جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3795- تاریخ : 1395/09/29 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (دوشنبه)

با حضور وزير آموزش و پرورش صورت گرفت؛
احداث بزرگترين مجتمع آموزشي کشور در شيراز

مديرکل دفتر آموزش هاي کاردانش آموزش وپرورش:
تغييرات کتب درسي هنرستان ها تا سال 97 ادامه مي يابد


هشدار آموزش و پرورش به ناشران کتاب هاي غير استاندارد


از گوشه و كنار


كاغذ اخبار


زنگ تفريح
اوقات فراغت در مدارس مالديو

 با حضور وزير آموزش و پرورش صورت گرفت؛
 احداث بزرگترين مجتمع آموزشي کشور در شيراز  

‌طي مراسمي با حضور وزير آموزش و پرورش، احداث بزرگترين مجتمع آموزشي کشور در شمال غرب شيراز آغاز شد. اين مرکز آموزشي به‌دنبال برنامه‌ريزي بنياد صدر هاشمي‌نژاد براي احداث مجتمع‌هاي بزرگ آموزشي در استان‌هاي مختلف، ايجاد مي‌شود.قرار است در اين اين مجتمع زمينه براي تحصيل دانش آموزان مستعد بي‌بضاعت در دوره‌هاي متوسطه اول و دوم فراهم شود.

به گزارش ايسنا، اين مجتمع در زميني به مساحت بيش از 5 هکتار و با زير بناي حدود 45 هزار متر مربع با پيش‌بيني امکاناتي نظير خوابگاه، کلاس‌ها و کارگاه‌هاي آموزشي طي مدت 36 ماه در شهرک گلستان شيراز احداث مي‌شود و ظرفيت پذيرش 2 هزار دانش‌آموز به شکل شبانه‌روزي را خواهد داشت.

در فراهم کردن بستر احداث اين مجتمع، استانداري فارس، راه و شهرسازي استان و شهرداري و شوراي اسلامي شيراز همراهي کرده‌اند.به گزارش ايسنا، مدير کل آموزش و پرورش فارس در مراسم آغاز احداث اين مجتمع گفت: تربيت شهرونداني با فرهنگ که در برابر جامعه احساس مسئوليت داشته و مولد و خلاق باشد تنها از طريق تعليم و تربيت درست و صحيح مقدور است.


  مديرکل دفتر آموزش هاي کاردانش آموزش وپرورش:
 تغييرات کتب درسي هنرستان ها تا سال 97 ادامه مي يابد 

مديرکل دفتر آموزش هاي کار دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: فرايند تغيير کتاب هاي درسي هنرستان هاي شاخه هاي کاردانش و فني و حرفه اي تا سال 97 بر مبناي پياده کردن نظام جديد تحصيلي ادامه خواهد داشت.

سيدمصطفي آذرکيش در گفت و گو با ايرنا افزود : با پياده کردن نظام آموزشي 3-3-6 ، اکنون هنرستان ها 2 سال آموزشي در پايه دوم و سوم دارند و در سال تحصيلي آينده پايه اول دوره متوسطه دوم وجود نخواهد داشت .

وي گفت : به همين دليل ، تغييرات اساسي در کتاب هاي شاخه هاي کار دانش و فني و حرفه اي که پيش از سال تحصيلي جاري آغاز شده با هدف استانداردسازي دروس مهارتي در کارودانش به مرور ادامه مي يابد تا کامل شود.

آذرکيش با اعلام اين که تاکنون تعدادي از کتاب هاي مربوط به شاخه هاي فني و حرفه اي و کاردانش بازنگري شده است ، اضافه کرد : در طراحي و تدوين برنامه هاي درسي شاخه فني و حرفه اي اسناد بالادستي از جمله سياست هاي کلي نظام ابلاغي مقام معظم رهبري ، سند تحول بنيادين آموزش و پرورش ، برنامه درسي ملي جمهوري اسلامي ايران ، سند جامع علمي کشور و همچنين استاندارد هاي بين المللي مرتبط با آموزش هاي فني و حرفه اي ملاک عمل قرار مي گيرد.

نوسازي تجهيزات هنرستان هاي کشور با 500 ميليارد ريال اعتبار

مديرکل دفتر آموزش هاي کاردانش وزارت آموزش و پرورش همچنين از افزايش بيش از 40 درصدي اعتبارات تجهيزات مورد نياز هنرستان هاي فني و حرفه اي وکارودانش در سال تحصيلي جاري خبر داد و گفت: سال گذشته اين بودجه 254 ميليارد ريال بود که امسال به حدود 500 ميليارد ريال افزايش يافته است.او ادامه داد: اکنون حدود 650 هزار هنرجو در شاخه هاي فني و حرفه اي و کاردانش در بيش از هفت هزار هنرستان کشور مشغول تحصيل هستند.


 هشدار آموزش و پرورش به ناشران کتاب هاي غير استاندارد 

معاون پژوهشي وزارت آموزش و پرورش، توليد کتاب هاي کمک آموزشي غير استاندارد را غير قانوني و آن را جفاي علمي و تربيتي دانست.حجت الاسلام والمسلمين محي الدين بهرام محمديان در گفتگو با مهر، درباره تبليغات کتاب هاي غير مجاز در مدارس و رسانه ملي گفت: کتاب هاي درسي ما براي يادگيري و يادهي موثر و اثر بخش است.

وي افزود: کتاب هاي درسي، هيچ نيازي به کتاب هاي جانبي ندارند. مگر براي کساني که دوست دارند وسعت فهم و دانش آنها بيشتر از سطح عمومي باشد يا کساني نياز به توسعه و بسط معنا دارند، مي توانند از کتاب هاي استاندارد استفاده کنند.معاون وزير آموزش و پرورش تصريح کرد: کتاب هاي استاندارد، کتاب هايي هستند که از سازمان پژوهش و دفتر انتشارات کمک آموزشي مجوز گرفته باشند و در سامانه سامان بخشي کتاب هاي کمک آموزشي نامشان وارد شده باشد اگر غير از آن باشد به رسميت نمي شناسيم.محمديان تاکيد کرد: هر گونه توصيه و اجبار کردن به خريد اين نوع کتاب هاي غير استاندارد را غير قانوني مي دانيم.وي افزود: ناشراني که کتاب هاي کمک آموزشي غير مجاز و آثر غير استاندارد توليد مي کنند و به ضرب و زور تبليغات در سبد آموزشي دانش آموزان قرار مي دهند و به خانواده ها تحميل مي کنند آن را يک نوع جفا کاري علمي، آموزشي، تربيتي و اخلاقي مي دانيم.


 از گوشه و كنار 

باند بزرگ جعل مدارک تحصيلي شناسايي و منهدم شد

مديرکل آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران از شناسايي و انهدام باند بزرگ جعل مدارک تحصيلي خبر داد.

عبدالرضا فولادوند راد در گفت و گو با پانا اظهار کرد: با هوشياري کارکنان اداره سنجش و نيز پيگيري مجدانه مديريت حراست و اداره حقوقي اين اداره کل، يکي از باندهاي جعل مدارک تحصيلي شناسايي و به مقامات قضائي معرفي شد.

وي ادامه داد: برابر اخبار واصله تاکنون براي 7 نفر از اعضاي اين باند در يکي از شعب بازپرسي مجتمع قضائي بعثت قرار مجرميت صادر و عامل اصلي اين باند در يکي از شهرهاي شمالي کشور با دستور مقام قضائي توسط مأموران سخت کوش آگاهي استان تهران بازداشت و به همراه کشفياتي که از منزل وي به دست آمد، به تهران منتقل شد.

مدير کل آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران در پايان اين موفيقت را به تمامي پرسنل خدوم آموزش و پرورش تبريک و تهنيت گفت و مراتب تقدير و سپاس خود را از تلاش هاي مجدانه پرسنل اداره هاي سنجش، حراست و حقوقي اين اداره کل ابلاغ کرد.


مدير آموزش از راه دور آموزش و پرورش:

صدور کارنامه وضعيت عملکرد براي مدارس آموزش از راه دور

مديرآموزش از راه دور آموزش و پرورش با اشاره به آموزش 3 ميليون دانش آموز در 12 سال اخير در اين مدارس گفت: امسال براي اولين بار براي عملکرد مدارس يک ارزيابي سه نيم سالي صورت مي‌گيرد و در پايان سال، "کارنامه وضعيت عملکردي مدارس" صادر مي‌شود.

شاهمرادي؛ مديرآموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با ايلنا، با اشاره به اينکه سند تحول در واقع نقشه راه است و ارزش‌هايي که در اين سند لازم است، بايد در همه دولت‌ها دنبال شود، اظهار داشت: برنامه‌اي که در آموزش از راه دور وجود دارد، منطبق با اهداف سند تحول است. فرصتي که مدارس آموزش از راه دور ايجاد مي‌کنند، در وهله اول پوشش بازماندگان از تحصيل است؛ چتر آموزشي ما بايد به گونه‌اي باشد که هيچ شهروند ايراني چه داخل و چه خارج از کشور از آموزش محروم نماند؛ آموزش از راه دور طي اين 12 سالي که فعاليت داشته، خدمات خوبي ارائه داده است.

وي با اعلام اينکه در 12 سال اخير قريب به 2 ميليون و 900 هزار نفر از خدمات آموزش از راه دور استفاده کرده‌اند، افزود: همچنين 441 هزار نفر تحصيلاتشان را در اين مدارس تکميل کردند؛ بنابراين اين مدارس ظرفيت بسيار خوبي است؛ چون انعطاف در آموزش وجود دارد. شيوه آموزش در مدارس، نيمه حضوري و غيرحضوري است. جمعيت زيادي از بزرگسالان نيز در اين مدارس پوشش داده مي‌شوند، افرادي که در زمان معين نتوانستند؛ آموزش ببينند و ترک تحصيل کردند و در حال حاضر شرايط سنيشان به گونه‌اي نيست که بتوانند ادامه تحصيل بدهند.

وي با بيان اين مطلب که غالبا برنامه‌ها را تحت سياست کيفيت بخشي تعريف کرديم، افزود: اولويت اول، تلاش براي جذب بازماندگان از تحصيل، اولويت دوم ارائه روش‌هاي آسان براي آموزش است.

شاهمرادي آموزش غيرحضوري اوليا را از ديگر خدمات مدارس آموزش از راه دور بيان کرد و گفت: بحث نظارت بر فعاليت‌هاي مدارس کاملا حساب شده است؛ به طوري که در بخش جامع نظارت، بخش‌هاي عمومي، تخصصي و عالي تعريف شده است. امسال براي اولين بار براي عملکرد مدارس يک ارزيابي سه نيم سالي صورت مي‌گيرد و در پايان سال، « کارنامه وضعيت عملکردي مدارس» صادر مي‌شود.


ورود جدي آموزش و پرورش به موضوع"جلوگيري از خشونت در جامعه"

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت:کارگروه ويژه اي در آموزش و پرورش به بحث آسيب هاي اجتماعي و جلوگيري از خشونت مي پردازد و اين کارگروه يک جلسه هم برگزار کرده است.

علي زرافشان در گفت و گو با پانا، در پاسخ به اين سوال که آيا در کتب درسي براي دانش آموزان در خصوص آسيب هاي اجتماعي و راه هاي مقابله با آن مطلبي آورده شده است؟ اظهار کرد: در کتب درسي تا حدي به اين موضوع پرداخته شده است.

وي ادامه داد: با وجود بحث هاي مهم يک سال اخير کشور در خصوص آسيب هاي اجتماعي ، آموزش و پرورش برنامه هايي را به طور جدي براي اين موضوع دارد و کارگروه ويژه اي در وزارت خانه تشکيل شده است.معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش بيان کرد: اولين جلسه اين کارگروه نيز برگزار شده و متناسب با اولويت هاي موجود بحث پرداختن جلوگيري از خشونت در جامعه در دستور کار قرار گرفته است.


 كاغذ اخبار 

مديرکل تربيت بدني و فعاليت هاي ورزشي:

بايد نشاط، شادابي و تحرک را در دانش آموزان افزايش دهيم

مديرکل تربيت بدني و فعاليت هاي ورزشي وزارت آموزش و پرورش گفت:بايد نشاط، شادابي و تحرک را در دانش آموزان افزايش دهيم.

به گزارش پانا،مراسم افتتاحيه المپياد ورزشي برون مدرسه اي شهرستان آق قلا با هدف ((نشاط،تحرک و پويايي)) در سالن تختي اين شهرستان برگزار شد.

بابويي با بيان اينکه بايد نشاط،شادابي و تحرک را در دانش آموزان افزايش دهيم، اظهار داشت: فضاي آموزشي مدارس بر ساير فعاليت ها غالب مي باشد و براي حرکت در مسير سند تحول بنيادين و تحقق اهداف آن بايد از همه ارکان نظام تعليم و تربيت بهره مند گرديم تا سلامت اجتماعي و آينده اي روشن را براي دانش آموزان متصور نماييم.از اين رو همه اولياء و مربيان و مديران با ايمان به اينکه مدرسه کانون تربيت محله مي باشد، بايد با نشاط و تحرک بيشتر دانش آموزان،انگيزه و علاقه آن ها را به مدارس افزايش دهند تا زمينه تحقق اهداف آموزش و تربيت فراهم گردد.

مديرکل دفتر تربيت بدني و فعاليتهاي ورزشي وزارت آموزش و پرورش تصريح کرد: حوزه معاونت تربيت بدني و سلامت با رويکرد نشاط ، شادابي و مدرسه محوري کردن اين اهداف ،در قالب برگزاري المپيادهاي درون و برون مدرسه اي،توسعه مسابقات ورزشي وحياط هاي پويا سبب جذاب نمودن محيط هاي آموزشي و تربيتي براي دانش آموزان شده است.


معاون وزير آموزش و پرورش:

فعاليت 628 پژوهش سراي دانش آموزي در كشور

معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش گفت: 328 پژوهش سراي دانش آموزي براي حمايت و فرصت سازي پرورش استعدادهاي دانش آموزان توسط دولت تدبير و اميد در كشور ايجاد شده است.

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، علي زرافشان در دومين همايش تجليل از دانش آموزان برتر كنكور و منتخبان مسابقات و جشنواره ها ي كشوري كه در اراك برگزارشد، اظهاركرد: هم اكنون بيش 628 پژوهش سراي دانش آموزي در سراسر كشور وجود دارد كه 300 مورد از اين پژوهش سراها از سال 81 تا 92 ايجاد و مابقي در زمان دولت تدبير و اميد ساخته شده است.معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش به اشاره به اين كه 64 آزمايشگاه نانو در كشور وجود دارد، تصريح كرد: با همت و تلاش فعالان حوزه نانو و برگزاري جشنواره و المپياد نانو در كشور، ايده هاي خلاقانه و جديد ارايه شده است.معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش خاطر نشان كرد: در اين نمايشگاه مقرر شد قرارداد سه جانبه بين دانش آموزان، ستاد نانو و بخش خصوصي منعقد و زمينه تجاري سازي دستاوردهاي دانش آموزان در اين حوزه فراهم شود.وي برگزاري نخستين جشنواره سلول هاي بنيادي و برگزاري سومين جشنواره دوساله زيست فن آوري در بخش دانش آموزي را از ديگر فعاليت هاي دانش آموزي براي تجاري سازي براي پرورش استعدادهاي قشر جوان جامعه عنوان كرد.

معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش دست يابي به علوم شكافت هسته اي و عضويت كشور در اين مجمع را يكي از دستاوردهاي پسا برجام براي كشور عنوان كرد و گفت: در آزمايشگاه پلاسما دانش آموزان با شكافت هسته اي و اتفاقاتي كه در هنگام گداخت هسته اي ايجاد مي شود، آشنا مي شوند.


ثبت دو اختراع دارويي توسط دانش آموز هرمزگاني

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش هرمزگان از ثبت دو دارو توسط دانش آموز شفيقه شجاعي از دبيرستان معلم ناحيه يک بندر عباس خبر داد.موسي دادي زاده در گفت و گو با پانا اظهار کرد: يکي از داروهاي ثبت شده توسط اين دانش آموز داروي گياهي براي درمان بيماري جرب يا گال و ديگري براي پيشگيري و درمان بيماري ترومبوز(لخته خون در داخل يک رگ خوني ) مي باشد.وي ادامه داد: داروهاي ذکر شده پس از بررسي و داوري در استان توسط اساتيد مجرب (داروي درمان "جرب" توسط پارک علم وفناوري،و داروي "ترومبوز" توسط دانشگاه علوم پزشکي استان هرمزگان) تاييد شده و سپس مرکز مالکيتهاي معنوي در تهران اين دو دارو را به نام اين دانش آموز هرمزگاني ثبت نموده است.


 زنگ تفريح 
 اوقات فراغت در مدارس مالديو


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون