جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3810- تاریخ : 1395/10/16 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)

وزيرآموزش و پرورش :
توسعه مدارس و مراكز غيردولتي ،تقويت مدارس دولتي را در پي دارد

نهضت سواد آموزي خبر داد:
بهره مندي از خدمات رايگان و پاداش براي بيسوادان مطلق


راه‌اندازي درگاه خدمات الکترونيکي آموزش و پرورش تا پايان دي


يادداشت


از گوشه و كنار


كاغذ اخبار


اخبار خارجي


زنگ تفريح
مدرسه روستاي علي آباد در استان هرمزگان

 وزيرآموزش و پرورش :
 توسعه مدارس و مراكز غيردولتي ،تقويت مدارس دولتي را در پي دارد 

وزيرآموزش و پرورش در ديدار اعضاي شوراي مركزي هماهنگي موسسان مدارس و مراكز غيردولتي توسعه مدارس و مراكز غيردولتي را از عوامل مدارس دولتي دانست.به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، فخرالدين دانش آشتياني درديدار اعضاي شوراي مركزي هماهنگي موسسان مدارس و مراكز غيردولتي كه درساختمان شهيد رجايي برگزارشد، گفت: موسسان مراكز و مدارس غيردولتي افراد فرهيخته اي هستندكه اموال خود را در بهترين جا ي ممكن هزينه مي كنند .

وي افزود: رويكرد من حمايت همه جانبه از مدارس و مراكز غيردولتي است زيراآموزش و پرورش به تنهايي نمي تواند بارسنگين تعليم و تربيت را به دوش بكشد بنابراين از كساني كه در فرآيند تعليم و تربيت گام برمي دارند استقبال مي كنم .

دكتر دانش آشتياني تصريح كرد: علاقه به همكاري با آموزش و پرورش دركشور ما بيشتر از سايركشورهاست و مردم فهيم ايران حاضرند رفاهيات خود را كاهش دهند و درعوض به تعليم و تعلم بپردازند .وزيرآموزش و پروش خاطر نشان كرد: كسي كه در بخش مراكز و مدارس غيردولتي سرمايه گذاري مي كند حتي اگر قصد سودآوري هم داشته باشد با ارائه خدمات فرهنگي و آموزشي به جامعه،كار بسيار ارزشمندوخداپسندانه را انجام داده است .وي افزود: تنهاعشق به تعليم و تربيت است كه باعث شده برخي از افراد در اين مراكز ومدارس هزينه كنند وگرنه افراد مي توانستند اين سرمايه گذاري را درجاهايي انجام دهندکه سود بيشتري عايد شان شود .وزيرآموزش و پرورش خاطر نشان كرد: انتظار مي رود در اجراي رويكردهاي جديد آموزش و پرورش مدارس و مراكز غيردولتي پيشرو و الگو باشند و موضوع آموزش مهارت هاي زندگي دراين مدارس و مراكز پيگيري شود .دانش آشتياني طرح خريد خدمات آموزشي را از طرح هاي بسيار خوب و موفق دانست و افزود: مدارس و مراكز غيردولتي بايد تلاش كنند در مناطق محروم و دور افتاده به صورت تجميعي دانش آموزان را پوشش دهد .


 نهضت سواد آموزي خبر داد:
 بهره مندي از خدمات رايگان و پاداش براي بيسوادان مطلق 

رئيس سازمان نهضت سوادآموزي با اشاره به سرانه دوره سوادآموزي، گفت: براي سال آينده در دوره سوادآموزي افرادي که از بين بيسوادان مطلق انتخاب مي شوند در مجموع 503 هزار و 700 نفر هستند.

علي باقرزاده در گفت و گو با پانا، در خصوص سرانه ميانگين دوره سوادآموزي، اظهار کرد: اين سرانه در کل کشور 698 هزار تومان شد اما با توجه به متفاوت بودن شرايط استان ها اين سرانه از 650 تومان تا 750 تومان مختلف است.وي ادامه داد: اين تفاوت در استان ها با توجه به پراکندگي استان، تعداد بيسوادان باقي مانده، ميزان نيروي انساني براي همکاري در حوزه سوادآموزي، هزينه هاي اياب و ذهاب پيش بيني شده است.

رئيس سازمان نهضت سوادآموزي اشاره کرد: 20 درصد پاداش قبول شدگان در دوره هاي سوادآموزي مانند گذشته باقي خواهد ماند و به عدد 139 هزار و 600 تومان افزايش پيدا کرده است هر فردي که بيسواد مطلق باشد در برنامه هاي سوادآموزي مي تواند علاوه بر بهره مند شدن از خدمات رايگان سوادآموزي 139 هزار و 600 تومان پاداش بگيرد.


 راه‌اندازي درگاه خدمات الکترونيکي آموزش و پرورش تا پايان دي 

معاون فناوري اطلاعات مرکز برنامه ريزي، منابع انساني و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش از راه‌اندازي کامل درگاه خدمات الکترونيکي اين وزارتخانه ظرف يک تا دو هفته آينده خبر داد.حبيبي در گفت‌وگو با ايسنا، ضمن اعلام اين خبر اظهار کرد: اين سامانه به نشاني eservice.medu.ir اواخر آذرماه آغاز بکار کرد و داراي بخش هاي مختلفي چون کارتابل معلمان، کارتابل دانش آموزي و کارتابل اولياي دانش آموزان و کارتابل کارکنان است و به سامانه‌هاي سناد، پرسنلي و مديريت واحدهاي سازماني متصل است.وي افزود: در حال حاضر همه بخش‌هاي اين سامانه فعال نيستند و ظرف يک تا دو هفته آينده شاهد راه‌اندازي کامل آن خواهيم بود.

معاون فناوري اطلاعات مرکز برنامه ريزي، منابع انساني و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشي مبني بر نحوه دسترسي دانش آموزان و اولياي آنها به اين درگاه اينترنتي گفت: اين دسترسي ابتدا به استان‌ها، از استان‌ها به مناطق، از مناطق به مدارس و از طريق مدارس به دانش آموزان و اولياي آنها داده مي‌شود و مي‌توانند با ورود داده‌هاي هويتي وارد سامانه شوند.


 يادداشت 

خود زني ، از صبحي تا صبح ديگر

برديا سيفي

جسم وروح دو بخش تفكيك ناپذير از من وجوديِ ماست.بخش جسماني ما همچنان در اين كره خاكي سير مي كند و خدا مي داند در خدمت به بخش روحانيمان در معرض چه بلايايي قرار دارد.تا قبل ازظهور دنياي ديجيتال ،اين دو بخش در كنار هم و به دور از مسائل حاشيه اي پيرامون خود ، سرگرم زندگي مسالمت جويانه با هم بودند باورود به دنياي فناوري هاي هوشمند همچون گوشي هاي هوشمند و تبلت و... ، اين وجود روحاني ديگر نسبت به بخش جسمي نگاه احترام آميزي ندارد ، يك سره از جسم ما همچون برده اي كار مي كشد و هيچ محلي از اعراب ندارد كه اين بخش بايد استراحت كرده و از تغذيه مناسب برخوردار باشد . جنگ بين اين دو تا آنجا پيش رفته كه از صبح امروزتا صبح ديگر ، اين دستگاه هوشمند از اين بدني که روز به روز خسته تر و درمانده تر مي شود ، كار مي كشد و ضربه هاي مداوم و نهفته اي بر اين جسم وارد مي کند. اين مقدمه ، مربوط مي شود به دانش آموزاني كه تمام آمال و آرزوهاي خود را بر سر اين دستگاه هوشمند گذاشته اند و نه تنها از پدر و مادري كه تا قبل از اين و خيلي پيش تر از اين ابزار ، داناي كل زندگي آن ها بودند ، سراغي نمي گيرند ، بلکه گاهي وقيحانه از والدين فراموش شده خود با عناويني چون امل و عقب مانده از دنياي جديد و فرايندهايش ياد مي كنند . دانش آموزاني كه در مدرسه هم با معلماني سرو كار دارند كه بخش اعظمي از وقت خود را درگير اين فن آوري ها کرده اند. گرچه بخش كوچكي از معلمان هم هستند که اصلا در اين وادي ها وارد نمي شوند و اجازه مي دهند دانسته هاي به روز نشده شان مورد هجمه ي دانش آموزان هزاره سوم قرار گيرد . متاسفانه اخيرا آمارهايي مربوط به خود زني دانش آموزان دختر، رسمي و بيشتر غير رسمي ارائه مي شود . در دهه هاي گذشته اگر دختر ي مرتکب عملي خارج از عرف و شرع مي شد، از جامعه طرد شده و مورد مواخذه قرار مي گرفت. ولي امروزه دانش آموزاني را مي بينيم كه براي جلب توجه ديگران يا از روي اعتماد به نفس پايين و نيز براي عقب نماندن از غافله مد روز و پيوستن به فلان هشتگ اقدام به صدمه زدن به اين جسم خود مي كنند . جسمي كه نه ماه در بدن فرشته اي بنام مادر رشد كرده و جان گرفته و با زحمت فراوان در اين روزگار سخت راه رفتن و سخن گفتن آموخته است . ولي با نبود افراد مشاوري که بتوانند اين عزيزان بيگناه را در مسير اين دنياي مجازي به دنياي حقيقي رهنمون كنند ، دچار انواع واقسام مشكلات روحي و جسمي شده اند .از پدر ومادر ها نمي توان چنين انتظاراتي داشت انتظار ما از خانه دوم يعني مدرسه بسيار بيشتر و معقول تر است . دانش آموزان در طي 12 سال تحصيل اگر به جاي داشتن بيش از 50 معلم ،3 معلم روانشناس در هر مقطع تحصيلي داشته باشند كه راه وچاه استفاده درست از اين دنياي مجازي را آنان ياد بگيرند ، ديگر شاهد اين مصيبت هاي كه بر فرزندان اين مرزو بوم مي رود، نخواهيم بود . البته دراينكه دنياي مجازي مي‌تواند آسيب برساند شكي نيست و لي با استفاده معقول و منطقي ازاين فناوري هم ميتوان زندگي راحتي داشت به شرطي كه به اندازه اي از آن استفاده شود كه به اين جسم هم ضرر نرساند.


 از گوشه و كنار 

محمديان اعلام کرد؛

چاپ کتاب درسي پايه يازدهم در ارديبهشت سال 96

رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي از چاپ کتاب درسي پايه يازدهم در ارديبهشت سال 96 و توزيع آن در 15 شهريور سال 96 خبر داد.

حجت الاسلام محي الدين بهرام محمديان در گفت و گو با پانا، در پاسخ به اين سوال که طراحي کتب درسي پايه يازدهم و دوازدهم در چه مرحله اي است؟ اظهار کرد: مشغول طراحي کتب درسي اين 2 پايه هستيم و شوراهاي برنامه ريزي در اين خصوص فعاليت مي کنند .

وي با بيان اينکه مولفان آمادگي دارند کتب درسي اين 2 پايه را طراحي کنند، افزود: اميدواريم تا پايان دي ماه پيش نويس اوليه کتب درسي پايه يازدهم و دوازدهم آماده شده و در سامانه اعتباربخشي قرار گيرد.

محمديان ادامه داد: پس از اعلام نظر معلمان و صاحب نظران در خصوص اين کتب درسي 2 پايه، در ارديبهشت ماه سال 96 به جمع بندي نهايي رسيده و براي چاپ آماده خواهد شد.

رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي در پايان بيان کرد: در 15 شهريور سال 96 کتاب درسي پايه يازدهم توزيع مي شود.

 

سرپرست معاونت آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش:

بايد سخاوتمندانه امکانات رشد کودکان را فراهم کنيم

سرپرست معاونت آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش گفت: تنها با نيت خير نمي‌توانيم کار تعليم و تربيت را به پيش ببريم بلکه بايد امکانات رشد را سخاوتمندانه فراهم و شرايط را هموار سازيم.به گزارش فارس، رضوان حکيم‌زاده در آيين معارفه‌اش به عنوان سرپرست معاونت آ‌موزش ابتدايي که در ساختمان زنده‌ياد علاقه‌مندان برگزار شد، اظهار داشت: ارزش خدمت در دوره ابتدايي با هيچ دوره‌اي قابل مقايسه نيست زيرا معلمان و مربيان اين دوره تحصيلي، بيشترين سهم را در تربيت انسان دارند.حکيم زاده افزود: به عنوان متوليان تعليم و تربيت بايد شرايط رشد و تربيت را براي انساني که قرار است خليفه الله باشد، فراهم کنيم زيرا مهم‌ترين مرحله تربيت و رشد انسان در دوره ابتدايي صورت مي‌گيرد.

وي تصريح کرد: خلاقيت و نوآوري در دانش‌آموزان ابتدايي بسيار بالاست، زيرا با افزايش سن، انسان تحت تأثير ديگران و باورهاي مختلف، خلاقيت خود را از دست مي‌دهد.سرپرست معاونت آموزش ابتدايي خاطرنشان کرد: تنها با نيت خير نمي‌توانيم کار تعليم و تربيت را به پيش ببريم بلکه بايد امکانات رشد را سخاوتمندانه فراهم و شرايط را هموار سازيم.


 كاغذ اخبار 

برگزاري دوره آموزشي تربيت مدرس عالي فني حرفه‌اي و کاردانش

دوره 2روزه آموزشي تربيت مدرس براي هنرستان هاي فني و حرفه اي و کاردانش 15 و 16 دي ماه 95 در دانشکده فني وحرفه‌اي دکتر شريعتي تهران برگزار مي‌شود.به گزارش پانا، دوره آموزشي تربيت مدرس براي هنرستان هاي فني و حرفه اي و کاردانش از ديروز 15 دي ماه 95 در دانشکده فني وحرفه‌اي دکتر شريعتي تهران آغاز شده است.اين دوره دوروزه براي آموزش دبيران فني کتاب هاي جديدالتاليف برنامه ريزي شده است که مدرسان فني سراسر کشور بعد از تکميل دوره مذکور، آموزش ها را در شهرستان ها و مناطق محل اشتغال خود به ساير دبيران فني منتقل مي کنند.

با توجه به اينکه دوره هاي فني حرفه اي و کاردانش بيشترين تعداد کتاب هاي جديدالتاليف را به خود اختصاص داده است، سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي تلاش دارد با برگزاري اين دوره ها به امر به‌روزرساني دانش دبيران فني کمک کند.


 اخبار خارجي 

تشکيل کارگروه هاي سبز حامي طبيعت در مدارس ايسلند

به منظور حفاظت از محيط زيست، کارگاه هاي آموزشي زيادي در قالب گروه هاي سبز حامي طبيعت در مدارس ايسلند برگزار مي شود.به گزارش پانا به نقل از اسکول گرين تيمز، به منظور حفاظت از محيط زيست، کارگاه هاي آموزشي زيادي در قالب گروه هاي سبز حامي طبيعت در مدارس ايسلند برگزار مي شود.بازيافت زباله ، برخي از پروژه هاي مربوط به کاهش استفاده از مواد شيميايي مضر به سلامت ما و محيط زيست،‌ باغباني ارگانيک و نظافت محيط زيست از جمله کارگاه هاي آموزشي به شمار مي روند.دانش آموزان در اين کارگاه ها از نزديک با کشاورزي و باغداري ارگانيک بدون استفاده از سموم و مواد شيميايي مضر آشنا مي شوند. آن ها همچنين درخصوص اهميت بازيافت زباله و طرح تفکيک از مبدا آموزش مي بينند.

اين کارگاه هم در مدرسه و هم در طبيعت و باغات و مراکز بازيافت برگزار مي شوند.


 زنگ تفريح 
 مدرسه روستاي علي آباد در استان هرمزگان


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون