جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3689- تاریخ : 1395/05/16 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)

ادبيات دوست داشتني من
آنها فوتبال را بيشتر از ادبيات دوست دارند!


آذر: علاقه‌مندان داستان، رمان «کوري» را بخوانند


خبر ادبي


تازه‌هاي نشر


زنگ ادبيات


نغمه


 ادبيات دوست داشتني من
 آنها فوتبال را بيشتر از ادبيات دوست دارند!  

مهدي طوسي

البته نياز به زمان بيشتري دارد تا ما بدانيم كه ادبيات تا چه اندازه مي تواند روي زندگي ما تاثير به سزايي داشته باشد.

البته نياز به زمان زيادي دارد كه ما بفهميم ادبيات تا چه اندازه گستره زندگي ما را وسيع تر كرده و ما را وادار كرده كه فعال تر و پويا تر و مردمي تر باشيم!

اين ها را به مجيد، دوستت در طول مسير مدرسه به سمت خانه گفتي. البته الان مدارس بسته است اما تو به اتفاق دوستت براي گرفتن كارنامه ات به مدرسه رفتي و وقتي متوجه شدي كه دو نفرتان قبول شديد آنقدر خوشحال شدي كه به اين نتيجه رسيدي كه هر چه سريعتر از مدرسه بيرون بيايي تا خداي ناكرده خاطرات دوران مدرسه و معلم و مشق شب و تكاليف توي مدرسه و منزل به يادت نيايد. و وقتي رسيدي به نيمه هاي راه تازه به اين نتيجه رسيدي كه در مورد ادبيات و تاثيري كه مي تواند روي ذهن و درك و شعور ما داشته باشد با دوستت مجيد حرف بزني.

البته تو بهتر از هر كسي مي داني كه دوستان تو، آن هم دوستاني مدل مجيد كه به قول مسعود كيمايي "توي كوچه بزرگ شدند" زياد نمي توانند حرف هاي قلمبه سلمبه تو را متوجه بشوند.

آخر آنها همين كه بتوانند بنويسند ادبيات و از روي اين كلمه و نوشتن آن كه ده بار به توصيه معلم و در زمان امتحان مي نويسند، ‌نمره قبولي بگيرند كفايت مي كند!

مجيد سري تكان داد و گفت: اما من احساس مي كنم كه اين حرف ها و شنيدنش براي من نه تنها زود است بلكه هنوز سال ها زمان مي برد كه من متوجه بشوم ادبيات يعني چي!؟

لبخندي زدي و گفتي:

- اشتباه مي كني. از بس كه با مطالعه كردن آثار ادبي بيگانه هستي، تصور مي كني كه شنيدن اين حرف ها و هضم آن برايت سخت است اما اصلا اين جوري نيست و تو سخت در اشتباه هستي!

مجيد اما توي يك دنياي ديگري است. او تا چشمش به دوستان مشترك تان مي افتد كه دارند كنار خيابان فوتبال بازي مي كنند حرف تو را قطع مي كند و كاملا بي ادبانه تو را ترك مي كند و به سمت دوستانش مي رود. دهان تو باز مي ماند اما سعي مي كني ببندي كه اصلا كار اديبانه اي به نظر نمي رسد!راهت را گرفته و از مقابل نگاه خندان بچه هايي كه به اتفاق مجيد در حال فوتبال بازي كردن هستند عبور مي كني.با خودت فكر مي كني كه شايد بهتر باشد ديگر هيچ گاه با دوستانت در مورد ادبيات حرف نزني. آخرآنها فوتبال را بيشتر از ادبيات دوست دارند!


 آذر: علاقه‌مندان داستان، رمان «کوري» را بخوانند 

 عليرضا آذر، شاعر و ترانه‌سراي مطرح کشورمان خواندن رمان «کوري» اثر ژوزه ساراماگو و مجموعه اشعار «سلمان هراتي» را پيشنهاد داد.عليرضا آذر به ايبنا گفت: پيشنهاد من براي کساني که مي‌خواهند يک رمان جذاب و آموزنده را تجربه کنند، رمان «کوري» اثر ژوزه ساراماگو با ترجمه شيوا و روان اسدالله امرايي را بخوانند. اين رمان اثري بي‌‌نظير است که در سال 1998 برنده جايزه نوبل ادبيات شده است.

وي ادامه داد: ژوزه ساراماگو در اين اثر يک مساله جامعه‌شناختي را مطرح مي‌کند و به ما مي‌آموزد که اگر يک نفر انسان منطقي و درستي باشد، مي‌توانند ايرادات جامعه و کشورش را شناسايي و آن‌ها را برطرف کند. رمان «کوري» به ما ياد مي‌دهد که در مواجهه با ايرادات به فکر راه‌حل باشيم و سعي کنيم مشکل را حل کنيم. در واقع مهم نيست جامعه ما چقدر بزرگ است، مهم اين است که فکر حل مشکلات آن باشيم؛ حال اين جامعه مي‌تواند از يک خانه و مديريت بر آن شروع شود و حتي به مديريت جهاني ختم شود. در مجموع رمان «کوري» ورق به ورقش درس زندگي‌ است و خواندن آن‌را به همه علاقه‌مندان حوزه ادبيات پيشنهاد مي‌دهم.اين شاعر در توضيح ويژگي‌هاي قلم ژوزه ساراماگو اظهار کرد: ژوزه ساراماگو در داستان‌هاي خود از سبکي استفاده مي‌کند تا ذهن خواننده را از اتفاقات تاريخي داستان به مشکلات و واقعيت‌هاي جامعه معطوف کند. او نويسنده‌اي است که معمولا در آثارش به نابرابري‌هاي اجتماعي مي‌پردازد و آن‌ها را نقد مي‌کند.


 خبر ادبي 

كارگاه شعر و داستان براي 200 بانوي هنرجو

دويست بانوي هنرجوي شعر و داستان از سراسر کشور با حضور در دوره‌هاي آموزشي «آل‌ جلال» و «کلک خيال» به استقبال مراسم پاياني هفتمين جايزه ادبي پروين اعتصامي مي‌روند.

به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي بنياد شعر و ادبيات داستاني ايرانيان، در آستانه اختتاميه جايزه ادبي پروين، حدود 200 بانوي هنرجوي شعر و داستان از سراسر کشور به تهران مي‌آيند تا در چهارمين دوره‌ آموزش داستان‌نويسي «آل‌ جلال» و سومين دوره آموزش شعر «کلک خيال» شرکت کنند.

در اين برنامه دوروزه که از امروز تا دوشنبه هجدهم مرداد با حضور چهره‌هاي نامدار شعر و داستان در مجتمع آدينه تهران برگزار مي‌شود، افرادي چون راضيه تجار، مجيد قيصري، احمد شاکري، داوود غفارزادگان، محمدرضا بايرامي، قاسمعلي فراست، خسرو باباخاني، کورش علياني، منيژه آرمين، شهريار عباسي، کامران پارسي‌نژاد و مهدي قزلي در کارگاه‌هاي داستان و حميدرضا شکارسري، عبدالجبار کاکايي، سعيد بيابانکي، محمدحسين جعفريان، اسماعيل اميني، جواد محقق و ... در کارگاه‌هاي شعر به تدريس خواهند پرداخت.

استادان حوزه ادبيات داستاني در اين دوره فشرده به مسائلي چون خلاقيت در نگارش، ويژگي شخصيت‌هاي ماندگار، اصول و فنون روايت، شناخت نقد واقعي، مولفه‌هاي داستان ديني، تفاوت‌هاي داستان کوتاه و رمان و ... خواهند پرداخت. از مباحث پيش‌بيني‌شده‌ اين دوره در حوزه شعر نيز مي‌توان به شعر و طنز، شعر و فرامرز، مختصات شعر مدرن، شعر و ترانه، جامعيت شاعر و ... اشاره کرد.

همچنين در هر دو بخش شعر و داستان جلسات پرسش و پاسخي در پايان هر روز، ترتيب داده خواهد شد تا نويسندگان نوپا و شاعران نوقلم، دغدغه‌ها و مسائل خود را مطرح کنند و از استادان اين حوزه پاسخ دريافت کنند.

دوره‌هاي گذشته اين برنامه آموزشي با نام‌هاي «آل‌ جلال» و «کلک خيال» در آبان و اسفند سال گذشته و ارديبهشت‌ماه امسال در حاشيه برگزاري جايزه ادبي جلال آل‌ احمد، جشنواره بين‌المللي شعر فجر و نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران برگزار شده بود.

اين دوره پيش از برگزاري اختتاميه هفتمين جايزه ادبي پروين اعتصامي برپا مي‌شود و شرکت در اين نشست‌ها به دليل همزماني با جشنواره ادبي پروين اعتصامي، به بانوان علاقه‌مند در اين دو حوزه اختصاص دارد.


اعطاي نشان درجه يک هنري به سه نويسنده مطرح کشور

در جلسه‌ کميته ارزيابي هنرمندان که با حضور معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد، مرتضي سرهنگي، عليرضا کمره‌اي و بلقيس سليماني نشان درجه يک هنري خود را دريافت کردند.

به گزارش ايبنا ، آئين اهداي نشان درجه يک هنري به چند تن از نويسندگان با حضور سيدعباس صالحي، معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سيد محمدمجتبي حسيني، دبير شواري نظارت و ارزيابي هنرمندان و جمعي از نويسندگان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.

در اين جلسه نشان درجه يک هنري به مرتضي سرهنگي، بلقيس سليماني و عليرضا کمره‌اي اهدا و از تلاش‌هاي آن‌ها قدرداني شد.

صالحي در اين آئين با اشاره به مکانيسم فعاليت شوراي ارزشيابي هنرمندان، اظهار کرد: عمده کساني که در ساليان گذشته به اخذ درجات هنري نائل شده‌اند، کساني بوده‌اند که خود متقاضي دريافت درجات هنري بودند، اما در دوره جديد، روش دومي نيز مورد نظر جدي بوده تا مصوبات شورا نمايه جامع‌تر از شاخصان جامعه هنري ـ ادبي کشور باشد.

وي افزود: در اين مسير که با ضوابط و آيين‌نامه‌هاي مصوب منطبق است، افراد برجسته هنري ـ ادبي شناسايي شده‌اند و پس از گردآوري سابقه فعاليت‌هاي ادبي ـ هنري و بررسي‌هاي لازم، شوراي ارزشيابي درباره آن‌ها به بحث و بررسي مي‌پردازد و در صورت تمايل اين افراد به تطبيق درجات هنري متناسب اقدام مي‌کند.

معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به فلسفه تشکيل شوراي ارزشيابي هنرمندان گفت: اين شورا با هدف تطبيق آيين‌نامه و ضوابط مصوب ارزشيابي هنرمندان که به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيده و با حضور نمايندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي مرتبط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تشکيل مي‌شود.


 تازه‌هاي نشر 

"کيسانيه؛ تاريخ، ادبيات" منتشر شد

کتاب «کيسانيه؛ تاريخ، ادبيات» نوشته وداد القاضي با ترجمه احسان موسوي‌ خلخالي منتشر شد.

به گزارش ايسنا، در معرفي ناشر از اين کتاب عنوان شده است: کتاب «کيسانيه؛ تاريخ، ادبيات» پژوهشي در تاريخ اسلام است که به فرقه کيسانيه مي‌پردازد؛ فرقه‌اي که نام آن با مختار ثقفي و قيام او پيوند خورده است و به چند علت، جايگاهي ويژه در تاريخ انديشه ديني‌اسلامي دارد؛ نخستين فرقه‌اي است که در قرن نخست هجري به صحنه حوادث جهان اسلام پاي نهاد، نخستين فرقه‌اي است که ايده «مهدي منتظر» را پرورش داد و براي آن مصداق مشخص کرد و از اصلي‌ترين کانون‌هاي غلو است. اين پژوهش تلاش کرده تا با اتکا به منابع متقدم، روند تطور اين فرقه را شناسايي کند.

وداد القاضي، نويسنده اين کتاب، استاد بازنشسته دانشگاه شيکاگو، سرويراستار دايره‌المعارف قرآن و عضو شوراي علمي دايره‌المعارف اسلام (ويراست سوم) و دايره‎المعارف انديشه سياسي‎اسلامي (دانشگاه پرينستون) است.


بسته کتابي با موضوع دهه کرامت معرفي شد

انتشارات سروش در آستانه ولادت باسعادت حضرت معصومه (س) و آغاز دهه کرامت بسته کتاب‌هاي خود با مضمون کرامت و مقام دختر را براي مطالعه علاقه‌مندان معرفي کرد.

به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي انتشارات سروش، اين کتاب ها با نام‌هاي " دختران آفتاب" تأليف اميرحسين بانکي، محمد دانشگر و محمدرضا رضايتمند ، " رضا رضا" نوشته فريبا کلهر و جلد پنجم مجموعه "سيره معصومان (ع)" نوشته سيدمحسن امين و علي حجتي کرماني عرضه شده است.


 زنگ ادبيات 

محمدکاظم مزيناني:

اصل نويسندگي اين است که هوش بازاري را کنار بگذاريم

محمدکاظم مزيناني گفت: اصل نويسندگي اين است که هوش بازاري را کنار بگذاريم، کسب درآمد مالي و امرار معاش، تمرکز خودآگاهانه مي‌خواهد که با نويسندگي همخواني ندارد.

به گزارش مهر به نقل از روابط عمومي حوزه هنري، محمدکاظم مزيناني، با بيان اينکه نويسنده‌اي که به طور حرفه‌اي کارش نوشتن و در واقع سرنوشت و تقديرش نوشتن است، نمي‌تواند کار ديگري انجام دهد، اظهار کرد: کارهاي متفرقه مانند مشاغل آزاد و يا ديگر مشاغل غير مرتبط، با ادبيات همخواني ندارد و روحيه خاصي مي‌خواهد که نويسنده واقعي چنين روحيه‌ايي ندارد و نخواهد داشت.

وي ادامه داد: افرادي که درگير کار مي‌شوند نمي‌توانند به چيزهاي ديگر فکر کنند. کار اقتصادي کردن، تمرکز خاص، هوشمندي و استعدادي مي‌خواهد و اين ها با نويسندگي جور در نمي آيد. اصل نويسندگي اين است که هوش بازاري ر ا کنار بگذاريم و به قدري جذب کار نويسندگي شويم که از واقعيت جدا شويم. کسب درآمد مالي و امرار معاش، تمرکز خودآگاهانه مي‌خواهد که با نويسندگي همخواني ندارد. ممکن است کاري باشد که در راستاي ادبيات و نوشتن باشد. مانند کار با موسسات فرهنگي و هنري و البته آن هم شرايط خاصي مي طلبد .

نويسنده کتاب «شاه بي شين» با بيان اينکه امرار معاش اهالي ادبيات از راه نوشتن، حالت خاص و شناوري دارد که نمي‌شود درباره آن قضاوت کرد، گفت: خيلي سخت و دشوار است که نويسنده تنها از راه نويسندگي امرار معاش کند و البته باز هم بستگي به فرد مورد نظر دارد که در چه شرايط خانوادگي و مالي باشد و سال هاي جواني‌اش را چگونه گذرانده باشد. سوژه‌هاي مختلف با هم فرق دارند و کسي که چند بچه دارد و مستاجر است برايش مشکل است که تنها از راه نويسندگي هزينه‌هاي خود را تامين کند.

مزيناني اظهار داشت: نويسنده‌ها با تلاش و شکيبايي، تعادل را ميان کار و نويسندگي خود برقرار مي‌کنند تا هم بتوانند بنويسند و هم کار کنند. البته اين نوع زندگي تاوان سنگيني دارد و عادت دادن خانواده به چنين شرايطي، مسافرت کمتر رفتن، تفريحات کمتر داشتن، کمتر خريد کردن و ... همه اين‌ها از تبعات اين نوع زندگي است. البته اين گونه افراد از سوي ديگر، کمتر هم مطالعه مي کنند و کمتر مي‌نويسند تا اين تعادل حفظ شود.

اين نويسنده خاطرنشان کرد: نمي توان گفت همه نويسنده ها نياز به تجربه زندگي و زيست در جامعه دارند. به نويسنده 40 يا 50 ساله که تجربيات زيادي را پشت سر گذاشته نمي‌توان حکم کرد که تجربه‌هاي زندگي خود را بيشتر کند. اين نويسنده ها گشت هايشان را زده‌اند و زندگي زيسته داشته‌اند و همراه با مطالعه و تفکر تجربيات خود را عميق کرده و نگاه خاصي به جهان دارند. اگر در جواني متنوع تر و چند وجهي تر زندگي کرده باشيم، وقتي به ميان‌سالي مي رسيم نيازي نداريم که تجربه کنيم.

وي با تاکيد بر اينکه تجربه زندگي بايد با جهان بيني و نگاه خاص نويسنده پيوند بخورد، گفت: اگر اين‌گونه نباشد، غناي ادبي شکل نمي گيرد. تجربه هاي متفاوت فکري، حتما بايد جهان بيني داشته باشد و ملازم شدن اين دو از سخت ترين کارهاست. اگر مطالعه نداشته باشيم، نمي توانيم به تجربيات زيسته عمق و غنا ببخشيم.


 نغمه 

غزل

محمد بياباني

آن شب زمين هواي بهشتي دوباره داشت

آغوش آسمان به بغل ماهپاره داشت


چشمان ابر روي زمين را گرفته بود

هر قطره با خودش سبدي پُر ستاره داشت


دست ملک قصيده اي از نور مي نوشت

واژه به واژه حرف غزل استعاره داشت


باز عطر سيب و بوي بهار و شميم ياس

بر بارش دوباره کوثر اشاره داشت


اين بار حق به دامن موسي عطا نمود

آن کوثري که بال ملک گاهواره داشت


اين سيب سرخ، سيب بهشت پيمبر است

اين دختر يگانه موسي بن جعفر است


مثل بهار بود هواي رسيدنت

باران چکيد از رد پاي رسيدنت


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون