جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3696- تاریخ : 1395/05/24 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)


شرکت بيش از 10 ميليون دانش آموز در مسابقات فرهنگي و هنري کشور

معاون وزير آموزش و پرورش خبرداد:
برگزاري دوره هاي کارآفريني ويژه دانش آموزان طرح کآشف

معاون وزير آموزش و پرورش گفت:
پوشش دانش آموزان بايد با ذوق و سليقه آنها همراه باشد


كاغذ اخبار


از گوشه و كنار


نظام هاي آموزشي دنيا


اخبار خارجي


زنگ تفريح
فوتبال دانش آموزي - انگليس

 شرکت بيش از 10 ميليون دانش آموز در مسابقات فرهنگي و هنري کشور 

 
مهدي علي اکبرزاده در مراسم افتتاحيه سي و چهارمين جشنواره فرهنگي و هنري دانش آموزان کشور ضمن تبريک ايام دهه کرامت اظهارکرد: 726 نفر دانش آموز مقطع متوسطه از سراسر کشور همراه با 64 مربي و سرپرست در مسابقات بخش پسران شرکت کردند و اين دوره اولين دوره اي است که مسابقات فرهنگي و هنري همزمان و در يک مکان برگزار شد.

به گزارش پانا،مديرکل فرهنگي هنري اردوها و فضاهاي پرورشي وزارت آموزش و پرورش مهم ترين هدف برگزاري جشنواره فرهنگي و هنري را شناخت دانش آموزان نخبه در آموزش و پرورش، آشنايي دانش آموزان نسبت به استعدادهاي بالقوه خود و در نهايت شناخت جامعه از حضور جوانان نخبه برشمرد و اظهارداشت: رشته هاي مورد آزمون در مسابقات رسانه ، فضاي مجازي، ادبي و پژوهشي، هنر هاي دستي تجسمي، هنر هاي آوايي و هنرهاي نمايشي است و دو رشته نقد هنري و نقد ادبي با هدف فرهنگ سازي گفتگوهاي آزاد انديشي اضافه شد.

مديرکل فرهنگي هنري اردوها و فضاهاي پرورشي وزارت آموزش و پرورش مهم ترين هدف برگزاري جشنواره فرهنگي و هنري را شناخت دانش آموزان نخبه در آموزش و پرورش، آشنايي دانش آموزان نسبت به استعدادهاي بالقوه خود و در نهايت شناخت جامعه از حضور جوانان نخبه برشمرد و اظهارداشت: رشته هاي مورد آزمون در مسابقات رسانه ، فضاي مجازي، ادبي و پژوهشي، هنر هاي دستي تجسمي، هنر هاي آوايي و هنرهاي نمايشي است و دو رشته نقد هنري و نقد ادبي با هدف فرهنگ سازي گفتگوهاي آزاد انديشي اضافه شد.

علي اکبرزاده با اعلام اين مطلب که 10 ميليون و 810 هزار نفر دانش آموز از کف مدرسه در مسابقات فرهنگي و هنري کشوري شرکت داشته اند افزود: در حوزه هنرهاي نمايشي 823 هزار اثر، هنرهاي آوايي چهار ميليون و 417 هزار اثر، هنرهاي ادبي دو ميليون و 60 هزار اثر و در گروه رسانه و فضاي مجازي 163 هزار اثر خلق شد.


 معاون وزير آموزش و پرورش خبرداد:
 برگزاري دوره هاي کارآفريني ويژه دانش آموزان طرح کآشف 

 
معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش از برگزاري دوره هاي آموزشي مقدماتي و پيشرفته کارآفريني ويژه دانش آموزان برگزيده طرح کآشف خبرداد.به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، علي زرافشان اظهاركرد: دوره هاي آموزشي مقدماتي و پيشرفته کارآفريني ويژه دانش آموزان برگزيده طرح کآشف در سطح مناطق آموزشي کشور با بهره گيري از ظرفيت پژوهش سراهاي دانش آموزي برگزار مي شود.

وي با بيان اين كه ثبت نام دانش آموزان علاقه مند به شركت در دوره هاي آموزشي كارآفريني مطابق مقررات و اساسنامه پژوهش سراهاي كشور صورت مي گيرد، خاطرنشان كرد: دوره ي آموزشي فوق 10 جلسه 2 ساعته در تابستان خواهد بود که بر اساس کتاب آموزشي "سفر به اسب کوه" به صورت همزمان در سراسر کشور از 23 لغايت 25 مرردادماه برگزار خواهد شد.

معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش با اشاره به اين كه پژوهش سراهايي که مربي براي آموزش حضوري نداشته اند،دانش آموزان مي توانند در کلاس هاي مجازي ثبت نام كنند، افزود: کلاس هاي مجازي براي دانش آموزان برگزيده پايش، به صورت رايگان و با هزينه دانشکده خواهد بود و براي سايردانش آموزان مطابق مقررات پژوهش سراهاي اقدام مي شود.وي با بيان اين كه درپايان دوره آموزشي فوق، بازارچه کارآفريني به صورت هماهنگ در سراسرکشور برگزارخواهد شد، افزود: دانش آموزان شرکت کننده در دوره آموزشي مقدماتي محصولات خود را دراين بازارچه ارائه خواهندكرد ودر پايان كاربازارچه از دانش آموزان علاقمند و برگزيده براي کلاس هاي پيشرفته کآشف ثبت نام به عمل خواهد آمد.زرافشان افزود: مسئوليت علمي آموزش ها با دانشکده کارآفريني دانشگاه تهران و مسئوليت اجرا و ارزيابي كيفي طرح كاشف با گروه برنامه ريزي فناوري هاي نوين و فعاليت هاي آزمايشگاهي وكارگاهي دفترآموزش دوره اول متوسطه مي باشد.


  معاون وزير آموزش و پرورش گفت:
 پوشش دانش آموزان بايد با ذوق و سليقه آنها همراه باشد 

 
معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش گفت: پوشش هماهنگ دانش آموزان بايد ذوق و سليقه آنها همراه باشد و علاوه بر آن ضوابط آموزش و پرورش نيز در نظر گرفته شود.حميدرضا کفاش در گفت و گو با پانا اظهار داشت: همه مديران مدارس کشور در زمينه انتخاب نوع پوشش خود بر اساس آيين نامه ها و مصوبات وزارت آموزش و پرورش مختار هستند.

وي افزود:مديران مدارس با کمک انجمن اولياء و مربيان مدارس مي تواند براي پوشش دانش آموزان از طرح ها و رنگ هاي مختلف متناسب با الگوهاي اسلامي، ايراني، بومي و محلي استفاده کنند.معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش گفت: در زمينه انتخاب رنگ و طراحي پوشش هماهنگ دانش آموزان بايد ذوق و سليقه دانش آموزان نيز مد نظر قرار گيرد.

وي خاطر نشان کرد: البته بايد دقت لازم براي انتخاب پوشش هماهنگ دانش آموزان بر اساس ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پورش انجام شود.کفاش تصريح کرد: مديران مدارس بايد فروشگاه هاي مختلف را براي پوشش هماهنگ دانش آموزان انتخاب کنند تا اولياء گستره انتخاب بيشتري داشته باشند.


 كاغذ اخبار 

معاون وزير آموزش و پرورش مطرح کرد؛

آشنايي دانش‌آموزان با تحليل محتواي رسانه‌ها

معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش گفت: با انتشار کتاب «تفکر و سواد رسانه‌اي»، به دنبال اين هستيم تا عقلانيت را در استفاده از رسانه‌هاي جديد آموزش دهيم و دانش‌آموز را با روش تحليل محتواي رسانه‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي آشنا کنيم.حجت‌الاسلام والمسلمين محي‌ا‌لدين بهرام محمديان رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در گفت‌وگو با فارس، در خصوص «انتشار کتاب تفکر و سواد رسانه‌اي و شائبه سوق دادن دانش‌آموزان به استفاده از شبکه‌هاي خارجي»، اظهار داشت: در اين کتاب به دنبال اين هستيم تا عقلانيت را در استفاده از رسانه‌هاي جديد آموزش دهيم و به نوعي دانش‌آموزان را به تحليل، نقد و توجه به محتواي رسانه‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي آشنا کنيم.وي با ذکر نمونه‌هايي در خصوص استفاده از رسانه‌ها ادامه داد: اگر به دانش‌آموز مي‌گوييم فيلمي بد است، بايد بگوييم معيار بد بودن ‌آن چيست؛ اينکه دانش‌آموز وارد شبکه اجتماعي بشود يا نشود، بايد چرايي آن را بداند؛ دليل اينکه دانش‌آموز به يوتيوب، فيس‌بوک و يا تلگرام برود يا نرود را نيز بايد براي دانش‌آموز بيان کنيم.معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش يادآور شد: در اين خصوص بايد براي دانش‌آموز بيان کنيم که از اطلاعاتي که او در شبکه مجازي تبادل مي‌کند، چه کساني مي‌توانند سوءاستفاده کنند؛ دانش‌آموز از ما مي‌پرسد، شما مجموعه‌اي از واژه «نه» مانند نرو، نخند، نگو و نپوش را براي‌مان گذاشته‌ايد، حال ما چه چيزي را ببينيم،چه چيزي را بپوشيم و از چه چيزي استفاده کنيم.حجت‌الاسلام والمسلمين‌ محمديان با اشاره به آيات قرآن تصريح کرد: قرآن فرموده است، «لا تُسرفوا» و در ابتداي آن بيان کرده است،کُلوا؛ يعني اول آزادي داده است؛ در نتيجه بايد به دانش‌آموز بگوييم که کدام قسمت شبکه مجازي خوب بوده و کدام قسمت بد است.


رئيس سازمان مدارس غير دولتي خبرداد:

اجراي طرح هدايت تحصيلي در تمام مدارس پايه دوم متوسطه

رئيس سازمان مدارس غير دولتي و مشارکت هاي مردمي گفت: اجراي طرح هدايت تحصيلي که از سال 94 و از سوي معاونت آموزشي وزارت آموزش و پرورش مطرح شد، شامل تمامي مدارس دولتي و غير دولتي پايه دوم متوسطه مي شود.

مرضيه گرد در گفت و گو با ايرنا با رد اين شايعه که هدايت تحصيلي در اين دسته مدارس اختياري است، اظهار کرد: موضوع توسعه سنواتي که از سوي معاونت آموزشي اعلام شد براي مدارس غير دولتي همچون مدارس دولتي لحاظ شده است.وي افزود: امسال نيز با اين مساله پيش رفتيم و حتي در برخي از استانها با شکايات دانش آموزان و اولياي آنان مواجه شديم و اين منصفانه نيست اين تفکر را داشته باشيم که مدارس غير دولتي مجزا از هدايت تحصيلي است.گرد، با اشاره به اين مطلب که بايد به انتخاب دانش آموز و اوليا آنها ارج نهاد، گفت: با توجه به هدايت تحصيلي دانش آموزان که براي آينده شغلي آنها بسيار ثمرساز خواهد بود و از طرفي آئين نامه هايي در اين زمينه توسط شواري عالي آموزش و پرورش قبلا به تصويب رسيده و حوزه معاونت آموزش نيز آنها را ابلاغ کرده بود، از اين رو همه دست اندرکاران و مسئولان نظام تعليم و تربيت بايد تابع مجموعه اين مقررات باشيم.


 از گوشه و كنار 

رئيس سازمان دانش‌آموزي خبر داد؛

برگزاري نهمين اردوي ملي دانش‌آموزان پيشتاز و فرزانه

رئيس سازمان دانش‌آموزي از برگزاري نهمين اردوي ملي اين سازمان با حضور 4000 نفر از اعضاء و مربيان، با شعار «اقدام و عمل با همفکري ـ همدلي ـ همکاري» در تابستان 95 در اردوگاه شهيد باهنر تهران خبر داد.

به گزارش ايسنا، دکتر حميدرضا کفاش با بيان اينکه سازمان دانش آموزي به عنوان نهادي تربيتي مهمترين مأموريت خود را تربيت اجتماعي دانش آموزان مي داند، اظهار کرد: مشارکت جمعي مؤثر در حيات اجتماعي با رعايت اصول تربيت اسلامي ـ ايراني و حفظ وحدت و وفاق ملي، حضور مؤثر و سازنده دين و اخلاق در تمام ابعاد فردي و اجتماعي زندگي در قالب برنامه هاي تشکيلاتي، توانمندسازي و ارتقاء دانش مهارتي؛ تشکيلاتي و اجتماعي اعضاء و مربيان، به عنوان عناصر اصلي تربيت اجتماعي از جمله اهداف اين اردو است.

کفاش ،آموزش مهارتهاي اجتماعي و سبک زندگي در قالب کارگاه هاي تربيت اجتماعي و ايستگاه هاي آموزش مهارت هاي تشکيلاتي، شناسايي اعضاء و مربيان کارآمد، خلاق، اثربخش و ايجاد انگيزه در ساير اعضاء و مربيان را از ديگر اهداف نهمين اردوي ملي دانش آموزان پيشتاز و فرزانه کشور برشمرد.

رئيس سازمان دانش آموزي کشور در پايان با بيان اينکه اعضاء و مربيان پيشتاز و فرزانه به تفکيک جنسيت در 2 دوره اردوي ملي شرکت خواهند کرد، بيان کرد: اردوي ملي پيشتازان در بازه زماني 26 مرداد تا 1 شهريورماه و اردوي ملي فرزانگان در بازه زماني 3 تا 9 شهريورماه سال جاري برگزار خواهد شد.


 نظام هاي آموزشي دنيا 

آموزش مهارتهاي حرفه اي دردبيرستانهاي هند

تهيه وتنظيم:برديا سيفي

(قسمت چهارم)

بر اساس خط مشي جديد آموزش نظام آموزش متوسطه در هند از چهارده سالگي آغاز شده و تا مدت چهار سال ادامه مي يابد . به عبارت ديگر اين دوره از پايه نهم آغاز شده و تا پايه دوازدهم ادامه مي يابد .اين دوره نيز از دو دوره آموزشي دو ساله مقدماتي و تكميلي تشكيل مي گردد. در برنامه ريزي مقطع مقدماتي متوسطه بر دروس عمومي و پايه متمركز ميگردد. در صورتي كه در مقطع تكميلي متوسطه برنامه ريزي درسي بر دروس تخصصي تاكيد دارد . به طور كلي برنامه هاي درسي اين دوره كه دروس رياضيات،علوم،تكنولوژي، علوم اجتماعي، تربيت بدني و بهداشت،آموزش هنر، مهارتهاي حرفه اي ، كار تجربي و آموزش زبانهاي هندي،انگليسي و زبانهاي محلي مشتمل ميگردد. كتابهاي درسي به زبان انگليسي تاليف مي شوندو از آنجائيكه زبان اداري و ديواني اين كشور انگليسي است به زبان انگليسي نيز تدريس مي گردد.

ارزشيابي در دوره دبيرستان با استفاده از نمرات عددي (از صفر تا 100)صورت ميپذيرد .امتحانات فارغ التحصيلي در پايه هاي دهم و دوازدهم زير نظر دو مرکز شوراي مدرك تحصيلي مدارس هند، دفتر مرکزي آموزش متوسطه و يا توسط مرکز آموزش هاي فني و حرفه اي در بوپال و با استفاده از آزمون هاي ملاك –مرجع و به صورت کمي صورت مي گيرد .


 اخبار خارجي 

تقويت هوش دانش آموزان با کمک بازي هاي ويدئويي

مطالعات محققان استراليايي نشان مي دهد که انجام بازي هاي ويدئويي مي تواند با افزايش هوش و يادگيري دانش آموزان در ارتباط باشد.

به گزارش مهر، در دهه هاي اخير، کودکان و نوجوانان به بازي هاي ويدئويي روي آورده اند که با نگراني والدين و گاهي عدم اجازه آنها به انجام بازي هاي ويدئويي مواجه مي شوند. اما مطالعات اخير محققان استراليايي نشان مي دهد که انجام بازي هاي ويدئويي نقش موثري در بهبود نمرات تحصيلي دانش آموزان دارد.

مطالعات محققان بر 1200 دانش آموز 15 ساله و بر نمرات دروسي مانند علوم، رياضي و روخواني نشان مي دهد که انجام بازي هاي ويدئويي نه تنها بر افزايش هوش کودکان تاثير داشته بلکه در بهبود نمرات دروسي مانند رياضي و علوم نيز نقش موثري دارد.

اما از سوي ديگر شبکه هاي اجتماعي مانند فيس بوک معکوس عمل کرده و نمرات تحصيلي دانش آموزان با افت قابل توجهي روبرو شده اند. محققان در اين مطالعه دريافتند که بازي هاي ويدئويي به دانش آموزان اجازه مي دهد تا از مهارت هايي که در حين تحصيل فراگرفته اند به طور کاربردي استفاده کنند. اما از سوي ديگر در اين تحقيق به فعاليت هاي آنلاين دانش آموزان نيز پرداخته شد. اين مطالعه نشان داد، دانش آموزاني که در طو ل روز به بازي هاي آنلاين مي پردازند در درسي مانند رياضي 15 نمره و در درس علوم 17 نمره بالاتر از سايرين دريافت مي کنند.اما برعکس نوجوانان و دانش آموزاني که زمان بيشتري را صرف فعاليت در شبکه هاي اجتماعي مانند فيس بوک کرده يا دائما در حال گفتگو در شبکه هاي مجازي هستند نمرات کمتري را کسب مي کنند.


بازسازي مدارس نجف و کربلا توسط جوانان ايران

يک گروه جهادي از قشرهاي مختلف ايراني، تابستان داغ امسال قصد کردند براي خدمت به عتبات بروند و کلاس هاي درس دانش آموزان شهرهاي مقدس کربلا و نجف را بازسازي کنند.

به گزارش عصر ايران اين داوطلبان کار جهادي در شهرهاي مقدس عراق، بي سر وصدا مشغول بودند تا اينکه اهالي آن محلات از موضوع مطلع شدند و به سراغشان رفتند، شام و ناهار دعوتشان کردند و تعداد زيادي از جوانان عراقي نيز براي کمک به اين گروه هاي جهادي پيوستند و حتي برخي مقام هاي محلي نيز در جمع اين گروه جهادي حضور يافتند و از تلاش هاي انسان دوستانه آنان تقدير کردند.

يکي طراحي مي کند، آن يک نقاشي و يکي ديگر کمچه گچ کاري دست گرفته و يکي در حال ترميم و تعمير تاسيسات است و خلاصه هر کس به واسطه مهارت و حرفه اش کاري مي کند.

يکي از اعضاي اين گروه جهادي که نخواست نامش را ذکر کنيم، گفت در بين بچه هاي جهادگر، مهندس، تکنسين، طراح و عوامل فني و بعضا دانشجو حضور دارند و هيچ پولي در قبال کاري که مي شود، دريافت نمي کنند.وي انگيزه و هدف را 'عشق' توصيف کرد و گفت، وقتي کار را شروع کرديم هيچکس نمي دانست، اما وقتي مردم مطلع شدند به استقبال آمدند و از بچه ها پذيرايي کردند و حتي ما را به خانه هايشان بردند.اعضاي گروه که تجربه و سابقه کار در نقاط مختلف کشورمان را دارند، معتقدند، اين حرکت انسان دوستانه است و آنان قصد دارند تجربه خود و فرهنگ کار جهادي را در هر نقطه اي که ممکن باشد، ترويج دهند و در عين حال مي گويند، کار جهادي و انسان دوستانه در شهرهاي متعلق به ائمه اطهار(ع) بر زيبايي کار مي افزايد.يکي ديگر از اعضاي گروه جهادي در ارتباط با نوع فعاليت هايي که صورت مي گيرد ، گفت با توجه به شرايط محيطي، بعد از رنگ آميزي و تعميرات، فضاي کلاس ها را بگونه اي طراحي کرديم تا کلاس درس براي دانش آموزان جاذبه داشته باشد و به تقويت روحيه آنان کمک کند.


 زنگ تفريح 
 فوتبال دانش آموزي - انگليس


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون