني افزود: عادت مطالعه بايد از کودکي و از دوره دبستان و پيش دبستاني ايجاد شود و اين، وظيفه کانون و مدرسه است. اصل اين است که بچه‌ها را کتاب‌خوان کنيم. در کشورهاي ديگر جوان‌ها و مسن‌ها با کتاب ارتباط برقرار مي‌کنند و اين امر در تخصص و تجربه کانون است.

وزير آموزش و پرورش اظهار اميدواري کرد که ارتباط و همکاري نزديک‌تري بين کانون و مدرسه اتفاق بيفتد و سبکي را طراحي کنيم تا کانون بتواند تعداد زيادي از دانش‌‌آموزان را تحت پوشش خود قرار دهد و در عين حال در آموزش مربيان تلاش کند تا به اهدافي که در سند تحول بنيادين به آن اشاره شده است، دست يابيم و نسل آينده را طوري تربيت کنيم که اين مهارت‌ها در آن‌ها شکل بگيرد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود خاطرنشان کرد: توليد فيلم‌ها و بازي‌هاي کودکان، هدف‌گذاري آموزشي دارد. به خصوص در برخي کشورها اعتقاد دارند که بايد در سنين کودکي، فرد استراتژيک بار بيايد و به همين خاطر، در فيلم‌ها سبک‌هاي استراتژيک وجود دارد و به طور عادت و تمرين، مدل ذهني در کودکان شکل مي‌گيرد.

وزير آموزش و پرورش با بيان اين‌که ما بايد در زمان کودکي، هويت ملي و ايراني بودن را در کودکان تقويت کنيم، اضافه کرد: اگر هدف تعليم و تربيت کسب اين مهارت‌ها باشد، بايد دانش‌‌آموزاني تربيت کنيم که بلد باشند فکر کنند.

به گفته دانش آشتياني، کانون نقش بسيار اساسي و کليدي را در اين زمينه دارد و بايد توجه کنيم تا در دوره دبستان بحث مهارت و آموزش، با هنر و بازي، تئاتر و نقاشي تلفيق شود.

او توضيح داد که برنامه‌هاي دبستان در پيشرفته‌ترين نظام آموزشي در دنيا مبتني بر بازي است و نه بر کلاس‌هاي درس، چرا که کودک نياز به بازي دارد و از همين احساسِ کودک براي آموزش بايد استفاده کرد.

دانش آشتياني با بيان مثالي توضيح داد: شعار سال 1396 توليد و اشتغال است، نقش کليدي در توليد و اشتغال را آموزش و پرورش بر عهده دارد و ما بايد روي ارزش و فرهنگ، کار تاکيد کنيم.

او همچنين گفت: ما نيازمند اين نگاه و نگرش در آموزش هستيم. بايد يک سبک استراتژيک، ذهني و شهروند مسوول از کودک ‌مان بسازيم. کانون ظرفيت خوبي دارد و بايد به کمک اين تفکر و رويکرد بيايد. کانون بايد وارد مدرسه شود.

وزير آموزش و پرورش يادآور شد: مدرسه و کانون بايد ارتباط تنگانگي با هم داشته باشند، بايد در دبستان‌ها قصه‌گويي شود و موارد آموزشي با قصه‌گويي آموزش داده شود و اين هنرِ مربيان کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان است که در اين زمينه تخصص دارند.

وزير آموزش و پرورش تصريح کرد: ما غافل شديم از اين‌که مي‌خواهيم جواني را تربيت کنيم که زندگي سالم و بانشاطي داشته باشد و جواني را نمي‌خواهيم که از زندگي‌اش احساس رضايت نکند و يا نگرش منفي داشته باشد و علت آن اين است که در نظام آموزشي ما، روي اين مسايل کم کار شده است.

دانش آشتياني يادآور شد: اگرچه در فضاي مجازي مي‌توان فيلم و محتواهاي آموزشي توليد کرد و در اختيار دانش‌‌آموزان قرار داد و دانش‌‌آموزان بهتر از کلاس درس اين محتوا را ياد مي‌گيرند اما امکان تربيت در محيط مجازي شکل نمي‌گيرد.

وي در پايان تاکيد کرد: در بحث تربيت، کودک بايد چهره به چهره با مربي خود روبرو شود و بچه‌ها از همديگر ياد مي‌گيرند و تجربه مي‌کنند و دنيا هم به اين سو حرکت کرده است. بچه‌ها در کنار همديگر مهارت‌هايشان افزايش مي‌يابد و اعتماد به نفس‌شان بالا مي‌رود و مسووليت پذير مي‌شوند.

اين نشست و ديدار، صبح روز 21 فروردين 1396 در سالن کنفرانس مرکز آفرينش‌هاي فرهنگي هنري کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان واقع در خيابان حجاب تهران برگزار شد.

آمادگي کانون براي کمک به تحول نظام آموزشي کشور

اما در اين ديدار بود که مديرعامل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان براي کمک و همکاري در زمينه تحول نظام آموزشي کشور اعلام آمادگي کرد.

عليرضا حاجيان‌زاده مديرعامل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان در اين ديدار ابتدا گزارشي از شرايط موجود و نگاه‌‌ها و رويکردهاي تازه اين مجموعه براي فعاليت‌هاي سال جديد ارايه کرد. وي در حضور فخرالدين دانش آشتياني با ارايه اين گزارش ابتدا به عناوين فعاليت‌هاي کانون از جمله توليدات کانون مانند کتاب، نشريات، فيلم، پويانمايي، تئاتر، موسيقي، اسباب‌بازي و سرودهاي کودکانه به شکل حرفه‌اي اشاره کرد و همچنين ارتباط حضوري و چهره‌به‌چهره مربيان با مخاطبان کودک و نوجوان در بيش از 950 مرکز فرهنگي‌هنري ثابت، سيار و پستي، برگزاري 16 جشنواره و نمايشگاه با عنوان‌هاي مختلف در سطح ملي و بين‌المللي در طول سال را از عناوين برنامه‌هاي کانون در طول سال دانست.

حاجيان‌زاده حضور در نمايشگاه‌هاي خارجي و ارتباط‌‌هاي بين‌المللي با موسسات مشابه، شرکت در مسابقات مختلف بين‌المللي و ارسال آثار هنري کودکان و نوجوانان به اين رويدادها و بخش آموزش زبان‌هاي خارجي در کانون زبان ايران را نيز از ديگر برنامه‌هاي اين مجموعه فرهنگي برشمرد.

محور دوم سخنان مديرعامل کانون در اين ديدار به رويکردهاي کانون اختصاص داشت و او افزود: تدوين چشم‌انداز 10 ساله و ذيل آن برنامه 5 ساله از سال گذشته آغاز شده و به شکل جدي دنبال خواهد شد که در آن تلاش کرديم تمامي آرمان‌ها و نگاه‌هاي موجود در حوزه‌هاي مختلف در دو برنامه پنج ساله اول و دوم اجرايي شود.

وي با اشاره به آغاز اجراي برنامه‌هاي چشم‌انداز کانون با هماهنگي و نگاه به برنامه ششم توسعه از سال 96 يادآور شد: دو رويکرد کلي و مهم در اين برنامه‌ريزي‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

حاجيان‌زاده رويکرد اول را اثرگذاري فعاليت‌هاي کانون بر مخاطبان عنوان کرد که در آن فلسفه وجودي کانون خود را نشان مي‌دهد.

مديرعامل در توضيح اين رويکرد خاطرنشان کرد در کانون برنامه موظفي مانند آموزش و پرورش وجود ندارد و خانواده‌ها نيز بچه‌هاي خود را به خاطر گذراندن دوره و کسب مدرک به کانون نمي‌آورند بلکه مطالبه آن‌ها از اين مجموعه ايجاد فضايي سالم براي سپري کردن اوقات فراغت‌ فرزندان‌شان در محيطي اثرگذار و مورد علاقه آن‌ها است.

وي با بيان اين‌که اعضاي کانون همواره از نظر فکري و توان‌مندي‌هاي مهارتي و تربيتي در مقايسه با هم‌سالان خود متفاوت‌تر هستند، اضافه کرد: کانون نيز اهتمام خود را بر اين قرار داده تا به اين خواسته خانواده‌ها جامه عمل بپوشاند تا کودکان و نوجوانان در فضايي شاد و با نشاط به مطالعه و فراگيري مهارت‌هاي فرهنگي، هنري، ادبي و چگونه زيستن بپردازند.

حاجيان‌زاده با اشاره به ياد‌گيري به عنوان نقطه مشترک ميان فعاليت‌هاي کانون و آموزش و پرورش گفت: در آموزش و پرورش يادگيري در يک سيستم کلاسيک دنبال مي‌شود درحالي که در کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان اين فرآيند به صورت غيرمستقيم و با حجم کم‌ اما عميق و پايدار صورت مي‌گيرد.

وي افزود در کانون تلاش بر اين است تا با توليد محتواهاي مناسب براي کتاب‌، فيلم‌، اسباب‌بازي‌ها و ساير محصولات فرهنگي و ايجاد فضاي جذاب و بانشاط در مراکز فرهنگي‌هنري، متناسب با نيازهاي مخاطبان خدمات ارايه شود.

مديرعامل هم‌چنين يادآور شد: اعضاي کانون با کسب مهارت‌ها و توان‌مندي‌هاي مختلف اغلب توليد کننده هستند نه مصرف کننده به گونه‌اي که بارها شاهد بوده‌ايم نوجوانان 10 تا 15 ساله کتاب نوشته‌اند و مدعي‌اند که بايد چاپ شود يا از ميان بچه‌ها فيلم‌سازاني تربيت شده‌اند که آثارشان به جشنواره ‌فيلم کودک براي کودک راه يافته است که اين مي‌تواند مقدمه‌اي براي تقويت جريان «توليد و اشتغال» که امسال نيز از سوي مقام معظم رهبري به عنوان شعار سال تعيين شده باشد.

وي در ادامه با بيان اين‌که بيشتر مربيان امروز کانون اعضاي سابق مراکز ما هستند اظهار داشت: اعتقاد داريم خروجي‌هاي کانون مي‌توانند ورودي‌هاي مناسبي براي آموزش و پرورش باشند و در اين زمينه اقدام‌هايي را نيز با دانشگاه‌ فرهنگيان آغاز کرده‌ايم.

حاجيان‌زاده در اين ديدار از توسعه و فراگيري فعاليت‌ها به عنوان رويکرد ديگر کانون ياد کرد و ابراز داشت: اعتقاد داريم ظرفيت‌هاي کانون بايد در عرصه‌هاي گسترده‌تري گسترش يابد تا تمامي کودکان و نوجوانان کشور با هر ذايقه و سليقه‌اي بتوانند از اين خدمات بهره‌مند شوند.

وي با اشاره به برخي فعاليت‌هاي کانون از قبيل طرح کانون مدرسه، نمايش فيلم‌هاي کانون در سراسر کشور، توسعه مراکز سيار کانون به 170 مرکز، نمايش بيش از 700 اجرا بر روي تريلي سيار تئاتر کانون در همه استان‌هاي کشور، افزايش تعداد فروشگاه‌هاي عرضه محصولات به بيش از 230 مرکز، راه‌اندازي 39 مرکز فراگير و پرتال جامع کودک و نوجوان اظهار اميدواري کرد اين توسعه در برنامه 5 ساله با سرعت بيشتري صورت گيرد.

امور ساختاري و مديريتي کانون آخرين محور سخنان مديرعامل کانون در ديدار نوروزي با وزير آموزش و پرورش بود.

حاجيان‌زاده در اين‌باره گفت: سياستي که در اين حوزه دنبال مي‌کنيم چابک‌سازي و برون سپاري خدمات و حفظ و تقويت حوزه‌هاي کارشناسي، نظارت و مربيان از آن جمله است.

وي در مورد مسائل استخدامي وميزان دريافت حقوق کارکنان کانون اظهار داشت عليرغم اقدام‌هاي مثبت و ايجاد رضايت‌مندي در ميان کارکنان، همواره نيازمند توجه و پيگيري‌هاي بيشتر براي ايجاد شرايط بهتر هستيم.


 اهداي 400 جلد کتاب به بيمارستان کودکان تبريز  

به مناسبت روز جهاني کتاب کودک، چهارصد جلد کتاب جهت تجهيز کتاب‌خانه کودک به بيمارستان کودکان تبريز اهداشد.

به گزارش روابط عمومي اداره کل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان آذربايجان شرقي در ادامه تجهيز کتاب‌خانه مدارس و بيمارستان‌هاي استان با کتاب‌هاي کانون، با اهداي چهارصد جلد کتاب، کتاب‌خانه بيمارستان کودکان تبريز تجهيز شد.

به گفته يوسف‌زاده مديرکل کانون آذربايجان شرقي اين طرح با هدف ايجاد فرصت مطالعه کتاب‌هاي مناسب براي کودکان بيمار بستري در مراکز بيمارستاني از سال گذشته آغاز و طي آن بيمارستان کودکان مرند و ميانه تجهيز شده است.اين طرح در هفته کتاب و کتاب‌خواني سال 95 آغاز شده و علاوه بر بيمارستان‌هاي کودکان در مدارس استان نيز به اجرا درآمده و در سال جاري نيز ادامه خواد داشت.


 با حضور استاندار خوزستان برگزار مي‌شود:
 تقدير از کودکان و نوجوانان مدال‌آور جشنواره‌هاي بين‌المللي و کشوري 

اعضاي مدال‌آور و برگزيده جشنواره‌هاي بين‌المللي و کشوري کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان با حضور استاندار خوزستان تقدير مي‌شوند.

به گزارش روابط عمومي اداره کل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان، مراسم تقدير از کودکان و نوجوانان خوزستاني مدال‌آور و برگزيده جشنواره‌هاي بين‌المللي و کشوري در سال 1395، روز چهار‌شنبه 23 فروردين‌ماه با حضور غلامرضا شريعتي استاندار برگزار خواهد شد.

در اين برنامه که ساعت 10 صبح به ميزباني استانداري خوزستان اجرا مي‌شود، استاندار از 33 عضو کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان که توانسته‌اند در سال گذشته با کسب مدال‌هاي رنگارنگ و ديپلم‌هاي افتخار در جشنواره‌هاي بين‌المللي و کشوري براي استان و ايران اسلامي افتخارآفريني کنند قدرداني خواهد کرد.

همچنين در اين مراسم، از مربيان هنري و مسوولان مراکز کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان که اعضاي مدال‌آور و برگزيده جشنواره‌هاي بين‌المللي و کشوري در آن‌ها فعاليت مي‌کنند نيز تقدير مي‌شود.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون