نسخه شماره 3780- تاریخ : 1395/09/07 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)

آخرين يافته‌هاي دانشمندان درباره سياهچاله‌ها

غارهاي ايران؛
غار امجک ،پناهگاهي براي خفاشان

آخرين يافته‌هاي دانشمندان درباره سياهچاله‌ها

سياهچاله اي بزرگ در همسايگي زمين ـ پژوهشگران با استفاده از تلسکوپ اشعه ايکس اقدام به شناسايي يک کهکشان مارپيچي به نامNGC 3627 با فاصله 30 ميليون سال نوري از زمين، کرده اند که در مرکز آن يک سياهچاله بسيار بزرگ وجود دارد و ممکن است به کشف سياهچاله عظيم و بزرگي که در همسايگي ما قرار دارد و پيش از اين ناشناخته بود ،کمک کند.

به گزارش شاپرک ،دانشمندان با بررسي اطلاعات به دست آمده توسط تلسکوپ اشعه ايکس چاندرا ناسا از 62 کهکشان نزديک به اين نتيجه رسيده اند که 37 کهکشان داراي منابع اشعه ايکس در مراکز خود هستند و در ميان آنها هفت کهکشان داراي سياهچاله هاي بسيار بزرگ وجود دارد.مشاهدات صورت گرفته با اشعه ايکس نشان دهنده فعاليت سطح پايين سياهچاله است که ممکن است از کار افتاده باشد.

بخش هايي از اين کهکشان ها ميزبان سياهچاله هاي بسيار بزرگي هستند که بسيار بزرگ تر از چيزي است که پيشتر جستجوها نشان مي داد.تصوير ترکيبي کهکشانNGC 3627 که به تازگي منتشر شده اطلاعات اشعه ايکس چاندرا و مادون قرمز تلسکوپ فضايي اسپيتزر را با رنگ هاي آبي و قرمز و اطلاعات تلسکوپ فضايي هابل و تلسکوپ بسيار بزرگ شيلي به رنگ زرد را ترکيب کرده است.

بزرگ ترين سياهچاله فضايي ـ ستاره شناسان از کشف بزرگ ترين سياهچاله فضايي در يک کهکشان کوچک که 250 ميليون سال نوري با زمين فاصله دارد شگفت زده شده اند. اين سياهچاله فوق بزرگ 17 ميليارد برابر خورشيد ما است و در داخل کهکشانNGC 1277 در صورت فلکي «پرسئوس» قرار دارد.

«کارل گبهارت» از دانشگاه «تگزاس آستين» به عنوان يکي از اعضاي تيم تحقيقاتي اظهار داشت: “اين کهکشان بسيار عجيبي است که تقريباً تمامي آن را سياهچاله پر کرده است و مي تواند نخستين جسم در يک کلاس جديد از سيستم هاي سياهچاله کهکشاني باشد.”

اين سياهچاله عظيم حدود 11 برابر عرضه مدار نپتون در اطراف خورشيد ما است. اين جرم بسياري بيشتر از حد عادي است که دانشمندان تاکنون تصور مي کردند و يک سال طول کشيده است که دانشمندان تمامي يافته هاي خود را به طور مجدد بررسي کرده و اين مقاله تحقيقاتي را براي انتشار ارائه کنند.

«رمکو ون دن بوش» نويسنده اصلي اين مقاله که ستاره شناس موسسه ستاره شناسي «مک پلنک» آلمان است گفت: “نخستين باري که آن را محاسبه کردم فکر کردم يک جاي کارم ايراد دارد. بار ديگر با همان ابزارها محاسبه را انجام دادم و سپس يک ابزار متفاوت به کار گرفتم و فکر کردم که شايد اتفاق ديگري در شرف رخ دادن است.”نتايج اين تحقيقات مي تواند در درک ما از چگونگي شکل گيري سياهچاله هاي عظيم در مرکز کهکشان ها موثر باشد.

ستاره شناسان عموماً اعتقاد دارند که اندازه بخش مرکزي يک کهکشان و سياهچاله داخل آن به هم ارتباط دارند اما ويژگي هاي مختلفي که در کهکشانNGC 1277 مشاهده شده تمامي اين فرضيه زير سوال رفته است.

سياه چالهNGC 1277 مي تواند بسيار پرحجم تر از آخرين رقيب شناخته شده خود باشد و بر اساس تخمين هاي صورت گرفته اندازه اين سياهچاله بين 6 تا 37 ميليارد جرم خورشيدي است و 59 درصد از جرم مرکزي کهکشان ميزبان را به خود اختصاص داده است.

نزديک ترين رقيب براي اين جسم فضايي در کهکشانNGC 4486B قرار دارد که 11 درصد از «جرم مرکزي» کهکشان خود را تشکيل مي دهد. نتايج اين تحقيقات در شماره 29 نوامبر (9 آذر ماه) در مجله «نيچر» منتشر شده است.شکل سياهچاله‌ ها ـ سياهچاله ها نامرئي هستند حتي نور نمي تواند از کشش گرانشي آنها بگريزد.اما دانشمندان اعتقاد دارند که مرزهاي اطراف آنها به عنوان نقاط بي بازگشت که به آنها افق رويداد گفته مي شود، بايد در نتيجه تشعشع ساطع شده توسط ماده در حالي که اين تشعشع جذب مي شود قابل مشاهده باشد.

اطراف يک سياهچاله داراي فيزيک جالبي است و نور ساطع مي کند. از نظر تکنيکي ما به طور دقيق سياهچاله را مشاهده نمي کنيم، بلکه صرفاً مي توانيم افق رويداد را تعيين کنيم.

اين تصوير تنها يک حدس نجومي نيست، بلکه براساس مدلي ارائه شده است که ستاره شناسان براي آماده کردن تفسير تصاويري استفاده مي کنند که پس از ساخت دستگاه هاي مرتبط در دسترس قرار مي گيرد.

«جيسون دکستر» گفت: “تلسکوپ افق رويداد نخستين دستگاهي است که مي تواند ابعاد فضايي قابل مقايسه با اندازه افق رويداد يک سياهچاله را تعيين کند.

غارهاي ايران؛
 غار امجک ،پناهگاهي براي خفاشان

در ارتفاع 1900 متري از سطح دريا و در فاصله 63 کيلومتري شمال غربي تفرش بر فراز دره سلطان امجک قرار گرفته است. به گزارش شاپرک ،ورودي آن ديواره اي به طول 12 متر دارد که براي ورود به آن بايد به کمک ابزار از اين ديواره گذشت. در آنجا نردباني به طول ده متر ساخته شده است و پس از فرود منطقه استلاگيت ها و استلاکميت ها قرار دارد و پايين تر از آن دهليزي با حوض پر آب ديده مي شود.همچنين دو ديواره به ارتفاع 7 متر و ديگري به ارتفاع 2 متر در مسير غار نوردان قرار مي گيرد و در انتهاي راهروئي با مجموعه بسيار زيبايي از ترئينات روي سقف و ديوار، ما را به انتهاي غار که زيستگاه خفاشان است هدايت مي کند. اين غار نخستين بار در سال 1372 مورد بررسي قرار گرفت. بهترين راه براي رسيدن به کوه امجک و غار، سفر به روستاي احمدآباد در شمال غرب تفرش است.

يا مي بازم يا مي برم

گفته مي شود که علي منصوريان بعد از تساوي تيمش مقابل يک تيم شهرستاني با خودش گفت: من فکر نمي کردم که تيمم اين جوري بازي برده را به تساوي بکشد و من را مقابل اين همه طرفدارم ضايع کند و کاري کند که من نتوانم سرم را بلند کنم!

گفته مي شود منصوريان گفته: بعد از اين اگر قرار باشد بازي برده را مساوي کنيم همان ببازيم بهتر است!

منصوريان ادامه داده به بازيکنانم گوشزد مي کنم که يا گل نزنند و يا اگر مي زنند گل نخورند که من اين جوري اعصابم به هم بريزد!

منصوريان حتي گفته: من بازي هاي بعدي را مساوي نمي کنم يا مي بازم يا مي برم!

گنجي بزرگ در زير درختان جنگل ها

جنگل هاي باراني آمازون بيش از 20 درصد اکسيژن جهان را فراهم مي کنند. اگر روزي دچار مشکل تنفسي يا تنگي نفس شديم، مي توانيم از کارخانه هاي بزرگ که با قطع درختان جنگلي به ما آسيب مي رسانند، تشکر کنيم.

به گزارش شاپرک ، تصور کنيد چگونه فضاي اطراف ما در صد سال اخير تغيير کرده است. زماني جنگل هاي باراني 14 درصد سطح زمين را پوشش مي دادند اما اکنون اين رقم به 6 درصد کاهش يافته است. برآوردها نشان مي دهند با گذشت هر ثانيه 5ر1 جريب (47ر4 متر مکعب) جنگل از بين مي رود و به دنبال آن مقدار زيادي اکسيژن که حاصل گياهان سبز است از ما خداحافظي مي کنند.

در يک هکتار يا 47ر2 جريب از جنگل هاي باراني مي توان بيش از 750 نوع درخت و 1500 گونه گياهي ديد.

جنگل ها چهار پنجم مواد غذايي جهان مانند گوجه فرنگي، کدو، آجيل، آواکادو، ليمو،سيب زميني، ادويه و مقدار زيادي سبزيجات و ميوه هاي ديگر را فراهم مي کنند. 25 درصد داروها در کشورهاي غربي از جنگل هاي باراني به دست مي آيند و اين آمار در حالي است که فقط يک درصد درختان جنگل مورد بررسي قرار گرفته اند. اين آمارها نشان دهنده اين موضوع است که گنج بزرگي زير درختان سبز جنگل ها نهفته است.جنگل هاي باراني آمازون در تمامي فصول سال داراي هوايي گرم با رطوبتي بسيار زياد هستند. متوسط درجه حرارت در مرکز آمازون حدود 30 درجه سانتي گراد (86 درجه فارنهايت) و غربي ترين بخش اين منطقه حدود 25 درجه سانتي گراد (76 درجه فارنهايت) است. تقريباً هر روزه باران سنگيني در سرتاسر آمازون مي بارد.جنگل‌ هاي باراني سهم زيادي از باران ‌هاي زمين دارند، اما همه آب باران به زمين برنمي ‌گردد. تصور مي ‌شد که آب باران در برگ‌ هاي انبوه جمع مي ‌شود،‌ اما ظاهراً اين‌ طور نيست چون برگ سوزني‌ ها آب بيشتري مي ‌گيرند.

ضرورت تغييرنگاه‌ها و ذهنيت‌هاي سنتي در تدريس

زهرا کيان بخت

آموزش، امري پوياست و ماهيت آن به گونه‌اي است كه اصولاً با سكون و عدم تغيير همخواني ندارد. اگر ما هنوز هم در عرصه آموزشي‌، از برنامه‌ها و روشهايي استفاده مي‌كنيم كه تا حد زيادي، مشابه روشهاي آموزش در يك تا چند دهه گذشته‌اند، لازم است اين سوال را مطرح كنيم كه آيا روشهاي مزبور، به قدري بي‌عيب و نقص و كامل بوده‌اند كه با گذشت مدت زمان طولاني از اجرايشان، نمي‌شود روشهايي بهتر را جايگزين آنها كرد؟ و آيا در اين فاصله زماني، هنوز در سطح جهان، نمونه‌ها و الگوهاي كاملي از بهترين شيوه‌ها و متدهاي آموزش ارائه نشده است كه بتوان با سرمشق قرار دادن آنها، ميدان آموزش را به عرصه پربارتري تبديل كرد؟ بدون شك، شكل و شمايل آموزش سنتي ما در مدارس، نياز به تغييرات و به‌روزرساني‌هايي دارد. از جمله‌ي اين تغييرات، كه سيستم آموزشي ما در مدارس، براي كسب نتايج بهتر، به آن سخت نياز دارد، تجديدنظر در نوع تدريس و آگاه‌سازي معلمان در اين زمينه است.

اينكه معلمان چه الگويي را براي تدريس در كلاس درس برمي‌گزينند، با نتايجي كه از تدريس خود خواهند گرفت، نسبت مستقيم دارد.درواقع، براي ايجاد تحولات چندريشتري و اساسي در عرصه آموزش، يكي از اولويتها، دادن آگاهي‌هاي بيشتر به معلمان در خصوص چندوچون بهترين متدهاي آموزش به دانش‌آموزان و ارائه الگوهايي براي آموزش به‌روزتر و موثرتر است.

چند سالي است كه طرح هوشمندسازي مدارس در حال اجراست و دير يا زود، بسياري از مدارس ما، از اين امكان، بهره‌مند خواهند شد، اما به نظر مي‌رسد در كنار ارتقا و به‌روزرساني امكانات در سطح مدارس، ما نيازمند اين هستيم كه ذهنيت‌ها را نيز در اين راستا، تغيير دهيم.

اكنون اگرچه بسياري از مدارس، هوشمندسازي شده و يا در شُرُف آن هستند، اما هنوز هم آن اتفاق اصلي كه بايد در عرصه آموزش و پرورش ما رخ بدهد، اتفاق نيفتاده و بسياري از معلمان و مدرسان، هنوز اصرار به استفاده از روشهاي سنتي و قديمي در امر آموزش دارند. يعني مجهز كردن مدارس به امكانات يك مقوله است و دادن آگاهي به معلمان براي رفتن به سمت و سوي روشهاي جديد و يادگيري روشهاي تازه، امري ديگر.لذا در كنار ارائه امكانات به مدارس، بحث پرورش مهارت‌هاي تدريس و آشناسازي مدرسان و معلمان با تكنيكهاي آموزش موثر و به‌روز، نحوه رفتار با دانش‌آموز و آشنايي با اصول روانشناسي كه براي برقراري ارتباط موثر با دانش‌آموز ضروري است، اهميت بسياري دارد تا از طريق آن، بتوان بهترين نتايج را از نظام آموزش و پرورش كه يكي از مهمترين نظام‌ها در هر كشوري است، گرفت. ما هر چند گاه يك بار، برنامه‌هاي موجود در تلفن همراه خود را به‌روزرساني مي‌كنيم تا بتوانيم از قابليت‌هاي احتمالي جديدي كه به برنامه‌هاي مزبور افزوده شده، بهره‌مند شويم. وقتي همه چيز، به اين سرعت، نيازمند به‌روزرساني و نوسازي است، بديهي است كه در عرصه آموزش هم، از اين به‌روزرساني و جايگزين كردن بهترين روشها، بي‌نياز نخواهيم بود.

zahrakianbakht@yahoo.com