جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3712- تاریخ : 1395/06/11 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)

در صدويكمين نشست «دگر خند»،
بررسي طنز در فضاي مجازي با حضور فعالان طنز کشور


طنز


ايستگاه


شرح برعكس


 در صدويكمين نشست «دگر خند»،
 بررسي طنز در فضاي مجازي با حضور فعالان طنز کشور 

 
مسعود مرعشي، طنزنويس، بيان کرد: فضاي مجازي به افراد بيشتري امکان بروز استعدادهاي طنز را مي‌دهد و همان‌طور که قبلا شهروند – خبرنگار داشتيم، حالا شهروند – طنزنويس داريم.به گزارش پايگاه خبري حوزه هنري، صد و يکمين نشست «دگرخند» با موضوع بررسي طنز در فضاي مجازي با اجراي مهدي فرج اللهي دوشنبه 8 شهريورماه 1395 در سالن اميرحسين فردي حوزه هنري برگزار شد.

در اين برنامه، شخصيت هاي ادبيات و طنز همچون رضا ساکي، مسعود مرعشي و علي روح‌الامين که در رسانه‌ها و فضاهاي مجازي نيز حضوري فعال دارند، به نقد و بررسي اين بخش از طنز کشور پرداختند.

علي روح الامين که سايت «شيرين طنز» را اداره مي کند، درباره ويژگي‌هاي مثبت و منفي فضاي مجازي گفت: از ويژگي‌هاي مثبت آن مي توان به اين اشاره کرد که مطالب سريع تر منتشر شده و امکان جست‌وجو راحت‌تر است؛ اما درباره ويژگي‌هاي منفي بايد گفت متاسفانه حق تاليف (کپي رايت) رعايت نمي شود و بسياري از مطالب به نام شاعران و نويسندگان ديگر انتشار مي‌يابد.

در ادامه، رضا ساکي، اظهار کرد: در فضاي مجازي، دست نويسنده بازتر است و مي تواند خطوط قرمزي را که ممکن است خيلي سختگيرانه باشند، کمتر رعايت کند. با اين حال، طنزنويس‌ها باز هم حواسشان هست که در فضاي مجازي، آزادي به ولنگاري تبديل نشود.

وي که مکتب‌خانه طنز حوزه هنري را نيز اداره مي‌کند، به لزوم آموزش طنزنويسي اشاره کرده و افزود: من فکر مي‌کنم نوشتن براي در فضاي مجازي هم مانند فضاي مکتوب، لازم است افراد با اصول نگارش و طنزنويسي آشنا باشند. نويسنده نمي‌تواند پشت فضاي مجازي خودش را پنهان کند و بگويد چون در فضاي رسمي و مکتوب نمي نويسم، هر چه نوشتم مهم نيست.

ساکي ادامه داد: در فضاي مجازي شاهد کوتاه نويسي هستيم اما بايد دانست کوتاه نويسي کار ساده اي نيست و تجربه لازم دارد. حتي اينکه بخواهيم از فرم‌هاي شناخته و کليشه شده بهره بگيريم، نياز است که محتواي خوبي در آن قالب ها بريزيم. درواقع کليشه هايي که امروز براي طنزنويسي داريم تنها قالب است مانند غزل که قالب است و بايد در آن محتواي مناسب و خلاقانه توليد شود.

اين طنزنويس ادامه داد: زماني با انفجار اطلاعات مواجه بوديم اما الان با انفجار متن مواجه ايم و همه ما مي خواهيم درباره هر چيزي مطلب نوشته و اظهارنظر کنيم. اين در حالي است که طنزنويس بودن افراد غيرحرفه‌اي و مخاطبان عام فضاي مجازي هم به آموزش و سواد رسانه‌اي احتياج دارد و مهم‌تر از آن اين است که بايد دغدغه اجتماعي وجود داشته باشد.

در ادامه اين برنامه، مسعود مرعشي بيان کرد: بايد بين مطالبي که براي فضاي مجازي نوشته مي‌شود و مطالبي که در مجلات و نشريات نوشته شده اما در فضاي مجازي گذاشته مي‌شود تفاوت قائل شد. با اين حال اگر بخواهيم به طور کلي بگوييم بايد به اين اشاره کرد که در فضاي مجازي، مخاطب گسترده‌تر است، دست نويسنده براي پرداختن به بسياري از مسائل بازتر است و همچنين اينکه لزومي درباره تعداد کلمات وجود ندارد. اما درباره معايب فضاي مجازي نيز همان‌طور که دوستان اشاره کردند سرقت‌هايي که انجام مي‌شود نويسنده را دلسرد مي‌کند. مطالب بدون منبع و نام نويسنده نقل مي‌شوند و زحمت کسي که براي آن نوشته وقت گذاشته هدر مي‌رود. ويژگي نامطلوب ديگري که فضاي مجازي دارد اين است که مخاطبان آن عموما سطحي هستند و مانند کساني که مجله و کتاب مي‌خوانند، به مسائل به شکل عميق نگاه نمي‌کنند، اينجا وظيفه طنزنويس اين است که مخاطب عام را با نرمي و شيريني، به دقيق شدن در عمق مسائل سوق دهد.

مرعشي ادامه داد: رعايت نکردن مسائل ادبي، نگارشي و ويرايشي نيز نگراني ديگري است که در فضاي مجازي وجود دارد تا جايي که حتي ممکن است اين اشتباه‌ها به زبان معيار تبديل شود. تندروي‌ها و برداشت‌هاي سطحي نيز آسيب ديگري است که ممکن است گريبان طنزنويس‌هاي فضاي مجازي را بگيرد؛ به اين ترتيب که بدون آگاهي و تنها با کسب اطلاعات کمي درباره مسائل مختلف، شروع به شوخي با آن قضيه کنند در حالي که شايد آن موضع‌گيري اصلا درست نباشد.

وي با اشاره به اينکه فضاي مجازي به افراد بيشتري امکان بروز استعدادهاي طنز را مي‌دهد، گفت: همان‌طور که قبلا شهروند – خبرنگار داشتيم، حالا شهروند – طنزنويس داريم. اين موضوع از سويي خوب است چون باعث مي شود فضاي محدودي که براي نوشتن وجود داشت شکسته شود و استعدادها هدر نرود هم ممکن است با تاييدهايي که گرفته مي شود، افراد در مسير طنزنويسي به اشتباه بيفتند.

اين طنزنويس در ادامه افزود: با گسترش فضاي مجازي، بايد فکري به حال مطبوعات کنيم. در شرايطي که فضاهاي مجازي با تبليغاتي که مي گيرند، درآمدزايي مي کنند اما کمتر کسي براي خريدن مجله و کتاب هزينه مي‌کند، لازم است از رسانه‌هاي خصوصي حمايت شود که بتوانند ادامه حيات دهند.


 طنز 

يوزپلنگ ايراني بايد ازدواج کند

سعيد طلايي: انقراض يک امر طبيعي است. هر جانوري بالاخره يک روز منقرض مي شود. خلاصه اين که انقراض دير يا زود دارد ولي سوخت و سوز ندارد. و به قول شاعر:

"هر گل که بيشتر به چمن مي دهد صفا

گلچين انقراض امانش نمي دهد"

گونه هاي زيادي از جانوران تا کنون منقرض شده اند که مهمترين آن ها عبارتند از:دايناسورها: دانشمندان بر اين باورند که دايناسورها در ايام قديم منقرض شده اند. تحقيقات نشان مي دهد که اکنون هيچ گونه دايناسوري بر روي کره زمين زندگي نمي کند. محققان علت اصلي انقراض دايناسورها را تغييرات آب و هوايي و سرماخوردگي ناشي از آن برآورده کرده اند.سرنتي پيتي ها: طبق تحقيقات به عمل آمده، آخرين بازمانده سرنتي پيتي که از محبوبترين موجودات بين متولدين دهه شصت محسوب مي شود در ماه گذشته به علت تصادف در جاده تهران-چالوس دار فاني را وداع گفت. وي پيش از مرگش تمامي اموال خود را به نام «کُنا» کرده بود. ببر مازندران: سازمان حفاظت محيط زيست در اوايل دهه 1350 انقراض ببر مازندران را قطعي اعلام کردند. گرماي کره زمين، شکار بي رويه و موجودي به نام «ظل السلطان» پسر ارشد ناصرالدين شاه قاجار از عوامل اصلي انقراض ببر مازندران به شمار مي آيند.از اين ها: عامه مردم، عدم وجود سکه به ميزان کافي، کوبيده شدن مشت جهت تف کردن سکه بلعيده شده و کنده شدن سيم را ازعوامل اصلي انقراض اين ها مي دانند.در کنار گونه هاي منقرض شده، گونه هاي بسياري هم وجود دارند که در معرض انقراض قرار دارند و اگر حواسمان را جمع نکنيم تا چند سال آينده به جمع منقرض شدگان مي پيوندند. از جمله:مديران لايق، غير اختلاس گر، فاقد حقوق نجومي، وام هاي کلان و يا مسکن تخفيف خورده: چند تا دانه بيشتر از اين موجودات باقي نمانده است که روزانه با افشاي اسناد و مدارک گوناگون از تعدادشان کاسته مي گردد و خطر انقراض به شدت آن ها را تهديد مي کند.گيلانشاه شرقي: اين جانور در جريان مهاجرت ساليانه، دو بار مسير پرواز استراليا به شرق آسيا را طي مي‌کند. گران شدن بليط تور هوايي تهران- ملبورن و مشکلات صدور ويزا مي تواند به انقراض اين حيوان زحمت کش منجر شود.يوزپلنگ ايراني: طبق آخرين اخباري که به دست ما رسيده تنها دو يوزپلنگ ايراني ماده باقي مانده اند که آن ها نيز به علت ادامه تحصيل و عدم شرايط مناسب اقتصادي قصد ازدواج ندارند و با اين اوضاع خطر انقراض بيش از هر زماني يوز ايراني را تهديد مي کند. البته پلنگ زياد است و منظور نگارنده در اينجا صرفا يوزپلنگ است. کمپين مردمي يوزپلنگ ايراني به آدرس cheetahday.com در حال جمع آوري امضا در ذيل طوماري خطاب به رئيس جمهور است. در اين نامه از رئيس جمهور محترم درخواست مي شود که با ارائه تسهيلات ويژه (از جمله وام بدون بهره ازدواج و مسکن، کمک هزينه تهيه جهيزيه و نامگذاري روز نهم مهرماه به نام اين عزيزان) امکانات لازم را براي ازدواج اين دو يوزپلنگ ماده فراهم کند. اگر دلتان براي يوز ايراني مي سوزد همين الان اين نامه را امضا کنيد و جانوراني را از نگراني برهانيد.


 ايستگاه 

پوريا عالمي «آگهي‌هاي مادر رجب» را منتشر کرد

مجموعه طنز «آگهي‌هاي مادر رجب» نوشته پوريا عالمي از سوي انتشارات روزنه منتشر شد.

به گزارش ايبنا کتاب طنز پوريا عالمي با عنوان «آگهي‌هاي مادر رجب»‌ که مجموعه‌اي از نوشته‌هاي طنز اين روزنامه‌نگار و طنزپرداز مطرح کشورمان است از سوي انتشارات روزنه وارد بازار نشر شد.در پشت جلد اين کتاب مي‌خوانيم: «آگهي‌هاي مادر رجب، آگهي‌هاي طنزآميزي است که مادر رجب براي فرزندش رجب در روزنامه‌ «اعتماد ملي» و بعدها در هفته‌نامه‌ي ايراندخت و بعد از آن مدتي در هفته‌نامه‌ي پيک سبز چاپ کرد. اين طنز‌ها در آخرين شماره‌‌ي حيات آن نشريه‌ها، يعني پيش از ممانعت از ادامه‌ي انتشار آنها، در قالب آگهي‌هاي يک کادري و دو کادري منتشر شده است. آگهي‌هاي رجب بيشتر با موضوعات روز نوشته شده‌اند و سير تاريخي يک دوره را با مرور آن مي‌توان درک کرد. درک مسيري که از تريبون‌هاي رسمي خارج بود و در زندگي طبيعي مردم جريان داشت. طبيعي است که براي درک پاره‌اي از آنها، دانستن اتفاقات سياسي- اجتماعي روز لازم است. هويت مادر رجب و فرزندش رجب هيچ‌وقت شناخته نشد. مادر رجب اصرار داشت تفاوتي بين رجب خودش و باقي فرزندان وجود ندارد. از رجب و مادرش اطلاعي در دست نيست.»

در برخي از اين آگهي‌ها‌ مي‌خوانيم:

-«فرزندم رجب

يه چيز ديگه هم يادم اومد

اين شماره موبايل نتانياهو چند بود ننه؟ ايميل زده بود بهش زنگ بزنم.

قربان تو؛ بازهم مادر رجب

-فرزندم رجب

همه را دارند بر کنار مي‌کنند.

تو بر کنار نشوي ننه.

قربان تو؛ مادر رجب

-فرزندم رجب

سرم درد نمي‌کند مادر

چرا دستمال ببندم؟

قربان تو؛ مادر رجب»

پورياعالمي، نويسنده، طنز‌پرداز و روزنامه‌نگار مطرح کشورمان در اسفندماه سال 1361 در تهران متولد شد. وي فعاليت مطبوعاتي خود را از سال 1378و با روزنامه نوروز، روزنامه همشهري و مجله گل‌آقا آغاز کرد.


 شرح برعكس 

جهانيان رئيس هيات مديره استقلال: نمي دانم از منصوريان حمايت كنم يا نه!


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون