جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3715- تاریخ : 1395/06/15 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (دوشنبه)

وزيرآموزش و پرورش مطرح كرد:
تبديل فرهنگ‌ امنيتي به امنيت فرهنگي در دولت يازدهم

معاون وزيرآموزش وپرورش:
مجلس دانش آموزي فصل مشترک دانش آموزان و آموزش و پرورش است

کفراشي خبر داد:
افزايش 25 درصدي حقوق جانبازان، ايثارگران و آزادگان


كاغذ اخبار


اخبار خارجي


از گوشه و كنار


زنگ تفريح


 وزيرآموزش و پرورش مطرح كرد:
 تبديل فرهنگ‌ امنيتي به امنيت فرهنگي در دولت يازدهم 

 
وزيرآموزش وپرورش بابيان اين كه عملكرد فرهنگي آموزش وپرورش عمومأ توصيفي است وكمتر قابليت اندازه گيري هاي كمي دارد، گفت: دستاوردهاي فرهنگي آموزش وپرورش زاينده سرمايه اجتماعي و موجب يكپارچگي و انسجام فرهنگي است.به گزارش مركزاطلاع رساني وروابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ؛ علي اصغرفاني در مراسم همايش تبيين دستاوردهاي فرهنگي دولت تدبيرواميد كه با حضور معاون اول رئيس جمهور، وزيرعلوم، تحقيقات وفناوري و بامشاركت وزارتخانه‌ها وسازمان هاي فرهنگي دولت در سالن قلم مركزهمايش ‌هاي كتابخانه ملي برگزارشد، درگزارشي به عملكرد فرهنگي وزارت آموزش و پرورش پرداخت و اظهاركرد: اين دستاوردها زاينده سرمايه اجتماعي براي نظام و حاكميت اسلامي و مقوم وحدت ، يكپارچگي و انسجام فرهنگي در كشوراست .

وي با بيان اين كه دراين دولت، فرهنگ‌ امنيتي جاي خود را به امنيت فرهنگي داده است، تصريح كرد: توسعه ي فضاي نقد ، گفتگو و كنشگري اجتماعي در بين معلمان ، اهتمام و توجه به تشكل هاي صنفي ، حرفه اي و علمي معلمان و رفع موانع حقوقي و محدوديت هاي پيش روي فعاليت هاي صنفي معلمان ازاقدامات موثر دراين حوزه بشمار مي رود.

عضوكابينه تدبيرواميد به برگزاري نشست هاي صريح صميمي و مؤثر با تشكل هاي صنفي به منظور دامن زدن به ديالوگ فرهنگي و فضاي سازنده ي گفت و شنود از طريق پارلمان هاي حضوري و مجازي معلمان و تلاش براي گسترش آن در همه استان ها اشاره كرد وافزود: احياي مجدد تشكل هاي لغو امتياز شده معلمان در چارچوب هاي قانوني از طريق تعامل سازنده با دستگاه هاي ذي ربط، تهيه منشور حقوق داوطلبان خدمت در آموزش و پرورش و ابلاغ آن به هسته هاي گزينش سراسر كشور، تغيير بنيادين رويكردهاي گزينشي از نگاه سليقگي و سلبي به رويكردهاي علمي ، تخصصي و حرفه اي، تغيير رويكرد حراست از نگاه مچ گيرانه و تفتيش عقايد به رويكرد حمايتي مبتني بر منافع سازمان و مخاطب و اميدبخشي و آرامش آفريني در جامعه ي شريف و فرهيخته ي معلمان، دانش آموزان و اولياي محترم حاصل رويكرد حاكميت امنيت فرهنگي دراين دولت بوده است .


 معاون وزيرآموزش وپرورش:
 مجلس دانش آموزي فصل مشترک دانش آموزان و آموزش و پرورش است 

 معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش گفت: مجلس دانش آموزي فصل مشترک دانش آموزان و آموزش و پرورش است که خوشبختانه مشورتهايي که با اين دانش آموزان صورت گرفته برکات بسيار خوبي براي امر تعليم و تربيت داشته است.

به گزارش مركزاطلاع رساني وروابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ؛ حميدرضا کفاش در مراسم تجديدميثاق نمايندگان مجلس هشتم با آرمانهاي امام خميني (ره) که در حرم مطهر حضرت امام خميني (ره) برگزار شد اظهار كرد: امروز در خدمت 150 نماينده مجلس دانش آموزي سراسر کشور هستيم بايد گفت در دولت تدبير و اميد مجلس هفتم فعاليت خود را آغاز کرد و سال گذشته اختتاميه اين مجلس برگزار شد . نمايندگان مجلس هشتم نيز در سال 94 با انتخاب مستقيم دانش آموزان انتخاب شدند که مي توان گفت يکي از مجالس مردمي در جهان است.

وي افزود: نمايندگان مجلس هشتم دانش آموزي در اسفندماه اعتبارنامه خود را دريافت کردند و اکنون در آستانه سال تحصيلي جديد اولين اجلاس سراسري خود را در تهران برگزار مي کنند که روز اول آن با کلاسهاي اخلاق نمايندگي، آئين نامه مجلس ، الزامات ارتباطات نمايندگان دانش آموزي و سپس مراسم تجديدميثاق با ارمان هاي امام راحل و بررسي اسناد بالادستي در آموزش و پرورش و کلاس الزامات فرهنگي در فضاي مجازي را خواهند داشت.وي افزود: مجلس دانش آموزي يکي از افتخارات جمهوري اسلامي ايران و فصل مشترک دانش آموزان و آموزش و پرورش است.

خوشبختانه از بعد مشورتي تا کنون برکت هاي خوبي نصيب آموزش و پرورش شده است دانش آموزان بايد در اين مجلس مشارکت جويي و مشارکت پذيري را بياموزند و اين حرکت را به يک حرکت ملي جانانه تبديل کنند.

کفاش ادامه داد: از 150 نماينده مجلس دانش آموزي 75 نفر دختر و 75 نفر پسر هستند که 5 نفر از آنها از اقليتهاي مذهبي، 2 نفر ازمدارس خارج از کشور و 2 نفر از دانش آموزان با نيازهاي ويژه هستند.


  کفراشي خبر داد:
 افزايش 25 درصدي حقوق جانبازان، ايثارگران و آزادگان 

 مديرکل دفتر شاهد و امور ايثارگر وزارت آموزش و پرورش گفت: براساس قانون جامع ايثارگري 25 درصد حداقل حقوق ايثارگران افزايش يافته و ماهانه 225 هزار تومان به حقوق آن ها اضافه خواهد شد.محمدحسين کفراشي در گفت و گو با پانا، اظهار کرد: ماده 51 قانون جامع ايثارگري پس از پيگيري هاي آموزش و پرورش در بخش جانبازان، ايثارگران و آزادگان اجرا شد.وي ادامه داد: در اين راستا 25 درصد حداقل حقوق اين افراد افزايش يافته و ماهانه 225 هزار تومان به حقوق آن ها اضافه خواهد شد.مديرکل دفتر شاهد و امور ايثارگر وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: براي فرزندان شهدا نيز که در اين رابطه معترض بودند با پيگيري هاي آموزش و پرورش اين موضوع حل و با تلاش هاي ايجاد شده قول مساعد اجراي آن داده شد.

کفراشي بيان کرد: اين افزايش 25 درصدي بابت فوق العاده ايثارگري است که احکامش در حال پيگيري و از اول فروردين ماه اجرا شده است.


 كاغذ اخبار 

عبدالرسول عمادي بيان کرد؛

وضعيت نامطلوب نمرات مدارس غيردولتي

رئيس مرکز سنجش آموزش وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه وضعيت نمرات مدارس غيردولتي در برخي مناطق خوب است، در عين حال گفت: اما معمولا در تمام مناطق کشور مدارس آخر جدول هم مدارس غيردولتي هستند و نتايج مطلوبي کسب نمي‌کنند.عبدالرسول عمادي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره وضعيت نمرات دانش آموزان در مدارس غيردولتي اظهار کرد: نتايج امتحانات را در سه سال اخير مورد بررسي قرار داده‌ايم و مشخص شد وضعيت مدارس غيردولتي مطلوب نيست.

وي افزود: مدارس غيردولتي در برخي مناطق در بالاي جدول ميانگين نمرات هستند و وضعيت نمراتشان خوب است که البته تعدادشان اندک است. اما معمولا در تمام مناطق کشور مدارس آخر جدول هم مدارس غيردولتي هستند. به اين معنا که در مقابل مدارس غيردولتي با کيفيت خوب، بسياري مدارس غيردولتي ما نتايج مطلوبي کسب نمي‌کنند و از مدارس عادي هم پايين تر هستند که بايد به آن توجه شود.

رئيس مرکز سنجش آموزش وزارت آموزش و پرورش درباره احتساب سوابق تحصيلي دانش آموزان در کنکور سراسري 96 اظهار کرد: ميزان تاثير نمرات دانش آموزان در کنکور سراسري سال 95، براي سوم متوسطه 25 درصد و براي پيش دانشگاهي 5 درصد بود، در واقع شاهد تاثير مثبت 30 درصدي سوابق تحصيلي دانش آموزان در کنکور بوديم.


معاون وزير آموزش و پرورش،

مدارس دولتي به هيچ وجه حق گرفتن شهريه را ندارند

معاون تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: مدارس دولتي به هيچ وجه براي ثبت نام دانش آموزان ملزم به گرفتن شهريه نيستند.به گزارش ايرنا، مهرزاد حميدي در چهارمين جلسه شوراي هماهنگي آموزش و پرورش قم در تالار امام جواد (ع) استانداري با اعلام اين مطلب، اظهار کرد: اين مساله موضع آموزش و پرورش در اين زمينه بوده و وزير آموزش و پرورش اين موضوع را در جلسه مديران کل استان ها تذکر داده است.

وي با تاکيد بر اين که مدارس دولتي نبايد کارنامه دانش آموز را در ازاي گرفتن پول به گرو بگيرند، افزود: اخذ شهريه در مدارس دولتي از دانش آموزان تنها در شرايطي قانوني است که در فرايند سال تحصيلي، مسئولان و والدين در اين خصوص با يکديگر صحبت کرده و تصميم به اين کار بگيرند.

حميدي درعين حال افزود: آموزش و پرورش از تصميم والدين و انجمن اولياء و مربيان براي پرداخت شهريه به مدارس براي کيفيت بخشي آموزشي و تربيتي استقبال مي کند.


پيشنهاد صالحي اميري براي افتتاح پارلمان معلمان

رييس سازمان اسناد و کتابخانه ملي گفت: اميدواريم روزي شاهد افتتاح پارلمان معلمان باشيم تا نمايندگان معلمان بتوانند از حقوق يک ميليون معلم دفاع کنند.به گزارش ايسنا، صالحي اميري در مراسم افتتاحيه هشتمين دوره مجلس دانش‌آموزي خطاب به نمايندگان دانش‌آموزي، اظهار کرد: شما معلمان خوبي براي ما مديران کشور هستيد و بي‌شک فرداي اين سرزمين به‌دست شما رقم خواهد خورد.

او ادامه داد: آموزش و پرورش پنج سرمايه اصلي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي و انساني را توليد و بازتوليد مي‌کند و از اين نظر، بزرگ‌ترين نهاد ملي در جامعه ايران است و تداوم دائمي خط توليد را دارد.رييس سازمان اسناد و کتابخانه ملي با بيان اين‌که اميدواريم روزي پارلمان معلمان در اين مکان افتتاح شود و آن‌ها از حقوق يک ميليون معلم دفاع کنند، گفت: بايد به مقوله نشاط‌ آفريني در ميان جوانان توجه شود، جوان بايد بانشاط باشد. وقتي در آموزش و پرورش لبخند نباشد در جامعه نيز لبخند ديده نخواهد شد. متأسفانه بخش زيادي از آسيب‌هاي اجتماعي امروز به علت فقدان نشاط اجتماعي است.


 اخبار خارجي 

وزير تربيت عراق خبرداد:

عراق نيازمند ساخت 20 هزار مدرسه جديد

وزير تربيت عراق به ضرورت تحول در نظام آموزش و پرورش اين کشور اشاره کرد و گفت: نيازمند ساخت 20 هزار مدرسه جديد در عراق هستيم.

به گزارش ايسنا، محمداقبال عمرالصيدلي، وزير تربيت عراق در ديدار با فاني وزير آموزش و پرورش کشور با بيان اينکه اميد است در اين سفر به راهکارها و روش‌هاي نوين در همکاري و نزديک شدن دو وزارتخانه در چارچوب‌هاي آموزش و پرورش برسيم و تجربيات خوبي را با يکديگر تبادل کنيم اظهار کرد: تشابهات زيادي در نوع زندگي شهروندان دو کشور وجود دارد و آموزش و پرورش ايران در حوزه ساخت و ساز مدارس و تاليف کتب درسي از تجربيات خوبي برخوردار است.

وي افزود: در آموزش و پرورش عراق مشکلاتي وجود دارد و از کمبود مدرسه رنج مي‌بريم. آخرين مرتبه‌اي که دولت عراق اقدام به نوسازي مدارس کرد به سال 68 بر مي‌گردد و پس از آن سرمايه گذاري جدي و جديدي در اين خصوص انجام نشده است. به علت جنگ ها در کشور عراق رشد مستمري در زاد و ولدها داشتيم و مدارس تکافوي نياز دانش آموزان را نمي‌داد. بايد از تجربيات شما در بهره برداري از سرمايه گذاري‌هاي بخش خصوصي استفاده کنيم.

وزير تربيت عراق با بيان اينکه 9 ميليون دانش آموز عراقي در 23 هزار مدرسه مشغول تحصيل هستند گفت: براي آنکه مدارس خود را تک نوبته کنيم نياز به ساخت 20 هزار مدرسه جديد داريم. در اين ميان سه راهبرد و استراتژي وجود دارد، نخست ساخت مدارس غير انتفاعي و تشويق بخش خصوصي به ساخت و ساز مدارس است که اخيرا فعال شده و راهبرد دوم تاکيد بر آموزش معلمان براي بالا بردن سطح علمي مدارس است. تراکم بالا در کلاس‌هاي درسي موجب ضعف بنيه علمي دانش آموزان شده است.


چالش هاي معلمان در کشورهاي جهان سوم

فقدان ابزارهاي آموزشي و برطرف نشدن نيازهاي اوليه کلاس درس، از جمله چالش هايي است که معلمان جهان سوم با آن رو به رو هستند.به گزارش پانا به نقل از يورونيوز، بسياري از کشورهاي در حال توسعه به ويژه در مناطق روستايي از کمبود معلمان زبده برخوردارند و از اين مسئله رنج مي برند.کمبود منابع مالي و انساني در اين کشورها سبب مي شود که جمعيت کلاس به 60 دانش آموز مي رسد و همين امر يکي از بزرگترين مشکلات معلمان در کشورهاي در حال توسعه به شمار مي رود.

همچنين فقدان ابزارهاي آموزشي و برطرف نشدن نيازهاي اوليه کلاس درس، از ديگر چالش هايي است که معلمان جهان سوم با آن رو به رو هستند.

علاوه بر اين، نبود کلاس هاي آموزشي و بازآموزي ويژه معلمان نيز بر روند آموزشي اين کشورها تاثيرات منفي مي گذارد. به تازگي در همين راستا يکي از انجمن هاي آموزشي در اروپا اقدام به برگزاري کلاس هاي آموزشي براي معلمان برخي کشورهاي جهان سوم کرده است که از آن ميان مي توان به موزامبيک، مالاوي، گينه بيسائو،‌هند،‌کنگو و آنگولا اشاره کرد.


 از گوشه و كنار 

علي اکبرزاده خبرداد؛

فعاليت 12هزار آموزشگاه فني وحرفه اي براي اوقات فراغت دانش آموزان

مديرکل دفتر فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش گفت: حدود 12 هزار آموزشگاه فني و حرفه اي کانون صنفي در سطح کشور، به عنوان کمک کار آموزش و پرورش در زمينه تامين و غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان وارد عمل شدند.

مهدي علي اکبرزاده در گفت و گو با پانا، اظهار کرد: با توافقي که بين معاونت پرورشي و فرهنگي و کانون صنفي آموزشگاه آزاد فني و حرفه اي، حدود 12 هزار آموزشگاه فني و حرفه اي اين کانون در سطح کشور، به عنوان کمک کار آموزش و پرورش در زمينه تامين و غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان وارد عمل شدند.

وي ادامه داد: رشته هاي خاصي را که براي دانش آموزان مفيد و داراي استانداردهاي بين المللي هستند در جرگه دوره هاي آموزشي با تعداد ساعت 12 ساعت تا 60 ساعت قرار داديم.علي اکبرزاده بيان کرد: بدين ترتيب اين دانش آموزان در زمان هايي مانند تابستان از آموزشگاه هاي آزاد فني و حرفه اي مي توانند استفاده کنند.مديرکل دفتر فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش افزود: اين دوره هاي آموزشي مي توان به صورت فشرده برگزار شود. به خانواده توصيه مي کنم آموزشگاه هاي فني و حرفه اي را در برنامه ريزي خود براي اوقات فراغت فرزندانشان قرار دهند.


 زنگ تفريح 


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون