جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3861- تاریخ : 1395/12/18 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)

داوري در دو بخش پايان يافت:
اعلام برنامه‌هاي روز چهارم جشنواره پويانمايي


بررسي پايان‌نامه‌هاي دانشگاهي با موضوع انيميشن


 داوري در دو بخش پايان يافت:
 اعلام برنامه‌هاي روز چهارم جشنواره پويانمايي  

امروز و همزمان با چهارمين روز از برگزاري دهمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران، آثار انيميشن در 40 سانس روي پرده مي‌رود.

بر اساس گزارش اداره کل روابط عمومي و امور بين‌الملل کانون، آثار شرکت‌کننده در سالن‌هاي شهيد بهنام محمدي، غدير، سينما فلسطين، سينما کانون و سينما آزادي تهران به نمايش درمي‌آيند.

برنامه‌هاي روز چهارم نمايش دهمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي در سالن شهيد بهنام محمدي شامل ساعت8:30 مسابقه گرافيک متحرک، ساعت 10:30 مسابقه بين‌الملل 8، ساعت 13 مسابقه ايران 5، ساعت 15 نمايش ويژه 5(جشنواره جشنواره‌ها2)، ساعت 17 مسابقه بين‌الملل 9، ساعت 19 مسابقه مسابقه ايران 6، ساعت 21 مسابقه بين‌الملل 10 و ساعت 23 نمايش ويژه 6 (وقت اضافه) است.

همچنين برنامه نمايش سالن غدير به اين ترتيب است: ساعت 8:30 سينماي ايران - در مسير باران، ساعت 10:30 مسابقه دانشجويي بين‌الملل 2، ساعت 13 مسابقه بين‌الملل 7، ساعت 15 چشم‌انداز 4 (هند سرزمين رنگ‌ها)، ساعت 17 مسابقه بين‌الملل 8، ساعت 19 مسابقه بين‌الملل 5، ساعت 21 نمايش ويژه 5 (جشنواره جشنواره‌ها 2) و ساعت 23 مسابقه گرافيک متحرک.

برنامه سينما تئاتر کانون، سينما آزادي و سينما فلسطين مانند سالن غديرِ مرکز آفرينش‌هاي فرهنگي هنري است.

دهمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران از 15 اسفند در مرکز آفرينش‌هاي فرهنگي هنري کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان آغاز شد و تا فردا 19 اسفند ادامه دارد.

نشست تخصصي «استوديو چپ چين»

«استوديو چپ چين» يکي از موضوع‌هاي نشست‌هاي تخصصي جشنواره بين‌المللي پويانمايي است که در آن، آثار فريد ياحقي، داوود مرگان، عقيل حسنيان و جواد زري‌نيا بررسي خواهد شد.

استوديو چپ چين در حوزه طراحي گرافيک و تبليغات فعاليت مي‌کند و به دليل تجربه اندوزي در حوزه‌هاي مختلف اجرا، ارائه تصوير و به‌کارگيري تخصص‌هاي ‌مختلف در حيطه تصوير متحرک تجارب زيادي پيدا کرده است.

اين نشست ساعت 17 روز چهارشنبه 18 اسفند در سالن کنفرانس مرکز آفرينش‌هاي فرهنگي هنري کانون واقع در خيابان حجاب برگزار مي‌شود.

رونمايي از دو کتاب تخصصي پويانمايي

آئين رونمايي از دو کتاب «آماده ‌سازي استوري‌برد» و «آموزه‌هاي خيال» با حضور ناصر گل‌محمدي، احمد سفلايي و جمعي از انيميشن سازان، برگزار شد.

ناصر گل‌محمدي رئيس دانشگاه و مترجم کتاب «آموزه‌هاي استوري برد» درباره ترجمه اين کتاب، اظهار کرد: متاسفانه در دانشگاه‌هاي کشور مانند ساير کشورهاي ديگر کتاب خوبي براي تدريس انيميشن وجود ندارد، اما حالا با ترجمه اين کتاب انيميشن‌سازان ديگر يک مرجع کامل از دنياي انيميشن در دست دارند.

او افزود: اين کتاب را از ميان مقاله‌هاي زيادي که خوانده بودم ترجمه کردم، چون در اين سال‌ها با تدريس براي دانشجويان بازخورد خوبي گرفتم و اين مطالب را براي هنرجويان انيميشن ضروري ديدم.

گل‌محمدي با بيان اين‌که، ترجمه خوبي از کتاب‌هاي انيميشن وجود ندارد، گفت: تا به حال کتاب‌هاي زيادي در زمينه انيميشن سازي ترجمه شده، اما متاسفانه انتخاب درستي از سوي مترجمان صورت نگرفته است.

مترجم کتاب «آماده سازي استوري برد» درباره خصوصياتي که يک کتاب مناسب براي انيميشن سازي بايد داشته باشد، گفت: براي انتخاب يک کتاب خوب بايد به معرفي تکنيکال، معرفي آثار کمپاني‌هاي معروف و توليد انيميشن توجه شود.

او ادامه داد: يکي از ويژگي‌هاي خوب اين کتاب پرداخت کامل به طرح ايده‌هاي نو براي توليد يک فيلم انيميشن است، موضوعي که در ايران با نقاط ضعف فراواني روبه رو است.

گل‌محمدي با اشاره به کتاب ديگري که قصد ترجمه کردن دارد، بيان کرد: کتاب جامعي درباره لي اوت‌ها در انيميشن وجود دارد که ممکن است ترجمه بعدي من باشد.

در ادامه اين نشست، کتاب «آموزه‌هاي خيال» که از سوي احمد سفلايي و محمدرضا کريمي‌صارمي تاليف شده است، معرفي شد.

کتاب «آموزه‌هاى خيال» در مورد نقش پويانمايي در آموزش است که بر اساس نظريه‌ها و مدل‌هاى يادگيرى به بررسى کارکرد‌هاى متنوع پويانمايي آموزشى و نکاتى که بايد در آن رعايت کرد، مى‌پردازد. از ديگر موارد مطرح شده در کتاب مي‌توان به افق‌هاى جديد آموزشى‌درمانى با استفاده از پويانمايي و همچنين کارکردهاى سرگرمى آموزشى آن اشاره کرد.

محمدرضا کريمي‌صارمي يکي از نويسندگان اين کتاب درباره انتخاب مطالب آن، بيان کرد: هميشه براي انتخاب مطالبي که قصد ارايه دارم، مسائلي که فضاي آموزش نياز دارد را انتخاب مي‌کنم.

کريمي‌صارمي افزود: از اهداف کانون ارائه ايده‌هاي نو در آموزش مطالب مختلف است. اين موارد دست به دست هم داد تا اين کتاب شکل بگيرد و به مرحله چاپ برسد.

او با اشاره به يکي از افتخارات جشنواره پويانمايي، مطرح کرد: يکي از افتخارات جشنواره ارايه 10 کتاب خلاق در فضاي آموزشي است که خوشبختانه جشنواره هر دوره پربارتر از دوره قبلي اين کار را انجام مي‌دهد.

احمد سفلايي ديگر نويسنده کتاب «آموزه‌هاي خيال» با اشاره به تفاوت‌هاي کتاب، گفت: سعي ما بر اين بود تا شيوه جديد آموزشي را در اين کتاب بياوريم تا آموزش، خلاقانه‌تر و بيشتر مورد توجه مخاطبان قرار گيرد.

در اين ميان کتاب «انيميشن و دنياي پيش رو» که به اهتمام علي‌اکبر عبدالعلي‌زاده، شامل 19 مقاله تخصصي با موضوع سينماي انيميشن، از سوي مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي منتشر شده است، معرفي شد. ويرايش علمي مقاله‌هاي اين کتاب از سوي دکتر فاطمه حسيني‌شکيب انجام شده و ساعد وثوقي و فريبا ولي‌نژاد هم ويراش فني کتاب را انجام داده‌اند.

فاطمه حسيني شکيب درباره مقاله‌‌هايي که در اين کتاب گردآوري شده است، عنوان کرد: متاسفانه جوان‌هاي ما به خواندن کتاب اهميتي نمي‌دهند، در صورتي که بايد خواند و اطلاعات جديدي در اين زمينه کسب کرد.

وي افزود: بسياري از هنرمندان انيميشن فکر مي‌کنند که علم به اين رشته را بايد تصويري به دست بياورند، در صورتي که اول بايد مطالعه کرد و بعد به مرحله يادگيري از روي تصوير برسند.

شکيب درباره مقاله‌هايي که در اين کتاب وجود دارد، عنوان کرد: به طور حتم مقاله‌هايي که در اين کتاب وجود دارند، نوشته‌هايي است که سر کلاس دانشگاه‌ها به آن‌ها رجوع و در موردشان بحث مي‌شود.
پايان داوري بخش‌هاي سيفژ و بين‌الملل

اما بر اساس اعلام دبيرخانه، داوري بخش‌هاي سيفژ و بين‌الملل دهمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي هم به پايان رسيد.

پير هبرت، ماريا کارمن سانتوس و ابراهيم فروزش داوري سيفژ در اين دوره را بر عهده دارند. اين گروه، داوري آثار جشنواره را از 13 اسفند آغاز کرده و روز 16 اسفند به پايان رسانده‌اند.بر اساس اين گزارش، پير هبرت، متولد 1944، مونترال و عضو سابق هيات ملي فيلم کانادا است که در فواصل سال‌هاي 1965 تا 1999 بيش از بيست فيلم کوتاه و بلند کارگرداني کرده و هم اکنون به عنوان فيلمساز و هنرمند مستقل فعاليت مي‌کند. هبرت از سال 2001 به همراه همکار نوازنده‌اش باب استرتاگ به نقاط مختلف جهان سفر کرده و بيش از هشتاد بار پويانمايي زنده اجرا کرده است. او علاوه بر چاپ دو کتاب و مقاله‌هاي بسيار، در سال 2004 موفق به دريافت جايزه سينمايي آلبرت تسير از دولت کبک براي يک عمر دستاورد هنري شد.

ماريا کارمن سانتوس، از ديگر داوران اين بخش، متولد 1959 مادريد اسپانيا، دانش‌آموخته فيلم‌سازي، کارگرداني تلويزيوني و رسانه‌هاي ديجيتال است و در حوزه توليد پويانمايي کودکان و نوجوانان فعاليت مي‌کند. سانتوس که دو جايزه بين‌المللي را براي آثارش در کارنامه دارد، در حال حاضر مشغول به فعاليت و تدريس در مناطق روستايي و همچنين برنامه‌ريزي آموزشي براي مدارس، راديو و تلويزيون است.

ابراهيم فروزش، تنها داور ايراني بخش سيفژ اين دوره از جشنواره، متولد 1318 تهران، دانش‌آموخته کارگرداني سينما و تلويزيون از دانشکده هنرهاي نمايشي است و به مدت هفت سال مديريت مرکز سينمايي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان را بر عهده دارد.

وي نويسنده، کارگردان و تهيه‌کننده فيلم‌هاي زنده، پويانمايي و مستند است که ساخت بيش از هفتاد اثر کوتاه و بلند را در کارنامه دارد. فروزش علاوه بر اين‌که به عنوان داور در بسياري از جشنواره‌هاي معتبر بين‌المللي و داخلي فعاليت داشته، خود نيز موفق به کسب بيش از 50 جايزه و همچنين لوح تقدير براي يک عمر فعاليت سينمايي بوده است.

سيفژ، مرکز بين‌المللي فيلم‌سازان کودک (سيفژ) به عنوان سازماني مردم‌نهاد است که آثار بين‌المللي جشنواره پويانمايي را مورد بررسي و ارزيابي قرار مي‌دهند و در انتها جايزه‌اي به برگزيده اين بخش اهدا مي‌کنند.

حضور پررنگ مرکز گسترش سينماي مستند

در همين حال، مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي با 12 انيميشن کوتاه در اين دوره از جشنواره حضور دارد.

اين نهاد، با 12 انيميشن کوتاه به رقابت با ديگر آثار حاضر در جشنواره مي‌پردازد. «داش آکل» ساخته هاجر مهراني، «صفحه خالي» به کارگرداني سياوش، «پيشخدمت» به کارگرداني فرنوش عابدي، «درخت پرتقالي» ساخته اميرهوشنگ معيني، «سوزنبان» به کارگرداني مهدي خرميان، «پروانگي» ساخته علي عزيزي، «دارزا» به کارگرداني ايرج محمدي رزيني، «اکتسابات انتسابي» ساخته سمانه شجاعي، «شايعه» ساخته ليلا نوروزي، «آدم خانگي» به کارگرداني مرضيه ابرار پايدار، «بادسر» به کارگرداني اميرپوريا افضلي‌پور و روح‌الله سعادتمند و‌ «جمشيد؛ مرثيه‌اي بر يک اسطوره» ساخته معين صمدي از جمله اين آثار هستند که در بخش‌هاي مسابقه ايران، بين‌الملل و تجربي حضور دارند.


 بررسي پايان‌نامه‌هاي دانشگاهي با موضوع انيميشن 

اولين جلسه نشست بررسي پايان‌نامه‌ها در دهمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي با حضور دکتر محمدعلي صفورا، استاد دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد.

در اين نشست پايان‌نامه «جايگاه تصوير متحرک در مديوم‌هاي متأخر هنري با تاکيد بر آثار دو دهه آغازين قرن 21» از دانشگاه تربيت مدرس در سالن کنفرانس مرکز آفرينش‌هاي فرهنگي و هنري کانون بررسي شد.

در ابتداي اين نشست صفورا با اشاره به اين موضوع که دومين دوره‌اي است که پايان‌نامه‌هاي دانشجويان حوزه انيميشن جايگاهي در جشنواره بين‌المللي پويانمايي دارد و جلسه‌هاي نقد و بررسي به آن‌ها اختصاص داده مي‌شود، گفت: در بخش پايان‌نامه‌هاي برتر دهمين جشنواره پويانمايي تهران 20 عنوان پايان‌نامه که از سوي گروه‌‌هاي پويانمايي دانشگاه‌هاي تربيت ‌مدرس، هنر، سوره و صدا و سيما معرفي شده، شرکت دارند. اين پايان‌نامه‌ها از سوي هيأت داوران متشکل از اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها داوري و در نهايت سه پايان‌‌نامه برگزيده در مراسم اختتاميه جشنواره معرفي خواهد‌ شد.

پس از آن مريم کتان‌فروش، نگارنده پايان‌نامه به ارائه توضيح‌هايي در خصوص موضوع پايان‌نامه پرداخت و اظهار کرد: نزديک‌ترين مفهومي که به چيزي کمتر از رسانه و مديا اشاره دارد اشکال و فرمت‌هاي متأخر هستند که برخي ترجمه آن را «نيوديزاين آرت» مي‌نامند و من احساس کردم در مفهوم نيو مديا آرت «مديوم‌هاي متأخر هنري» بهترين ترجمه‌ مي‌تواند باشد.

وي در ادامه با بيان اين‌که مطالعات در حوزه مديوم‌هاي متأخر هنري در ايران مغفول مانده، افزود: در مطالعاتي که من در اين حوزه داشتم مجبور شدم کتاب‌هاي مرجع زيادي را ترجمه کنم چرا که پژوهش‌هاي کمي در اين خصوص انجام شده بود. کليت داستان اين است که نگاه اشتباهي وجود دارد که بسيار تکنولوژيک به اين موضوع نگاه مي‌کند ولي اين هنر، يک هنر راديکال است، نسبت به رسانه‌هاي ديگر استفاده متفاوتي از رسانه مي‌کند و نگاه راديکال‌تر و غير محافظانه‌تر به رسانه دارد. کتا‌ن‌فروش در خصوص پيدايش اين هنر، گفت: در ابتدا با انقلاب اينترنت در دهه 60 و 70 يک سري هنرمندان سيستم‌هاي جاسوسي را تغيير مي‌دهند و انتقادي عليه رسانه از سوي خود آن رسانه انجام مي‌دهند و ديگر عطش فن‌آوري وجود ندارد و خصلت واکنشي دارد و به نظر مي‌آيد که نيازمند نيوآرت و فنآوري جديد هستيم. مسئله من در اين پژوهش بحث «مکان» بود و در بحث چيدمان انيميشن پرفورمنس ممکن است با يک اسکرين برخورد ‌کنيم که يک ماهيت مکان‌مند پيدا کند. به نظرم اين مبحث کمي مغفول مانده و به گفته استاد راهنماي پايان‌نامه بهتر است اين مبحث کمي گسترده‌تر شود. پس از آن، کتا‌ن‌فروش نمونه‌اي از مديا‌ آرت با نام «کيمياگري نور» براي حاضران در جلسه پخش کرد.در ادامه کتان‌فروش گفت: دليل تمرکزم بر اين مطالعات اين است که اين هنر متمرکزتر شده و هنرمندان بين رشته‌اي آن بيشتر شده‌اند بنابراين به لحاظ ادواري نمي‌توان آن را بررسي کرد. همچنين جامعه انيميشن ايران شناخت کمي در اين خصوص دارند و با اين هنر جديد بيگانه‌اند. مديوم‌هاي جذابي وجود دارند که بستري بالقوه براي انيميشن هستند. در اين پايان‌نامه اين هنر را در سه فرمت تمرکز داديم: ويديو آرت، ويديو ايستاليشن، ويدئو پرفورمنس که معمولا در آن فانتزي‌هاي فتوريستي را مي‌توانيم ببينيم. پيش از اين ابزار سينمايي به دست هنرمندان غيرسينماگر بود و نمي‌توان تاريخ دقيقي برايش در نظر گرفت. انيميشن و مديوم‌هايم متاخري هر دو هويت مشترک دارند و بر اساس تکنولوزي‌ و نيازمند آن بوده‌اند و خاستگاه مشترک قديمي دارند.

وي در ادامه بيان کرد: تعريفي که از انيميشن ارائه مي‌دهيم هر روز متفاوت است و اين هنر تبديل به يک علم زيبايي‌شناسي شده است، لذا طبقه‌بندي آن به قالب «انيميشن» و «سينمايي» درست نيست چون در حال حاضر GIF هم قالبي جداگانه است و بهتر است نسبت به تعاريف انيميشن سخت‌گير نباشيم و کمي پيوسته‌تر فکر کنيم. مي‌توان روي تکنيک‌هاي استفاده در پرفورمنس انيميشن و کشف بسترهاي موجود بررسي و مطالعات بين رشته‌اي بيشتري انجام داد.

صفورا نيز در بخش ديگري از اين نشست اضافه کرد: جهان خاص براي هر هنرمند متفاوت است و انواع مرزهاي تفکيک بسيار مهم است، اما اين‌که چطور مي‌توانيم از اين مبحث را از سينماي تجربي و سينماي جديد جدا کنيم مهم‌تر است. بايد متر و معياري در تحقيق به وجود آوريم که خلط مبحث نکنيم. همچنين به ميزان در قصه‌گويي و زمان‌مند و مکان‌مند بودن نيز بايد توجه بيشتري شود. وظيفه علم اين است که ما را به اين تفکيک برساند و ما بايد با تحقيق و پژوهش کاري بکنيم به اين تفکيک‌ها و دسته‌بندي‌ها برسيم و بتوانيم نمونه‌هايي بسازيم که خودش اتفاق‌هاي تازه به وجود آورد. در بخش ديگري از اين نشست دانشجويان و علاقه‌مندان اين شاخه از انيميشن سوال‌هاي خود را از کتان‌فروش، نگارنده پايان‌نامه پرسيدند.پس از پايان صحبت‌هاي صفورا، کتان‌فروش دو نمونه از ويدئو‌آرت و همچنين ساخته خودش که در دوره گذشته اين جشنواره به نمايش درآمده بود را براي حضار به نمايش گذاشت.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون