جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3808- تاریخ : 1395/10/14 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)

آموزش و پرورش خبر داد:
راه‌اندازي رشته‌هاي جديد در کاردانش

کفراشي خبرداد:
در رتبه بندي مدارس شاهد،مناطق برخوردار و محروم را يکسان نمي بينيم


اصلاح قانون شوراهاي آموزش و پرورش


از گوشه و كنار


يادداشت


كاغذ اخبار


زنگ تفريح
كلاس هاي هنري در سنگاپور

 آموزش و پرورش خبر داد:
 راه‌اندازي رشته‌هاي جديد در کاردانش 

مديرکل دفتر آموزش‌هاي کاردانش وزارت آموزش و پرورش از همکاري با سازمان محيط زيست براي راه‌اندازي رشته‌هاي جديد محيط زيستي در کاردانش خبر داد و گفت: در حال حاضر با سازمان ميراث فرهنگي، جهادکشاورزي و همچنين وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه فرش و ساير صنايع در حال تدوين استانداردهاي مهارتي هستيم.

مصطفي آذرکيش در گفت‌وگو با ايسنا،‌ با اشاره به تحصيل بيش از 150 هزار دانش آموز کلاس دهمي در هنرستان‌هاي کاردانش اظهار کرد: اين هنرجويان در 153 رشته در قالب چهارشاخه کشاورزي، معدن، خدمات و صنعت تحصيل مي‌کنند و بايد فرهنگسازي براي ورود دانش آموزان به هنرستان‌ها بيش از اين توسعه يابد.وي افزود: پوشش هنرستان‌هاي کاردانش در مناطق آموزشي کشور کامل است و حداقل يک هنرستان کاردانش در هر منطقه آموزشي فعاليت مي‌کند. بايد به اين نکته توجه داشت که تمام تلاش ما اين است دانش‌آموزاني تربيت کنيم تا بتوانند پس از فارغ‌التحصيلي وارد بازار کار شوند.

مديرکل دفترآموزش‌هاي کاردانش وزارت آموزش و پرورش در ادامه درخصوص متناسب سازي رشته‌هاي کاردانش با نياز بازار کار اظهار کرد: همانطور که گفته شد پوشش هنرستان ها در مناطق تقريبا کامل شده است و هنرجويان ما در 153 رشته تحصيل مي‌کنند و اين حجم از رشته‌هاي متنوع در راستاي پاسخگويي به نيازهاي بازارکار ايجاد شده است، علاوه بر اين امکان ادامه تحصيل در آموزش عالي نيز فراهم است و از 41 رشته فني دانشکده‌ها، در حدود 30 رشته بدون آزمون اقدام به پذيرش دانشجو مي‌کنند.


 کفراشي خبرداد:
 در رتبه بندي مدارس شاهد،مناطق برخوردار و محروم را يکسان نمي بينيم 

مدير کل دفتر امور شاهد و ايثارگر وزارت آموزش و پرورش گفت:در طرح رتبه بندي مدارس شاهد براي رعايت عدالت، مدارس مناطق برخوردار با مدارس مناطق محروم جداگانه مقايسه مي شوند تا شرايط همه يکسان باشد.

محمد حسين کفراشي در گفت و گو با پانا، با اشاره به روند اجراي طرح رتبه بندي مدارس شاهد، اظهار کرد: در اين طرح که طبق يک دستورالعمل مشخص اجرا مي شود هرمدرسه اي بر اساس توانمندي ها و عملکرد سال قبل خود سنجيده مي شود و هيچ گاه مدرسه اي در منطقه محروم را با مدرسه اي در منطقه برخوردار مقايسه نمي کنيم که اين عين عدالت است و همه شرايط را در نظر مي گيريم. وي افزود: براساس طرح مديريت مدرسه دستورالعملي را مبني بر رتبه بندي مدارس شاهد آماده کرده ايم که برهمين اساس اين مدارس در پنج سطح ارزشيابي، عالي، ممتاز، موفق، پويا و کمتر از حد انتظار رتبه بندي مي شود. کفراشي افزود: براساس اين طرح مدارس شاهدي که بتوانند نمره 95 تا 100 را کسب کنند رتبه عالي، مدارسي که نمره 85 تا 95 را کسب کنند رتبه ممتاز، مدارسي که نمره 75 تا 85 را کسب کنند رتبه موفق، مدارسي که نمره 65 تا 75 را کسب کنند رتبه پويا و مدارسي که نمره زير65 را کسب کنند کمتر از حد انتظار شناخته مي شوند.وي گفت: ايجاد فضاي رقابت، تشويق، ترغيب و ايجاد انگيزه صحبت، الگو برداري بين مدارس از اهداف اجراي طرح رتبه بندي مدارس شاهد است.


 اصلاح قانون شوراهاي آموزش و پرورش 

مدير شوراهاي آموزش و پرورش گفت: قانون شوراها با همکاري آموزش و پرورش و مرکز پژوهش‌هاي مجلس، طي قردادي اصلاح مي شود.به گزارش مهر، نورعلي عباسپور در جمع خبرنگاران گفت: فلسفه قانون شوراها، بحث مشارکت مردم و سازمان‌ها در آموزش و پرورش است که سابقه طولاني دارد.وي افزود: پيش از انقلاب اسلامي نيز قانوني پيش‌بيني شده بود که شهرداري‌ها بخشي از درآمد خود را براي فضاهاي آموزشي استفاده مي‌کردند، بعد از انقلاب در سال 1372، قانون جامعي به نام شوراهاي آموزش و پرورش تصويب شد که اين قانون دو کارکرد اصلي شامل «مشارکت» و «تفويض اختيار و تمرکززدايي» دارد.مدير شوراهاي وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: بر اساس اين قانون، هر منطقه و شهرستان متناسب با مقتضيات فرهنگي و اجتماعي خود براي تعليم و تربيت کودکان و نوجوانان تصميم مي‌گيرد و بر اساس پتانسيل و توانمندي‌هاي هر منطقه براي تقويت مدارس و آموزش و پرورش استفاده مي‌شود.


 از گوشه و كنار 

موظفي معاونان و مديران مدارس براي تدريس 4 تا 6 ساعت در هفته

رئيس آموزش و پرورش ناحيه يک بهارستان استان تهران درباره علت حضور معاونان مدارس در کلاس‌هاي درس براي تدريس گفت: بر اساس ضوابط موجود مديران و معاونان مدارس موظف هستند در هفته چهار تا شش ساعت تدريس کنند و اين موضوع عمومي است و تنها به مدارس ما اختصاص ندارد.ابراهيم رفيعي در گفت‌وگو با ايسنا، در پاسخ به انتقادات مطرح شده از سوي برخي اولياي دانش آموزان در تعدادي مدارس ابتدايي نسبت به کمبود معلم و حضور معاونان مدارس در کلاس‌هاي درس به علت کمبود بودجه تامين نيرو اظهار کرد: بر اساس ضوابط موجود، مديران و معاونان مدارس موظف هستند در هفته چهار تا شش ساعت تدريس کنند و اين موضوع عمومي است و تنها به مدارس ما اختصاص ندارد.وي افزود: اين موضوع که به علت کمبود اعتبارات قادر به ساماندهي معلمان نيستيم صحت ندارد و در حال حاضر کلاس بدون معلم در اين منطقه نداريم.


معلم خطاکار کهگيلويه و بويراحمدي:

سوختگي دست نيما اکرمي سهوي بود

به دنبال تنبيه بدني دانش آموز روستاي چاروسا استان کهگيلويه و بويراحمد،مديرکل آموزش و پرورش استان دستور تشکيل کميته اي براي رسيدگي به موضوع سوختگي دست اين دانش آموز را صادر کرد.

هرچند معلم اين کلاس معتقد است اين سوختگي سهوي بوده است.به گزارش پانا، اين کميته به دستور هادي زارع پور، مديرکل آموزش وپرورش کهگيلويه و بويراحمد و به منظور بررسي موضوع سوختگي دست دانش آموز نيما اکرمي در کلاس درس دبستان شهيد استاد شوتاور تشکيل شده است. وي گفت:اين کميته با بررسي دقيق موضوع نتايج را ارائه وبراساس قانون عمل مي شود.

پرونده تحقيقات انجام شده به هيئت رسيدگي به تخلفات اداري ارائه ومتناسب با ميزان تخلف شامل مجازات خواهد شد. زارع پور گفت:براساس مصوبه اين کميته با حفظ حرمت معلم موضوع خارج از نوبت در هيئت رسيدگي به تخلفات اداري بررسي ونتايج آن اعلام مي شود.

انگشت دست اين دانش آموز دچار سوختگي شده که معلم اعلام کرده به صورت سهوي وگرم شدن خط کش عامل آن بوده که صحت يا سقم موضوع از سوي اين کميته در حال بررسي است و در سريعترين زمان ممکن اعلام و در صورت اثبات تخلف با متخلف برخورد مي شود. محمد شکوهي رئيس آموزش و پرورش چاروسا و جمعي از کارکنان اداره با خانواده اين دانش آموز ديدار و از آنان دلجويي کردند. کامران ارزش خواه معلم اين کلاس هم گفت: وسايل آزمايشگاه از جمله خط کش نزديک بخاري قرار داشته و گرم شدند و دانش آموز نيما اکرمي بصورت سهوي خط کش را برداشته و دستش دچار سوختگي سطحي شد. وي گفت: از اين سهل انگاري خود بسيار نگران وناراحتم که دانش آموز وخانواده وي دچار اين اندوه شدند.


مدير کل نوسازي شهر تهران عنوان کرد؛

خطر کمبود مدرسه بيخ گوش پايتخت‌نشينان

مدير کل نوسازي شهر تهران از کم بودن مدارس در برخي از مناطق استان تهران و اعتبار مورد نياز براي تامين آنها خبر داد.داريوش ورناصري مدير کل نوسازي شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: تراکم دانش آموزان در مدراسي که در مناطق انبوه سازي قرار گرفته اند، بسيار زياد است و اين موضوع مي تواند در آموزش آنها خلل ايجاد کند و والدين مجبور مي شوند که دانش آموزان خود را به مناطق همجوار بفرستند.

وي ادامه داد: طبق ماده 18 قانون شوراي آموزش و پرورش، انبوه سازان موظف بودند که متناسب با تعداد ساختمان هاي مسکوني، فضاهاي آموزشي را نيز تامين کنند اما انبوه سازان به وعد ه هاي خود در اين خصوص عمل نکردند.ورناصري يادآور شد: در حال حاضر بيش از 90 فضاي آموزشي در منطقه 22 مورد نياز بوده که مستلزم اعتبار سه هزار ميلياردي است. نيازي که به تنهايي از عهده وزارت آموزش و پرورش و نوسازي بر نمي آيد و ما اميدواريم انبوه سازان با عمل کردن به تعهدات خود از اين مشکلات بکاهند.


با حضور نشريات و رسانه‌هاي دانش‌آموزي؛

برگزاري نهمين جشنواره مداد کمرنگ

نهمين جشنواره مداد کم رنگ با حضور نشريات و رسانه‌هاي دانش‌آموزي در دو مرحله قرارگاهي و مدرسه‌اي از سوي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان برگزار مي‌شود.

به گزارش شاپرك ،نهمين جشنواره مداد کم رنگ با حضور نشريات و رسانه‌هاي دانش‌آموزي در دو مرحله قرارگاهي و مدرسه‌اي از سوي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان با هدف آشنايي دانش‌آموزان با اهداف، آرمان‌ها و دستاوردهاي انقلاب اسلامي، آشنايي دانش‌آموزان با منويات و مطالبات رهبرفرزانه انقلاب از افسران جنگ نرم، آشنايي دانش‌آموزان با سبک زندگي اسلامي و مسائل روز، وسعت بخشيدن به افق ديد دانش‌آموز در چشم‌انداز فرداي ايران برگزار مي‌شود.نهمين دوره جشنواره مداد کمرنگ در بخش‌هاي آثار برتر، نشريات برتر و بخش ويژه و در چهار قالب «مداد ادبي»، «مداد هنري»، «مداد کاغذي» و «مداد مجازي» برگزار مي‌شود.


 يادداشت 

معلم ،ستاره اي كه خاموش نمي شود

برديا سيفي

بازهم تنبيه يك دانش آموز و شروع دعواهاي جناحي براي بهره بردن از اين خوراك تبليغاتي براي نشان دادن ضعف هاي مديريتي مسئولان در اين حوزه. در اينكه تنيبه دانش آموزان كاري ناپسند و خلاف قانون است و از لحاظ روانشناسي تاثير ي در بهبود ياد گيري كودكان ندارد، هيچ بحثي نيست ، ولي اينكه هر روز در رسانه ها به دنبال سوژه اي براي بدنام كردن معلمان باشيم كاري بس ناجوانمردانه و به دور از انصاف است. نظام آموزش و پرورش ما بيش از يك ميليون معلم دارد که مشغول آموزش و پرورش دانش آموزان اين مرز و بوم هستند ، معلماني كه به دور ترين و خطرناك ترين مسيرها ومناطق ، به اميد باسواد كردن كودكان از آسايش و گاه حتي از جان خود مي گذرند ، اما کمتر كسي از جانفشاني آن ها در عبور از مناطق صعب العبور و رسيدن به فرزندان سرزمين شان ، يادي مي کند. ، معلماني که زير آوار مي مانند تا جان كودكان اين مرزوبوم در امان بماند. معلماني كه طعمه آتش بخاري مي شوند تا مبادا صدمه اي به فرزندان اين مردم وارد شود و ... ما اغلب چشم بر فداکاري هاي معلمان مي بنديم و تنها مترصد يک خطاي آن ها هستيم تا با علم کردن آن ، هر چه عقده و فرياد داريم بر سر آن ها هوار کنيم . تخلف معلمان نسبت به تعداد آن ها در كشور بسيار کمتر از تخلفات ساير کارمندان در مشاغل ديگر و به خصوص در مدارج مديريتي درآموزش و پرورش است.

منتهي ، اين معلمان هستند که جلوي چشم اند و با کوچکترين خطا ، کانون توجه واقع مي شوند، بي آن که کسي در پي علت يابي اين حوادث و ضعف عصبي و اخلاقي برخي از معلمان باشد. چه کاري براي حفظ كرامت معلمان كرده ايم ؟ كساني که پس از 30 سال تدريس با حداقل حقوق و انواع و اقسام مشكلات معيشتي ،بازنشسته مي شوند ، براي دريافت پاداش 30 سال خدمت خود، بايد سالها چشم انتظار امضاي كساني باشند كه سواد نوشتن را به آنان آموزش داده اند.درجامعه ما اگر پزشكان و مهندسان ، قضات و نمايندگان وزير و هزاران مسئول ديگر در بهترين شرايط ممکن زندگي مي کنند، مديون معلماني هستند كه با خاك گچ خوردن آنان را تعليم داده اند. حال كه زمان جبران زحمات چندين ساله است به دور از انصاف است كه قلم به دست بگيريم و اشتباه اندك معلمان کم تجربه را به حساب خيل عظيم اين قشر شريف بگذاريم .


 كاغذ اخبار 

در روزهاي امتحان چه چيزهايي بخوريم

خوردن نان و پنير و گردو يا تخم مرغ يا يک ظرف عدسي در روز امتحان کمک مي کنند تا دانش آموزان با آرامش بيشتري در جلسه امتحان حاضر شوند. همچنين خوردن عسل و نوشيدني هاي حاوي عسل در کاهش اضطراب بسيار موثر است.

به گزارش پانا، سايت ساينس اجوکيشن به بررسي تغذيه مناسب در روزهاي امتحانات پرداخته است و تغذيه اصولي را يکي از عوامل مهم در موفقيت دانش آموزان برمي شمرد.

غذاهاي سرشار از کربوهيدرات مثل برنج، ماکاروني، سيب زميني پخته، عدسي، لوبيا و نان نه تنها انرژي کافي در طول روز را براي دانش آموز فراهم مي کنند و ايمني بدن را افزايش مي دهد.

بنابراين تغذيه متعادل و متنوع شامل غلات، انواع سبزي، لبنيات، گوشت و ميوه ها سبب کاهش استرس امتحان مي شود.

همچنين دانش آموزاني که اضطراب زيادي دارند و نمي توانند صبحانه مفصل بخورند ، مي توانند از موز و مقداري کشمش استفاده کنند.خوردن نان و پنير و گردو يا تخم مرغ يا يک ظرف عدسي در روز امتحان کمک مي کنند تا دانش آموزان با آرامش بيشتري در جلسه امتحان حاضر شوند. همچنين خوردن عسل و نوشيدني هاي حاوي عسل در کاهش اضطراب بسيار موثر است.علاوه بر اين مغزها از قبيل بادام، کشمش، فندق، گردو و نخودچي که سرشار از منيزيم و کمبود آن يکي از علل کاهش يادگيري است.بهتر است دانش آموزان در زمان کار يا مطالعه غذا نخورند و براي غذا خوردن زمان خاصي را در نظر بگيرند تا با آرامش بيشتري غذا خورده شود.


 زنگ تفريح 
 كلاس هاي هنري در سنگاپور


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون