جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3852- تاریخ : 1395/12/07 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)


از سه‌ گانه «سياه دل» رونمايي شد

وحيد نصيريان:
انيميشن‌هاي مستقل در جشنواره پويانمايي، خوب ظاهر شدند


لحن و کلام اصلي‌ترين ابزار قصه‌گويي است


بررسي بايسته‌هاي قصه‌گويي ديني براي کودک امروز


 از سه‌ گانه «سياه دل» رونمايي شد 

سه‌گانه «سياه دل» کورنليا فونکه نويسنده مشهور آلماني باعث ايجاد انگيزه خواندن در بين مخاطبان مي‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومي و امور‌ بين‌الملل کانون، مراسم رونمايي سه‌گانه «سياه دل» با ترجمه شقايق قندهاري در سراي اهل قلم برگزارشد.در اين نشست علاوه بر مترجم، شهرام اقبال‌زاده، مترجم و پژوهش‌گر و علي خاکبازان؛ منتقد ادبيات کودک که ويراستاري جلد سوم اين کتاب را نيز بر عهده داشته است، حضور داشتند.

اين نشست با سخنان مترجم آغاز شد و در ادامه مهمانان به بحث درباره مجموعه پرداختند. قندهاري در ابتداي اين برنامه ضمن تقدير از مرحوم حسين ابراهيمي‌الوند گفت: نخستين بار آقاي ابراهيمي اين اثر فانتزي را به من پيشنهاد دادند البته ترجمه ادبيات فانتزي جزو علاقه‌مندي‌هاي من نيست اما وقتي اين مجموعه را خواندم بسيار از آن لذت بردم.او درباره اين مجموعه گفت: در دل اين داستان، نويسنده هوشمندانه به جهان کتاب پرداخته است و نشان مي‌دهد که هر کتاب در بينش و انديشه ما نقش دارد و هر کتاب چه نقش مهمي در زندگي ما دارد.

علي خاکبازان نيز سخنان خود را با مروري بر اين اثر آغاز کرد: داستان اين مجموعه درباره مگي و پدرش است که شخصيت‌هاي اصلي کتاب‌اند. آن‌ها کشف مي‌کنند که اگر کتابي را با صداي بلند بخوانند شخصيت‌هاي آن از دل کتاب بيرون مي‌آيند و در ادامه داستان نيز شخصيت‌هايي از دنياي واقعي به آن‌ها مي‌پيوندند.

وي ادامه داد: اين داستان پر از تعليق است و 75 شخصيت اصلي دارد. وفتي جلد اول را مي‌خوانيد اين تعليق‌ها ادامه پيدا مي‌کند. فونکه شخصيت‌ها را در جلد اول تمام نمي‌کند چون از ابتدا تصميم داشته جلدهاي ديگري براي آن بنويسد تا اين‌که به جلد سوم مي‌رسد و سرانجام سرنوشت همه شخصيت‌ها را مشخص مي‌کند.

او درباره تلفيق فانتزي و رئال در اين مجموعه سخن گفت: فونکه فاتتزي و رئال را ترکيب کرده است و اين هوشمندي دست او را باز کرده تا دنيايي ماورايي را خلق کند.بر اين اساس رفتارهاي غيرمنطقي و اصولي افراد در داستان توجيه مي‌شود، آن چيزي که هميشه مورد سوال منتقدان واقع مي‌شود. شخصيت‌هاي اين کتاب از جهان واقع به جهان فانتزي مي‌روند و اين کشاکش لذت و جذابيتي را به اثر مي‌بخشد که سبب ايجاد انگيزه در مخاطبان مي‌شود.اين کارشناس به لزوم وجود چنين آثاري اشاره کرد و ادامه داد: وجود يک چنين کتاب‌هايي سبب مي‌شود که انگيزه کتاب خواندن و کتاب خريدن بين کودک و بزرگ‌سال تقويت شود. تصور مي‌کنم يک چنين انگيزه‌اي بايد وجود داشته باشد. هم بين مردم و هم بين ناشر و نويسنده و مترجم.خاکبازان ضمن تقدير از نورا حق پرست مديرکل نظارت بر انتشارات کانون به دليل چاپ وزين اين مجموعه، کار مترجم را دشوار خواند و به حجم بالاي کتاب اشاره کرد که 2166 صفحه است. ساراماگو مي‌گويد خلق هر شخصيت داستاني جمعيتي را به جهان اضافه مي‌کند.شهرام اقبال‌زاده نيزسخنان خود را اين‌چنين آغاز کرد. او در مدح اثر فونکه گفت: «قوت داستان‌پردازي اين اثر شبيه به شاهنامه است. رفت و برگشت بين دنياي واقعي و دنياي خيالي و ترکيب ژانرهاي رئال و فانتزي و وجود جادوي سياه و جادوي سفيد سبب شده است اين سه‌گانه تبديل به اثري شاخص شود.

شهرام اقبال‌زاده گفت: با کتاب‌خواني انسان‌ها زنده مي‌شوند و اين اتفاق در مجموعه سياه‌دل افتاده است.در اين کتاب نويسنده از ناخودآگاه خود مي‌نويسد که امري بسيار پيچيده است، خلق اثر امري است که از ناخودآگاه برمي‌آيد و با ناخودآگاه پرداخته مي‌شود در حالي که ترجمه اثر امري آگاهانه است.وي درباره قندهاري و شيوه کار او گفت: يکي از نکات برجسته اين اثر ترجمه خوب آن است. فارسي روان در اثر ديده مي‌شود و يکي از ويژگي‌هاي ممتاز کار، صميمانه بودن در حين شکسته نبودن است.او به مشکلات زباني در بسياري از آثار اشاره داشت: متاسفانه زبان امروزي نوجوانان و جوانان وارد زبان کتاب‌ها شده است و اين وظيفه مترجم و ويراستار است که بر روي اين آسيب تاثير بگذارند. نثرهاي شکسته و بسته يک ايراد است که ما مترجم‌ها نيز در آن نقش داريم. اما در کنار اين آسيب‌ها مجموعه فونکه ديالوگ‌هاي درخشان دارد که حاصل ترجمه درست و حرفه‌اي شقايق قندهاري است.در پايان و پيش از رونمايي اين سه اثر، قندهاري ضمن تشکر از اقبال‌زاده بار ديگر بر ملزومات ادبيات مکتوب اشاره داشت و گفت: اتفاقي که در آثار ادبيات داستاني ما رخ مي‌دهد اشتباه و خطايي بزرگ و نگران کننده است. بايد با آسيب‌هاي نثر شکسته آشنا شويم و از آن حذر کنيم.در ادامه با حضور نورا حق‌پرست مديرکل نظارت بر انتشارات کانون و سخنرانان اين نشست از سه اثر «سياده دل»، «طلسم سياه دل» و «مرگ سياه دل» رونمايي شد.علاقه‌مندان مي‌توانند اين مجموعه را از تمامي فروشگاه‌هاي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان در سراسر کشور تهيه کنند.


 وحيد نصيريان:
 انيميشن‌هاي مستقل در جشنواره پويانمايي، خوب ظاهر شدند 

وحيد نصيريان عضو هيأت انتخاب دهمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران گفت: از کيفيت خوب انيميشن‌هاي مستقل رسيده به جشنواره لذت بردم.

اين کارگردان انيميشن در گفت‌و‌گو با اداره کل روابط عمومي و امور بين‌الملل کانون، در خصوص ملاک‌هاي انتخاب آثار گفت: ملاک هر کدام از اعضاي هيأت انتخاب متفاوت بود ولي داشتن فيلم‌نامه خوب، قوي و جاندار بودن انيميشن به اندازه‌اي وقتي که کسي آن را ببيند بگويد يک انيميشن ديدني ديدم از ملاک‌هاي من در انتخاب بود. البته من کمي بيشتر از ساير دوستان به مسئله سينما در آثار اهميت مي‌دهم، يعني دکوپاژ، نحوه گويش و نحوه گرامر انيميشن براي من مهم بود و از نظر من کساني که اين موارد را رعايت کرده بودند نمره بالاتري گرفتند. طبيعتا لابلاي اين مجموعه کارهايي هم بودند که گرامر خوبي داشتند ولي سطح بيان انيميشن‌شان پايين بود که در اولويت دوم و سوم ما قرار داشت.نقاش و تصويرساز کتاب‌هاي کودک و نوجوان در خصوص سطح آثار رسيده در اين دوره از جشنواره اظهار کرد: در مورد سطح آثار نسبت به سال‌هاي گذشته هم جنبه‌هاي مثبت زيادي ديدم و هم متاسفانه جنبه‌هاي منفي. با تجربه داوري در جاهاي مختلف که دارم چيزي که به طور قاطع در آثار مشخص بود اين بود که آثار مجموعه‌هاي سفارش دهنده مثل صبا و کانون (نسبت به دو سال قبل) و... کمي ضعيف بود ولي امسال خوشبختانه همانند دو سال پيش از چيزي که لذت بردم خوب بودن بخش انيميشن مستقل بود. به عنوان مثال مجموعه آثار مربوط به مرکز گسترش با اين‌که معيار سفارش و کمک مالي در آن‌ها مشهود بود ولي اين موضوع با دقتي انجام شده بود که باعث شد آثاري که از اين مرکز خروج پيدا کرده جزو فيلم‌هاي خوب امسال جشنواره انيميشن باشد. يعني از ديد من اين مجموعه مثبت‌ترين کارهايشان را ارائه دادند. اين امر مشخص بود که براي اين‌که فيلم‌نامه‌هايشان را رد و يا قبول کنند از يک سيستم مشخصا دولتي استفاده نمي‌کنند و از نظر کيفي و تراز کارشان انتخاب شده‌اند. اين موضوع جريان مستقل انيميشن را در آن بخش بالا برده است.وي ادامه داد: مجموعه‌هايي هم بودند که به صورت سريالي ساخته شده بودند و نمي‌توان ارزش کاري آن‌ها را قطعا رد کرد ولي طبق مد روز ساخته شده بودند، جديدا ساخت انيميشن به صورت آيتمي مد شده و اين شايد تنها راه اقتصادي بعضي دفاتر باشد که مي‌خواهند ادامه حيات بدهند. شايد از بابت چرخه اقتصادي بتوان به آن نگاه کرد ولي در جشنواره جايگاهي نداشتند. من و ساير دوستانم در هيأت انتخاب سعي داشتيم که کساني که نمرات بالاتري کسب مي‌کنند وارد اين جشنواره شوند. کارهايي که ادعاي فرهيختگي در کلامشان نيست ولي فرهيخته هستند را انتخاب کرديم.

اين انيماتور با بيان اينکه مسئله آينده انيميشن ايران متاسفانه کمي دور از دست خود بچه هاي انيميشن ايران است، عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر ماجراي پول در صنعت انيميشن حرف اول را مي‌زند تا جايي که هر کسي که بودجه داشته باشد خط مشي تعيين مي‌کند و آينده انيميشن را رقم مي‌زند. در حال حاضر انيميشن به پول نيازمند است و هنري است که پول زيادي مي‌طلبد، فقط جاهايي مي‌توانند دوام بياورند و ادامه کمي و کيفي داشته باشند که دفاتر پولداري دارند، آنها مي‌توانند سينما داشته باشند، اکران بگيرند، سريال بسازند و کارهايشان را بفروشند. نصيريان معتقد است: اساسا هنر اگر فرمايشي شود راه بن‌بست خودش را خودش انتخاب کرده است. جريان فرمايشي در انيميشن ايران در سال‌هاي اخير رشد زيادي داشته است و همين امر نقطه‌اي منفي به شمار مي‌آيد، اين چيزي است که در جشنواره امسال به چشم ديدم.دهمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران از 15 تا 19 اسفند همزمان در مرکز آفرينش‌هاي فرهنگي هنري کانون پرورش فکري کودکان و نوجوان تهران و 32 مرکز کانون در سراسر کشور برگزار مي‌شود.


 لحن و کلام اصلي‌ترين ابزار قصه‌گويي است 

قصه‌گوها با خلق لحظه‌هاي ناب و بهره‌گيري از قابليت‌هاي وجودي زبان اندام و ابزار توانمندي چون لحن و کلام مي‌توانند به ذهن شنونده کمک کنند تا مخاطب حوادث و شخصيت‌هاي قصه را با تمام وجود درک کند و در اين تجربه مشترک و آفرينش هنرمندانه همراهي‌اش کند.

مقاله «چگونگي استفاده از زبان وجودي قصه‌گو در قصه‌گويي» به قلم مينا غياث‌آبادي فراهاني در همايش مقاله‌ها و دست‌آوردهاي علمي نوزدهمين جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي ارايه شد.

وي در بخشي از مقاله خود، بهره‌گيري از صداي رسا، لحن مناسب، کاربرد صحيح و ماهرانه واژگان، عدم يکنواختي صدا در جريان قصه‌گويي را يکي از ضروريات هنر قصه‌گويي عنوان کرده و آورده است که هدف اصلي در اين پژوهش بررسي تأثير چگونگي استفاده از زبان وجودي قصه‌گو در قصه‌گويي است.

به اعتقاد او لحن و کلام اصلي‌ترين ابزار سخن است و غرض از گفتن اين مطالب، رد کردن حرکات و رفتارها نيز نيست، بلکه نشان دادن اهميت لحن و کلام در قصه‌گويي است. لحن و بيان است که تصويرگري کلام را باعث مي‌شود و ما تنها از راه شنيدن، مي‌توانيم زيباترين صحنه‌ها را در جلوه‌هاي مختلف شاهد باشيم. لحن و بيان باعث مي‌شود که کلام حس لازم را منتقل کند و شنونده را با گوينده همراه سازد.

غياث‌آبادي ادامه داده است: شاخص‌ترين معيار در شناسايي يک قصه‌گويي با بيان هنرمندانه از ديگر روش‌ها، گويش قصه‌هاست. هنر قصه‌گوي تواناست که بتواند با لحن و کلام، حس و حال موجود را به ما که هيچ صحنه‌اي از آن قصه را مستقيماً حس نمي‌کنيم، منتقل کند.

جامعه آماري مورد مطالعه اين مقاله، مربيان کانون پرورش فکري کودکان و نوجوان استان مرکزي هستند و روش تحقيق از نظر هدف کاربردي و از نظر روش توصيفي- پيمايشي است. در اين زمينه، محقق علاوه بر مرور ادبيات موضوع و استفاده از منابع کتابخانه‌اي، از پرسشنامه‌ براي جمع‌آوري اطلاعات استفاده کرده است. فرضيات اين پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاري و با استفاده از نرم‌افزار ليزرل مورد آزمون قرار گرفته است.

همچنين نتايج تحقيق حاکي از تاثير مثبت زبان بدن بر متغيرهاي (چشم، دست، لحن، بيان و سن) و همچنين تاثير مثبت متغيرهاي (چشم، دست، لحن، بيان و سن) بر قصه‌گويي است.در بخشي از اين مقاله که رتبه سوم همايش را به دست آورده بود، آمده است: «يک قصه‌گوي خلاق مي‌تواند با قصه‌گويي قدرت تمرکز و دقت کودکان را افزايش دهد. زيرا کودکان در اثر شنيدن اين توانايي را به دست مي‌آورند تا بتوانند شنيدن فعال را تجربه کنند. آن‌ها حتي براي اين‌که بتوانند ماجرا را دنبال کنند، ضروري است که دقت و تمرکز لازم را براي خوب شنيدن تمرين کنند.

در اين مقاله بيان شده است: براي منظم و فعال شدن کودکان در همه امور، قصه‌گويي يک آموزش جذاب است. يک قصه‌گوي خلاق مي‌تواند با قصه‌گويي قدرت تفکر، تخيل و توانايي ذهني کودک را گسترش دهد. زيرا قصه باعث به کارگيري نيروي تفکر، تخيل و ساير توانايي‌هاي ذهني کودک براي درک و فهم، پيش‌بيني حوادث و رويدادهاي قصه مي‌شود. بدين ترتيب کودک درباره اتفاق‌هاي قصه تمرکز کرده و چنين امري موجب تقويت توانايي‌هاي ذهني مثل تفکر، تخيل و دقت مي‌شود.»

نوزدهمين جشنواره بين‌‌المللي قصه‌گويي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان روز اول اسفند در تهران پايان يافت.


 بررسي بايسته‌هاي قصه‌گويي ديني براي کودک امروز 

در يک نشست تخصصي با عنوان «بايسته‌هاي قصه‌گويي ديني براي کودک امروز» با حضور حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو و محمد سيمزاري در مرکز شماره 9 کانون استان قم، بايد و نبايدهاي اين حوزه بررسي شد.در ابتداي اين نشست که صبح روز 25 بهمن در سالن آمفي‌تئاتر مرکز شماره 9 کانون استان قم برگزار شد محسن رباني؛ مديرکل کانون استان قم ضمن خوش‌آ‌مدگويي به مربيان قصه‌گو که علاوه بر مراکز کانون از نهادهاي مختلفي چون مهدهاي کودک بهزيستي، نهاد کتاب‌خانه‌هاي عمومي، موسسه گل نرگس مسجد جمکران و مرکز تربيت مربي دفتر تبليغات اسلامي در اين نشست حضور داشتند، اظهار داشت: هما‌ن‌طور که از عنوان اين برنامه برمي‌آيد برگزاري اين نشست در استان قم مطابق انتظار همه است و افتخار مي‌کنيم که استان قم در حوزه فعاليت‌هاي فرهنگي ديني در حال رشد و پيشرفت قابل توجهي است.حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو که از پيش‌کسوتان قصه‌گويي براي کودکان است و سال‌ها وقت خود را صرف تربيت قصه‌گويان کرده است، اولين سخنران اين نشست بود که ابتدا با برشمردن دو نوع نگرش به دين، قصه‌گويي ديني را تبيين کرد.

به گفته اين پژوهش‌گر ديني حوزه کودکان، اگر برخلاف نگرشي که دين را در محدوده‌ و قلمرو کوچکي مي‌بيند، تلاش کنيم از منظر دين به همه‌چيز نگاه کنيم و براي هر عمل تحليل و توجيه ديني داشته باشيم، از اين منظر مي‌توانيم به قصه‌گويي ديني برسيم.

راستگو «شناخت مخاطب»، «محتواي قصه»، «زمان و مکان» و برخي عوامل ديگر را مقدمه قصه‌گويي دانست و گفت: براي شناخت دقيق مخاطب بايد به عواملي نظير جنسيت، سن، معلومات، فرهنگ، زبان و ديگر خصوصيات مخاطبان‌مان توجه کنيم چراکه براي مثال عدم توجه به سطح معلومات کودک، امکان تاثيرگذاري قصه‌گويي را از مربي سلب کرده و مخاطب را از هدف دور مي‌کند.محمد سيمزاري دومين سخنران اين نشست علمي بود که وجود سه شرط را براي قصه‌گويي ديني لازم دانست و گفت: همان‌طور که يک سيم رابط براي اتصال جريان برق بايد سه ويژگي اتصال به منبع انرژي، رسانا بودن و اتصال به منبع تغذيه را داشته باشد، قصه‌گوي ديني نيز بايد ابتدا خود در فضا و اتمسفر ديني بوده و به منابع ديني آگاه باشد. در مرحله دوم نحوه ارتباط‌گيري و رسانا بودن قصه‌گو مهم است و بالاخره اتصال قصه‌گو به منبع تغذيه يعني کودکان و نوجوانان اهميت دارد.وي گفت: اگر با ديد کلي نگاه کنيم هر قصه‌اي که بتواند ما را متوجه فطرت خود کند و مخاطب را از مرحله بشر بودن به انسان بودن متوجه کند، قصه‌اي ديني است و از اين منظر همه قصه‌ها در حوزه قصه‌گويي ديني تعريف مي‌شوند.سيمزاري در تعريف قصه‌گويي ويژه ديني گفت: اگر قصه‌گو قصه خود را از ميان منابع ديني انتخاب کند به آن قصه، قصه ديني مي‌گوييم اما از اين منظر بايد نکته ظريفي را مد نظر قرار دهيم و توجه کنيم که قصه با داستان، خاطره، حکايت و احاديث و روايات متفاوت است.اين داور نوزدهمين دوره جشنواره قصه‌گويي کانون در بيان ويژگي‌هاي خاص قصه‌گويي توجه قصه‌گويان را به درک شرايط و فضاي مخاطبان متوجه کرد و افزود: از ميان همه ويژگي‌هاي ياد شده بايد توجه کنيد که فضاي بچه‌هاست که به شما مي‌گويد چه قصه‌اي بگوييد و هنر اصلي مربي اين است که متناسب با شرايط روحي، اجتماعي و نيازهاي رواني کودک قصه‌اش را انتخاب کند.نويسنده قصه‌هاي ديني از زبان جانوران اين نکته را به قصه‌گويان يادآور شد که در قصه‌گويي ديني از بيان عين روايت‌ها و داستان‌ها اجتناب کنيد و خودتان قصه را از دل متون ديني بيرون بکشيد.محمد سيمزاري ديگر سخنران اين نشست هم تصريح کرد: قصه‌گو بايد قصه را از ميان منابع ديني استخراج کند و از زاويه‌اي جديد به آن بپردازد و ويژگي‌هاي قصه مانند اوج، گره‌افکني، بافت دراماتيک و... را به آن اضافه کند تا هنر قصه‌گويي شکل بگيرد و شيريني و تاثير خودرا بر مخاطب داشته باشد.وي در ادامه با بيان اين‌که فرآيند قصه‌گويي شامل «قصه خوب گفتن و خوب قصه گفتن» است گفت: عنصر عاطفه و محبت در قصه‌گويي مهم است و بايد توجه کنيد که اگر مخاطب از شما بدش بيايد از قصه شما و پيام آن قصه هم بدش مي‌آيد بنابراين ايجاد حس عاطفي بين قصه‌گو و مخاطب ضروري است.در پايان اين نشست تخصصي مربيان پرسش‌هاي خود را در خصوص بايدها و نبايدهاي قصه و قصه‌گويي مطرح کرده و پاسخ‌ پرسش‌هاي خود را از سخنران نشست دريافت کردند.‌اصغر باقرزاده مديرکل آموزش و پژوهش کانون، داوود عبدالمنافي مدير کانون زبان استان قم، محسن رباني مديرکل کانون استان قم، نرگس شيخ‌سفلي معاون اداره کل آموزش و پزوهش و جمعي از کارشناس مسئولان و کارشناسان و مربيان کانون در اين نشست حضور داشتند.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون