جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3861- تاریخ : 1395/12/18 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)

وزير آموزش و پرورش تاكيد كرد:
استفاده از روش هاي عقلاني در حل مشکلات آموزش و پرورش


اعلام اسامي پذيرفته‌شدگان المپيادهاي علمي دانش‌آموزي

مديرکل دفتر آموزش متوسطه:
سرگروه هاي آموزشي، مسئول نظارت بر کيفيت درس ها


يادداشت


از گوشه و كنار


اخبار خارجي


ابلاغ شيوه نامه تغييرشاخه ورشته تحصيلي دانش آموزان پايه دهم


زنگ تفريح


 وزير آموزش و پرورش تاكيد كرد:
 استفاده از روش هاي عقلاني در حل مشکلات آموزش و پرورش 

وزيرآموزش و پرورش گفت: استفاده از روش هاي عقلاني در حل مشکلات از برنامه هاي آموزش و پرورش است.به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، دکتر فخرالدين دانش آشتياني در جمع فرهنگيان شهرستان اردستان كه در سالن اجتماعات دانشگاه پيام نور اين شهرستان برگزار شد، با بيان اين كه بايد نگاه به آموزش و پرورش تغيير کند، اظهاركرد: بايد جايگاه واقعي آموزش و پرورش در جامعه شناخته شود.وزير آموزش و پرورش با تاكيد بر اين كه بايد فرايندهاي نظام تعليم و تربيت براي مردم عيني ترشود، تصريح كرد: مهمترين ويژگي برنامه درسي در آموزش و پرورش کاربردي كردن آن است.وي خاطرنشان كرد: اگر برنامه درسي، کاربردي، ملموس و قابل لمس درجامعه باشد دانش آموز لذت برده و پس از فراغت از تحصيل مسائل جامعه را حل خواهد کرد.دانش آشتياني افزود: بايد برنامه درسي طوري تنظيم و تدوين شود که دانش آموزان بتواند منطبق با آداب و رسوم جامعه مباحث درسي خود را تنظيم کند.وي بيان كرد: بهتر است آموزش ها به صورت کاربردي انجام شده و تنها به فضاي ذهني اکتفا نشود و کتاب هاي درسي در جهت حل مسائل جامعه تدوين و منتشر شود.وزيرآموزش و پرورش افزود: اگر آموزش و پرورش را يک دستگاه سرمايه اي بدانيم بايد به سمتي حرکت کنيم که بتوانيم نخبگان را جذب آموزش و پرورش کنيم تا زمينه رشد و توسعه جامعه بيشتر فراهم شود.دانش آشتياني افزود: اگر بخواهيم مردم و مسئولان در آموزش و پرورش سرمايه گذاري کنند بايد تغييراتي ايجاد کرده و با تغيير محتواي آموزشي زمينه ارتقا سطح علمي و فراگيري مهارت هاي مورد نياز جامعه، کارايي واحدهاي آموزشي را ارتقا داده و اثر بخشي آن ها را در حل مسائل جامعه و زندگي مردم عيني تر کنيم.


 اعلام اسامي پذيرفته‌شدگان المپيادهاي علمي دانش‌آموزي  

مرکز ملي پرورش استعداد هاي درخشان و دانش پژوهان جوان طي اطلاعيه اي اسامي پذيرفته‌شدگان آزمون‌هاي مرحله اول المپيادهاي علمي دانش‌آموزي کشور را اعلام کرد.

به گزارش فارس، در اطلاعيه مرکز ملي پرورش استعداد هاي درخشان و دانش پژوهان جوان آمده است: تمامي پذيرفته‌شدگان مرحله اول المپيادهاي هفت‌گانه و همچنين المپياد سلول‌هاي بنيادي و پزشکي بازساختي در سال تحصيلي 96-95 مي توانند از طريق سامان? ثبت‌نام به نشاني http://oly.medu.ir اسامي خود را مشاهده کنند.

شرکت کنندگان در آزمون پس از مراجعه به سامان? مذکور، با وارد کردن مشخصات کدملي و رمز عبور مي توانند از نتايج خود مطلع شوند.کارنامه دانش آموزان پذيرفته نشده بر اساس وضعيت پاسخگويي حداکثر تا پايان هفته در سامانه قابل دريافت خواهد بود.


 مديرکل دفتر آموزش متوسطه:
 سرگروه هاي آموزشي، مسئول نظارت بر کيفيت درس ها  

مديرکل دفترآموزش متوسطه دور اول وزارت آموزش وپرورش گفت: سرگروه هاي آموزشي مسئول نظارت بر کيفيت درس ها هستند.

به گزارش پانا، عظيم محبي در گردهمايي سرگروه هاي آموزشي رياضي کشور كه در محل خانه رياضيات دانشگاه تحصيلات تکميلي درعلوم پايه زنجان برگزار شد، اظهاركرد: بايد سعي نماييم با بازي و رياضي، درس رياضي رابراي دانش آموزان شيرين وجذاب تر كنيم.

مديرکل دفترآموزش متوسطه دور اول وزارت آموزش وپرورش تصريح كرد: سرگروه هاي آموزشي مسئول نظارت برکيفيت درس ها هستند و بايد تمام همت وتلاش خود را در جهت نيل به اين هدف مهم بکارگيرند تا با ياري خدا بتوانيم با کمک معلمان تلاشگرمان گام هاي اساسي و مهمي را در جهت شکوفا نمودن استعدادهاي دانش آموزان برداريم.

وي خاطرنشان كرد: آموزش يک مقوله فرهنگي است مثلا کشور ژاپن داراي فرهنگ مشارکتي است به همين خاطر در اين خصوص به پيشرفت هاي فراواني دست يافته و ما نيز بايد در بالابردن سطح فرهنگ مشارکتي در مقوله آموزش تلاش كنيم.


 يادداشت  

مدارس كپر نشين،مورد اورژانسي آموزش و پرورش

برديا سيفي

همه ما كم و بيش در طول زندگي مان گذرمان به بيمارستان افتاده و مي دانيم بخش اورژانس مخصوص بيماراني است كه نياز فوري به دريافت خدمات پزشكي دارند و اگر دراين بخش از بيمارستان امکانات و تجهيزات لازم را نداشته باشد ، جان اكثر بيماران مراجع به خطر مي افتد.

اينک ما با چنين شرايطي در آموزش و پرورش مواجه هستيم .بخش اورژانس آموزش و پرورش مدارس كپرنشيني است كه با نبود ابتدايي ترين تجهيزات لازم براي فراگيري علم ، موجب شده ، اکثر دانش آموزان اين مناطق در مسيري نافرجام ، با کمترين کورسويي از اميد قرار بگيرند.

چه بايد کرد تا يک مسئول که متولي امر آموزش و تعليم و تربيت فرزندان اين خاک و آب ، به خصوص در فقير ترين و محروم ترين مناطق کشور، در خودش و درونش چنان احساس دين و تعهدي بکند تا بتواند دقيقا به صورت اورژانسي و با فوريت تمام به حل مشکلات اين دانش آموزان اقدام کند؟ چگونه مي توان از يک مدير و مسئول ، يک فرشته ي نجات و ناجي براي اين فرزندان ساخت ؟
فرشته اي نجات دهنده که برآورنده روياهاي زميني فرزندان اين سرزمين باشد!براي آن ها سرويس رفت و برگشت امن به مدرسه ، بخاري هاي گازي ، آزمايشگاه هاي مجهز نه ، اما نيمه مجهز براي شيمي و فيزيك ، وسيله بازي و ورزش براي زنگ ورزش ، كلاسه هاي فوق برنامه و تقويتي و اردوهاي تفريحي و هزاران مورد ديگر ، مهيا کند. نمي گوييم اين مسئول فرشته سان ، در حد کشوري مثل هلند بينديشد؛ نه . واقعا از او چنين انتظاري نداريم.
مي دانيم که دست او در بسياري از موارد بسته است و حتي اگر بخواهد کاري بكند ، دست هاي بسياري هستند که او را پس مي زنند و عقب مي رانند.

اما نجابت يک ايراني ، ايجاب مي کند که در برابر تعليم و تربيت در حد عادي فرزندان سرزمينش هميت کند و تا هر کجا که مي تواند بدود ، دنبال بودجه ، دنبال نهادهايي که مي توانند قدم هايي هر چند کوچک بردارند. و حتي در پي هم کاري و هم صدايي با نهادها وان جي او هاي مردمي برآيد.در اين زمينه ما به يک عزم .ارداه و خيزش عمومي نيازمنديم.

كشوري كه در جمع 20 كشوربرتر اقتصادي دنيا است نبايد بتواند وجود مدارس کپري و دانش آموزان كپرنشين را تحمل کند.گذشته از اقتصاد آن چه مسئولان ما را بايد ملزم کند يادآوري اين سخن حکيمانه است که اين انقلاب ، انقلاب محرومان بوده است ، اما با ادامه چنين شرايطي و با نبودن و غيبت آن مسئول فرشته سان ، ذات اهداف انقلاب همچنان تحقق نيافته باقي خواهد
ماند.

ساختن يک مدرسه ي دو سه کلاس ، دقيقا هم ارز ساختن يا خريدن ناوهايي براي دفاع از کشور. چرا که دفاع از يک سرزمين با آموزش مناسب فرزندان آن ميسر مي شود.مدرسه هاي مناسب و مجهز ، دقيقا پيش نياز دفاع از آمال يک ملت و زمينه اي براي غرور و افتخارآفريني آينده است.

چه خوب است هم چنان که در جايي مسئولين مربوطه ، با همت بلند و عزم و ارداه ي آهنين در حال ساختن و فراهم کردن امکانات دفاعي براي اين مرز و بوم هستند ، مسئولان آموزش و پرورش نيز ، اهميت امر تعليم و تربيت وتهيه امکانات لازم براي آن را ، در همان حد ببينند و يک خيز بلند به سوي نجات اين فرزندان بردارند.

با نزديک شدن به ايام خجسته ي نوروز و آغاز تعطيلات ، اکنون دل مشغولي مسئولين ، تدارك مدارس به عنوان مهمان سرا براي مسافران فرهنگي است.مسئولان محترم رده بالاي آموزش و پرورش مي توانند از اين فرصت مبارک استفاده كرده و و در مسير سفرهاي نوروزي خود ، هم نشين معلماني شوند که مجبورند تعطيلات و سفرهاي نوروزي خود را باز هم در مدرسه ! بگذرانند و هم سري به مدارس کپري و ساکنان اين سرزمين هاي از ياد رفته بزنند و براي خود حسنه بيندوزند!با اين کار ، آنان موجب دل گرمي و شايد اميدواري اين معلمان و دانش آموزان مي شوند .ان شاء الله .


 از گوشه و كنار 

رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس :

ساخت34 هزار و675 کلاس درس دردولت يازدهم

رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس گفت: 34هزار و 675کلاس درس در قالب 6 هزار و 241پروژه در دولت يازدهم احداث و تحويل وزارت آموزش و پرورش شده است.

به گزارش مركزاطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش ، محمد تقي نظرپور در حاشيه نوزدهمين جشنواره خيرين مدرسه ساز استان بوشهر اظهاركرد: با احداث اين فضاي درس پنج ميليون مترمربع به فضاي آموزشي کشور اضافه شده است.

رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس تصريح كرد: از مجموع 131هزار کلاس درس تخريبي تاکنون 63 هزار کلاس معادل 48 درصد نوسازي شده و پنج درصد نيز در دست اجرا است.

وي خاطرنشان کرد: همچنين 46.8درصد از کلاس هاي باقي مانده تا پنج سال آينده در صورت تامين اعتبار احداث و نوسازي مي شوند.

به گفته نظرپور 900 ميليارد تومان تعهد خيران مدرسه ساز در سال جاري است که با توجه به تعهد 200 ميليارد توماني دولت تاکنون 20 درصد از اين تعهد محقق شده است


اجراي طرح همياران گردشگر در نوروز 96؛

دانش‌آموزان راهنماي گردشگران نوروزي مي‌شوند

مديرکل هنري و فرهنگي وزير آموزش و پرورش تصريح کرد: امسال تعداد 10هزار دانش آموزان به عنوان هميار گردشگر راهنمايان مسافران نوروزي هستند.

مهدي علي اکبرزاده در گفتگو مهر، از اجراي طرح آزمايشي همياران گردشگر در نوروز سال 96 خبر داد و گفت: طي تفاهم نامه‌اي که با سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري منعقد کرده‌ايم، يکي از بندها برگزاري دوره‌هاي آموزشي بوده است.وي افزود: حدود سه ماه پيش دوره‌هاي توجيهي و تبييني گردشگري براي کارشناسان برگزار کرديم و آنان در مدارس جامعه هدف به دانش آموزان آموزش داده‌اند. سازمان ميراث فرهنگي نيز اطلاعاتي را در اختيار دانش آموزان قرار مي‌دهد.مديرکل هنري و فرهنگي وزير آموزش و پرورش تصريح کرد: امسال دانش آموزان به عنوان هميار گردشگر راهنمايان مسافران نوروزي هستند.

وي افزود: تعداد 100 دانش آموز در 24 اسفند ماه در همايش آماده باش نوروزي نيروي انتظامي، پليس راهور ناجا، گروه‌هاي امدادي، نيز حضور خواهند داشت.اکبرزاده بيان کرد: جامعه هدف ما براي اجراي اين طرح 384 مدرسه با ظرفيت 10 هزار دانش آموز است.وي تصريح کرد: همياران گردشگر يک کار تشکيلاتي با محوريت کانون‌هاي فرهنگي و تربيتي است که دانش آموزان را سازماندهي مي‌کنند.


 اخبار خارجي 

ممنوع شدن عبادت براي دانش آموزان مسلمان در آلمان

عبادت دانش‌ آموزان مسلمان به صورت علني در يکي از دبيرستان هاي آلمان در شهر ووپرتال در غرب اين کشور ممنوع اعلام شد و مدير اين مدرسه اعلام کرده با اين مسئله برخورد خواهد کرد.

به گزارش پانا به نقل ازيورو نيوز، عبادت دانش‌ آموزان مسلمان به صورت علني در يکي از دبيرستان هاي آلمان در شهر ووپرتال در غرب اين کشور ممنوع اعلام شد و مدير اين مدرسه اعلام کرده است با اين مسئله برخورد خواهد کرد.

اين اقدام مدير مدرسه با واکنش هاي منفي هم از سوي مسلمانان و هم ديگر دانش آموزان رو به رو شده است و آن را رفتاري در جهت ترويج نژاد پرستي و اسلام هراسي برشمرده اند.

آلمان از جمله کشورهاي اروپايي است که شمار زيادي از مسلمانان در اين کشور زندگي مي کنند و در مراکز آموزشي اين کشور جمعيت قابل توجهي از دانش آموزان و دانشجويان مسلمان مشغول به تحصيل هستند.


 ابلاغ شيوه نامه تغييرشاخه ورشته تحصيلي دانش آموزان پايه دهم 

شيوه نامه تغيير شاخه و رشته تحصيلي دانش آموزان پايه دهم با امضاي وزيرآموزش و پرورش از سوي معاونت آموزش متوسطه به استان ها ابلاغ شد.به گزارش پانا، بر اساس اين شيوه نامه، دانش آموزان پايه دهم كه براساس راهنمايي هاي مشاور در پايان پايه دهم متقاضي تغيير شاخه يا رشته باشند با نظر كتبي مشاور و تاييد اداره آموزش و پرورش منطقه مي توانند در پايه يازدهم طبق شرايط به شاخه يا رشته دلخواه هدايت شوند.


 زنگ تفريح 

روستاي اسفيدان در استان خراسان شمالي


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون