جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3872- تاریخ : 1396/01/17 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)

وزيرآموزش و پرورش مطرح كرد :
تشكيل نظام شايستگي محور درآموزش و پرورش

هفته آينده؛
اعلام نتايج نهايي تکميل ظرفيت آزمون استخدامي آموزش و پرورش

معاون وزير آموزش و پرورش خبر داد
انجام هدايت تحصيلي پس از اعلام نتايج امتحانات خرداد ماه


يادداشت


كاغذ اخبار


روانشناسي دانش آموزي


از گوشه و كنار


زنگ تفريح
بارش برف در دماوند

 وزيرآموزش و پرورش مطرح كرد :
  تشكيل نظام شايستگي محور درآموزش و پرورش  

وزيرآموزش و پرورش با بيان اين که لازمه شکل گيري جامعه مقتدر، «مدرسه توانمند» است، گفت: نظام «شايستگي محور» بايد در آموزش و پرورش شکل بگيرد.به گزارش ايسنا، فخرالدين دانش آشتياني در ديدار نوروزي با کارکنان معاونت پرورشي و فرهنگي در ساختمان مرحوم علاقه مندان، با تبريک فرا رسيدن سال جديد به کارکنان اين معاونت، اظهارکرد: اقدامات معاونت پرورشي از اهميت زيادي برخوردار است به دليل آن که تربيت نسل جوان براي ساختن آينده کشور بسيار مهم و حياتي است .

وي با اشاره به شعار امسال «اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال»، تصريح کرد: اگر بخواهيم توليد و اشتغال درکشور رونق پيدا کند در بلند مدت مسئوليت اين مهم برعهده وزارت آموزش و پرورش است . به اين معنا که آموزش و پرورش بايد نيروي انساني لازم براي تحقق توليد و اشتغال را تربيت کند .

عضو کابينه تدبير و اميد ادامه داد: نيروي انساني که آموزش و پرورش تربيت مي کند بايد کارآفرين باشد يعني بتواند مهارت ايجاد يک شغل را براي خود و ديگران فراهم کند و لازمه اين کار اهميت بحث پرورش در برنامه هاي اصلي آموزش و پرورش مي باشد .

به گزارش مرکز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، وي با بيان اين که تفکيک «آموزش» از «پرورش» يک خطاي نگرشي در برنامه هاي آموزش و پرورش بوده است، گفت: بايد معاونت پرورشي و فرهنگي برنامه هاي خود را در چارچوب توليد و اشتغال و ايجاد نظام «شايستگي محور» عملياتي کند تا بتواند در پرتوي اجراي سياست «مدرسه محوري» به تربيت دانش آموز خلاق و کارآفرين دست يابد، لذا وظيفه اين معاونت از اين جهت بسيار سنگين است.


 هفته آينده؛
 اعلام نتايج نهايي تکميل ظرفيت آزمون استخدامي آموزش و پرورش  

رييس مرکز برنامه‌ريزي نيروي انساني و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه در آزمون استخدامي 10 هزار نفري آموزش و پرورش 2200 ظرفيت خالي مانده بود گفت: احتمالا هفته آينده سازمان سنجش ليست يک برابر ظرفيت را براي گزينش اعلام کند بعد از انجام مراحل گزينش، نتايج قطعي اعلام مي شود.

اسفنديار چهاربند در گفت و گو با ايسنا، درباره زمان اعلام نتايج نهايي آزمون استخدامي 10 هزار نفري آموزش و پرورش اظهار کرد: آزمون استخدامي براي جذب 10 هزار نيروي انساني در آبان ماه سال گذشته در 53 شهرستان برگزار شد و 233 هزار و 421 داوطلب نيز براي شرکت در اين آزمون استخدامي با يکديگر رقابت کردند.وي افزود: پس از آن نتايج اوليه آزمون استخدامي در دي ماه اعلام و روند مصاحبه پذيرفته‌شدگان آغاز شد.


 معاون وزير آموزش و پرورش خبر داد
 انجام هدايت تحصيلي پس از اعلام نتايج امتحانات خرداد ماه 

معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش به تشريح تغييراتي که در خصوص هدايت تحصيلي دانش‌آموزان پايه نهم در سال جاري اعمال مي‌شود، پرداخت و زمان انجام هدايت تحصيلي را پس از اعلام نتايج امتحانات خردادماه عنوان کرد.علي زرافشان معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس با اشاره به موضوع هدايت تحصيلي دانش‌آموزان اظهار داشت: موضوعات مربوط به آماده سازي و ورود اطلاعات در سامانه‌هاي مورد نظر هدايت تحصيلي آغاز شده است.وي به آغاز فرايند هدايت تحصيلي دانش‌آموزان بعد از اعلام نتايج امتحانات خردادماه اشاره و خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان پايه نهم تحصيلي پس از اتمام امتحانات و اعلام نتايج مي‌توانند نسبت به هدايت تحصيلي خود اقدام کنند که عملکرد تحصيلي و نمرات پايه‌هاي هفتم، هشتم و نهم در اين امر مهم است.زرافشان افزود: آشناسازي دانش‌آموزان با رشته‌ها و آشناسازي اوليا و دريافت نظرات آنها آغاز شده است و تا پايان تيرماه هم ادامه خواهد داشت.وي با اشاره به اينکه با جمع‌بندي امتيازات فرم‌هاي هدايت تحصيلي دانش‌آموزان آماده مي‌شود، گفت: سال گذشته 12 اولويت را براي بچه‌ها تعيين کرديم و بر اساس آن دانش‌آموزان 100 امتياز کسب مي‌کردند. اين فرم‌ها امسال هم با همان 100 امتياز است.


 يادداشت 

تماس هاي مکرر با ژاپني ها براي ساخت مدرسه کانکسي!

برديا سيفي

مديرکل دفتر امور مناطق کمتر توسعه يافته وعشاير وزارت آموزش و پرورش گفت:تا شهريور امسال21 مدرسه در 4 استان با برآورد اعتباري حدود 400 ميليون تومان توسط ژاپني ها ساخته مي شود.وي گفت با توجه به مشکلات اين مدارس طي تماس هاي مکرر ايران، ژاپني ها پذيرفتند که امسال نيز حدود 11 مدرسه کانکسي را در مناطق محروم استان کهگيلويه و بويراحمد و 10 مدرسه کانکسي دراستان لرستان بسازند.

اگر دريافت كننده اعتبار ساخت مدارس را نمي شناختيم ،بي درنگ تصور كشورهاي قحطي زده آفريقايي يا جنگ زده و نيز كشورهاي كمتر توسعه يافته آسيايي به ذهنمان مي رسيد ، در حالي که از عجايب روزگار اين است که دريافت کننده ي اين مدارس کانکسي خودمان هستيم ! در دنياي امروز، هستند كشورهاي توسعه يافته اي كه براي بهبود و پيشرفت جوامع انساني كشور هاي كمتر توسعه يافته و جنگ زده ، با هزينه کرد كمكهاي مالي به ياري آنان مي شتابند .و البته اغلب اين كمكها بدون درخواست خود آن کشورها و از روي انسانيت و سخاوت کشورهاي اعطا کننده است .

خوب است مدير كل محترم بداند كه اقتصاد ما در زمره 20 اقتصاد برتر دنياست. ما در کشوري زندگي مي کنيم که يازده درصد ذخاير ثابت شده نفتي و هجده درصد ذخاير ثابت شده گاز جهان را در اختيار دارد.

طبق آخرين آمار صادرات نفت خام ايران در اسفندماه به 2ميليون و 265 هزار بشکه در روزرسيده است . با احتساب هر بشكه نفت حدودا 45 دلار ، تنها در يك روز معادل بيش از 100ميليون دلار يا 370 ميليارد تومان از فروش روزانه نفت وارد خزانه كشور مي شود.با اين وضعيت درآمدي ، چگونه است که مديركل دفتر امور مناطق کمتر توسعه يافته وعشاير وزارت آموزش و پرورش، با يک درخواست 400 ميليون توماني جهت مدارس کانکسي، آبروي ملت و کشور را وارد معامله مي کند ؟ آن هم با تماس هاي مکرر.

مدير كل محترم ! چرا راه را اين همه دور کرده ايد؟ آيا امکان همان تماس هاي مکرر با مجلس شوراي اسلامي خودمان وجود نداشت ، تا بدون در ميان گذاشتن حيثيت يک کشور و ملت آزاده اش ، هزينه تامين كانكس ها را تهيه مي کرديد ؟ البته حتي فکر کردن به اين که دانش آموزان سرزمين ما ناچار از تحصيل در " کانکس " باشند ، باعث شرم و درد آوراست.لطفا از مجلس کمک بخواهيد و اگر تماس هاي پي در پي تان با آن ها به جايي نرسيد ، مانند اغلب شرکت هاي توليد انواع قابلمه ، در خلال پخش برنامه هاي كودك ، ورزشي، سياسي ،اجتماعي و پزشكي تبليغات راه بيندازيد تا شايد از سوي مسئولين بي خبر يا خيرين ، فرجي حاصل شود.حتي اخيرا تيم هاي فوتبال براي پرداخت بدهيشان از طريق پيامك كمك مي طلبند .اين راه ها براي شما هم باز است .لطفا اول دست به دامن مسئولين و مردم خودمان بشويد و اگرچه درس خواندن بچه هاي ما در کانکس به تنهايي خجالت آور است ، اما حداقل با اين روش هاي داخلي ، تا مي توانيد آبرو داري کنيد.


 كاغذ اخبار 

مدير کل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش ؛

دانش‌آموزان منتظر رشته‌هاي جديد کاردانش باشند

مصطفي آذر‌کيش مدير کل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش ؛ پيرامون ورود رشته‌هاي جديد به اين دوره براي سال تحصيلي آينده عنوان کرد: رشته‌هاي کنوني کاردانش قديمي نبوده و همواره متناسب با نيازهاي روز اين رشته‌ها راه‌اندازي مي‌شود.

وي ادامه داد: براي ايجاد رشته‌هاي جديد بايد در شوراي عالي رشته‌هاي مورد بحث به تصويب برسد و پس از آن عناوين جديد به رشته‌هاي گروه کاردانش اضافه مي‌شود.

مدير کل دفتر کاردانش وزرات آموزش و پرورش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرد: اکنون رايزني‌هايي براي ورود رشته‌هاي جديد در تمامي حوزه‌هاي رشته کاردانش يعني صنعت، خدمات، کشاورزي و هنر انجام شده است.

آذر‌کيش با اشاره به اينکه اکنون 153 رشته در شاخه کاردانش وجود دارد، تصريح کرد: رشته‌هاي جديد براي سال آينده متناسب با نياز روز و تکنولوژي‌هاي جديد راه‌اندازي مي‌شوند.


 روانشناسي دانش آموزي  

اعتياد در دانش آموزان

( قسمت دوم)

يكي از مشكلات اجتماعي که جامعه بشري را تهديد مي‌كند سوء مصرف مواد مخدر است به‌ نحوي كه سلامت جسمي و رواني ونيز ارزشهاي انساني و معنوي را تحت تاثير قرارمي دهد.

علل اعتياد

1-عوامل فردي و رواني:

كنجكاوي در دوران بلوغ و نوجواني واختلال جسمي يا رواني(مانند افسردگي،اضطراب،احساس حقارت و...)

لذت هاي نفساني و زود گذروخصوصيات و صفات شخصيتي افراد

اعتماد به نفس پايين،کم سوادي يا بيسوادي،محروميت و فقر فرهنگي

قرار گرفتن در موقعيت خطر آفرين و تاثير موقتي ومثبت مصرف مواد مخدر بر فرد

2-عوامل خانوادگي و محيطي

خانواده از هم گسسته و يا اختلافات خانوادگي و مشاجرات مکرر بين والدين

کمبود محبت فرزندان وتبعيض بين آنان

تنهايي واحساس بي پناهي و نداشتن دوستان خوب و دلسوز

ضعف اعتقادات مذهبي ويا بي اعتقادي( افراد جهت آرامش يافتن به مواد مخدر پناه مي برند)

وجود الگوي نامناسب در بين اعضاي خانواده(از جمله والدين معتاد)وغفلت والدين از فرزندان

افت مکرر تحصيلي و فشارهاي روحي –رواني در مدرسه

تاثيرات منفي محيط و محل زندگي(دوستان،همسايگان و يا اقوام معتاد و...)

اعمال خشونت والدين و سايرين برفرزندان بويژه نوجوانان

3-عوامل اجتماعي

در دسترس بودن مواد مخدر ونابرابري ها ومحروميتهاي اقتصادي و اجتماعي

کمبود فعاليتهاي جايگزين مانند مانند فعاليت‌هاي تفريحي ورزشي وکمبود امكانات مشاوره‌اي و حمايتي

4-عوامل اقتصادي(فقر،بيکاري،تورم، توسعه صنعتي که باعث مي شود هر روز دارو وماده جديدي به بازار بيايد)

5-عوامل سياسي


 از گوشه و كنار 

ترک برداشتن ديوار مدرسه در زلزله 6ريشتري خراسان رضوي

زمين لرزه اي به قدرت 6 ريشتر استان خراسان رضوي را لرزاند که در اين حادثه ديوار برخي مدارس ترک برداشت و مدارس تخليه شدند.

به گزارش پانا، مرکز لرزه نگاري کشور با اعلام خبر وقوع زلزه نسبتا شديدي در مناطقي از استان خراسان رضوي، جزييات اين زمين لرزه را اعلام کرد.

بر اساس اعلام مرکز لرزه نگاري کشور اين زمين لرزه به بزرگي 6 ريشتر حوالي سفيد سنگ استان خراسان رضوي را در ساعت 10 و 39 دقيقه صبح امروز لرزاند.

همچنين شاهين فتحي معاون عمليات امداد و نجات هلال احمر نيز با اشاره به وقوع زمين‌لرزه 6 ريشتري در شهرستان فريمان خراسان رضوي از اعزام تيم‌هاي ارزياب براي بررسي ميزان خسارات زلزله خبر داد.

فتحي افزود: اين زمين لرزه 6 ريشتري در عمق 10 کيلومتري زمين و در ساعت 10:39 دقيقه امروز در خراسان رضوي شهرستان فريمان و روستاي سفيد سنگ رخ داد.


 زنگ تفريح 
 بارش برف در دماوند


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون