جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3807- تاریخ : 1395/10/13 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (دوشنبه)

رئيس سازمان سواد آموزي كشور:
توسعه جامعه، در گرو توسعه آموزش است

رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي خبر داد:
شناسايي 30 هزار محصل ديرآموز در کشور

در واكنش به برخورد با تخلفات در مدارس ؛
جايگاه رفيع معلمان نبايد آسيب ببيند


از گوشه و كنار


يادداشت


كاغذ اخبار


اخبار خارجي


زنگ تفريح
مدارس مسکو

توزيع شير در مدارس کشور آغاز شد


 رئيس سازمان سواد آموزي كشور:
 توسعه جامعه، در گرو توسعه آموزش است 

رئيس سازمان سواد آموزي كشور آموزش را قلب فعاليت هاي توسعه عنوان كرد و گفت: توسعه جامعه، در گرو توسعه آموزش است.به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، علي باقرزاده در ديدار با مديركل صدا وسيماي استان فارس با بيان اين كه همه مولفه هاي توسعه از جمله محيط زيست، اقتصاد، كشاورزي و سلامت به مساله آموزش گره خورده است، اظهاركرد: اگر كشوري در تحقق آموزش فراگير، دچار مشكل شود درهمه ابعاد توسعه مشكل پيدا مي كند.رئيس سازمان سواد آموزي كشور تصريح كرد: بر اساس سرشماري سال 90 ، حدود 9 ميليون بيسواد مطلق و بيش از 11 ميليون كم سواد وجود داشت.

وي با اشاره به اينكه متاسفانه سالانه تعدادي برآمار بيسوادان اضافه مي شود، خاطرنشان كرد: برخي از اين بيسوادان شامل كودكان بازمانده از تحصيل و ترك تحصيل كرده ها مي باشد.باقرزاده با بيان اين كه مشكل بيسوادي در كشور را برخي به روش هاي آموزش نسبت مي دهند، گفت: اين باور غلط است و فقدان تقاضاي اجتماعي براي يادگيري سواد در كشور از جمله مهمترين دلايل رغبت كم برخي در كشور براي سوادآموزي است رئيس سازمان سواد آموزي كشور به طرح هايي براي كاهش و پايان بيسوادي در كشور اشاره كرد و افزود: سياست فعلي دولت مبتني بر ايجاد مشوق براي افراد بيسواد و آموزش دهنده ها است.


 رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي خبر داد:
 شناسايي 30 هزار محصل ديرآموز در کشور 

رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي گفت: حدود 1800دانش آموز اوتيستيک امسال در بيش از 25مدرسه کشور تحصيل مي کنند و حدود 30 هزار دانش آموز ديرآموز نيز شناسايي شده اند.به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، مجيد قدمي با اشاره به وجود مدارس خاص اوتيسم در شهرهاي بزرگ کشور، اظهاركرد: برخي از دانش آموزان اوتيستيک در اين مدارس تحصيل مي کنند اما در اکثر شهرها، اين دانش آموزان در کناردانش آموزان عادي تحصيل مي کنند.

رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي به استفاده از ابزارهاي جديد تشخيصي، براي شناسايي دقيق تر دانش آموزان اوتيستيک اشاره و تصريح کرد: تلاش کرديم که امکانات لازم براي انتقال دانش روز به معلمان همه گروه هاي دانش آموزي با نيازهاي ويژه را فراهم کنيم ودر اين برنامه ريزي ها، آموزش مربيان و معلمان 2 گروه از دانش آموزان؛ طيف اوتيستيک و چند معلوليتي را در اولويت قرارداديم.

وي با اشاره به توليد محتواي آموزشي ويژه دانش آموزان اوتيستيک افزود: براين اساس کارگاه هاي آموزشي با هدف ارائه آخرين اطلاعات و آموزش مربيان و راهنمايي والدين دانش آموزان اوتيستيک برگزار مي شود.

قدمي گفت: باتوجه به طيف دانش آموزان اوتيستيک، سهميه اي براي آموزش مربيان هر استان پيش بيني کرديم که اين دوره هاي آموزشي با همکاري متخصصان و استادان دانشگاه برگزار مي شود.رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي با اشاره به توليد راهنماي آموزشي براي معلمان دانش آموزان عادي با هدف شناخت چگونگي آموزش و برخورد با دانش آموزان ديرآموز افزود: در اين راهنما، تفاوت فرايند يادگيري دانش آموزان ديرآموز با دانش آموزان عادي و نقش معلم در يادگيري دانش آموزان ديرآموز مطرح شده است.


 در واكنش به برخورد با تخلفات در مدارس ؛
 جايگاه رفيع معلمان نبايد آسيب ببيند 

عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي گفت: پرداختن بيش از حد و گاهي نادرست به موضوع تنبيه بدني در مدارس به جايگاه معلمان آسيب مي زند و بايد فکري براي اين موضوع کرد.قاسم احمدي لاشکي در گفت و گو با پانا، در خصوص تنبيه بدني در مدارس، اظهار کرد: تنبيه در مدارس متاسفانه از گذشته تاکنون وجود داشته اما بايد با کاري که تخلف است برخورد شود.وي با تاکيد براينکه پرداختن بيش از حد رسانه ها به تنبيه بدني در مدارس خوب نيست،ادامه داد: با وجود يک ميليون معلم اگر يک نفر از آن ها دچار کار خلاف شده باشد نبايد جايگاه ساير معلمان را خدشه دار کرد و به آن ها آسيب زد.

عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: بايد دانش آموز از معلم حساب ببرد تا بتوان او را هدايت کرد.بزرگنمايي اين مو ضوع(تنبيه بدني) شان و منزلت معلمان را نيز از بين مي برد.احمدي لاشکي عنوان کرد: به اندازه اي که نياز است با متخلفان برخورد مي کنيم اما جايگاه رفيع معلمان نبايد با اين موضوعات آسيب ببيند.


 از گوشه و كنار 

15 دي ماه

آخرين مهلت ثبت‌نام الکترونيکي دانش‌آموزان در مسابقات فرهنگي و هنري

مديرکل فرهنگي هنري وزارت آموزش و پرورش از ثبت نام الکترونيکي دانش آموزان براي شرکت در مسابقات فرهنگي و هنري براي نخستين بار خبر داد و گفت: پيش بيني ما ثبت نام بيش از 7.5 ميليون نفر در مسابقات انفرادي و گروهي است.مهدي علي اکبرزاده در گفت‌وگو با ايسنا، ضمن اعلام اين خبر اظهار کرد: بر اساس آخرين آمار هفته گذشته بيش از دو ميليون و 500 هزار دانش آموز براي شرکت در مسابقات فرهنگي و هنري به صورت انفرادي ثبت نام کرده‌اند.وي افزود: برخي مسابقات چون سرود و نمايش نيز به صورت گروهي برگزار مي‌شوند که پيش بيني مي‌کنيم در اين بخش بيش از پنج ميليون دانش آموز ثبت نام و در مسابقات شرکت کنند. مديرکل فرهنگي هنري وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه ثبت نام الکترونيکي که 15 دي ماه آخرين مهلت تعيين شده آن است، امکان رصد دقيق‌تر مسابقات را فراهم مي‌کند گفت: از اين طريق ميزان علاقه مندي دانش آموزان به رشته‌هاي مختلف مشخص مي‌شود و مي‌توانيم با توجه به استقبال دانش آموزان برنامه ريزي بهتري براي سال‌هاي آتي داشته باشيم.


راه اندازي تعاوني هنرستاني در آينده اي نزديک

مديرکل دفتر آموزش کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: درصدد راه اندازي تعاوني هنرستاني براي سال تحصيلي آينده هستيم.

مصطفي آذرکيش مديرکل دفتر آموزش کاردانش وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره وضعيت تعاوني هنرستاني گفت: درسند تحول بنيادين به تقويت روحيه مشارکت جويي و مشارکت پذيري اشاره شده و حتي کلمه تعاوني مطرح است.وي با بيان اينکه در راهکار اين سند، جلب مشارکت و ارکان سهيم و موثر بخش عمومي و غيردولتي مورد توجه بوده، ادامه داد: ساز و کارهاي تشويقي و انگيزشي لازم اعم از مادي و معنوي براي بسط نيکوکاري و تعاون به کار گرفته مي شود.مديرکل دفتر آموزش کاردانش وزارت آموزش و پرورش با اعلام اينکه دفتر کاردانش در راستاي سياست هاي اقتصاد مقاومتي و چشم انداز برنامه ششم توسعه فعاليت مي کند، گفت: پيش نويس اوليه تعاوني هنرستاني در مراحل نهايي بوده و در تلاش هستيم با طي کردن ساير مراحل اداري و ضوابط، اين نوع هنرستان ها براي سال تحصيلي جديد راه اندازي شوند.


 يادداشت 

ريه هاي آلوده ارمغان مديريت ايراني

برديا سيفي

معاون آموزش ابتدايي اداره‌ کل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران اظهار داشت: با وجود افزايش آلودگي هوا ، هنوز هيچ تصميمي در خصوص تعطيلي مدارس گرفته نشده است.وي افزود:آموزش و پرورش در اين خصوص تابع تصميم گيري استانداري است.

آلودگي هوا همراه است با كشمكش بين دستگاه هاي اداري كشور .سلامتي مهم ترين و اساسي ترين حقوق شهروندي يک انسان است .همچنان که ستارگان ادبيات ما نيز از آن واقف بوده اند.

چنان که سعدي مي فرمايد: هر نفسي که فرو مي رود ممدّ حياتست و چون بر آيد مفرّح ذات . پس در هر نفسي دو نعمت موجوداست .در روزگار ما اين نعمت ، به دست آويزي براي کشمکش بين دستگاه هاي مختلف دولتي بدل شده و آن چه واقعا اهميت ندارد گويا راحت نفس کشيدن شهروندان است.در گفتگويي ، رئيس انجمن آسم و آلرژي ايران اشاره كرد كه 35 درصد كودكان تهراني علائمي از بيماري آسم دارند.دكتر معين ضمن هشدار نسبت به افزايش شيوع آسم در ايران افزود ، اين بيماري در کشورهاي پيشرفته کنترل شده اما در ايران شيب صعودي در پي گرفته است. وي همچنين گفت : از سال 85 شيوع علائم آسم در کودکان از 10 درصد به 13.4 درصد رسيده است.با وجود اين آمار وحشتناك در رابطه با كودكان ، معاون آموزش ابتدايي اداره‌ کل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران مي گويد هنوز جلسه اي براي تعطيلي مدارس برگزار نشده است شگفتا از اين همه بي توجهي و بي مبالاتي ، آقاي مسئول ! اگر دانش آموزي براثر آلودگي هاي اين چند روز به مرز مرگ برسد آيا آن وقت جلسه برگزار مي شود ؟آياآن وقت شما جواب گوي خانواده هاي آسيب ديده خواهيد بود . آيا در آينده شما مسئول بيماري و آسيب ديدگي ريه هاي اين دا نش آموزان هستيد ،

آيا شما احساس مي کنيد که بنا به وظايفي که در برابر دانش آموزان داريد بايد پاسخگو هم باشيد؟اصل قانون پايستگي !مديريت در کشور ما حکم مي کند که يک مدير ، در صورت ضعف و ناتواني در مديريت ، از مديريت خلع و محاکمه نمي شود ، بلکه جايش عوض مي شود. مسئله مهم و مضحک ديگر، حواله ي تصميم گيري در رابطه با تعطيلي مدارس به استانداري است ،آيا مسئول سنجش آلودگي هوا و مضر بودن ريز گردها در تخصص استانداري است ؟ تا زماني كه هزينه براي درمان در بحرانهاي سلامت ،اجتماعي و ... بر پيشگيري از آنها ار جحيت داشته باشد ، ما بايد همچنان منتظر خبرهاي تاسف بار از نحوه زندگي مردم و مبتلا شدن به انواع واقسام مشكلات دنياي كنوني باشيم.تجربه ،در سرزمين ما ، معلمي است که اول امتحان مي گيردو بعد درس مي دهد و ما هميشه در اين امتحان بازنده هستيم.


 كاغذ اخبار 


به همت مرکز آموزش سازمان فرهنگي هنري انجام مي‌شود

ثبت‌نام تسهيلگران آموزشي ويژه طرح بعد از مدرسه مرکز آموزش سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از 15تا20 آبان ماه، داوطلبان براي شرکت در طرح «آموزش مدرس و مربي تسهيلگر» را ثبت‌نام مي‌کند.به گزارش شاپرك، طرح «بعد از مدرسه» با هدف تقويت مهارت‌هاي فردي و گروهي دانش‌آموزان و به‌منظور يادگيري فنون و راهبردهاي جديد با بهره‌مندي از روش‌هاي نوين آموزشي توسط مرکز آموزش اجرا مي‌شود.رويا فتحي، رييس مرکز آموزش از اجراي اين طرح در سطح شهر تهران خبر داد و گفت: طرح «بعد از مدرسه» باعث همکاري خانواده‌ها و همچنين ارتباط آنها با دانش آموزان و ايجاد يک درک متقابل در خانواده خواهد شد.فتحي در همين راستا بيان کرد: مرکز آموزش در نظر دارد پيرامون طرح بعد از مدرسه نخستين دوره آموزش فراگير مشارکتي را با رويکرد تربيت مربي و مدرس تسهيلگر برگزار کند.فتحي افزود: بستر آموزش مشارکتي و رقابت موثر و مفيد دانش آموزان مي‌تواند پاسخگوي نيازهاي آموزشي فراگيران را فراهم کند. ازاين‌رو مرکز آموزش سازمان فرهنگي هنري باهدف يادگيري مشارکت‌هاي جمعي و گروهي، تقويت استعدادهاي خلاق در کودکان و نوجوانان گسترش و تعيين شناخت شهروندان به درک الگوي سبک زندگي اسلامي ايراني و مهارت‌هاي زندگي، دوره‌هاي تربيت مربي و مدرس تسهيلگر و ... را پيرامون طرح «بعد از مدرسه» شهر تهران آغاز مي‌کند. وي در پايان بيان کرد: علاقه‌مندان براي ثبت‌نام در دوره‌هاي آموزشي مشروط به مربي يا معلم بودن در يک دوره آموزشي مقطع تحصيلي با داشتن مدرک تحصيلي کارشناسي يا بالاتر با همراه داشتن کپي مدارک شناسايي و تحصيلي مي‌توانند به اداره امور مربيان مرکز آموزش سازمان فرهنگي هنري مراجعه کنند.نشاني مرکز آموزش: خيابان کريم‌خان زند، بعد از تقاطع حافظ، نبش کوچه شهيد گلابي، پلاک 195، طبقه پنجم، واحد امور مربيان با شماره تلفن: 88909514 داخلي 130 است.


 اخبار خارجي 

دانش آموزان روماني طعم سال نوي ميلادي را شادتر کردند!

دانش آموزان دبيرستاني در روماني در اقدامي پسنديده در آغاز سال ميلادي، با همکاري همديگر با اهداي هزار جعبه کادو به
دانش آموزان نيازمند،جشن شادتري براي خود و آن ها رقم زدند.

به گزارش پانا به نقل از ديلي ميل، دانش آموزان دبيرستاني در روماني در اقدامي پسنديده درآغاز سال نوي ميلادي، با همکاري همديگر جشن شادتري براي خود و دانش آموزان نيازمند رقم زدند.

دانش آموزان اين دبيرستان با شناسايي دانش آموزان نيازمند به کمک، به آن ها جعبه هاي پر از اسباب بازي، شيريني و شکلات و لباس نو هديه دادند تا همگان سال نو را با شادي آغاز کنند.حمايت از دانش آموزان نيازمند براي دومين سال است که در ميان دانش آموزان دبيرستاني در روماني صورت مي گيرد و دانش آموزان از طريق لينک هاي اينترنتي به نام " لينک اميد" فراخوان مي دهند و هرساله برتعداد حاميان نيز افزوده مي شود.اين اقدام تا آنجا گسترش يافته است که دانش آموزان اين مدرسه اميدوار هستند براي سال آينده اقلام زيادي به اروپاي شرقي نيز ارسال کنند و اين هدايا مختص کشور روماني نباشد.امسال حدود هزار جعبه هديه شامل اقلام متنوع به مناطق مختلف روماني ارسال شد.


 زنگ تفريح 
 مدارس مسکو


 توزيع شير در مدارس کشور آغاز شد 

مدير کل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش از آغاز توزيع شير رايگان در مدارس خبر داد و گفت: اکنون 100 ميليارد تومان اعتبار براي تأمين شير رايگان مدارس تخصيص يافته است.به گزارش فارس، منصور مجاوري مدير کل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش در خصوص آخرين وضعيت توزيع شير رايگان در مدارس کشور، اظهار داشت: بر اساس اعتبار مصوب دولت، توزيع شير رايگان در استان‌هاي خراسان رضوي و خراسان جنوبي آغاز شده است.وي افزود: توزيع شير رايگان در مدارس 15 استان کشور نيز در دست اقدام براي توزيع است .


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون