جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3780- تاریخ : 1395/09/07 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)

وزير آموزش و پرورش :
اگر پرورش درست شود آموزش شكل مي‌‌گيرد

مدير آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش خبرداد:
افزايش پوشش تحصيلي ؛اولويت اصلي مدارس آموزش از راه دور

دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش:
وقتي آموزش و پرورش اثربخش نباشد، سن آسيب‌هاي اجتماعي پايين مي‌آيد


كاغذ اخبار


از گوشه و كنار


اخبار خارجي


زنگ تفريح
مدارس ابتدايي چين

 وزير آموزش و پرورش :
 اگر پرورش درست شود آموزش شكل مي‌‌گيرد 

 
وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه اولويت ما «پرورش» است، گفت: اگر «پرورش» درست شود، خود به خود «آموزش» شكل مي‌گيرد.به گزارش مركزاطلاع رساني وروابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، فخرالدين احمدي دانش‌ آشتياني در سومين همايش «ديده بيدار» كه باحضور فرماندهان پايگاه هاي بسيج حوزه ستادي در تالار حجاب كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد، با اشاره به شخصيت آيت‌الله موسوي اردبيلي اظهار كرد: جامعه آموزش و پرورش وامدار انديشه و تلاش ايشان از ساليان دور تا امروز است و تعليم و تربيت، مدرسه و دانشگاه در كانون تلاش و جهاد وي بوده است.

احمدي دانش آشتياني افزود: ايشان از قديم در راه‌اندازي مدرسه و دانشگاه براي رشد علمي دانش‌آموزان و دانشجويان تلاش زيادي كرده است.وي تصريح كرد: مدرسه عشق، عاشقانه رفتن و در پي آموختن، دويدن است و همين دو پايه مي‌تواند جامعه را به رشد و بالندگي برساند و در آموزش و پرورش نقش موثري را بازي كند.

احمدي دانش آشتياني عنوان كرد: در هفته بسيج و فلسفه اينكه هفته‌اي به اين نام اختصاص مي‌دهيم اين است كه خودمان را مورد تذكر قرار دهيم.وي افزود: اولويت پرورش است و در كنار آن بايد آموزش داده شود و اگر پرورش درست شود خود به خود آموزش شكل مي‌گيرد.وزيرآموزش و پرورش به خستگي ناپذيري بسيجيان رزمنده اشاره كرد و افزود: اين خصايص بايد در وجود همه ما نهادينه شود. در مدارس بايد اين خصوصيات را بياموزيم. هدف اصلي تعليم و تربيت همين است تا بتوانند در آينده انسانهاي كارآمد و كارآفريني باشند.


 مدير آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش خبرداد:
  افزايش پوشش تحصيلي ؛اولويت اصلي مدارس آموزش از راه دور 

 
مدير آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش گفت: تلاش براي افزايش پوشش تحصيلي اولويت اصلي مدارس آموزش از راه دوراست.به گزارش مركزاطلاع رساني وروابط عمومي وزارت آموزش وپرورش، گودرز شاهمرادي در نشست خبري كه به مناسبت سالروز تاسيس مدارس آموزش از راه دور كه درساختمان زنده يادعلاقه‌مندان برگزارشد، با بيان اينكه آموزش از راه دور يك سيستم هدايت شده و فرايندي است كه آموزش گيرندگان را به منابع آموزشي دوردست متصل مي كند گفت: آموزش از راه دور ابزاري براي يادگيري مكمل است.

وي افزود: آموزش از راه دور يك پيشينه جهاني دارد و به دهه اول 1700 ميلادي باز مي‌گردد. امروز آموزش از طريق يادگيري الكترونيكي به گونه‌اي شده است كه نهادهاي مختلف به طرق گوناگون از آن بهره مي‌گيرند.

مدير آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه آموزش از راه دور به معناي نفي آموزش سنتي نيست بلكه به فراخور شرايط هردو روش قابل بهره‌برداري است اظهار كرد: در كشور ما به چهار علت اين آموزش توسعه يافت، علت نخست نياز به تامين آموزش مادام العمر بود. علت و ضرورت دوم محدوديت هاي تحصيلي بود. به عنوان مثال دختراني كه متاهل مي شوند بايد مدارس عادي را ترك كنند يا سن افرادي از آموزش مي‌گذرد.شاهمرادي ادامه داد: ضرورت سوم نارسايي سيستم آموزشي سنتي رايج است. هنوز پوشش صد در صدي نداريم و اين نرخ در دوره ابتدايي 97.9 درصد،متوسطه اول 93.4 درصد و دوم متوسطه 80.24 درصد است و ما بايد تلاش كنيم اين نرخ كامل شود. وي با اشاره به افزايش اقبال به سمت رسانه‌هاي ديجيتالي و اينترنتي گفت: اين امكان، فرصتي براي توسعه آموزش از راه دور است. دغدغه و توصيه اميد رهبري اين است كه هيچ كودك و نوجواني از آموزش محروم نشود و آموزش از راه دور اين ظرفيت را دارد كه از آمار بازماندگان از تحصيل بكاهد.


 دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش:
 وقتي آموزش و پرورش اثربخش نباشد، سن آسيب‌هاي اجتماعي پايين مي‌آيد 

 دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: اگر آموزش و پرورش اثربخش، بروز و فعال نداشته باشيم بايد منتظر آسيب‌هاي اجتماعي باشيم؛ در اين شرايط قطعا سن ابتلا به آسيب‌هاي اجتماعي پايين مي‌آيد. سيد مهدي نويدادهم در گفت‌وگو با ايسنا، در پاسخ به پرسشي مبني بر کاهش سن اعتياد و ساير آسيبهاي اجتماعي و نقش آموزش و پرورش در پيشگيري از آنها اظهار کرد: اگر آموزش و پرورش اثربخش، بروز و فعال نداشته باشيم بايد منتظر اين آسيب‌ها باشيم و قطعا سن ابتلا به آسيب‌هاي اجتماعي پايين مي‌آيد.

وي افزود: براي آنکه آموزش وپرورش پويا داشته باشيم بايد دست به دست هم بدهيم و سند تحول بنيادين را اجرا کنيم؛ در اين صورت بخش قابل توجهي از اين مشکلات حل مي‌شوند. به عنوان مثال در سند تحول بنيايدن تاکيد شده است که اولويت توجه به آموزش بايد در دوره ابتدايي قرار بگيرد. بايد به پيش دبستاني‌ها و دبستان‌ها توجه کنيم، نبايد حقوق معلم ابتدايي از معلم دبيرستان کمتر باشد و با مدرس دانشگاه فاصله بسياري داشته باشد.


 كاغذ اخبار 

معاون وزير آموزش و پرورش :

عدم ايمني يک سوم مدارس کشور

معاون عمراني وزير آموزش و پرورش گفت: 10 درصد مدارس کشور تخريبي بوده و بايد بازسازي شوند و 20 درصد مدارس نيز نيازمند مقاوم‌سازي هستند.

مرتضي رئيسي معاون عمراني وزير آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اين پرسش که «بيشترين فضاهاي آموزشي فرسوده مربوط به کدام مناطق است و آيا در اين بين سيستان و بلوچستان به صورت ويژه ديده شده است؟»، اظهار داشت: با يک واقعيت رو‌به‌رو هستيم که يک سوم فضاهاي آموزشي کشور با استانداردها فاصله دارد و ايمن نيستند.

وي افزود: اينکه مي‌گوييم يک سوم مدارس يا حدود 30 درصد ايمن نيستند بدان معناست که در برابر زلزله و در انطباق با استانداردها و آيين‌‌نامه‌هاي مهندسي ساختمان، ايمني ندارند.


معرفي تيم هاي برتر مسابقه ملي ابتکارات و نوآوري دانش آموزي

هشتمين دوره مسابقه هاي ملي ابتکارات و نوآوري دانش آموزي که با حضور يک هزار دانش آموز درقالب 502 تيم از 23 استان کشور در دانشگاه يزد جريان داشت؛ روز گذشته با معرفي تيم هاي برتر به کار خود پايان داد.

به گزارش ايرنا، در پايان اين رقابت هاي 2روزه تيم هاي پويش 95، جراحان سمپار، اختر نجوم، خوشه پروين، پرديس برتر، امير و غزال 2016 همگي از يزد به ترتيب در رشته هاي رباتيک فوتباليست دبستان، رباتيک زيست شناسي، نجوم دبستان، نجوم دبيرستان، رباتيک رالي، اپليکيشن نويسي اندرويد و رباتيک حمل جعبه به مقام قهرماني دست يافتند.

همچنين تيم هاي زنوس از استان زنجان، شاهد رازي يک از گلستان، mi4 از اصفهان، ربودز از خوزستان و برنده بزرگ از خراسان جنوبي به ترتيب در رشته هاي هوافضا گلايدر، نانو شيمي، جنگجوي دبيرستان، ميکرو موس و روباتيک حلماز در رده نخست قرار گرفتند.

تيم هاي نانو نخبگان اهواز 2 از خوزستان در رشته رباتيک خدمت رسان، پرشين گلف خليج فارس از هرمزگان در رشته رباتيک فوتباليست دبيرستان، آتش نشان حرفه اي از کرمان در رشته رباتيک آتش نشان، اتم خليج از هرمزگان در رشته رباتيک جنگجوي دبستان، کهکشان مشهد از خراسان رضوي در رشته رباتيک مسير ياب، روبو از گيلان در رشته جنگجوي دبيرستان،البرز 3 از البرز در رشته رباتيک پارک نوري و به مقام قهرماني رسيدند.


رئيس مرکز بسيج فرهنگيان:

ضرر برنامه‌هاي ماهواره‌اي کمتر از تبليغات تجاري کنکور است

رئيس مرکز بسيج فرهنگيان با طرح انتقاد نسبت به اينکه آموزش‌هاي تجاري کنکور حتي وارد مدارس ابتدايي شده است و مزه درس خواندن را از بچه‌ها گرفته است گفت: تاکيد داريم و به صداوسيما مي گوييم که اين تبليغات سم است و ضرر برنامه‌هاي ماهواره‌ها کمتر از بار اين آموزش‌هاي مسموم و مضر براي دانش آموزان است.

به گزارش ايسنا،وي خطاب به وزير آموزش و پرورش گفت: در اينکه معتقد هستيد سيطره آموزش بر پرورش اصلي‌ترين مشکل ماست شکي وجود ندارد، آموزش هاي تجاري کنکور حتي وارد مدارس ابتدايي شده است و مزه درس خواندن را از بچه ها گرفته است. تاکيد داريم و به صداوسيما مي گوييم که اين تبليغات سم است و ضرر برنامه‌هاي ماهواره کمتر از بار اين آموزش‌هاي مسموم و مضر براي دانش آموزان است.


 از گوشه و كنار 

مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران :

برخورد شديد با تنبيه بدني دانش آموزان

مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: آموزش و پرورش امروز دنيا تنبيه بدني را مذموم مي داند و در کشور ما نيز جامعه و دستگاه تعليم و تربيت حساسيت ويزه اي نسبت به اين پديده دارد.

عليرضا کمرئي در گفت و گو با پانا اظهار داشت : آموزش و پرورش امروز دنيا موضوع تنبيه بدني دانش آموزان امري تقبيح شده و مذموم مي داند و هيچ قانوني آن را مجاز نمي داند.

وي افزود: آموزش و پرورش کشور ما نيز که امروز واقف به همه امور تربيتي است در موضوع تنبيه بدني کاملا سختگيرانه عمل مي کند و اگر در مدرسه اي معلمي دچار تخلف شده باشد حتماً برخورد مي کند .مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: البته با گستردگي جامعه آموزش و پرورش در تهران يعني حدود 4 هزار واحد آموزشي در سطح شهر تهران و بالغ بر 60 هزار نيروي انساني و حدود يک ميليون و 100 هزار دانش آموز اينکه اتفاق ناميموني در آن واقع شود بعيد نيست وبه همين دليل گاهي موضوع تنبيه بدني در مدارس مطرح مي شود .

وي خاطرنشان کرد: البته حساسيت جامعه و آموزش و پرورش به موضوع تنبيه بدني بسيار بالا است و در مورد چنين اتفاقاتي واکنش تندي نشان مي دهد و در اولين فرصت با آن برخورد مي کند .

کمرئي تصريح کرد: در حال حاضر در سطح مدار ، روساي مناطق و اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران حساسيت ويژه اي براي موضوع تنبيه بدني وجود دارد و معلمان نيز نسبت به اين موضوع آگاهي کافي دارند و آن را به کار مي بندند اگر به هر دليلي موضوعي اتفاق بيافتد هيچ کس در آموزش و پرورش از آن دفاع نمي کند.


سهم عمده دانش‌آموزان کم توان ذهني در مدارس استثنايي

معاون تشخيص و پيشگيري سازمان آموزش و پرورش استثنايي گفت: در طرح سنجش بخش عمده دانش‌آموزان را کم‌توانان ذهني تشکيل داده‌اند.

سهم عمده دانش‌آموزان کم توان ذهني در مدارس استثنايي محمدحسن عظيم عراقي معاون تشخيص و پيشگيري سازمان آموزش و پرورش استثنايي در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره نتايج سنجش دانش‌آموزان بدو ورود به دبستان عنوان کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته 5 هزار و 518 نفر به مدارس استثنايي ورود پيدا کرده‌اند.

وي افزود: از ميان اين تعداد دانش‌آموز 224 نفر نابينا، 288 دانش‌آموز ناشنوا، 150 دانش‌آموز دچار نقص جسمي حرکتي، 323 دانش‌آموز در حوزه رفتارهاي هيجاني و طيف اوتيسم و 4 هزار و 533 دانش ‌آموز کم توان ذهني بودند

معاون تشخيص و پيشگيري سازمان آموزش و پرورش استثنايي با بيان اينکه پايگاه‌هاي تخصصي سنجش همچنان فعال است، اظهار داشت: با توجه به اين مسئله ممکن است تغيير در تعداد دانش‌آموزان مدارس استثنايي حاصل شود البته در اين پايگاه‌ها افراد مشکوک به مشکلات سلامتي ارجاع داده مي‌شوند و برخي نيز پس از معاينات به مدارس عادي راه پيدا مي‌کنند.

وي بيان کرد: طبق پيش‌بيني‌ها پايگاه‌هاي تخصصي تا پايان آذر ماه به فعاليت خود ادامه مي‌دهند تا کار معاينات تخصصي براي تمامي دانش‌آموزان مشمول کامل شود.


 اخبار خارجي 

آلودگي هوا به جان دانش آموزان اروپايي هم افتاد!

گزارش کيفيت هوا در اروپا نسبت به افزايش خطر بيماري هاي تنفسي در دانش آموزان و کودکان هشدار داده و اعلام کرده است که از هر 10 دانش آموز، سلامتي 9 نفر در اروپا که در مناطق شهري زندگي مي کننددر معرض خطر قرار دارد.

به گزارش يونايتدپرس، بررسي ها نشان مي دهد دانش آموزان اروپايي در خطر آلودگي هوا قرار گرفته اند و آمارها حاکي از اين است که در اين ميان اسپانيا بيش از ساير کشورها از آلودگي هوا رنج مي برد.

در همين راستا، گزارش کيفيت هوا در اروپا نسبت به افزايش خطر بيماري هاي تنفسي در دانش آموزان و کودکان هشدار داده و اعلام کرده است که از هر 10 دانش آموز، سلامتي 9 نفر در اروپا که در مناطق شهري ­زندگي مي کننددر معرض خطر قرار دارد.

اتحاديه اروپا نيز در پي انتشار اين آمار از مقامات کشورهاي اروپايي خواست نسبت به موضوع آلودگي هوا با جديت بيشتري دست به اقدامات موثر بزنند.


 زنگ تفريح 
 مدارس ابتدايي چين


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون