جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3806- تاریخ : 1395/10/12 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)

معاون وزيرآموزش و پرورش عنوان كرد:
دانش آموزان امروز بايد به سواد رسانه اي مجهز باشند

مديرکل آموزش دبستاني آموزش و پرورش بيان كرد:
ضرورت وجود نيروي مشاور در مدارس ابتدايي


آموزش کشور با افزايش بودجه 5.6درصدي راه به جايي نمي برد


از گوشه و كنار


اخبار خارجي


كاغذ اخبار


زنگ تفريح
مدارس شهرستان جاسك در استان هرمزگان

 معاون وزيرآموزش و پرورش عنوان كرد:
 دانش آموزان امروز بايد به سواد رسانه اي مجهز باشند 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بر تجهيز دانش آموزان به سواد رسانه اي تأكيد كرد.

به گزارش مركزاطلاع رساني وروابط عمومي وزارت آموزش وپرورش ،علي زرافشان اظهار كرد: كتب درسي جديد به نوعي به مطالبه برنامه درسي ملي و سند تحول بنيادين پاسخ مي دهد تا دانش آموز را براي زندگي در جامعه آماده كند .وي ادامه داد: در كتاب سواد رسانه اي مطالبي مطرح شده تا دانش آموز امروز علاوه بر زندگي در دنياي حقيقي بتواند وقت بيشتري را در دنياي مجازي بگذراند، لذا بايد دانش آموز به سواد رسانه اي مجهز باشد.

زرافشان افزود: كار سواد رسانه از دوره ابتدايي با درس تفكر و پژوهش آغاز شده و اكنون اين درس به طور خاص در پايه دهم خود را نشان داده است يا درس محيط زيست كه يكي از چالش هاي جامعه نيز هست، مورد توجه ويژه قرار گرفته است.معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بيان كرد: در بحث سلامت كه جنبه پيشگيرانه دارد، براي افزايش آگاهي هاي بهداشتي دانش آموزان با صرف هزينه كمتر درمان، توجه خاصي صورت گرفته و كتب جديد التاليف با اين موضوعات بسيار ضروري است.

وي تصريح كرد: اخيرا يك همايش ملي سواد رسانه اي برگزار شد كه در آن كتاب سواد رسانه اي مورد توجه جدي دست اندركاران سواد رسانه اي كشور قرار قسمتي از برنامه اين همايش نيز به بحث كتاب درسي سواد رسانه اي اختصاص يافت.


 مديرکل آموزش دبستاني آموزش و پرورش بيان كرد:
 ضرورت وجود نيروي مشاور در مدارس ابتدايي  

مديرکل آموزش دبستاني وزارت آموزش و پرورش گفت: وجود نيروي مشاور در دوره ابتدايي داراي اثرات مطلوبي خواهد بود و مانند دوره متوسطه ضرورت دارد.

صادق صادق پور در گفت و گو با پانا اظهار کرد: فرآيند اجراي طرح تعالي مورد بازنگري قرار گرفته و براي سال تحصيلي آينده ويرايش نهايي ابلاغ خواهد شد.

وي اضافه کرد : 7 هزار و 400 مدرسه کشور که اين طرح را اجرا کردند که در سال گذشته درارزيابي استاني 10 مدرسه بالاترين رتبه را کسب کردند که بيشترين تعداد متعلق به دوره ابتدايي بوده است.

مدير کل آموزش دبستاني وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به تراكم طرح و برنامه هاي اجرايي در مدارس، تمام سعي و تلاش ما بر اين است که طرح و برنامه ها با توجه به سياست ها و ماموريتهاي تمامي حوزه هاي ستاد در راستاي سند تحول بنيادين با کيفيت تر ارائه شودايشان اضافه کرد: در اين راستا کميته اي در وازرتخانه با نمايندگان معاونتهاي مختلف تشکيل شده و جلسات منظم و منسجم برگزار مي گردد. وي با اشاره به عدم تخصيص نيروي مشاور در مقطع ابتدايي اظهار کرد: بر اين باوريم که وجود نيروي مشاور در دوره ابتدايي داراي اثرات مطلوبي خواهد بود و مانند دوره متوسطه ضرورت دارد و در آينده اميد است به رسميت شناخته شود و به دوره ابتدايي تخصيص يابد. آموزش کشور با افزايش بودجه 5.6درصدي ره به جايي نمي برد.


  آموزش کشور با افزايش بودجه 5.6درصدي راه به جايي نمي برد 

کارشناس مسايل آموزش و پرورش گفت: بودجه کل کشور براي سال آينده، 9 درصد افزايش يافته اين در حالي است که بودجه آموزشي تنها 5.6 درصد رشد نشان مي دهد که با اين بودجه اندک، نمي توان گليم آموزش کشور را از آب بيرون کشيد.

محمدرضا نيک نژاد در گفت و گو با ايرنا با بيان اينکه در بيش از دو دهه گذشته آموزش و پرورش همواره با کمبود بودجه و کسري ساليانه رو به رو بوده است، اظهار کرد: با بررسي و سنجش کليت بودجه 96 آموزش و پرورش و بخش هاي جزيي تر آن با سال هاي گذشته نخستين چيزي که به چشم مي خورد ميزان افزايش کلي آن نسبت به سال گذشته است.وي اضافه کرد: بودجه آموزشي تصويب شده دولتي در سال 95، بيش از 28 هزار ميليارد تومان بود که پس از بررسي و تغييرات آن در مجلس شوراي اسلامي به اندکي بيش از 30 هزار ميليارد تومان رسيد.

وي با بيان اينکه بودجه آموزشي کشور در سال 96 و در لايحه پيشنهادي دولت، چيزي بيش از 31 هزار و 681 ميليارد تومان است، ادامه داد: نخستين ايراد به بودجه آموزشي کشور در سال 96 آن است که در شرايطي که بودجه کل کشور حدود 9 درصد افزايش يافته، بودجه آموزشي کشور پنج و شش دهم درصد افزايش را نشان مي دهد.اين کارشناس حوزه آموزش و پرورش با طرح اين سوال که چرا افزايش بودجه سالانه آموزش و پرورش بايد کمتر از افزايش کل بودجه باشد؟، تصريح کرد: از ديگر سو بودجه اي که بيش از يک دهه است همواره با کسري هاي باور نکردني سه، چهار و پنج هزار ميليارد توماني مواجه است، چگونه مي تواند با افزايش ناچيز در سال 96 گليم آموزش کشور را از آب بيرون بکشد و دست کم شرايط آموزشي با همه کاستي هايش را مانند سال هاي گذشته حفظ کند؟


 از گوشه و كنار 

«عمو فردوس»، نامزد نوبل بهترين معلم جهان

فردوس حاجيان که بسياري از کودکان دهه هشتاد او را به نام «عمو فردوس» مي‌شناسند، از نامزد شدن خود براي دريافت جايزه نوبل بهترين معلم جهان خبر داد.

به گزارش ايسنا، اين آموزگار و مجري تلويزيون در گفت‌وگو با «ميزان» با گلايه از کم‌لطفي برخي رسانه‌ها نسبت به نامزدي وي براي جايزه نوبل گفت: متاسفانه اتفاقي که براي من افتاد به درستي از سوي رسانه‌ها بازنشر نشد و چنين اتفاقي مثل نامزدي جايزه نوبل در آن حد که بايد به اطلاع مردم نرسيد.

وي درباره نامزدي خود در نوبل امسال افزود: از بين 20 هزار معلم در جهان، من در فهرست 50 نامزد اصلي دريافت نوبل بهترين معلم قرار گرفتم و اين از سوي مطبوعات به خوبي منتشر نشد.

عمو فردوس از اختصاص جايزه نوبل براي کودکان بي‌سرپرست خبر داد و خاطرنشان کرد: آکادمي نوبل امسال براي برترين معلم جايزه‌اي به مبلغ يک ميليون دلار در نظر گرفته است. من در صورتي که به عنوان معلم برتر انتخاب شوم، بخش عمده‌اي از اين جايزه را به کودکان و زنان بي‌سرپرست اختصاص خواهم داد.


 اخبار خارجي 

در پي افزايش تنش ميان آمريکا و روسيه؛

مدارس آمريکايي در مسکو تعطيل شد!

با گسترش تنش سياسي ميان آمريکا و روسيه ، تمامي مدارس انگليسي- آمريکايي در شهر مسکو پايتخت اين کشور تعطيل شد.

به گزارش پانا به نقل از راشا تودي، با بالا گرفتن تنش سياسي ميان آمريکا و روسيه و در پي اخراج ديپلمات هاي روس از خاک آمريکا،دولت روسيه نيز در پاسخ به اين اهانت سياسي، تمامي مدارس انگليسي- آمريکايي در شهر مسکو پايتخت اين کشور را تعطيل کرد.اين مدارس در حالي به تعطيلي کشيده شده است که فرزندان کارمندان نمايندگي هاي ديپلماتيک آمريکا، بريتانيا و کانادا در آن تحصيل مي کردند.

انتظار مي رود با افزايش مناقشات دو قدرت غرب و شرق، نابساماني هاي بيشتري گريبانگير دانش آموزان آمريکايي و انگليسي مقيم مسکو شود.


حمايت مالي دانش آموزان مسلمان از نيازمندان غيرمسلمان در لندن

دانش آموزان و دانشجويان مسلمان مقيم لندن با ارائه مواد غذايي به فقيران و نيازمندان، حسن نيت خود را به پيروان ساير اديان نشان دادند.به گزارش پانا به نقل از ديلي ميل، دانش آموزان و دانشجويان مسلمان مقيم لندن، پايتخت انگليس در آستانه ميلاد حضرت عيسي و کريسمس، با ارائه مواد غذايي به فقيران و نيازمندان، حسن نيت خود را به پيروان ساير اديان نشان دادند.

قرار است اين کمک هاي مالي و مواد غذايي جمع آوري شده به نيازمندان مسلمان و مسيحي داده شود اما بيشتر اين نيازمندان را غير مسلمانان تشکيل مي دهد چرا که هدف از اين طرح نمايش انسان دوستي و مهر دين اسلام است.

هرساله در آستانه ميلاد حضرت محمد(ص) و سال نو ميلادي و تعطيلات کريسمس اين قبيل اقدامات انسان دوستانه و حمايت از مردم نيازمند در نقاط مختلف جهان توسط مسلمانان انجام مي شود.


 كاغذ اخبار 

رئيس سازمان نوسازي مدارس کشور:

سرانه توسعه فضاهاي آموزشي در مناطق محروم افزايش مي‌يابد

رئيس سازمان نوسازي مدارس کشور گفت: در توسعه فضاهاي آموزشي، مناطق محروم در اولويت قرار دارند و تلاش مي کنيم، سرانه اين مناطق افزايش يابد.

به گزارش مهر، محمد تقي نظر پور رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور افزود: کارهاي زيادي در سازمان نوسازي انجام شده اما تلاش مي کنيم، مسير نوسازي مدارس را هموار کنيم و راه هاي نرفته را بپيماييم.

وي افزود: در توسعه فضاهاي آموزشي، مناطق محروم در اولويت قرار دارند و تلاش مي کنيم، سرانه اين مناطق افزايش يابد.نظر پور با اشاره به اين نکته که فضاهاي آموزشي بايد فضاهاي مفيدي باشند، تصريح کرد: نسل آينده در اين فضاهاي آموزشي رشد مي کند، پس اگر تلاش کنيم فضاهاي مطلوبي بسازيم، جايگاه آموزش و پرورش را ارتقا داده ايم .


اجراي طرح هميار انرژي در مدارس

با حضور 10 سازمان و نهاد، تفاهم‌نامه الگوي بهينه اصلاح رفتار مصرف کنندگان امضا شد و مقرر شد تا اجراي طرح هميار انرژي در شهرستان‌هاي استان تهران به عهده دبيرخانه کودک و انرژي باشد.

به گزارش فارس، با حضور سازمان انرژي‌هاي نو ايران، سازمان بهره‌وري انرژي ايران، اداره کل محيط زيست استان تهران، سازمان آب و فاضلاب استان تهران، مؤسسه علمي ـ کاربردي صنعت آب و برق، کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان تهران، انجمن حمايت از انرژي‌هاي تجديد پذير ايران، دبيرخانه کودک و انرژي اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران، تفاهم‌نامه الگوي بهينه و اصلاح رفتار مصرف کنندگان امضاء شد.

اين تفاهم‌نامه در راستاي تنظيم شيوه‌ها و زمينه‌هاي همکاري مشترک براي تدوين الگوي بهينه و اصلاح رفتار مصرف کنندگان ويژه مدارس شهرستان‌هاي استان تهران امضا شده است.

بر اساس اين تفاهم‌نامه، با توجه به اهميت موضوعات مديريت مصرف انرژي‌هاي گوناگون شامل انرژي‌هاي فسيلي، انرژي‌هاي تجديد پذير، انرژي برق، آب و محيط زيست، ايجاد و گسترش زمينه همکاري‌هاي چند جانبه صورت گرفت .در بخش‌هاي ارائه خدمات آموزشي، پژوهشي و حمايتي سازمان‌هاي مذکور و بهره‌گيري بهينه از امکانات و توانايي‌هاي موجود به منظور تحقق اهداف مشترک، اين تفاهم‌نامه تنظيم و مورد توافق چند جانبه قرار گرفت.


کفراشي در گفت و گو با پانا اعلام کرد؛

افزايش 70 هزار نفري ثبت نام فرزندان شاهد و ايثارگر

مديرکل دفتر شاهد و ايثارگر وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال 70 هزار نفر به تعداد فرزندان شاهد و ايثارگر ما افزوده و
ثبت نام شدند از حدود 370 هزار دانش اموز مدارس شاهد 180 نفر ايثارگر بودند که اکنون اين تعداد به 240 هزار نفر رسيده است.

محمدحسين کفراشي در گفت و گو با پانا؛ اظهار کرد: امسال حدود 240 هزار پيش ثبت نام توسط سامانه سناد براي تحصيل در مدارس شاهد و ايثارگر ثبت شده است.وي ادامه داد: ظرفيت ثبت نام امسال حدود 90 تا 95 هزار نفر بود در ثبت نام امسال مانعي براي اين موضوع وجود نداشت و تمام فرزندان شاهد و ايثارگر توانستند بدون مشکل پيش ثبت نام خود را انجام دهند.کفراشي افزود: امسال 70 هزار نفر به تعداد فرزندان شاهد و ايثارگر ما افزوده و ثبت نام شدند از حدود 370 هزار دانش اموز مدارس شاهد 180 نفر ايثارگر بودند که اکنون اين تعداد به 240 هزار نفر رسيده است.مديرکل دفتر شاهد و ايثارگر وزارت آموزش و پرورش بيان کرد: بدنبال اين هستيم که دانش آموزان وارد زندگينامه شهدا شوند . براي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در بين دانش اموزان نمي توان دستوري عمل کرد.وي خاطرنشان کرد: بايد زمينه طوري فراهم شود تا دانش آموزان مدرسه و کلاس خود را به اسم شهدا تزيين کنند. ما نيز بايد اين موضوعات را هدفگذاري کنيم .وي افزود: با نيازسنجي دانش آموزان بايد در بحث ترويج فرهنگ ايثار و شهادت پيش رويم تا دانش آموزان با انگيزه بيشتري وارد مدرسه شوند .


 زنگ تفريح 
 مدارس شهرستان جاسك در استان هرمزگان


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون