نسخه شماره 3876- تاریخ : 1396/01/23 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)

معناي واقعي 2 E=mc چيست؟

کاسيني براي آخرين مأموريت بزرگ خود آماده مي‎شود

نقاشي هاي لاسکو

معناي واقعي 2 E=mc چيست؟

يک حقيقت عجيب اين است که جرم هيدروژن، از مجموع جرم‌هاي پروتون و الکتروني که ذرات تشکيل‌دهنده‌ي آن هستند، کمتر است.نه تنها هيدروژن، بلکه جرم تمام عناصر جدول تناوبي از مجموع اجزاء سازنده‌ خود کمتر است.حالا يک چالش ذهني ديگر:اگر دو جسم، که اجزاء سازنده شان با اتم‌هاي شان يکسان باشد، داشته باشيم، اين دو جسم به احتمال زياد جرم هاي متفاوت خواهند داشت.چرا؟ پاسخ تمام اين سوالات، در دل مشهورترين رابطه‌ي فيزيک است: 2 E=mcاگر مي‌خواهيد از جرم حقيقي ماده سر درآوريد، بايد به نوع کنار هم قرار گرفتن اجزاء و حرکت اين اجزاء در شيئ بزرگ‌تر توجه کنيد.فاصله‌ي بسيار ناچيز پروتون و الکترون در اتم هيدروژن باعث کاهش انرژي پتانسيل، حتي تا زير صفر و مقادير منفي مي‌شود.البته از گردش الکترون به دور پروتون، انرژي جنبشي توليد مي‌شود، اما حتي اين انرژي براي برگرداندن مجموع انرژي پتانسيل به صفر کافي نيست.اين گزاره درباره‌ي تک تک عناصر جدول تناوبي نيز صادق است.اگر طبق مدل‌هاي فيزيکي، خود کوارک‌ها از ذرات بنيادي‌تر تشکيل نشده‌اند اصلاً کوارک‌ها جرمشان را از کجا مي‌آورند؟

منبع: bigbangpage

کاسيني براي آخرين مأموريت بزرگ خود آماده مي‎شود

فضاپيماي کاسينيِ ناسا که از سال 2004/1383 در حال گردش به دور زحل است، براي آخرين مأموريت خود آماده مي‎شود.

اين فضاپيما، چهارشنبه 6 ارديبهشت/26 آوريل، فاصله 2 هزار و 400 کيلومتري بين زحل و حلقه‎هاي آن را طي خواهد کرد.اين مأموريت کاسيني اطلاعات گسترده‎اي در مورد نحوه شکل‎گيري سيارات غول پيکر و رشد آن‎ها در اختيار دانشمندان قرار خواهد داد.در اين مدت کاسيني کشف‌هاي متعددي داشته است، مانندِ کشف اقيانوسي سرتاسري که نشان‌دهنده فعاليت‎هاي گرمايي با قمر يخي انسلادوس، و درياهاي متان مايع بر روي قمر تيتان است .پس از گذشت 20 سال از پرتاب کاسيني از زمين و بعد از 13 سال گردش به دور حلقه‎هاي زحل، سوخت کاسيني در حال اتمام است. ناسا در سال 2010/1389 تصميم گرفت که به مأموريت‎هاي کاسيني در سال جاري ميلادي پايان دهد.اما اين پايان آغازي براي مأموريت‎هاي کاسيني است، مانند تمام مأموريت‎هاي ديگر آن.مهندسان کاسيني پروازي برايش طراحي کرده‎اند که ارزش ارسال اين فضاپيما به زحل را به حداکثر خواهد رساند و در نهايت گردشش به دور سياره متوقف خواهد شد.تيم اين مأموريت اميدوارند که اطلاعاتي در مورد ساختار داخلي سياره، منشأ حلقه‎ها، نخستين نمونه از اتمسفر سياره و ذرات تشکيل‌دهنده حلقه‎ها به دست آورند.هم چنين اميدوارند که بتوانند نزديک‎ترين ديد از ابرهاي زحل و حلقه‎هاي داخلي نيز به دست آورند.اواخر شهريورماه، فضاپيما در برخوردي دور با تيتان مسيرش خم خواهد شد و به سوي سياره خواهد رفت.وقتي که کاسيني در 24 شهريور/15 سپتامبر به اتمسفر سياره برخورد کند، داده‎هاي خود را به کمک ابزارهاي بسياري ارسال خواهد کرد که مهم‌ترين آن‌ها در مورد ترکيبات اتمسفر سياره خواهد بود.اين مأموريت، فصل آخرِ هيجان‌انگيزي براي فضاپيماي بي‎باک کاسيني همراه با اطلاعات علمي فراواني خواهد بود.

منبع: nojum.

نقاشي هاي لاسکو

غارهاي لاسکو، مجموعه غارهايي هستند در جنوب غربي فرانسه که با نقاشي هاي شگفت انگيزي تزيين شده اند .

اين نقاشي ها شهرتي جهاني و قدمتي 17000 ساله دارند.نقاشي ها در فاصله دوري از دهانه غار قرار دارند و بايد با نور شمع رفت و آن ها را ديد.مشهورترين نقاشي هاي غار لاسکو در تالار بزرگ گاو نر قرار دارد که تصاويري از اسب ها، گاوهاي نر و گوزن ها در آن قرار دارد. يکي از نقاشي هاي گاو نر معروف که در اين تالار قرار دارد،در حدود 2/5 متر طول دارد و بزرگترين نقاشي از حيوانات است که در غارهاي اروپا کشف شده است.

تصميم بزرگ يك پنالتي نزن!

گفته مي شود مهدي طارمي زننده پنالتي به نتيجه نرسيده تيم پرسپوليس وقتي متوجه شد كه ديگر توانش را ندارد كه براي انجام پنالتي هاي حساس اقدام بكند به يك نتيجه اساسي رسيد و آن هم اينكه ديگر در زمينه فوتبال و توپ و تور فعاليت نكند و برود دنبال كار خودش و هر جوري كه شده كار خودش را انجام بدهد. اين جوري مي گويند كه طارمي گفته كار خودم از آن دست كارهايي است كه از دست هر كسي انجامش بر نمي آيد و آن كار درس خواندن و تمرين كردن براي ورود به دانشگاه است!

گفته مي شود كه مهدي رحمتي هم همين توصيه را به طارمي داشته و از او خواسته كه هر جوري شده از فوتبال برود و به درسش بپردازد! اينكه چرا رحمتي از چنين تصميمي استقبال كرده هنوز به درستي مشحص نيست.

ساخت رباتي که ذهن انسان را مي‌خواند

محققان دانشگاه ام.آي.تي موفق به ساخت رباتي شدند که دستورات را با خواندن ذهن انسان دريافت کرده و اجرا مي‌کند.اين ربات که "بکستر" نام دارد در حين اجراي دستورات در صورتي که مغز امواجي ارسال کند که دستور اشتباه داده، متوجه شده و واکنش نشان مي‌دهد.در آزمايش‌هاي انجام شده با اين ربات يک سري عمليات مرتب‌سازي اشيا انجام شده که با موفقيت همراه بوده است.در صورتي که در امواج مغزي خطايي رخ دهد الگوريتم‌هاي يادگيرنده اين ربات آن ها را کشف مي‌کند و طي 10 تا 30 ميلي‌ثانيه واکنش نشان مي‌دهد.دنيلا روس مسئول آزمايشگاه هوش مصنوعي ام.آي.تي مي گويد:ما تلاش مي‌کنيم قدرت اين ربات را افزايش دهيم تا بتواند عمليات‌ پيچيده‌تري را انجام دهد.کافيست کاربر در ذهن خود موافقت يا مخالفت خود را با انجام آن عمليات اعلام کند تا ربات به آن واکنش نشان بدهد.و عمليات را ادامه دهد يا متوقف کند،اين محقق خاطرنشان کرد:هدف ما اين است که پيچيده‌ترين عمليات‌ را بدون گفتن هيچ‌دستور يا فشردن هيچ‌ دکمه‌اي انجام هيم تا براي بيماراني که امکان برقراري هيچ ارتباطي را ندارند راهي براي برطرف‌کردن نيازهايشان پيدا کنيم.

منبع:.ihoosh

بنويسيم تا خوانده شود

مريم اخوان صالح

نوشتن يكي از دستاوردهاي بشري است كه ارزش و اهميت آن هيچگاه ازبين نخواهد رفت و ماندگاري آن قدم به قدم با ابداعات مختلف، وقايع تاريخي، زندگي گذشتگان و به طور كلي عملكرد بشر، همراه بوده است.

اهميت نوشتن به قدري بالاست كه خداوند در قرآن نيز به آن اشاره و انسان‌ها تاكيد كرده است كه اكثر امور في مابين خود با ديگران را مكتوب نمايند.

اساساً نوشتن همچون يك فرهنگ است كه در ميان جوامع بشري به نسبت آگاهي مردم متناوب است. هرچند كه فرهنگ نوشتن با فرهنگ خواندن توام بوده و ازهم جدا نيستند، اما ضروريست در كنار تبليغ و ترويج فرهنگ كتاب خواني، توجه ويژه‌اي به فرهنگ نوشتن داشته باشيم.

بايد بكوشيم تا نوشتن را در امور جاري زندگي خود جاي دهيم و از هم اكنون به دانش آموزان و فرزندان بياموزيم كه تمام امور خود را بنويسند. اگر برنامه ريزي مي کنيم، آن را بنويسيم. اگر عهدي با خودمان مي بنديم، بنويسيم، اگر چيزي را ياد گرفتيم، آن را بنويسيم، ايده هايي که به ذهن مان مي رسد را بنويسيم و...

جايگزيني فرهنگ کتبي به جاي شفاهي، از مهم ترين عوامل توسعه يافتگي است كه امروز در سراسر جهان بر آن تاكيد و مورد استفاده قرار مي‌گيرد. استفاده از اين فرهنگ در پيشبرد امورات مختلف زندگي امروز راه گشاي بسياري از مشكلات مي باشد.جداي از فوايد كاربردي فرهنگ نوشتن در امور علمي و آموزشي، بايد بر نقش وتاثير آن در روابط اجتماعي توجه ويژه داشت.بسياري از اختلافات فردي و مشكلات اخلاقي ميان افراد مي‌تواند از اين طريق حل و فصل شود و بخش قابل توجهي از سوتفاهمات، دروغ‌ها و تهمت‌هاي رايج در جامعه از بين خواهد رفت، چون نوشتن امور همچون سند سازي براي قضاوت مي‌باشد كه هيچ شك و شبهه‌اي را باقي نمي‌گذارد.

دوران تحصيل و كودكي بهترين فرصت براي توجه و آموزش اين فرهنگ مي‌باشد. مي‌توان از اين طريق علاوه بر آموزش فرهنگ نوشتن، زمينه را براي افزايش ميزان مطالعه و فرهنگ خواندن در ميان جامعه نيز فراهم كنيم چرا كه خواندن و نوشتن هيچگاه ازهم جدا نبوده و دركنار يكديگر زمينه پيشرفت و تعالي بشر را فراهم ساخته‌اند.

akhvan.saleh@yahoo.com