جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3799- تاریخ : 1395/10/04 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)

رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي ،
تغيير محتواي کتب‌ درسي پايه‌هاي يازدهم و دوازدهم در سال تحصيلي آينده

مديرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش خبر داد
آغاز واريز پاداش پايان خدمت فرهنگيان

دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت:
نهاد آموزشي بايد به نهاد فرهنگي تربيتي تبديل شود


كاغذ اخبار


اخبار خارجي


از گوشه و كنار


زنگ تفريح
آموزش کلمه در مدارس انگليس

 رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي ،
 تغيير محتواي کتب‌ درسي پايه‌هاي يازدهم و دوازدهم در سال تحصيلي آينده 

رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي با اشاره به اينکه محتواي کتب‌ درسي پايه‌هاي يازدهم و دوازدهم در سال تحصيلي آينده تغيير مي کند گفت: کتب جديد مربوط به «محيط زيست»، «سلامت» و توجه به «بهداشت نوجوانان و جوانان» است.

حجت‌الاسلام والمسلمين محي‌الدين بهرام محمديان رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در گفت‌وگو با فارس، درخصوص «تغييرات کتاب‌هاي درسي در سال تحصيلي آينده،» اظهار داشت: بحث محتوايي مربوط به پايه‌هاي يازدهم و دوازدهم است.

وي ادامه داد: تلاش مي‌کنيم با زمان‌بندي که داريم و برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، توليد محتوا کنيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمديان اضافه کرد: درحال حاضر گروه‌هاي شوراي برنامه‌ريزي و تأليف کتاب‌ها مشغول برنامه‌ريزي و تأليف هستند و اميدواريم وقتي به بهمن ماه سال جاري رسيديم، بتوانيم تأليف کتب ياد شده را قسمت به قسمت بر روي سامانه اعتباربخشي قرار دهيم تا معلمان، صاحب‌نظران و کارشناسان درخصوص قسمت‌هاي توليد شده اظهارنظر کنند.

رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي متذکر شد: پس از دريافت نظر کارشناسان و معلمان، در نهايت بتوانيم اسفند ماه به جمع‌بندي نهايي برسيم و بعد در ارديبهشت سال آينده به آماده‌سازي و بازبيني نهايي بپردازيم.

وي درخصوص «محتواي جديد کتب درسي سال تحصيلي آينده»، تصريح کرد: در اين خصوص همان برنامه مصوب شوراي عالي آموزش و پرورش است؛ دروس جديدي که در دوره متوسطه وارد کرده‌ايم؛ شامل «درس تفکر و سواد رسانه‌اي» و کار و کارآفريني» بود و در حال حاضر کتاب‌هاي «انسان، سلامت و محيط زيست» و «خانواده و معيشت» را در دستور کار داريم؛ البته شايد نام اين کتب تغيير پيدا کند، اما موضوع آنها مربوط به محيط زيست، سلامت و بخصوص رويکرد و توجه به بهداشت و سلامت نوجوانان و جوانان در آستانه ازدواج است.


 مديرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش خبر داد
 آغاز واريز پاداش پايان خدمت فرهنگيان  

مديرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش از آغاز عمليات واريز پاداش پايان خدمت بازنشستگان فرهنگي سال 94 خبر داد.

منصور مجاوري در گفت‌وگو با ايسنا ضمن اعلام اين خبر گفت: پاداش پايان خدمت بازنشستگان سال 94 تا بدين لحظه در شهرستان‌هاي تهران، استان همدان و چند استان ديگر واريز شده و مابقي استان‌ها مشغول فعاليت براي واريز پاداش پايان خدمت هستند. همچنين عمليات مربوط به پرداخت برخي معوقات معلمان از جمله حق التدريسي‌ها نيز در حال انجام است و تا شنبه واريز مي‌شود.

وي درباره علت تأخير در واريز حقوق آذرماه فرهنگيان گفت: پرداخت حقوق در اختيار خزانه است و منتظر تخصيص بودجه از سوي خزانه هستيم.

به گزارش ايسنا، قرار بود بار مالي ناشي از پاداش پايان خدمت 30 هزار بازنشسته سال 94 که 2000 ميليارد تومان بود از طريق انتشار اوراق قرضه تأمين شود


 دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت:
 نهاد آموزشي بايد به نهاد فرهنگي تربيتي تبديل شود 

دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: نهاد آموزشي بايد به نهاد فرهنگي تربيتي تبديل شود، نهادي که کارکرد اصلي آن تربيت است و تمام راهکارها و اهداف پيش بيني شده با اين ديد تنظيم شده است.

مهدي نويد ادهم در گفت و گو با پانا، در پاسخ به اين سوال که چگونه مي توان به پرورش علاوه بر آموزش در شوراي عالي بيشتر توجه کرد؟ اظهار کرد: خوشبختانه سند تحول بنيادين در پاسخ به اين دغدغه به عنوان يک دغدغه ديرينه نظام تدوين شده است.

دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش افزود: بحث حاکم بر سند تحول بنيادين نظام مند و تقويت کردن نظام آموزشي است لذا از واژه رويکرد فرهنگي تربيتي بايد براي توجه به بحث پرورش استفاده کرد.

نويد ادهم تصريح کرد: نهاد آموزشي بايد به نهاد فرهنگي تربيتي تبديل شود نهادي که کارکرد اصلي آن تربيت است تمام راهکارها و اهداف پيش بيني شده با اين ديد تنظيم شده است.وي عنوان کرد: اگر فعاليت ها به خوبي انجام شود نظامي که رويکرد آموزشي دارد به نهادي که تربيتي و فرهنگي است تبديل مي شود.


 كاغذ اخبار 

مديرکل فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش خبر داد

شرکت بيش از سه ميليون نفر در پرسش مهر 16

مديرکل فرهنگي، هنري و اردويي وزارت آموزش و پرورش گفت: در پرسش مهر 16 رئيس جمهور سه ميليون و 200 هزار نفر شرکت کردند که 250 نفر در رشته‌هاي مختلف برگزيده شدند.

به گزارش ايسنا، مهدي علي اکبرزاده، مديرکل فرهنگي و هنري و اردويي وزارت آموزش و پرورش در مراسم تجليل از برگزيدگان پرسش مهر 16 که در سالن کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان برگزار شد، اظهار کرد: پرسش مهر فرصتي است که همه مي‌توانند با شرکت در آن نظرات و ديدگاه‌هاي خود را در مورد موضوعات مختلف بيان کنند.

علي اکبرزاده گفت: در پرسش مهر 16 رئيس جمهور سه ميليون و 200 هزار نفر شرکت کردند که 250 نفر در رشته‌هاي مختلف برگزيده شدند.

وي با اشاره به پرسش مهر 17 که در مورد نفي خشونت است، افزود: بايد چهره رحماني دين اسلام را با استفاده از زبان هنر و قابليت‌هاي فضاي مجازي به ديگران نشان دهيم.

مديرکل فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش گفت: پرسش مهر 17 نويد دهنده روزهايي بهتر براي ايران اسلامي است و اميدواري، پرهيز از خشونت و مهرباني از ثمرات اين پرسش راهبردي است.

در ادامه سيده حميرا ذکي‌پور، معاون پرورشي و فرهنگي آموزش و پرورش گيلان اظهار کرد: پرسش مهر که از سوي عالي‌ترين مسئول اجرايي کشور در بازگشايي مدارس مطرح مي‌شود، نشان از توجه ويژه نظام به تعليم و تربيت دارد.وي پرورش روحيه مشارکت جويي، ايجاد روحيه خودباوري و آشنايي با موانع توسعه را از مهم‌ترين اهداف طرح پرسش مهر ذکر کرد.


توسعه پيش‌دبستاني در مدارس غيردولتي

مدير کل آموزش و پرورش استان تهران گفت: با توجه به اينکه پيش دبستاني جزو مقطع تحصيلي اختياري بوده لذا گسترش آن در مدارس غيردولتي توسعه بيشتري نسبت به مدارس دولتي دارد.

علي رضا کمرئي مدير کل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص وضعيت پيش دبستاني‌ها اظهار داشت: اين مقطع جزو پايه‌هاي اصلي تحصيلي نبوده و اختياري به شمار مي‌رود.

وي ادامه داد: با توجه به نقش مثبت دوره پيش دبستاني در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان با وجود اختياري بودن در مناطق مختلف کشور از جمله تهران گسترش يافته است.

مدير کل آموزش و پرورش شهر تهران بيان کرد: زمينه اين توسعه پيش از اين انجام شده و اکنون در حال اجرا است البته اين تلاش‌ها در بخش غير دولتي اجرايي مي‌شود.

کمرئي درباره تربيت نيروي انساني عنوان کرد: با توجه به اختياري بودن اين مقطع تحصيلي برنامه ريزي خواستي براي تربيت نيروي انساني نداريم، اما به نسبت گسترشي که در مدارس غيردولتي انجام مي‌شود در زمينه آموزش نيروها برنامه ريزي‌هاي در دستورکار قرار مي‌گيرد.


توزيع550 هزار جلد كتب درسي بين دانش آموزان استثنايي کشور

معاون برنامه ريزي آموزشي آموزش و پرورش استثنايي کشور از تهيه و توزيع 550 هزار جلد كتب درسي بين دانش آموزان استثنايي در سال تحصيلي 95-96 خبر داد.

محسن غفوريان در گفت و گو با پانا اظهار کرد: در سال تحصيلي 96-95 تعداد 550 هزار جلد، کتب ويژه دانش­ آموزان استثنايي در گروههاي کم توان ذهني ، آسيب ديده بينايي ، آسيب ديده شنوايي و چند معلوليتي به صورت کتابهاي معمول آموزشي، بريل، صوتي و درشت خط تهيه و قبل از شروع سال تحصيلي به استان ها ارسال شد.وي افزود: تعداد عناوين کتب درسي دانش ­آموزان استثنايي از دوره پيش از دبستان تا دوره دوم متوسطه 403 عنوان کتاب است که از اين تعداد، محتواي 15عنوان کتاب جديدالتاليف در اختيار دانش آموزان و معلمان محترم قرار گرفته است.

معاون برنامه ريزي آموزشي و توان بخشي سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور ادامه داد: در خصوص دانش ­آموزان آسيب ديده بينايي تعداد 38 عنوان کتاب از پايه ششم دبستان تا دوره دوم متوسطه بصورت صوتي ، 154 عنوان کتاب از دوره پيش از دبستان تا دوره دوم متوسطه بصورت بريل و 82 عنوان کتاب درشت خط در دوره ابتدايي (ويژه دانش آموزان کم بينا با هوشبهر عادي و کم­ توان­ ذهني) چاپ شده است.

وي گفت: همچنين در مورد دانش­ آموزان کم توان ذهني تعداد 125 عنوان کتاب ( از دوره پيش از دبستان تا دوره دوم متوسطه حرفه اي ) مي باشد که محتواي اين کتب خاص و توسط گروه هاي برنامه ريزي مذکور تهيه و توليد مي­ شود. غفوريان افزود: تعداد کتب راهنماي معلم و روش تدريس ويژه معلمان ،36 عنوان است که اين کتب بصورت کتاب چاپي در اختيار معلمان قرار گرفته و يا فايل آن در سامانه اطلاع رساني معاونت برنامه ريزي آموزشي و توان بخشي سازمان جهت بهره برداري قرار داده شده است.


 اخبار خارجي 

ستيزه گري با تحصيلات رايگان مهاجران غيرقانوني در فرانسه

يکي از مقامات عالي رتبه حزب راست‌گراي جبهه ملي فرانسه به انتقاد از حمايت تحصيلي دانش آموزان مهاجران غيرقانوني پرداخت و خواهان محروميت از تحصيل رايگان اين دانش آموزان در مدارس دولتي فرانسه شد.به گزارش خبرگزاري فرانسه،يکي از مقامات عالي رتبه حزب راست‌گراي جبهه ملي فرانسه در نشستي خبري که در شهر پاريس پايتخت فرانسه برگزار شد، به انتقاد از حمايت تحصيلي دانش آموزان مهاجران غيرقانوني پرداخت و خواهان محروميت از تحصيل رايگان اين دانش آموزان در مدارس دولتي فرانسه شد.

وي دولت فرانسه را به دليل حمايت گسترده از مهاجران غيرقانوني زير سوال برد و ابراز داشت که فقط دانش آموزان خارجي که به شکل قانوني به فرانسه مهاجرت کرده اند بايد از تحصيلات رايگان برخوردار باشند و ديگر اتباع خارجي غيرقانوني نبايد در مدارس دولتي تحصيل کنند.در حال حاضر تمامي دانش آموزان مهاجر که به صورت غيرقانوني به فرانسه پناهنده شده اند، بدون پرداخت ماليات از نظام تحصيلات دولتي استفاده مي‌کنند.


خانواده رکن اصلي مديريت مدارس خصوصي در ابوظبي

مدارس خصوصي تحت آموزش هاي گسترده و با نظارت مستقيم والدين از سپتامبر 2013 به طور جدي کار خود را در ابوظبي آغاز کردند و هم اکنون خانواده ها رکن اصلي مديريت مدارس خصوصي در ابوظبي به شمار مي روند.به گزارش خليج تايمز، مدارس غير دولتي در ابوظبي پايتخت امارات متحده عربي، از جايگاه بالايي برخوردار هستند و با استقبال خوبي از سوي خانواده ها رو به رو شده اند.خانواده هاي دانش آموزان در اين مدارس طبق قوانين داراي اختياراتي هستند که از آن جمله مي توان به بازديد مرتب از کلاس ها و دريافت گزارش پيشرفت تحصيلي اشاره کرد. آن ها همچنين مي توانند به عضويت هيئت مديره مدرسه دربيايند و نظارت مستقيم بر عملکرد آموزشي و مالي مدرسه داشته باشند.مدارس خصوصي تحت آموزش هاي گسترده و با نظارت مستقيم والدين از سپتامبر 2013 به طور جدي کار خود را در ابوظبي آغاز کردند و هم اکنون خانواده ها رکن اصلي مديريت مدارس خصوصي در ابوظبي به شمار مي روند.


 از گوشه و كنار 

معاون فني و نظارت سازمان نوسازي مدارس کشور،

فعاليت دو شيفته 15 درصد از مدارس کشور

معاون فني و نظارت سازمان نوسازي مدارس کشور از فعاليت دو شيفتي تنها 15 درصد از مدارس کشور در سايه همت و مساعدت خيرين مدرسه ساز کشور خبر داد.

به گزارش ايسنا، امان الله عباسي در آيين افتتاح مدرسه شبانه روزي سيد زنوزي شهر زنوز از توابع شهرستان مرند با اشاره به اقدامات مهم اين سازمان در سه سال گذشته ابراز کرد: خوشبختانه در اين مدت ميزان فعاليت هاي کمي و کيفي اين سازمان در امر مدرسه سازي رفع شده و با تلاش هاي بهنگام خيرين، تنها 15 درصد از مدارس کشور، دو شيفتي هستند.

وي افزود: اگر خيران مدرسه ساز به درستي و در زمان مورد نياز، وارد عرصه نمي شدند، مشکلات غيرقابل حلي در آموزش و پرورش وجود داشت که شايد هيچ گاه حل نمي‌شد.

وي مهمترين نتيجه افزايش مشارکت خيرين درفضاهاي آموزشي در کشور را تحقق بيش از پيش وحدت ملت و نظام عنوان کرد و با اشاره به بخشي از مهم ترين عناوين و اهداف سند تحول بنيادين نظام آموزش و پرورش گفت: بر اساس سند تحول بنيادين سرانه فضاي آموزشي در کشور در حال حاضر 505 متر مربع است که بايد به هشت متر مربع افزايش يابد.

معاون فني و نظارت سازمان نوسازي مدارس کشور همچنين با تاکيد بر لزوم توجه بيش از پيش به معماري ايراني- اسلامي در احداث مدارس عنوان کرد: بايد ارتباط بين فضاهاي موجود در داخل مدارس همچون ورزشگاه، نمازخانه، کارگاه، آزمايشگاه، کلاس درس و ... نيز بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد.


 زنگ تفريح 
 آموزش کلمه در مدارس انگليس


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون