نسخه شماره 3787- تاریخ : 1395/09/18 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)

حيات وحش ايران؛
کشف سنجابک جنگلي در سال 1778 توسط جانور شناس روسي

گشت و گذار در سيارات؛
قديمي ترين سياره کشف شده که 8 ميليارد پيرتر از زمين است

شناسايي اسرار تاريکي‌هاي درون زمين

حيات وحش ايران؛
 کشف سنجابک جنگلي در سال 1778 توسط جانور شناس روسي

اين جونده با نام علمي Dryomys nitedula از خانواده Gliridae، داراي دمي پر مو است و جثه اي کوچک دارد.

به گزارش شاپرک ،ناحيه فوقاني بدن به رنگ زيتوني مايل به قهوه اي و گاهي مخلوطي از خاکستري نيز ديده مي شود. ناحيه زيرين بدن به رنگ زرد روشن يا سفيد است.

دو نوار سياه در طرفين صورت ديده مي شود. طول بدن از سر تا قاعده دم 8 تا 14 سانتي متر و دم 8 تا 10 سانتي متر است. در نواحي جنگلي يا درختزارها، باغ ها و ارتفاعات جنگل ديده مي شود. شب ها فعاليت مي کند. تغذيه اش از مواد گياهي مانند دانه ها، ميوه ها، برگ ها، جوانه ها و گاهي حشرات يا تخم و جوجه پرندگان است. خواب زمستاني دارد. در سال تا 3 بار توليد مثل مي کند، هر بار 2 تا 6 بچه مي زايد و جوان ها پس از 3 تا 4 ماه بالغ مي شوند. در ايران به جز استان هاي ساحلي جنوب در تمامي نقاط يافت مي شود.اين گونه نخستين بار توسط يک جانورشناس روسي به نام Peter Simon Pallasدر سال 1778 شناسايي و نامگذاري شد.

گشت و گذار در سيارات؛
 قديمي ترين سياره کشف شده که 8 ميليارد پيرتر از زمين است

سياره Methuselaبا نام اصلي PSR B1620-26 b، قديمي ترين سياره کشف به شمار مي رود که 12.7 ميليارد سال پيش تشکيل شده و 8 ميليارد سال پيرتر از زمين است.

به گزارش شاپرک ،اين سياره دو ميليون سال پس از بيگ بنگ يا انفجار بزرگ تشکيل شد. کشف اين سياره در سال 1993 درک ما را از شکل گيري سيارات تغيير داد و به طور ضمني اين مفهوم را القا مي کند که سياره هاي بسيار مسن تري هستند که هنوز کشف نشده اند.اين سياره نيز در دوران زندگي خود دچار تحولاتي شده است.Methusela نام پيرترين انسان در انجيل است.

محروم مي شود

گفته مي شود که پرونده مهدي رحمتي که اين روزها به شدت درگير مسائلي است که نبايد باشد و پرونده اش بر مي گرددبه ارمنستان که يک عده آمدند با او عکس بگيرند و او هم دست رد به سينه شان نزده و بعد که عکس ها در آمده و يک عده توي کميته انضباطي متوجه شدند که اين عکس ها را کي و براي چي گرفته خواستند او را محروم کنند که به خاطر يک سري ملاحظات اين کار را نکردند.

در همين زمينه يک نفر که دلش نمي خواست نامش فاش بشود گفت: با اينکه من نمي خواهم نامم فاش بشود اما اسمم مهدي است و مي خواهم بگويم که رحمتي حتما محروم مي شود!

چرا پوست انسان ضد آب است؟‌

‌محققان دانشگاه کيئو در ژاپن با مطالعه بر روي ساختار سلول‌هاي پوست انسان دريافتند که دو ويژگي در سلول‌هاي اپيدرم پوست باعث مي‌شود تا خروج مايعات از بدن و ورود مواد از بيرون به درون غيرممکن شود.

‌به گزارش ايسنا به نقل از ساينس‌ديلي، به طور کلي هر فرد در هر ساعت حداقل 200 ميليون سلول پوست خود را از دست مي‌دهد و با محاسبه اين مقدار در طول يک شبانه‌روز مشخص مي‌شود که يک فرد حداقل پنج ميليارد سلول پوستي را دفع مي‌کند.مهمترين چالش براي درک ماهيت ساختار پايدار و ضد آب پوست در شرايطي که روزانه ميلياردها سلول از پوست انسان دفع مي‌شوند بزرگترين چالش براي دانشمندان است.تاکنون دانشمندان بر اين باور بودند که بخش سطحي پوست انسان شامل چندين لايه سلول مرده است که به طور پيوسته ريزش دارند، اما در مطالعات جديد مشخص شد که در زير لايه اول يک لايه عمقي نيز وجود دارد که تنها از يک لايه سلولي تشکيل شده و اهميت ويژه‌اي در حفظ عملکرد پوست دارد.در اين مطالعه مشخص شد که عامل اصلي در حفظ ثبات و جلوگيري از نفوذ يا دفع مايعات از طريق پوست به شکل ظاهري سلول‌هاي اپيدرم و قابليت چسبندگي آنها مربوط مي‌شود.ساختار هندسي سلول‌هاي اپيدرم پوست از شکل پيچيده هندسي موسوم به tetrakaidecahedron با 14 سطح شامل 6 مستطيل و هشت 6 ضلعي پيروي مي‌کند.شکل هندسي بسيار پيچيده tetrakaidecahedron اولين‌بار در سال 1887 توسط ويليام تامسون، فيزيک-رياضيدان اسکاتلندي معرفي شد.

وي مدعي بود که اين شکل هندسي بهترين حالت براي بسته‌بندي جعبه‌ در حداقل فضاي ممکن و حداقل سطح است.

شناسايي اسرار تاريکي‌هاي درون زمين

براي نخستين بار اصطلاح غارشناسي يا جغرافياي زيرزميني يا علم غارها به وسيله «ادوارد آلفرد مارتل» دانشمند فرانسوي براي مطالعه غارها به کار برده شد. غارشناسي يکي از رشته هاي زمين شناسي است که امروزه به واسطه موفقيت هاي چشم گيري که در زمينه کشف آب هاي زيرزميني و کشفيات ديگر به دست آورده، نظر زمين شناسان،کاني شناسان، آب شناسان، باستان شناسان و زيست شناسان را به نحو شايان توجهي به خود جلب کرده است.

غار نوردان و غارشناسان در نيمه دوم سده اخير، کشفيات بسياري انجام داده اند. در اين کشفيات، جهانگردان، کوه نوردان و دانشمندان علوم مختلف به ويژه زمين شناسان هر يک سهم به سزايي دارند. کشفيات غارشناسي به ساز و برگ ويژه ايمني نيازمند است که براي افرادي که بدون توجه به اين امر، به غارنوردي و غارشناسي بپردازند، ممکن است موجب زيان هاي بسيار و حتي تلفات جاني شود.

غارنوردي و غارشناسي هم جنبه ورزشي و هم جنبه تحقيق و پژوهش دارد. از جنبه ورزشي غارنوردي به رکوردي که غارنوردان از نظر کشف ژرف ترين يا طويل ترين غارها به دست مي آورند و نيز طول مدت زماني که در زيرزمين قرار دارند توجه مي شود. اين امر بستگي به ورزيدگي غارنوردان چه از نظر بدني و چه از نظر آشنايي با دانش غارنوردي و غارشناسي دارد.بايد توجه داشت که ورود به غار، حرکت و راه پيمايي در زير زمين با مشکلات و دشواري هاي فراوان همراه است که مستلزم داشتن نيروي کافي روحي، بدني، استقامت و پايداري در مقابل خستگي، سرما و رطوبت در داخل غارها است.غارنوردان اغلب به يکي از علوم زمين شناسي، زيست شناسي، آب شناسي، فيزيک، شيمي، باستان شناسي و غيره کم و بيش آشنايي و توجه دارند که اين امر موجب علاقه آنها به مشاهده مناظري از زيبايي هاي طبيعي زير زمين است.

کاربردهاي غارشناسي ـ کاربرد غارشناسي در آب شناسي شايان توجه است و در تعيين آب هاي زير زميني در هر کشور سهم به سزايي دارد. همچنين از نظر جلوگيري از خرابي شهرها و روستاها بر اثر سيلاب ها و طغيان رودها به ويژه در زمين هاي آهکي اهميت زيادي دارد. هنگام ساختن مجاري (لوله کشي) آب در زمين هاي آهکي، مطالعه غارها به ويژه آنهايي که از ديد پنهان هستند، الزامي است. اگر در ساختن سد مطالعه غارشناسي کافي انجام نگرفته باشد و احتمالاً غارهايي در زير محل سد وجود داشته باشند، آب هاي پشت سد در غارها نفوذ مي کنند و در نتيجه سد بدون استفاده مي شود.

غارشناسي در ساختن بناها و ساختمان ها نيز اهميت دارد. به عنوان مثال در ساختن بناهاي چند طبقه، پل ها، تونل ها و دالان هاي زيرزميني براي مترو، ساختن خطوط آهن و خانه هاي ضد زمين لرزه اگر مطالعه کافي در اين امر نشود، ممکن است موجب ايجاد خسارت ها و زيان هاي مالي فراوان و گاهي تلفات جاني شود.

هنگام استخراج معادن، بيش از هر چيز لازم است که به وضع آب هاي زيرزميني که در نواحي آهکي جريان دارد، رسيدگي شود تا از پراکنده شدن کانسار و تلفات جاني احتمالي جلوگيري به عمل آيد. بالا آمدن آب، در چاه هاي معادني که در نواحي آهکي قرار دارند، گاهي بسيار سريع است (4 هزار تا 5 هزار متر مکعب در ساعت) که با مطالعه شکاف ها و غارهاي زيرزميني در چنين زمين هايي مي توان اين پديده را پيش بيني و از زيان هايي که از اين طريق ممکن است به معدن برسد، جلوگيري کرد.

اهميت «اصلاح نگاه تفنني به پژوهش» در مدارس

زهرا کيان بخت

بيستم تا بيست و هفتم آذرماه اختصاص به هفته پژوهش دارد. امسال هم از سوي سازمانها و نهادهاي مختلف براي اين هفته، ويژه‌برنامه‌هايي در نظر گرفته شده است كه به اجرا درخواهد آمد.

با توجه به اين كه توسعة مقولة پژوهش در سطح مدارس در ميان معلمان و دانش‎آموزان، مي‎تواند در آينده علمي كشور تأثيرات مهمي داشته باشد، ازسوي آموزش و پرورش نيز برنامه‎هايي در اين ارتباط در نظر گرفته شده كه از جمله آنها، نواختن زنگ پژوهش به صورت نمادين، با حضور وزير آموزش و پرورش در روز بيست و يكم آذرماه است.

قرار است در اين هفته از معلمان و دانش‌آموزان برتر در عرصه پژوهش، تقدير به عمل آيد. در اين ارتباط، براساس اعلام دبير ستاد هفته پژوهش وزارت آموزش و پرورش، از ميان 102 طرح ارسالي ازسوي معلمان پژوهنده، از 32 نفر از معلمان در اين راستا تقدير خواهد شد كه البته به نظر مي‌‎رسد با توجه به تعداد كل معلمان در سطح كشور، ميزان كمي است.

تقدير از پژوهشگران در حيطه آموزش و پرورش اقدام خوبي است كه شايد تا حدودي بتواند توجه به پژوهش و تقويت روحيه پژوهشگري در سطح مدارس را در ميان ساير معلمان و دانش‎آموزان هم پررنگ و برجسته سازد.

اما به نظر مي‎رسد تقدير از پژوهشگران برتر عرصه مدارس، زماني معنا و جايگاه واقعي خود را خواهد يافت كه اين عرصه، به عرصه‎اي رقابتي تبديل شود. در حالي كه هم‌اكنون، پژوهش بيشتر به عنوان امري تزييني، جانبي و تفنني تلقي مي‎شود كه اگر معلم، دانش‎آموز و مدرسه‎اي در جنب امور آموزشي خود در جهت آن قدم بردارد، اقدام او به مثابه فعاليتي اضافه بر سازمان انگاشته مي‎شود كه انجام آن، مستوجب تقدير خواهد بود اما انجام ندادنش نيز، ضرر و زياني به حساب نخواهد آمد. درحالي كه امروزه با دگرگون شدن مفهوم آموزش و شيوه‌هاي آن در سطح جهان، از يك نظام آموزشي استاندارد و به‌روز اين انتظار مي‌رود كه در آن، آموزش و پژوهش در كنار هم قرار داشته باشند و درواقع، يكي از اين دو بدون ديگري، ما را به جايگاه عالي كه از يك نظام آموزشي توقع مي‌رود، نخواهد رساند.

بنابراين، اگرچه در سال‎هاي اخير، كوشش‎هايي در جهت توجه هرچه بيشتر به مقولة پژوهش صورت گرفته اما هنوز هم اين موضوع در سطحي بسيار محدود در مدارس كشور مشاهده مي‌شود و اين مسأله، به‌خصوص در مدارس دولتي كه در آن، تعداد دانش‌آموزان بيش از تعداد دانش‌آموزان مدارس غيردولتي است، پررنگ‌تر و ملموس‌تر است. براي حركت به سمت تحولات اساسي و كيفي در آموزش و پرورش، يكي از مهمترين‌ها، وارد كردن پژوهش به طور جدي و نه تفنني، به اين عرصه است و اگرچه، در اين زمينه، همواره از نياز دانش‌آموزان به پژوهش سخن گفته مي‌شود، اما درست‌تر اين است كه بگوييم با داشتن معلماني آشنا و علاقمند به پژوهش كه در اين زمينه آموزش‌هاي حداقلي لازم را ديده باشند، مي‌توان اميدوار بود كه دانش‌آموزاني پژوهشگر نيز در سطح مدارس‌مان داشته باشيم.

zahrakianbakht@yahoo.com