جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3861- تاریخ : 1395/12/18 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)


"احمد عزيزي"، كاشف "كفش هاي مكاشفه"


خانه‌ موزه «احمد شاملو» ميزبان مسافران نوروزي


شعرخواني مهمانان خارجي شعر فجر در نيشابور


تازه‌هاي نشر


زنگ اد‌‌‌‌‌بيات


نغمه


خبر اد‌‌‌‌‌بي


 "احمد عزيزي"، كاشف "كفش هاي مكاشفه" 

مهدي طوسي

احمد عزيزي از شاعران معاصر ايراني و ارائه دهنده سبک جديد مثنوي در 4 دي ماه 1337 در سرپل ذهاب کرمانشاه به دنيا
آمد.

وي در کودکي با عشاير سياه چادرنشين حشر و نشر فراوان داشت و قبل از رفتن به دبستان، خواندن و نوشتن را بدون داشتن معلم و تنها از روي کنجکاوي و تأمل و دقت از نوشته‌هاي روي تابلوها و اسامي خيابانها و… به خوبي فرا گرفت. وي قبل از پيروزي انقلاب به دعوت شمس آل احمد به تهران رفت و ديداري نيز با مرتضي مطهري داشت. وي با آغاز جنگ به همراه خانواده به تهران نقل مکان نمود و براي مدتي ساکن شهرستان نور شد سپس در تهران اقامت گزيد و به همکاري با روزنامه جمهوري اسلامي پرداخت.

وي سرودن شعر را از سالهاي جواني با مجله جوانان آغاز کرد. وي از پانزدهم اسفندماه 1386 بعلت کاهش سطح هوشياري ناشي از تشنج، بيماري قلبي و کليوي در بخش آي‌سي‌يو بيمارستان امام رضا کرمانشاه بستري بود. با تأکيد رهبر معظم جمهوري انقلاب پس از ديدار با وي، مسئولان بر آن شدند که وي را جهت درمان به خارج از کشور اعزام کنند.

وي آثار شعر و نثر ادبي متعددي دارد؛ و شاعري با سبک منحصر به فرد است که اين سبک بصورت مثنوي در -کفشهاي مکاشفه- جلوه کرده‌است. تمايل سبک وي به معنويت و عرفان اسلامي با فرم جديدي از مثنوي -ملهم از مثنوي مولوي- در شعر معاصر بي‌نظير است. اين سبک تأثير بسيار زيادي در شعر معاصر گذاشته‌است. اشعار عزيزي با عرفان اسلامي آميختگي دارد و تمجيد از اهل بيت در بيشتر آثارش موج مي‌زند. او مثنوي‌هايش را غالباً با وصف طبيعت آغاز مي‌کند و با تمهيدات گوناگون و با توسل به مناسبات و ترکيبات نو وتجنيسات سنتي، رفته رفته به موضوع اصلي گريز مي‌زند. وي در ساختن ترکيبات نو به شيوه شعراي سبک هندي نيز مهارتي خاص دارد. براي نمونه مي‌توان به اين ترکيب‌ها اشاره کرد: جبرئيل آباد الهام، اب بازي‌هاي فطرت، تابستان عزلت، تب خيس تکلم، درختان پا به ماه و کوليان شبنم فروش.

وي از 15 اسفند 1386 تا 16 اسفند 1395 به مدت 9 سال بر اثر اختلالات کليوي در حالت اغما در بيمارستان امام رضاي کرمانشاه بخش آي سي يو بستري بود، حال عمومي او پس از سه سال به حدي رسيد که وي نسبت به شادي‌ها و غمها با اشک و لبخند پاسخ مي‌داد و مي‌توانست سخنان اطرافيان را بشنود و عکس العمل نشان دهد.

وي پس از 9 سال اغما در بيمارستان امام رضا کرمانشاه، ظهر روز دوشنبه 16 اسفندماه 1395 در 58 سالگي درگذشت.

آثار

«کفشهاي مکاشفه» 1367

«شرجي آواز» 1368

«خوابنامه و باغ تناسخ» 1371

«ترجمه زخم» 1370

«باران پروانه» 1371

«رودخانه رؤيا»


 خانه‌ موزه «احمد شاملو» ميزبان مسافران نوروزي 

مديرکل ميراث‌فرهنگي البرز از فعاليت دو موزه در ايام نوروز خبر داد.

«عبدالناصر ميرچي» در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: با هماهنگي‌هاي به عمل آمده با بخش خصوصي، قرار است دو موزه تمبر و بامداد در ايام نوروز ميزبان مسافران البرز باشند.

وي گفت: يکي از اين موزه‌ها «بامداد» نام دارد که در حقيقت خانه احمد شاملو، شاعر معاصر است و ديگري نيز موزه تمبر است.

ميرچي خاطرنشان کرد: هردو اين موزه‌ها که اولي در دهکده فرديس و ديگري در رجايي‌شهر ‌کرج قرار دارند، توسط بخش خصوصي اداره مي‌شوند و ميراث فرهنگي تنها بر چگونگي فعاليت آن‌ها نظارت دارد.


 شعرخواني مهمانان خارجي شعر فجر در نيشابور 

مهمانان خارجي دعوت شده به اختتاميه يازدهمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر امروز به نيشابور مي‌روند تا در محفل شعرخواني اين شهر فرهنگ‌خيز حضوريابند.

به گزارش ايسنا بر اساس خبر رسيده، شاعران فارسي‌زباني همچون آنا برزينا از روسيه، مريم عطار از عراق، پروفسور ناجي توماک از ترکيه، احمد شهريار از پاکستان، اکبرزاده مشير، ميرعلي خان سليم‌اف، فخرالدين قربان‌اف و گلناز طاهريان از کشور تاجيکستان، و سيدسکندر حسيني، محمدسرور مولايي، محمدحسين فياض، زهرا حسين‌زاده، سيده تکتم حسيني، حميد مبشر، محمدمحسن سعيدي و سيدحکيم بينش از افغانستان که براي حضور در مراسم اختتاميه جشنواره شعر فجر به مشهد رفته‌اند، طي سفري يک‌روزه به نيشابور مي‌روند تا علاوه بر بازديد از آرامگاه خيام و عطار، در محفل شعرخواني با شاعران نيشابوري شرکت کنند.

اختتاميه يازدهمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر شامگاه چهارشنبه 18 اسفندماه از ساعت 18:30 در تالار نور مشهد برگزار مي‌شود و برگزيدگان بخش‌هاي سه‌گانه ايران و بخش ويژه افغانستان معرفي مي‌شوند.


 تازه‌هاي نشر 

نشر چشمه منتشر کرد؛

«شوماخر هميشه اين جاست» و «کاج‌زدگي» در بازار نشر

دو رمان ايراني «شوماخر هميشه اين جاست» و «کاج زدگي» نوشته فرهاد بردبار و ضحي کاظمي توسط نشر چشمه منتشر و راهي بازار نشر شدند.به گزارش مهر، دو رمان ايراني «شوماخر هميشه اين جاست» و «کاج زدگي» نوشته فرهاد بردبار و ضحي کاظمي به تازگي توسط نشر چشمه منتشر و راهي بازار نشر شدند. اين کتاب‌ها به ترتيب، عناوين 92 و صد و يکم مجموعه «کتاب هاي قفسه آبي» هستند که اين ناشر چاپ مي کند.«شوماخر هميشه اين جاست» دومين رمان فرهاد بردبار، نويسنده جوان اصفهاني است. او اولين رمان خود را در سال 82 با عنوان «رنگ کلاغ» منتشر کرد و حالا بعد از 13 سال دومين رمان خود را منتشر کرده است. قصه اين رمان هم مانند کتاب اول اين نويسنده در شهر اصفهان جريان دارد.داستان اين رمان درباره نويسنده جواني است که تحصيل در دانشگاه را رها کرده و به نوشتن رو آورده است. اين شخصيت زندگي آشفته اي دارد و طي اتفاقي که ابتداي رمان مي‌افتد، خواب آلوده از خانه بيرون مي‌رود و... شخصيت اول «شوماخر هميشه اين جاست» خوابش مي‌آيد و به دنبال خانه دوست يا آشنايي است که براي چند ساعت بتواند در آن جا بخوابد. اين شخصيت در حرکتش از اصفهان، شهر و آدم هايش را کشف مي کند. هر کدام از اين آدم ها، ماجراي مخصوص به خود را دارند.


آموزش عليه آموزش منتشر شد

کتاب «آموزش عليه آموزش» نوشته عبدالعظيم کريمي به مشکلات و کاستي‌هاي تعليم و تربيت در ايران مي‌پردازد.

به گزارش مهر، کتاب «آموزش عليه آموزش» نوشته عبدالعظيم کريمي به مقوله تعليم و تربيت مي پردازد. آن گونه که نويسنده در پيش گفتار آورده: «اين کتاب براي ساختن پايه‌هاي تعليم و تربيت پايدار نيست بلکه براي ويران کردن پايه‌هاي ساختمان خالي از روح تعليم و تربيتي است که به جاي شکفتن، مي‌شکوفاند؛ به جاي تراشيدن مي‌افزايد. به جاي پاک کردن آلوده مي‌سازد و به جاي اکتشاف ثروت از معادن به انتقال ثروت در مخازن مشغول است و نام آن را خدمت به تعليم و تربيت مي‌گذارد اما نتيجه آن کشتار بي رحمانه استعدادهاست و به جاست که قبل از هر چيز، در برداشتن اين مانع مرموز اقدام شود.»گفتار نخست اين کتاب با عنوان «فاجعه فقدان حس فاجعه در آموزش و پرورش» آمده: «فقدان حس فاجعه در تعليم و تربيت، يکي از مخوف ترين رويدادهاي خاموش و پنهاني است که به تناسب فراگيرشدن آن، از قلمروي «حس شدن» و از ميدان «ديده شدن» خارج شده...در چنين فضايي است که ديگر حسي براي حس کردن فاجعه باقي نمي‌ماند. يعني آستانه تحريک‌پذيري به قدري بالاست که با هيچ محرکي، هر چند شديد، تحريک نمي‌شود. پس بزرگ‌ترين فاجعه در يک سامانه زنده، «فاجعه فقدان حس فاجعه» است. فاجعه بي‌تفاوتي در برابر رخداد فاجعه‌هاي هولناک و کشنده!«فاجعه تربيت عليه تربيت»، عنوان گفتار دوم کتاب «آموزش عليه آموزش» است. در اين گفتار مي خوانيم که «آنچه فرزندان ما را از تربيت درست دور کرده، درست‌انگاري‌هاي نادرستي است که ما بزرگسالان به نام تربيت در حال محقق ساختن آن هستيم. از اين رو، بزرگ‌ترين مشکل تربيت شدن کودکان، همانا تربيت کردن آن‌هاست. اما به راستي چگونه «تربيت» عليه «تربيت» عمل مي‌کند؟ مراد از تربيت چيست که خود مانع تربيت مي شود؟»گفتار سوم کتاب با عنوان «فاجعه تحول عليه تحول» به اين مساله مي پردازد که «هرقدر بيشتر درپي ايجاد تحول باشيم، کمتر به احياي تحول کمک مي کنيم. هر قدر بيشتر به دنبال «تغيير» باشيم، کمتر به ظهور تغيير در خود، ياري مي رسانيم و .....


 زنگ اد‌‌‌‌‌بيات 

افتتاح نخستين نمايشگاه کتاب اروند

اولين نمايشگاه کتاب منطقه آزاد اروند در محل دائمي نمايشگاه اروند افتتاح شد.

به گزارش ايلنا، اولين نمايشگاه کتاب منطقه آزاد اروند با حضور امام‌جمعه آبادان، همايون قنواتي مديرکل فرهنگ و ارشاداسلامي منطقه آزاد اروند و جمعي از مسئولان و علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خواني در محل دائمي نمايشگاه اروند افتتاح شد.

در اين مراسم امام جمعه آبادان ضمن تشکر از سازمان‌ها و نهادهاي برگزار کننده نمايشگاه گفت: دين مبين اسلام نسبت به مطالعه و انس با کتاب تاکيد خاص دارد و همواره ما را به خواندن و مطالعه تشويق مي‌کند.

همايون قنواتي مديرکل فرهنگ و ارشاداسلامي منطقه آزاد اروند نيز در اين مراسم گفت: در اين نمايشگاه 50 هزار جلد کتاب از 212 ناشر تهران و 23 ناشر از ساير استان‌ها در 235 غرفه عرضه مي‌گردد. در اين نمايشگاه به کليه دانش‌آموزان براي خريد کتاب 50 درصد تخفيف داده مي‌شود.

وي در ادامه گفت: کتاب‌هاي عرضه شده در اين نمايشگاه در حوزه کودک و نوجوان، آموزشي، دانشگاهي، علمي، دين، فلسفه، ادبيات، رمان و شعر است.

قنواتي در پايان سخنان خود با اشاره به برنامه‌هاي جنبي که براي نمايشگاه در نظر گرفته شده است گفت: برپائي جلسات گفت و گو، بحث و تبادل نظر با حضور برخي نويسندگان و ناشران، جلسات داستان‌گويي و داستان‌خواني، جلسات نقد و بررسي موضوعي کتاب، پيش‌بيني اتاق ويژه کودکان براي کتاب‌خواني و نقاشي با حضور چند نويسنده حوزه کودک، نشست ادبيات کودک و نوجوان از جمله برنامه‌هايي است که در بخش جنبي نمايشگاه اجرا مي‌شود.


 نغمه 

مهرباني

غزلي از احمد عزيزي

ياس بوي مهرباني مي‌دهد

عطر دوران جواني مي‌دهد


ياسها يادآور پروانه‌اند

ياسها پيغمبران خانه‌اند


ياس ما را رو به پاكي مي‌برد

رو به عشقي اشتراكي مي‌برد


ياس در هر جا نويد آشتي‌ است

ياس دامان سپيد آشتي‌ است


در شبان ما كه شد خورشيد؟ ياس

بر لبان ما كه مي‌خنديد؟ ياس


ياس يك شب را گل ايوان ماست

ياس تنها يك سحر مهمان ماست


بعد روي صبح پرپر مي‌شود

راهي شبهاي ديگر مي‌شود


ياس مثل عطر پاك نيت است

ياس استنشاق معصوميت است


ياس را آيينه‌ها رو كرده‌اند

ياس را پيغمبران بوييده‌اند


ياس بوي حوض كوثر مي‌دهد

عطر اخلاق پيمبر مي‌دهد


حضرت زهرا دلش از ياس بود

دانه‌هاي اشكش از الماس بود


داغ عطر ياس زهرا زير ماه

مي‌چكانيد اشك حيدر را به چاه


عشق محزون علي ياس است و بس

چشم او يك چشمه الماس است و بس


اشك مي‌ريزد علي مانند رود

بر تن زهرا: گل ياس كبود


گريه آري چون ابر چمن

بر كبود ياس و سرخ و نسترن


گريه كن حيدر كه مقصد مشكل است

اين جدايي از محمد مشكل است


گريه كن زيرا كه دخت آفتاب

بي‌خبر بايد بخوابد در تراب...


 خبر اد‌‌‌‌‌بي 

مصطفي محدثي مطرح کرد

تأثير شگرف شعرهاي احمد عزيزي

مصطفي محدثي خراساني گفت: شعرهاي احمد عزيزي تأثير شگرفي روي نسل جوان داشت.

اين شاعر درپي درگذشت احمد عزيزي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: احمد عزيزي يکي از خلاق‌ترين و نوآورترين شاعران انقلاب است. در سال‌هايي که فضاي انقلاب عطش‌مند نوآوري بود، از کساني که خوب توانست اين عطش را پاسخ‌گو باشد، احمد عزيزي بود. شعرهاي او زبان سليس و قابل توجهي دارد.

محدثي با بيان اين‌که شعر احمد عزيزي در سال‌هاي انقلاب تأثير شگرفي در نسل جوان داشت، گفت: يادم مي‌آيد در آن‌ سال‌ها شعر احمد به گونه‌اي بود که شاعراني که ذهن کليشه‌اي، تکراري و به نوعي‌ کهنه داشتند، با خواندن دو يا سه مثنوي از احمد عزيزي ذهن و انديشه‌هاي‌شان باز مي‌شد و بعد از آن، جلوه‌هاي طراوت و تازگي را در آثار آن‌ها مي‌ديديم.

اين شاعر افزود: احمد عزيزي اين نوآوري و طروات‌ در شعرهايش را توانسته بود با پشتوانه‌ غني از مطالعات ملي، مذهبي و عرفاني عمق ببخشد. همچنين شعر او از ميراث ملي، مذهبي و عرفاني بهره‌مند است.

محدثي خراساني همچنين خاطرنشان کرد: زماني که «کفش‌هاي مکاشفه» را مي‌خوانيد، ظاهرش شبيه الفاظ معمولي و دوروبري ماست مانند شعر «روح‌ها بر روي هم تن مي‌زدند / شيشه‌ها از شوق بشکن مي‌زدند»؛ اما زماني که در کوران شعر قرار مي‌گيريد مي‌بينيد پشتوانه اين شعر انديشه‌هاي عرفاني، فلسفي و هستي‌شناسي است. احمد عزيزي زماني ‌که «کفش‌هاي مکاشفه» را سرود، يک جوان بيست و چند ساله بود که موجب حيرت جامعه ادبي شده بود و همه از او به‌عنوان يک پديده متفاوت نام مي‌بردند.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون