جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 1765- تاریخ : 1388/06/24 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران - (سه شنبه)

هاشمي :
سالانه 6 ميليارد کيلومتر سفر به وسيله مترو در تهران انجام مي شود

تشکري، معاون ترافيک شهردار تهران :
خط ويژه پارک وي-تجريش پس از نيمه مهر اجرا مي شود

عضو کميسيون انرژي مجلس:
حذف سوخت گاز از سيستم اتوبوسراني ضروري است

معاون محيط زيست استان تهران:
واحدهاي صنفي مزاحم بايد به مجتمع هاي صنفي منتقل شوند


خبر

معاون شهردار تهران:
8 هزار دستگاه اتوبوس از اول مهرماه به مردم خدمات ارايه مي دهند


  هاشمي :
 سالانه 6 ميليارد کيلومتر سفر به وسيله مترو در تهران انجام مي شود 

 مدير عامل مترو گفت: اگر اولويت ها در صنعت حمل و نقل ريلي سنجيده شود و اعتبارات در جاي خود صرف شوند در اين حوزه مشکلي نخواهيم داشت.هاشمي  در نشست خبري يازدهمين همايش بين المللي حمل و نقل ريلي  درباره سهم مترو از حمل و نقل ريلي گفت:مترو ي تهران داراي حدود 210 کيلومتر ريل و 260 ايستگاه است که در مقابل عدد 8 هزار کيلومتري ريل برون شهري ناچيز است.بنابراين محاسبه ما از
سهم مترو در اين حوزه برحسب مسافرت است که هم اکنون در روز يک و نيم کيلومتر سفر و در سال 6 ميليارد کيلومتر سفر به وسيله مترو انجام مي شود.رييس انجمن مهندسي حمل ونقل ريلي ايران گفت: هم اکنون به دليل ابهامات و مشکلاتي که در قانون وجود دارد سرمايه گذاري در زيربناي حمل و نقل ريلي و ناوگان تجهيزات با مشکل روبرو است . اولين سرمايه گذاري خارجي ريلي به دوران ناصرالدين شاه برمي گردد و از آن تاريخ تا به حال به دليل قوانين پيچيده و مشکل هيچ گونه سرمايه گذاري خارجي در اين حوزه انجام نشده است.محسن هاشمي ادامه داد: صنعت ريلي هم اکنون دچار بحران اعتبار است که اين مساله موجب عدم پيشرفت اين صنعت در مسايل زيربنايي و تکنولوژي مي شود. در اين صنعت قابليت هاي اجرايي و نيروي انساني متخصص وجود دارد اما از اين توان استفاده نمي شود.وي افزود: در همايش قبلي حمل و نقل ريلي، طرح پروژه هاي جديدي که مي تواند دراين حوزه اجرا شود مانند تونل هاي بزرگ البرز مطرح شد اما در آينده نسبت به اين ايده ها حساسيتي نشان داده نشد وپروژه هاازطرف دولت و مجلس مورد توجه قرار نگرفت ودر حد يک طرح اوليه باقي ماند.هاشمي در اين نشست با اشاره به اينکه برنامه ريزان و سياسيون بايد در عمل به قول هايشان پايبند باشند،تصريح کرد: مسوولان هميشه در صحبت هاي خود موضوع حمل ونقل ريل را در درجه اهميت بالايي مي دانند و صبحت ازاجراي پروژ ه هاي بزرگي مانند خطوط پرسرعت تهران مشهد را در اين زمينه مطرح مي کنند که با اين صحبت ها نبايد در ساخت 10 هزار کيلومتر ريل مترو مشکل داشته باشيم و براين اساس کار توسعه مترو بايد با سرعت پيش برود.
وي افزود: اگر اولويت ها در صنعت حمل و نقل ريلي سنجيده شود و اعتبارات در جاي خود صرف شوند در اين حوزه مشکلي نخواهيم داشت.اعتبارات به اندازه کافي در کشور ما براي حل مشکلات ريلي وجود دارد و بهتر است مسوولان به جاي صحبت از پروژه  هايي که امکان پذير نيست تمرکز خود را بر روي پروژه هاي اولويت دار بگذارند. هاشمي در مورد گزارش مجلس از مشکلات اعتباري مترو گفت:نظرات مثبتي بعد از ارائه اين گزارش ازسوي نمايندگان مطرح شد، اگر 6 توصيه و پيشنهاد آمده در اين گزارش عملي وتبديل به قانون شود مسايل حمل و نقل درون شهري ريلي حل مي شود.
وي افزود: در سال گذشته در قانون آمده بود که بودجه مترو به صورت صددرصد پرداخت شود اما تنها 73 درصد آن وصول شد.وي همچنين درباره ي سرمايه گذاري درحمل ونقل شهري گفت: به دليل اينکه حمل ونقل ريلي درحوزه مسافربري يارانه اي است وبازگشت سود وسرمايه درآن محقق نمي شود فرارسرمايه گذاري داريم. هم اکنون قيمت بليط تمام شده مترو 380 تومان وتنها ازفروش بليط بايارانه 30درصد هزينه ها تامين مي شود.


 تشکري، معاون ترافيک شهردار تهران :
 خط ويژه پارک وي-تجريش پس از نيمه مهر اجرا مي شود  

معاون ترافيک شهردار تهران با اشاره به ارائه طرح تغيير ساعات کاري مراکز مختلف در اول مهرماه به شوراي عالي ترافيک گفت: با اجراي اين پيشنهاد ترافيک اول مهر ماه نسبت به سال قبل حداقل 15 درصد روانتر خواهد شد.
 جعفر تشکري هاشمي در حاشيه حضور در مرکز نظارت همگاني شهرداري تهران 1888 در پاسخ به سوالي در رابطه با موضوع تغيير ساعت کار از ابتداي مهر ماه که در دستورکار شوراي عالي ترافيک قرار گرفته است، افزود: پيشنهادي را به شوراي عالي ترافيک، شوراي شهر تهران و مجلس شوراي اسلامي ارسال کرده ايم و بر اساس اين پيشنهاد، ساعت کار نيروهاي نظامي و انتظامي 6 صبح، ادارات و نهادهاي عمومي 7 صبح، مدارس و مراکز آموزشي 8 صبح و بازاريان 30:9 صبح اعلام شده است.وي با تاکيد بر اين که ساعت هاي اعلام شده براي مراکز مختلف منطقي تعيين شده است، تصريح کرد: با اين تقسيم بندي زمان اوج سفرها را توزيع کرده ايم تا بدين ترتيب همه مردم در يک ساعت مشخص از منزل خارج نشوند و در عين حال ساعت اوج ترافيک به سه و نيم ساعت توزيع مي شود.تشکري هاشمي بيان کرد: اگر اين پيشنهاد به تصويب برسد، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد بهبود در رواني ترافيک اول مهر را خواهيم داشت.ادامه خط ويژه اتوبوسراني خيابان وليعصر(عج) تا ميدان تجريش منتفي نشده و نيمه دوم مهر اجرا مي شود.به گزارش ايسنا، وي در پاسخ به سوال ديگري در رابطه با علت لغو يکطرفه شدن خيابان افريقا در روز اول اجراي آن، يادآور شد: از ابتدا نيز هيچ اصراري به يکطرفه شدن خيابان افريقا نداشتيم، اما به دليل آن که اين خيابان با حجم قابل توجهي از ترافيک مواجه شده بود و رضايتمندي مردم از خيابان وليعصر (عج) قابل قبول بود، اين طرح مد نظر قرار گرفت.معاون ترافيک شهردار تهران اضافه کرد: اگر بخش هاي از خيابان افريقا يکطرفه مي شد، شرايط بهتري داشتيم.وي با اشاره به نرم افزارهاي مدلسازي ترافيک خيابان افريقا خاطرنشان کرد: اين نرم افزارها بهبود جزئي را نشان مي داد و در روز اول اجراي اين طرح مشخص شد که موارد تئوري با اجراي اصلي آن تفاوت دارد و در اجراي آزمايشي نتايج مورد نظر اوليه حاصل نشد.تشکري هاشمي با بيان اين که تغيير عادت مردم، هزينه هاي را در بر دارد، تاکيد کرد: در حال حاضر تنها يکطرفه شدن خيابان ظفر را تصويب کرده ايم.
وي يادآور شد: با کليه مدارس حاشيه خيابان وليعصر (عج) جلسات مشترک داشته ايم و نحوه استقرار خودروها، چگونگي تردد آنها، محل پارک و ورود به محدوده مدارس را پيش بيني کرده ايم، اما با توجه به حذف پارک حاشيه اي خيابان وليعصر (عج) به هر صورت مشکلاتي براي پارک اين خودروها بوجود خواهد آمد، اما پيشنهاد شده که مدارس محل پارک داخل مدرسه را تا حد امکان براي خودروهاي مرتبط با دانش آموزان و والدين آنها درنظر بگيرند.معاون ترافيک شهردار تهران خاطرنشان کرد: راهکارهاي امکان پذيري را براي مدارس و ايمني دانش آموزان در نظر گرفته ايم و در عين حال ورودي هايي را در خطوط ويژه براي تردد خودروها به مدارس باز گذاشته ايم، اما سرويس هاي مدارس نبايد در خطوط ويژه تردد کنند.وي در پاسخ به سوال ديگري در رابطه با ادامه داشتن ترافيک در چهارراه پارک وي پاسخ داد: راستگرد اين محدوده به سمت اتوبان مدرس باريک است و بناهايي در اين محل قرار گرفته که امکان تعريض به سهولت و سرعت امکانپذير نيست و بايد هر چه سريعتر نسبت به تملک آنها اقدام شود.تشکري هاشمي عنوان کرد: مشکل اين راستگرد و ترافيک قابل توجه در چهارراه پارک وي پيش از يکطرفه شدن خيابان وليعصر(عج) نيز وجود داشته است و مربوط به اجراي اين طرح نمي شود و در عين حال اصلاح هندسي در اين محدوده لازم است.وي اظهار کرد: ادامه خط ويژه اتوبوسراني خيابان وليعصر(عج) تا ميدان تجريش منتفي نشده و به دنبال راهکارهاي جايگزين براي آن هستيم.
معاون ترافيک شهردار تهران تصريح کرد:سناريوهاي مختلفي با کمترين مشکل و جايگزين هاي بيشتر براي مردم در حال پيش بيني است و در کميسيون عمران شوراي شهر تهران و کميسيون عمران شهرداري تهران مطرح شده تا بهترين سناريو هر چه سريعتر اجرا شود.وي اذعان کرد: پس از پايان دوره پايداري مهرماه و در محدوده نيمه دوم مهرماه احتمالا خط ويژه اتوبوسراني تا ميدان تجريش ادامه مي يابد.تشکري هاشمي توضيح داد: موضوع خط ويژه اتوبوسراني تا ميدان تجريش منتفي نشده و چنانچه در مورد يکي از سناريوها به قطعيت برسيم و شرايط اجراي آن فراهم باشد، قطعا در نزديکترين زمان ممکن اين طرح را اجرا مي کنيم.


  عضو کميسيون انرژي مجلس:
 حذف سوخت گاز از سيستم اتوبوسراني ضروري است 

عضو کميسيون انرژي مجلس از مسئولان وزارت نفت و وزارت کشور خواست تدبيري براي کاهش اتوبوسهاي گازسوز در تهران و ساير کلانشهرها اتخاذ کنند و استفاده از گازوئيل يا برق را براي بخش اتوبوسراني شهر در دستور کار قرار دهند.
مويد حسيني صدر در گفتگو با  مهر گفت: استفاده از گاز به عنوان سوخت براي حمل و نقل عمومي مناسب نيست و بايد از گازوئيل و برق براي اتوبوسهاي شهري استفاده کرد.اين نماينده مجلس با تاکيد براينکه در بسياري از شهرهاي جهان به اين نتيجه رسيدند که استفاده از گازوييل و برق براي حمل و نقل عمومي مناسب تر از گاز است، گفت: تجربه جهاني نشان داده که گازوئيل براي خودروهاي سنگين مانند اتوبوسها بهتر از گاز است و دليل اين ميزان اصرار براي استفاده از گاز در اتوبوسهاي شهري توجيه علمي ندارد.اين عضو کميسون انرژي تاکيد کرد: در حال حاضر استفاده از سوخت گاز براي اتوبوسراني بسياري از شهرها مشکل است و راندمان حمل و نقل عمومي در اين بخش کاهش چشمگيري داشته است و وزارت نفت بايد به جاي الزام به توسعه سيستم گاز سوز کيفيت گازوئيل را بالا ببرد.پيش از اين معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران هم اعلام کرده بود که سوخت گازوئيل براي اتوبوسراني بهتر بوده و بايد به جاي حذف گازوئيل کيفيت آن را بالا برد.اين عضو کميسيون انرژي مجلس در ادامه گفت: در بسياري از شهرهاي جهان هيچگاه گاز را به عنوان سوخت در حمل و نقل عمومي استفاده نمي کنند بلکه آن را به برق تبديل مي کنند. در ايران هم مي توان براي رفع مشکلات کنوني حمل و نقل عمومي حداقل گاز را به برق تبديل کرد چرا که راندمان گاز بسيار پايين است.حسيني صدر با بيان اينکه در حال حاضر بسياري از اتوبوسهاي شهري به خاطر حجم کم سوخت گيري گاز و هم چنين عدم بازدهي آن با مشکل سرويس دهي به مردم روبرو شده اند حال آنکه هيچ توجيه علمي براي استفاده از اتوبوسهاي گازسوز وجود ندارد.اين نماينده مجلس افزود: بارها به دولت اعلام کرديم که بهتر است از اتوبوسهاي گازوئيلي در شهرها استفاده کنند و به جاي اين ميزان هزينه در گازسوز کردن اتوبوسها و هم چنين مشکلات جايگاههاي گاز از برق يا گازوئيل استفاده کنند.اين عضو کميسيون انرژي مجلس تاکيد کرد: به نظر مي رسد زيرساختهاي لازم براي برقي کردن بخشي از حمل و نقل اتوبوسراني شهر تهران وجود دارد و مي توان به جاي آوردن گاز به خيابانهاي شهر آن را در بيرون از شهرها به برق تبديل کرد و براي استفاده وسيع در حمل و نقل عمومي بخش اتوبوسراني مورد استفاده قرار داد.


  معاون محيط زيست استان تهران:
 واحدهاي صنفي مزاحم بايد به مجتمع هاي صنفي منتقل شوند 

معاون محيط زيست انساني اداره کل محيط زيست استان تهران گفت: با توجه به مصوبه سال 69 دولت در خصوص انتقال صنايع مزاحم به خارج از تهران، واحدهاي صنعتي مزاحم همچون آبکاري ها نيز بايد به مجتمع هاي صنفي منتقل شوند.
داريوش گل عليزاده در گفت وگو با  ايرنا، افزود: براساس مصوبه دور دوم سفر رياست جمهوري به استان تهران ، تقريبا در هر يک از شهرهاي استان ايجاد يک مجتمع صنفي در دستور کار قرار گرفته است.
وي با اشاره به اينکه مکان يابي اين مجتمع ها بايد با هماهنگي محيط زيست باشد، تصريح کرد: در سفر دوم رياست جمهوري بر اين نکته که صنايع و واحدهاي مزاحم به خارج از تهران منتقل شوند، تاکيد شده است.
گل عليزاده گفت: روز گذشته با نماينده صنوف مزاحم جلسه اي براي ايجاد مجتمع هاي صنفي داشتيم تا براساس ضوابط و مقررات در خصوص ايجاد اين مجتمع ها در مکان هاي مورد تاييد محيط زيست اقدام شود.
وي تاکيد کرد: احداث مجتمع هاي صنفي اين امکان را فراهم مي کند تا واحدهاي صنفي مزاحم در اين اماکن مستقر شده و تحت نظارت و کنترل بهتر و بيشتر محيط زيست باشند.
معاون انساني محيط زيست استان تهران گفت : قرار شده تا صنوف مزاحم طرح هاي پيشنهادي خود را در خصوص ايجاد اين مجتمع ها ارايه کرده تا محيط زيست پس از بررسي و تاييد محل ها مورد نظر نسبت به صدور مجوز براي اين مجتمع ها اقدام کند.گل عليزاده گفت: انتقال واحدهاي صنفي مزاحم به اين مجتمع ها منعي ندارد ولي بايد اين واحد ها ماهيت صنفي بودن خود را در اين اماکن حفظ کنند در غير اين صورت و تبديل شدن به صنعت ،  حضورشان در مجتمع ها غير قانوني و غير مجاز بوده و بايد به شهرک هاي صنعتي خارج از شعاع 120 کيلومتر تهران منتقل شوند.
وي خاطر نشان کرد: بيشترين واحدهاي صنفي مزاحم در تهران که به صورت زيرزميني فعاليت مي کنند آبکاري ها هستند که براساس اين طرح و ايجاد مجتمع هاي صنفي بايد به خارج از تهران منتقل شوند.


  خبر  

 هشداراکسفام;
 سالانه ميليون ها زن و کودک فقير جان مي بازند

 موسسه آکسفام  هشدار داد که ميليون ها زن و کودک هر سال در کشورهاي فقير جهان به خاطر نبود مراقبت هاي درماني رايگان، جان خود را از دست مي دهند و رهبران کشورها بايد به اجراي تعهداتشان در زمينه کاهش اين تلفات سرعت ببخشند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از لندن، موسسه انگليسي آکسفام که در زمينه کمک رساني و توسعه فعاليت مي کند، در گزارشي جديد اعلام کرد که با توجه به مرگ و مير سالانه چهار ميليون نوزاد در سراسر جهان در ظرف مدت 28روز پس از تولد، متاسفانه اهداف بين المللي تعيين شده براي مقابله با مرگ و مير مادران و کودکان محقق نشده است.
آکسفام و 62 سازمان غيردولتي و گروه پزشکي ديگر، در اين گزارش همچنين هشدار دادند که شمارمرگ ومير مادران در دوره بارداري و يا زايمان، از سال 1990تغيير چنداني نداشته است.
وضعيت ياد شده در حالي است که رهبران کشورهاي جهان سند اهداف توسعه هزاره را براي کاهش 75درصدي ميزان اين مرگ و ميرها تا سال 2015 امضا کرده اند.باربارا استاکينگ، رئيس اجرايي آکسفام گفت: چه تعداد انسان بي دليل بايد جان خود را از دست دهند تا رهبران جهان اقدامي انجام دهند؟ فقرا توان پرداخت هزينه ها را ندارند و بي تفاوتي ها موجب تداوم عدم دسترسي ميليون ها انسان به مراقبت هاي درماني حيات بخش مي شود.
قرار است مجمع عمومي سازمان ملل تا پايان ماه جاري ميلادي در نيويورک تشکيل جلسه دهد و پيش بيني مي شود که رهبران جهان در جلسات مجمع ارائه خدمات درماني رايگان به شمار بيشتري از کشورهاي فقير را در مد نظر قرار دهند.
بنا بر گزارش آکسفام، يک تن از هر 9 کودک ليبريايي پيش از رسيدن به سن پنج سالگي جان خود را از دست مي دهد و تنها کمتر از 20 درصد از جمعيت روستايي ليبريا به تاسيسات درماني دسترسي دارند.در نپال، در هر 20 دقيقه يک نوزاد و در هر چهار ساعت يک زن بر اثر عوارض و عللي مرتبط با زايمان جان خود را از دست مي دهند. در موزامبيک، يک ميليون و 300هزار نفر حامل ويروس( اچ آي وي) ايدز هستند و زنان 60درصد از افراد بالغ مبتلا به ايدز در اين کشور را تشکيل مي دهند.در مالاوي، يک تن از هر يکصد زن در دوران بارداري و زايمان جان مي سپارد و افزون بر اين، براي کل جمعيت حدود 14ميليون نفري اين کشور، تنها 266 پزشک داراي پروانه رسمي وجود دارد. جاسمين وايت برد رئيس اجرايي گروه موسوم به کودکان را نجات دهيد، گفت: اگر در سال 2000 که رهبران جهان به کاهش آمار تلفات کودکان و رساندن ميزان آن به دو سوم متعهد شدند، مراقبت هاي درماني رايگان ارائه شده بود، تاکنون بيش از دو ميليون کودک از مرگ رهايي يافته بودند.
 
انواري خبر داد:
کمک کميته امداد به 17 هزار واحد مسکوني محرومان

سرپرست کميته امداد امام خميني (ره) گفت: براساس مصوبات دور دوم سفرهاي استاني رياست جمهوري احداث 10 هزار واحد مسکوني ويژه محرومين و همچنين تعمير 7 هزار واحد مسکوني براي نيازمندان آغاز شد.
به گزارش  مهر، انواري با بيان اين مطلب افزود: از تعداد 10 هزار واحد مسکوني احداثي هشت هزار و 300 واحد جهت مددجويان کميته امداد امام خميني (ره) و يک هزار و 700 واحد جهت مددجويان بهزيستي اختصاص يافته است.
وي يادآورشد: براي احداث اين واحدها يک هزار و 500 ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته شده که براي هر واحد مبلغ 120 ميليون ريال به صورت بلاعوض هزينه شده و مبلغ 30 ميليون ريال نيز به صورت تسهيلات قرض الحسنه از طريق بانک مسکن تامين و در اختيار خانواده هاي واجد شرايط نيازمند قرار مي گيرد.سرپرست کميته امداد امام خميني (ره) افزود: از هفت هزار واحد تعميراتي در نظر گرفته شده توسط بانک مسکن نيز پنج هزار واحد به مددجويان کميته امداد و دو هزار واحد به مددجويان سازمان بهزيستي اختصاص يافته و براي هر واحد نيز مبلغ 10 ميليون ريال تسهيلات قرض الحسنه در نظر گرفته شده است.انواري با اشاره به ساخت و تعمير بيش از 17 هزار واحد مسکوني با اعتبار يک هزار و 570 ميليارد ريال اظهار اميدواري کرد تا بخشي از مشکل مسکن نيازمندان برطرف شود.در نشست مشترکي با حضور سرپرست کميته امداد امام خميني (ره)، سازمان بهزيستي و مديرعامل بانک مسکن زمان و نحوه پرداخت تسهيلات قرض الحسنه ويژه محرومين مشخص شد. واگذاري تسهيلات از هفته آينده آغاز خواهد شد.


 معاون شهردار تهران:
 8 هزار دستگاه اتوبوس از اول مهرماه به مردم خدمات ارايه مي دهند 

 معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران گفت: با شروع سال تحصيلي جديد هشت هزار دستگاه اتوبوس به مردم خدمات ارايه مي دهند.به گزارش  ايسکانيوز، مهندس تشکري هاشمي در جمع خبرنگاران افزود: طي دو هفته آينده 25 دستگاه به گمرکات خواهد رسيد و در خط خيابان وليعصر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وي با اشاره به اينکه بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده دو هزار دستگاه اتوبوس نمازگزاران را به محل برگزاري نماز عيد سعيد فطر منتقل خواهند کرد افزود: همچنين 500 دستگاه ون در حريم محل برگزاري مراسم مستقر خواهند شد تا نمازگزاران را به محل اصلي اقامه نماز منتقل کنند.هاشمي تشکري با بيان اينکه نماز عيد سعيد فطر در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد اظهار داشت: با توجه به اينکه جابجايي اتوبوس ها با محدوديت هاي مواجه خواهند بود تا سرويس دهي قابل قبولي را انجام دهند، نماز عيدفطر در مصلي برگزار نمي شود که در اين راستا شهرداري تهران همه امکانات خود را براي برپايي باشکوه اين مراسم بسيج خواهد کرد.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
كارتونيست
بچه هاي مدرسه
زنگ ورزش
كانون