جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3854- تاریخ : 1395/12/09 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (دوشنبه)

وزير آموزش وپرورش :
توجه به دوره ابتدايي اساس توسعه کشوراست

مديركل تعاون و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش خبرداد:
پوشش رايگان بيش از يك ميليون دانش آموز در طرح بيمه حوادث


اعلام اسامي برگزيدگان پرسش مهر 17 رياست جمهوري


از گوشه و كنار


روان شناسي دانش آموزي


اخبار خارجي


كاغذ اخبار


زنگ تفريح
ويزيت رايگان دانش‌آموزان مدرسه استثنايي

 وزير آموزش وپرورش :
 توجه به دوره ابتدايي اساس توسعه کشوراست 

وزير آموزش وپرورش با بيان اينکه بايد از زبده ترين نيروها در مقطع ابتدايي استفاده شود،گفت: توجه به آموزش دوره ابتدايي اساس توسعه کشوراست.

به گزارش مرکز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش، فخرالدين دانش آشتياني در اختتاميه گردهمايي مشترک اعضاي شوراي معاونان و مديران کل آموزش وپرورش که در اردوگاه شهيد باهنر برگزارشد، ضمن تشکر از معاونان و مديران کل استاني بابت خدمات مطلوب به فرهنگيان کشور، اظهارکرد: وزارت آموزش وپرورش نيازمند برنامه هاي بلندمدت است تا درسال هاي آينده و در گردهمايي هاي آتي، فقط در مورد مسائل آموزشي بحث و تبادل نظر شود واين فقط در سايه برنامه ريزي هدفمند ومديريت برنامه محور شکل مي گيرد.

وزير آموزش و پرورش روزهاي آموزش در مدارس را در کشورهاي توسعه يافته 200 روزعنوان کرد و گفت: درکشورما اين آمار 140 روزاست که بحث آلودگي هوا، برف و يخبندان تعداد اين روزها را کاهش داده و لازم است مديران استاني با مديريت مطلوب نسبت به رفع اين مشکل همت کنند.

دانش آشتياني در بخش ديگري از سخنان خود بار ديگر بر اهميت دوره ابتدايي تاکيد کرد و افزود: مديران استاني بايد شرايط را به گونه اي مديريت کنند تا زبده ترين نيروها در دوره ابتدايي ساماندهي شوند.

وي بر آموزش مديران و آشنايي آنان با قوانين مديريتي تاکيد کرد و گفت: ما در انتخاب مديران مدارس بر اساس ضوابط قانوني و توسط معلمان منعي نداريم و لازم است مديران اقداماتشان را در قالب برنامه محوري مديريت کنند.


 مديركل تعاون و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش خبرداد:
 پوشش رايگان بيش از يك ميليون دانش آموز در طرح بيمه حوادث 

مديركل تعاون و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش از پوشش رايگان بيش از يك ميليون دانش آموز در طرح بيمه حوادث دانش آموزي خبر داد.به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش، عباسعلي باقري اظهاركرد: قرارداد بيمه حوادث با بيش از دو دهه سابقه و با هدف حمايت از دانش آموزان، اوليا و مربيان مدارس كشور در قبال حوادث و سوانح منجر به جرح، نقص عضو و يا فوت در داخل يا خارج از واحد هاي آموزشي در حال اجراست.

وي حق بيمه دانش آموزان در سال تحصيلي 96-95 را 7500 تومان اعلام کرد و افزود: كليه دانش آموزان با پرداخت اين مبلغ از تاريخ اول مهرماه 95 تا 31 شهريور ماه سال 96 به صورت شبانه روزي تحت پوشش اين بيمه نامه قرار گرفته اند.

باقري تصريح كرد: دانش آموزان در صورت هرگونه حادثه مي توانند از تعهدات بيمه دانش آموزي بهره مند شوند و كليه افرادي كه تحت پوشش سازمان هاي حمايتي در سراسر كشور از جمله بهزيستي وكميته امداد قرار دارند ، از پرداخت حق بيمه نيز معاف مي باشند.

مديركل تعاون و پشتيباني از پوشش بيمه اي رايگان بيش از يك ميليون نفر دانش آموز در سال تحصيلي 96-95 خبرداد و اظهار كرد: جبران غرامت فوت ناشي از حادثه در شبانه روز و در طول مدت قرارداد به ميزان 70 ميليون ريال و نقص عضو دائم ،‌كلي و جزئي 1 ميليارد ريال، جبران هزينه هاي كاشت حلزون به ميزان 100ميليون ريال، هزينه هاي اعمال جراحي 6 ميليون ريال، هزينه درمان سرپايي تا سقف 15 ميليون ريال و هزينه خريد و پيوند كليه به ميزان 20 ميليون ريال پرداخت خواهدشد.


  اعلام اسامي برگزيدگان پرسش مهر 17 رياست جمهوري 

مديرکل فرهنگي و هنري ، اردوها و فضاهاي پرورشي وزارت آموزش و پرورش اسامي برگزيدگان پرسش مهر17 رياست جمهوري را اعلام کرد.به گزارش پانا، مهدي علي اکبرزاده گفت: 3 ميليون و 776 هزار و 719 نفر شامل دانش آموز ، معلم و فرهنگي ، دانشجو معلم و والدين دانش آموزان در هفدهمين فراخوان ملي پرسش مهر رياست جمهوري در سال تحصيلي 96-95 شرکت داشتند که در نهايت از 265 نفر شرکت کننده برگزيده تجليل مي شود.

وي با اعلام اينکه در بخش آموزشگاهي 3250 اثر از استانهاي کشور به دبير خانه کشوري پرسش مهر ارسال شد تعداد 99
دانش آموز ، 155 معلم و دانشجو معلم ، 3 دانش آموز مدارس خارج از کشور و 8 خانواده دانش آموزي حائز رتبه هاي برگزيده
شدند .برگزيدگان در هفدهمين کنگره ملي پرسش مهر رياست جمهوري و همچنين از سوي وزارت آموزش و پرورش مورد تجليل قرار خواهند گرفت .


 از گوشه و كنار 

مديرکل آموزش متوسطه نظري آموزش و پرورش:

پوشش تحصيلي 81.81 درصد ي در دوره متوسطه

مديرکل آموزش متوسطه نظري وزارت آموزش و پرورش گفت: پوشش تحصيلي در دوره متوسطه با 1.57 درصد افزايش به 81.81 درصد رسيده است.

قربانعلي افشاني در گفت و گو با پانا اظهارداشت: با توجه به پيگيري‌هاي مستمر جامعه آموزش و پرورش از سطح خرد تا کلان شامل معلم، معاون و مدير و حتي مسئولان وزارتخانه مبني‌بر حضور دائمي و تداوم تحصيل دانش‌آموز در پايه‌هاي مختلف دوره متوسطه پوشش جمعيتي به 81.81 درصد افزايش يافته است.

وي افزود: اين موفقيت مرهون ثبت و ضبط دقيق و کارشناسي شده نام و سوابق دانش‌آموزان با کد دانش‌آموزي در مدارس کشور حاصل شده است.

مديرکل آموزش متوسطه نظري وزارت آموزش و پرورش بيان کرد: کلاس‌هاي تابستاني براي پايه‌هاي مختلف نظري به منظور تقويت پايه و قرار دادن نمره مستمر براي 10واحد از دروس دوره تابستان براي دانش‌آموزان تشکيل مي‌شود.


معاون وزير آموزش و پرورش خبرداد؛

افزايش ساعات پرورشي مدارس در سال آينده

معاون پرورشي و فرهنگي وزيرآموزش و پرورش گفت: با توجه به افزايش ساعات پرورشي در سال آينده درصدد خواهيم بود تا تعداد نيروهاي پرورشي نيز افزايش يابند.

به گزارش ايسنا، مهدي فيض اظهارکرد: باتوجه به رويکرد وزير آموزش و پرورش مبني بر مدرسه محوري و تأکيد بر پررنگ کردن نقش تربيتي مدرسه ، نيازمند تجديدنظر درخصوص ساختار نيروي انساني در مدارس يک ضرورت است.

معاون فرهنگي و پرورشي وزير آموزش و پرورش افزود: براساس رويکردهاي جديد تربيتي مدرسه پايگاه اصلي تربيت است، بنابراين براي تحقق اين رويکرد در سال تحصيلي آينده، احتمال افزايش نيرو و ساعات پرورشي در درون مدارس وجود دارد.

فيض تصريح کرد: در فرآيند تربيت، بيش ازآنکه متون درسي تعيين کننده باشند، معلمان تعيين کننده هستند، بنابراين معلمان دروس مختلف مي توانند همزمان با انتقال دانش و تخصص خود به دانش آموز با رفتار خوب خود، فعاليت تربيتي انجام دهند .وي نقش معلم در فرآيند تربيتي را کليدي ترين نقش دانست وخاطرنشان کرد: برقراري ارتباطات تعاملي معلمان با دانش آموزان ، اخلاق معلمي، نقش معلم در تربيت دانش آموز و تقويت نقش مشاوره اي معلم از جمله موضوعاتي است که در راستاي رويکردهاي جديد تربيتي، دردوره هاي تربيت معلم به ‌آن پرداخته خواهد شد.


 روان شناسي دانش آموزي 

با کودکان داغدار چگونه رفتار کنيم؟

از لحاظ روان شناختي، بي شک «مرگ» معاني متفاوتي براي افراد مختلف دارد؛ مفهومي که از مرگ در سنين مختلف وجود دارد نيز متفاوت و مختلف است، براي مثال درک يک کودک 5 ساله از مرگ، با يک نوجوان 15 ساله بسيار متفاوت است.کودکان نيز همانند بزرگسالان در اثر از دست دادن عزيزان خود غمگين مي شوند و براي انطباق مجدد با محيط به زمان نياز دارند. در بعضي موارد ديده مي شود که وقتي کودک، پدر، مادر، خواهر يا برادر خود يا حتي پدربزرگ يا مادربزرگ را از دست مي دهد، واکنش فوري نشان نمي دهد. شايد بسياري از اطرافيان تصور کنند که او مرگ را نمي فهمد و يا اين که توانسته است آن را بپذيرد. در صورتي که واکنش کودکان نسبت به پديده هاي اطراف گاهي با تاخير بروز مي کند.

معمولا اين گونه وقايع براي کودکان بسيار دردناک است، شايد به طور خودآگاه بروز نکند، اما در ضمير ناخودآگاه آنان باقي مي ماند و در زماني ديگر به صورت رفتارهايي که نشان دهنده سوگ دروني است آشکار مي شود. اما به واقع خردسالان و کودکان چه مفهومي از مرگ در ذهن دارند؟

رضا آذريان کارشناس ارشد علوم تربيتي و مشاور خانواده مي گويد: همه مي دانيم که مرگ عزيزان به عنوان يک پديده انکار نشدني در مسير زندگي همه انسان ها رخ مي دهد، فرآيند سوگ که معمولا بين 6 تا 12 ماه طول مي کشد، مراحل مختلفي را شامل مي شود؛ در مرحله اول که انکار نام دارد، فرد مرگ عزيزش را نمي پذيرد و آن را باور نمي کند، سپس وارد مرحله «خشم» مي شود که طي آن با ابراز عصبانيت خويش به مسببان احتمالي واقعه، خشم خود را نشان مي دهد، مرحله بعد که نسبتا طولاني تر از دو مرحله قبلي است، «غم» نام دارد و مرحله بروز علايم افسردگي در فرد است که در صورت طولاني شدن، بايد آن را جدي گرفت، در مرحله آخر نيز که «پذيرش» ناميده مي شود فرد با مرگ عزيزش تقريبا کنار مي آيد. اين مرحله را بعضي افراد به اشتباه ، فراموشي مي نامند. رضا آذريان در ادامه، سوگواري پس از مرگ اعضاي خانواده را از منظر کودکان بررسي مي کند: « درباره کودکان بايد گفت که آن ها معمولا آمادگي روبه رو شدن با واقعه مرگ را ندارند و بر اين اساس نمي توانند دوره سوگ را مطابق مراحلي که گفته شد به طور طبيعي طي کنند و در برخي موارد علايم مختلفي را نظير اضطراب، ترس،بي اشتهايي و... از خود نشان مي دهند. اين علايم يعني اين که کودک نتوانسته است هيجان هاي دروني اش را بيرون بريزد.»


منبع : روان شناسي دانش آموزي


 اخبار خارجي 

منع معلم مسلمان انگليسي از سفر به آمريکا

يک معلم مسلمان بريتانيايي که قصد داشت از ايسلند به آمريکا سفر کند، با دخالت نيروهاي امنيتي نتوانست سوار هواپيما شود.

به گزارش پانا به نقل از گاردين، يک معلم مسلمان بريتانيايي که قصد داشت از ايسلند به آمريکا سفر کند، با دخالت نيروهاي امنيتي نتوانست سوار هواپيما شود.

بنا به گزارش هاي رسيده، اين معلم رياضي جوان مسلمان در فرودگاه شهر ريکياويک، پايتخت ايسلند، با هنگام سوار شدن به هواپيما با ممانعت نيروهاي امنيتي رو به رو شده و از پرواز به نيويورک جاماند. اين معلم قرار بود با ديگر معلمان و دانش‌آموزان در اردويي آموزشي به آمريکا برود.

نيروهاي امنيتي نه تنها مانع سفر اين معلم مسلمان متولد انگليس مي شوند، بلکه با وي بدرفتاري کرده و مورد بازجويي قرار مي دهند.

در همين راستا، شوراي شهر نيث در ولز با ارسال نامه‎اي به سفارت آمريکا در لندن، پايتخت بريتانيا، خواستار توضيح شده است.


 كاغذ اخبار 

1180 ميليارد سهم خيرين استان تهران در مدرسه‌سازي

در اولين جشنواره خيرين مدرسه‌ساز استان تهران در سال 1378، تعهدات خيرين بالغ بر 42 ميليارد ريال بود که در هجدهمين جشنواره خيرين مدرسه ساز استان تهران در سال 1395، حجم تعهدات خيرين به 1180 ميليارد ريال رسيد.

به گزارش فارس، شهر تهران به لحاظ وجود فضاي آموزشي با کمبودهاي زيادي مواجه است و اين موضوع، خيرين مدرسه ساز را بر آن داشته که با شناسايي مناطق محروم و نيازمند فضاي آموزشي، نسبت به ساخت مدرسه در اين نقاط اقدام کنند.

اولين دوره مجمع خيرين مدرسه ساز تهران از سال 1378 برگزار شد و از آن سال تاکنون، خيرين مدرسه ساز همواره تعهداتي را پذيرفته‌اند که هر سال نيز بر حجم اين تعهدات افزوده مي‌شود.

نگاهي به تعهدات خيرين مدرسه ساز در طول سال‌هاي گذشته بيانگر روند رو به رشد مشارکت خيرين مدرسه ساز استان تهران در ساخت فضاهاي آموزشي است؛ به‌طوريکه در اولين جشنواره خيرين مدرسه ساز استان تهران در سال 1378، اين تعهدات بالغ بر 42 ميليارد ريال بود که در هجدهمين جشنواره خيرين مدرسه ساز استان تهران در سال 1395، حجم تعهدات خيرين مدرسه ساز به 1180 ميليارد ريال است.


 زنگ تفريح 
 ويزيت رايگان دانش‌آموزان مدرسه استثنايي


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون