جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3852- تاریخ : 1395/12/07 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)


نظريه ي جهان هاي موازي


فناوري تايپ با مغز به کمک معلولان مي آيد


خاتم کاري ، هم نشيني مثلث هاي بسيار


گنده تر از دروغ


اما خبر


سرمقاله


 نظريه ي جهان هاي موازي  

فيزيک کوانتوم که به ريزترين ذرات ممکن در طبيعت مي پردازد،(ريز ترين ذره ي شناخته شده تا امروز کوارک نام دارد)،وجود جهان ديگري را که انعکاس مشابه از اتم ها و ذرات ريز تر از آن را در خود به تصوير مي کشد، اثبات کرده است. طبق اين تئوري،انسان و موجودات جاندار و بي جان ، نسخه مشابهي در جهان موازي دارد که در حال زندگي هستند و الزاما هم رفتاري مشابه نسخه ي موجود در جهان ما را ندارند.مثلا الان که شما در حال مطالعه هستيد،نسخه ي شماره ي دوي شما در جهان موازي چه بسا اصلا اهل مطالعه نباشد.اگر جهان هاي موازي متعدد داشته باشيم،احتمالا نسخه ي شماره ي 3 شما مرده باشد!

دو نظر درباره ي ماهيت جهان هاي موازي

1-آن جهان دقيقا مانند جهان ما ست و از قوانين فيزيکي مشابه جهان ما پيروي کرده و دقيقا مشابه کره ي زمين است و سه بعد طول و عرض و ارتفاع و بعد چهارم گذر زمان را داراست. (البته در کوانتوم تا 12 بعد در ذرات کشف شده است !)

2-جهان موازي از قوانين فيزيک حاکم بر زمين پيروي نمي کند . يعني اصلا ماده اي در کار نيست و زمان هم احتمالا شکل ديگري دارد و موجودات مي توانند در گذشته و آينده سفرو يا با سرعتي بيشتر از سرعت نور حرکت کنند.تصور چنين زندگي براي ما بسيار مشکل است .ممکن است که موجودات آنجا از جنس ضد ماده باشند.(مثل سياه چاله ها) در برخورد ماده با ضد ماده، ماده از بين مي رود ،اما مشخص نيست که چه بر سر ضد ماده مي آيد.يعني خود ديگر ما در آنجا، ماهيت ضد ماده خواهد داشت.امکان دسترسي به جهان هاي موازي توسط انسان وجود ندارد.(حداقل باعلم فعلي بشر)جهان يا جهانهاي موازي،بر طبق فيزيک کوانتوم و فلسفه( بالاخص فلسفه صدرايي به نام عالم مصلي) و حتي پاره اي از متون ديني (با نام جهان اثيري)،امري کاملا اثبات شده و حداقل بر روي کاغذ و به لحاظ تئوريک،از سوي دانشمندان امري پذيرفته شده است.

منبع : puyesh.net


 فناوري تايپ با مغز به کمک معلولان مي آيد  

معلولان مي توانند از اين پس با مغز خود در صفحه نمايش تايپ کنند و به اين ترتيب با افراد ديگر در ارتباط باشند. محققان دانشگاه استنفورد در يک طرح پژوهشي با کارگذاشتن الکترودهايي بسيار کوچک به افراد معلول کمک کردند در صفحه نمايش تايپ کنند. اين تحقيق بر روي سه شرکت کننده انجام شد. در مغز هرکدام از اين افراد يک يا دو الکترود کاشته شد که به کورتکس مغز (که کنترل ماهيچه ها را برعهده دارد) سيگنال مي فرستد.اين سيگنال ها به کامپيوتر منتقل شده و به الگوريتم هاي «دستور و کليک» ترجمه مي شود. نتايج شرکت کنندگان با وجود تمرين کم، بسيار خوب بود. دو تن از شرکت کنندگان در اين تحقيق توانستند در هر دقيقه 6.3 و 2.3 کلمه ثبت کنند. شرکت کننده ي ديگر نيز به طور متوسط 7.8 کلمه در هر دقيقه ثبت کرد. محققان مي گويند سيستم هيچ تاثير منفي ندارد و مي توان از آن به طور مداوم استفاده کرد. اين سيستم نقطه عطفي در مسير تلاش براي بهبود زندگي افرادي با معلوليت هاي شديد است.

منبع : mehrnews


 خاتم کاري ، هم نشيني مثلث هاي بسيار 

طرح هاي گوناگون خاتم همواره به صورت اشکال منظم هندسي بوده است .اين اشکال هندسي را با قراردادن مثلث هاي کوچک در کنار هم نقش بندي مي کنند . هرچه مثلث ها ريزتر وظريفتر باشند، خاتم مرغوب تر است .در يک طرح خاتم ، براي ساختن کوچک ترين واحد هندسي،حداقل سه مثلث و براي بزرگ ترين آن ، حداکثر چهارصد مثلث به کار مي رود.اين هنر قبل از صفويه و در عهد استيلاي ايلخان مغول بر ايران و با ارتباط مستقيم بين ايران و چين ، به ايران راه يافت. چوب از مهمترين مصالح خاتم سازي است وشامل چوب هاي عناب، نارنج، افرا، گردو، تبريزي شمشاد، آبنوس،است. انواع استخوان نيز به علت استحکام و رنگ سفيد در ساخت خاتم به کار مي رود. از جمله استخوان هاي شتر، اسب، گاو، و نيز عاج طبيعي فيل در خاتم کاربرد زيادي دارد.

منبع : namnak.com


 گنده تر از دروغ 

مدير خوب ورزشي

مهدي طوسي

گفته مي شود بعد از اينکه تاج متوجه شد که در فدراسيون فوتبال افرادي بودند که از محروميت استقلال و تراکتور سازي خبر داشتند و به باشگاه هاي مربوطه خبر ندادند همه آنها را اخراج کرد و گفت: من با اينکه مي دانم پيدا کردن اين نيروها خيلي سخت است اما چاره اي ندارم و مجبورم که اين افراد را پيدا بکنم و بگذارم جاي کساني که به خاطر کم کاري باعث محروميت باشگاه هاي مان شدند!

من از افرادي که جايگزين مي شوند خواهش مي کنم که خلافي را مرتکب نشوند تا مجبور بشوم اخراج شان کنم و بعد ماه ها بگردم تا يکي مثل آنها را سر کار بگمارم! بالاخره بايد قبول کنيد که مدير ورزشي که بتواند کارش را درست انجام بدهد کم است، اين ها هم کارشان را درست انجام دادند منتهي نه در مورد تراکتور و استقلال!


 اما خبر 

پازيريک ؛ کهن ترين فرش دنيا

پازيريک قديمي ترين قاليچه ي جهان است و قدمت آن به قرن ها پيش از ميلاد مسيح مي رسد .بنابر گفته ي رودنکو( Rudenko ) دانشمند روسي اين فرش متعلق به زمان آشوريان پارس است. اين دانشمند که در سال 1949 ميلادي ، خود فرش را در کنار برخي اشياي ديگر باستاني در گوري يخ زده پيدا کرد، از قدمت پازيريک مطمئن است. تحقيقات زيادي با دستگاه هاي مختلف از جمله با راديواکتيو بر روي فرش انجام شده تا قدمت دقيق آن مشخص شود .اما نتايج هربار با زمان قبل متفاوت بوده است .اما طبق بررسي هاي بعدي رودنکو بر طرح هاي تخت جمشيد شباهت هاي زيادي بين طرح هاي اين دو اثر قديمي پيدا شد و اين قاليچه را به زمان هخامنشيان و قرون چهار و پنج پيش از ميلاد نسبت و سن پازيريک را 2500 سال تخمين زده اند.اين فرش در حال حاضر در موزه آرميتاژ روسيه نگه داري مي شود.


 سرمقاله  

به «توانمندسازي» كودكان اهميت دهيم!

زهرا كيان‌بخت

يكي از خلأهاي موجود در فرايند تربيت كودكان در كشور ما چه در خانواده و چه در سطح مدارس، نگاه آينده‌نگرانه والدين و مربيان به فرداي كودك است. يكي از مهمترين نيازهاي افراد براي داشتن زندگي متعادل و خوب، احساس مفيد بودن و داشتن اعتماد به نفس است. يكي از منابعي كه مي‌تواند اين احساس را به افراد ببخشد، فراگيري مهارتهاي خاصي است كه فرد مي‌تواند به عنوان امري تفنني يا منبع درآمد و نوعي شغل، از آن استفاده كند. به دست آوردن مهارت در يك حيطه خاص موجب مي‌شود فرد در اثر كسب اين مهارت، حس مثبت به زندگي و اعتماد به نفس سازنده را نيز كسب كند.

اين مسأله كه روحيه و احساسات دروني فرد، نوع تعامل او با ديگران و... را تا حد زيادي دستخوش تغييرات مثبت مي‌سازد امري است كه غالبا در كشور ما از سوي خانواده‌ها در درجه اول، و ازسوي مدارس در درجه دوم، با نوعي مسامحه نگريسته
مي‌شود.

در كنار خانواده‌ها‌ يا مدارس غالبا غيردولتي كه نسبت به فراگيري يك مهارت خاص از سنين كودكي براي كودكان، حساس بوده و در آن جديت نشان مي‌دهند، در بسياري از خانواده‌ها و مدارس اصولا اين امر، موضوعيت و ضرورتي ندارد و به عنوان امري غيرضروري كه عدم توجه به آن مشكلي را ايجاد نخواهد كرد، تلقي مي‌شود.

غافل از اين كه يادگيري و به دست آوردن سطح خوبي از مهارت در يك زمينه مشخص، مي‌تواند كودكان را نسبت به بسياري از مشكلات و ناهنجاري‌هاي مختلفي كه ممكن است در سنين بالاتر با آن مواجه شوند، بيمه كند.

اولين اثر اين امر همان گونه كه اشاره شد، پرورش اعتماد به نفس در افراد است كه براي داشتن روابط اجتماعي بهتر و زندگي خوشايندتر، همگي ما به آن نيازمنديم. در مدارس و به خصوص مدارس دولتي هم معمولا تمركز بر روي پرورش استعداد و مهارتها وجود ندارد و افراد، تنها به فراگيري مجموعه‌اي از دانش‌ها و اطلاعات مشابه مشغول‌اند. حال آن كه كارآيي يك سيستم آموزشي و نقش آن در تضمين آينده‌اي بهتر براي افراد مي‌تواند بسيار بيش از اين باشد.

براي داشتن كودكاني شادتر و سالم تر از لحاظ روحي و شخصيتي خوب است در جايگاه والدين يا مربيان و معلمان آنها، اين موضوع را مدنظر قرار داده و با درنظر گرفتن استعدادها و اظهار علاقه آنها در ارتباط با زمينه‌هاي خاص، به توانمندسازي كودكان بپردازيم و انرژي‌ها و استعدادهاي دروني را كه در هر انساني به گونه‌اي وجود دارد، به سمت و سوي درست، سازنده و تعالي‎بخش، هدايت كنيم.

zahrakianbakht@yahoo.com


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون