جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3825- تاریخ : 1395/11/05 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)


از آينه ي حلب تا آينه ي مايع


اين کتاب به چه زباني نوشته شده است ؟


با اين دست بند هوشمند کسي غرق نمي شود


گنده تر از دروغ


اما خبر


سرمقاله


 از آينه ي حلب تا آينه ي مايع  

کاوش هاي باستان شناسان نشان مي دهد که آينه‌هاي شخصي و ساده بيش از 50 قرن قدمت دارند و در دوران هاي گذشته از ارزشي اغراق آميز برخوردار بوده‌اند.زماني در آسياي صغير آينه را از جنس برنز و مس و مفرغ مي‌ساختند ، آن را صيقل داده و با دسته‌هاي پر نقش و نگار عرضه مي‌کردند . به تدريج آينه‌هاي فولادي به علت صيقل يافتگي و شفافيت بيشتر ، نسبت به برنز و مس و مفرغ ، جايگزين آينه‌هاي قديمي‌تر شدند.آينه‌ها سطوح بازتابنده هستند که تصوير جسم نوراني قرار گرفته در جلوي خودشان را نشان مي‌دهند. بسته به فاصله جسم از آينه مشخصات تصوير (مکان - وارونگي - برگردان جانبي - بزرگي) ممکن است متفاوت باشد. اين وسيله نوري از دير باز در زندگي بشر نقش عمده‌اي داشته و استفاده‌هاي فراواني از آن به عمل آمده است. براي اولين بار "اسحق نيوتن" کاشف قانون جاذبه از آينه‌ها در ساخت تلسکوپ جديد که خود اختراع کرده بود بهره جست و به اين ترتيب نسل جديد از اين گونه تلسکوپ ها را به وجود آورد. امروزه، با گذشت قرن ها ، تغيير و تحولات زيادي در ساخت آينه ها اتفاق افتاده است.در واقع بدون وجود آينه‌ها نگاه انسان کنوني از سطح زمين فراتر نمي‌رفت. يکي از نتايج اختراع و تکامل آينه‌ها ، گسترش نگاه انسان از کيهان و برملا شدن بسياري از رازهاي پيدايش هستي است.بيشتر تلسکوپ‌ها آينه ي مايع دارند که در آن ها از جيوه استفاده شده است. جيوه در دماي اتاق به حالت مايع وجود دارد و حدود 75 درصد نور دريافتي را بازتاب مي‌کند؛ تقريبا مانند نقره. بزرگترين تلسکوپ مايع بر روي زمين، تلسکوپ زنيت بزرگ the Large Zenith Telescope است که توسط دانشگاه بريتيش کلمبياي کانادا راه اندازي شده است و قطر دهانه‌اش 6 متر است ( 20 درصد بيشتر از قطر تلسکوپ 200 اينچي تلسکوپ رصدخانه ي پالومار در کاليفرنيا) وقتي اين تلسکوپ مايع کانادايي در سال 2005 کامل شد فقط 1 ميليون دلار هزينه برداشت يعني با قيمتي بالغ بر يک ششم هزينه ساخت تلسکوپ پالومار در سال 1948. محققان با استفاده از ذرات آهن مغناطيسي معلق در اتيلن گليکول موفق به توليدآينه هايي مايع شدند که تحت تاثير ميدانهاي مغناطيسي تغيير شکل داده و ميزان وضوح تصاوير به دست آمده از تلسکوپهاي فضايي را به ميزان زيادي افزايش مي دهد.


 اين کتاب به چه زباني نوشته شده است ؟ 

اين کتاب، با متن دوار و تصويرسازي‌هاي رنگي‌اش، در نگاه اول شبيه به تمامي نسخه‌هاي اين‌چنيني به نظر مي‌رسد.

اما، به‌محض شروع، در برابر خوانده‌شدن مقاومت مي‌کند. هيچ عنوان يا نويسنده‌اي در کار نيست. به زباني خارجي نوشته نشده ، بلکه زبانش کاملاً ناشناخته است و بااين که تصاويرِ آن انگار گياهان، ستاره‌ها و حمام‌ها هستند، در واقعيت، هيچ نظيري در جهانِ شناخته‌شده ندارند.

دست‌نوشته‌هاي ووينيچ (به انگليسي: Voynich manuscript) به کتاب نقاشي شده اسرار آميزي که در اروپا يافت شده‌است گفته مي‌شود. گمان مي‌رود که اين کتاب در قرن‌هاي 15 و 16 ميلادي نوشته شده باشد.

نويسنده و همچنين زبان و الفبايي که اين کتاب به آن نوشته شده ناشناخته باقي مانده‌است.مفهوم کلي که از صفحات به جا مانده از کتاب به دست مي‌آيد اين است که کتاب يک دستور داروسازي قرون وسطي است.

با اين حال جزييات رمزآلود نقاشي هاي کتاب ديدگاه‌هاي گوناگوني در باره منشأ پيدايش آن پديدآورده. الفباي به کار رفته در کتاب شبيه هيچ‌کدام از متن‌هاي شناخته شده نيست، با اين حال بررسي‌هاي آماري الگوهايي در متن همانند الگوهاي به کار رفته در زبان‌هاي طبيعي را نشان مي‌دهد. در سال 2007 پژوهشگر اتريشي آندرياس شينربا نوشتن مقاله اي نگره فريب بودن دست نوشته‌هاي وينيش را پشتيباني کرد.

شينر نشان داد که ويژگي‌هاي آماري دست نوشته بيشتر همانند متني بي‌معني ساخته شده با الگوهاي نيمه-تصادفي است.


 با اين دست بند هوشمند کسي غرق نمي شود 

محققان شرکت Kingii پس از مطالعه بر روي بهترين روش نجات جان شناگران، اولين نسل دستبند‌هاي مجهز به بالشتک ‌هوا براي شناور نگه‌داشتن افراد حادثه ديده را به بازار عرضه کردند. هرساله تعداد زيادي از شناگران در درياها جان خود را از دست مي‌دهندوتوليد ابزارهاي کمکي براي حفظ جان آن ها بسيار ضروري است.اين دستبند سبک وزن به يک کيسه هوا و کارتريج توليد کننده گاز دي‌اکسيدکربن مجهز است . در هنگام خطر، کيسه ي ‌هوا در کمتر از يک ثانيه از گاز دي‌اکسيدکربن پر شده و به حفظ شناگر در سطح آب کمک مي‌کند.چرا که اين دستبند با قيمت بسيار مناسب و راحتي درهنگام شنا و موج‌سواري در مواقع خطر از غرق شدن شناگران جلوگيري مي‌کند.

منبع : isna.ir


 گنده تر از دروغ 

بزرگ شدن بي خودي

مهدي طوسي

اين جوري مي گويند که برانکو بعد از بازي قرار شد که ديگر با رسانه ها گفتگو نکند اما اين کار را بدون اجازاه انجام داد و باعث شد که همه از دست او دلخور باشند. اين جوري مي گويند که مدير باشگاه پرسپوليس گفت: اگر يک بار ديگر برانکو با رسانه ها گفتگو بکند نه تنها او را اخراج مي کنيم بلکه به کي روش اجازه مي دهيم که دوباره عليه او مصاحبه بکند و تمرکز او و تيمش را به هم بريزد!

قرار شده که بعد از اين ديگر نه تنها برانکو بلکه هيچ يک از اعضاي تيم بدون اجازه مدير باشگاه با هيچ رسانه اي گفتگو نکنند تا به اين وسيله از بزرگ شدن بي خودي آنها جلوگيري بشود!


 اما خبر 

رنگ چشم و جهش کروموزومي

اگر چشم آبي هستيد مي توانيد خود را با يک چشم آبي ديگر،از يك فاميل و قوم و از يك خاندان بدانيد. محققان دانماركي با تحقيقاتي بر روي ژنتيك انسان هاي چشم آبي ،به اين نتيجه رسيدند كه چشم آبي ها متعلق به 6000 تا 10000 سال قبل مي باشند. از نظرسرچشمه و منشأ ، تمام ما انسان ها رنگ چشم تيره و قهوه اي داريم . اما با يک جهش ژنتيكي در كروموزوم OCA2 نسل چشم آبي ها شروع شده است.اگر جهش اضافه در كروموزوم OCA2 انجام شود باعث به وجود آمدن انسان زال يا سفيد مو با چشم قرمز مي شود. بيشتر پستانداران از جمله انسان از كروموزم A adenine براي ساختن رنگ چشم استفاده مي کنند . اما اين كروموزوم، براي چشم فقط رنگ قهوه اي توليد مي كند .اين جهش كروموزوم و به وجود آمدن نسل چشم روشن از قسمت شمالي درياي سياه شروع شده است. اين جهش همچنين بر رنگ مو نيز تاثير مي گذارد. اين جهش ها هيج تغيير مثبت يا منفي بر انسان ندارد. تنها تغيير منفي آن اين است كه انسان هايي كه پوست و موي روشني دارند كمتر از انسان هايي با چشم و موي تيره ، مي توانند vitamin D آفتاب را جذب کنند . اين رايج ترين ناراحتي در نسل سفيد بوست و رنك روشن مي باشد.

ماوراءالطبيعه 11


 سرمقاله  

مدارس را با «نشاط» آشتي دهيم!

زهرا کيان بخت

نشاط روحي – جسمي و احساس شادماني، با يادگيري نسبت مستقيم دارد. هر چه وضعيت روحي فرد بهتر باشد، بهتر مي‌آموزد و برعكس. از اين رو، داشتن روحيه خوب به عنوان يكي از عوامل موثر در فرايند يادگيري، چيزي است كه هر چه در فضاهاي آموزشي بيشتر به آن توجه شود، نتايج آموزشي بهتري هم گرفته خواهد شد. اما فضاي امروز مدارس ما چگونه است؟‌ فضايي خموده، خواب‌آلوده و احيانا پراسترس؟ يا برعكس، به گونه‌اي كه بر عملكرد دانش‌آموزان در امر يادگيري اثر مثبت مي‌گذارد و موجب مي‌شود بسياري از آنها، عليرغم داشتن مشكلات خانوادگي، محيط مدرسه را محيطي دلپذير و نشاط‌آور بيابند كه در آن، به بهترين نحو، فرصت آموختن دارند؟

اين روزها، پاي صحبت بسياري از معلمان مدارس كه بنشينيم، از مشكلات خانوادگي متعدد دانش‌آموزان به خصوص به دليل جدايي والدين و تبعات منفي آن براي دانش‌آموزان، سخن مي‌گويند. بايد بپذيريم در كنار مشكلات ديگر، آمار بالاي طلاق و جدايي در جامعه امروز، نمودهايي منفي در قسمتهاي مختلف و از جمله در فضاي آموزش و مدارس ما داشته و دارد.

يكي از مواردي كه مي‌تواند اين تبعات منفي را در روحيه و تحصيل دانش‌آموزان تا حد زيادي خنثي كند، نوع و كيفيت فضاي مدارس است و يكي از مشخصه‌هاي مدارس شاد، جدي گرفته شدن ورزش در سطح آنهاست. اگرچه ورزش مدارس، اكنون نسبت به گذشته، دچار و تغيير و تحولاتي شده، اما هنوز هم بسياري از مدارس ما، از داشتن ابتدايي‌ترين امكانات ورزشي در داخل مدرسه محروم‌اند. مدارس غيردولتي ممكن است اين ضعف را با بردن دانش‌آموزان در روزهايي مشخص به سالنهاي ورزشي سطح شهر، جبران كنند.

اما وضع در مدارس دولتي فرق مي‌كند. با وجود همه تبليغاتي كه مدتهاست درمورد اهميت ورزش در سلامت جسم و روان مي‌شود، متاسفانه هنوز بسترها و مقدمات لازم براي همه‌گير شدن و جدي گرفتن ورزش در جامعه‌مان آن طور كه بايد و شايد، فراهم نيست. اين وضع هم به مدارس تهران و شهرهاي بزرگ مربوط مي‌شود و هم مدارس روستايي و نقاط دور كه در مواردي دچار كمبودهاي بسيار پيچيده‌تر و گسترده‌تري هستند. در بهترين حالت ممكن، مدارس ما داراي سالنهايي خواهند بود كه دانش‌آموزان بتوانند در طول هفته، احتمالا يك بار، از فضا و امكانات آن، استفاده كرده و فرصت بازي و هيجان در كنار ساير همسالان‌شان را داشته باشند.

اما به نظر مي‌رسد نقطه ايده‌آلي كه براي يك مدرسه موثر، مي‌توان تصور كرد، داشتن امكانات و سالن ورزشي مستقل و مختص خود است كه دانش‌آموزان بتوانند در هر روز هفته و در ساعتهاي استراحت يا ساعات مشخصي در روز به بازي و جنب و جوش در آن بپردازند.

متاسفانه ما حتي در همين حد هم، زنگ ورزش مدارس را به كلاسي خسته‌كننده و فاقد هر نوع شادي و نشاط روحي براي دانش‌آموزان، تبديل كرده‌ايم كه بيشتر برايشان در حكم اجبار است تا فرصتي براي بازي و تحرك. به ويژه كه در بسياري از مدارس-خصوصا مدارس دولتي- در زنگ‌هاي ورزش كه قاعدتا اوقات دانش‌آموزان در آن بايد به تكاپو و تحرك بگذرد، به دليل نبود سالن ورزشي و كمبود امكانات، از دانش‌آموزان خواسته مي‌شود في‌المثل در حياط مدرسه ندوند، چراكه ممكن است به زمين بيفتند، دچار حادثه‌اي شوند و...

براي خارج كردن فضاي مدارس از يكنواختي و ركود، يكي از مهمترين مولفه‌ها، جدي گرفتن ورزش و نشاط در سطح مدارس است، آن هم نه در حد يك زنگ و درس كه دانش‌‎آموزان بالاجبار بايد در آن حاضر شوند، بلكه به منزله امري كه دانش‌آموزان بتوانند در هر روز هفته، به صورت خودخواسته و براي تفريح و سرگرمي، به آن مبادرت ورزند و اين گونه است كه مي‌شود اميدوار بود روزي، ورزش با زندگي نسل آينده ما عجين و همراه شود.

zahrakianbakht@yahoo.com


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون