جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3664- تاریخ : 1395/04/14 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (دوشنبه)

طنز نويسي به زبان ساده
يادداشتي از حسام الدين مقامي کيا


طنز


ايستگاه


شرح برعكس


 طنز نويسي به زبان ساده
 يادداشتي از حسام الدين مقامي کيا 

اشاره: طنز نويسي به زبان ساده عنوان مقاله اي است كه حسام الدين مقامي کيا نويسنده، طنز پرداز و پژوهشگر كشورمان در سايت دفتر طنز منتشر كرده. با هم قسمتي از اين مطلب راه گشا براي علاقمندان به حوزه طنز را مي خوانيم:

وقتي از طنز حرف مي زنيم، از چي حرف مي زنيم؟

کليشه اي ترين سوالي که مي شود در مصاحبه با يک طنزپرداز پرسيد، اين است که «طنز چيست؟» يا «طنز يعني چه؟» راستش را بخواهيد به درد نخورترين سوال هم شايد همين باشد. واقعيت اين است که دانستن پاسخ اين سوال هيچوقت هيچکس را طنز نويس نکرده است. يعني شما نمي توانيد با دانستن تعريف طنز، طنزنويس شويد يا دست کم از خواندن طنز بيشتر بخنديد. بعيد مي دانم دسته بندي کردن انواع طنز هيچ طنز پردازي را شوخ طبع تر، خلاق تر و با ذوق تر کرده باشد و هيچ مخاطبي را شائق تر و سرخوش تر. اين فقط يک قرار داد است: عده اي با هم قرارگذاشته اند که مثلا اگر کسي حرف خنده داري زد که دستمايه اش فقط فحش و فضيحت کشيدن به کسي ديگر بود، اسمش را بگذارند «هجو». «چو شاعر برنجد بگويد هجا»؛ يعني اگر کسي سربه سر شاعر بگذارد، شاعر با چند بيت پر از حرفهاي بي ادبي در وصف او و با مسخره کردن و ريشخند کردنش، دودمانش را با قلم به باد مي دهد. حالا فکر مي کنيد دانستن اين که نام اين سبک نوشتن چيست به نوشتن خود اشعار کمکي هم مي کند؟ اين واژه ها و نامگذاري ها بيشتر، به درد منتقدها مي خورد. وگرنه خلق و خلاقيت، چندان در پوسته کليشه ها و تعاريف، محصور نمي ماند. خلاصه اين که اول، خلقي صورت گرفته و آثار و ادبياتي به وجود آمده و بعد عده اي آمده اند و اَشکالِ آثار ِ موجود را دسته بندي کرده اند و برمبناي چيزي که وجود داشته، تعريف ارائه داده اند.طنز پردازهاي سرشناسي را در کشورمي شناسم که ممکن است تعريف هرکدام آنها از طنز، با ديگري متفاوت باشد. خيلي از آنها تخصص هاي بي ربطي هم با کار طنز نويسي دارند؛ ليسانس تغذيه، دامپزشک، کارمند اداره دولتي و ... همه اين عرايض را مي گويم تا در اين چند خط به اين توافق برسيم که نيازي نداريم براي طنز نوشتن، اول آن را تعريف کنيم. سواي اين که تعريف کارشناسان مختلف از خودِ واژه «طنز» متفاوت است، کلمات متعددي وجود دارند که هرکدام، دسته اي از کارهاي «خنده دار» را(فعلا با تسامح، به واژه «خنده دار» قناعت مي کنيم) شامل مي شوند. در کتابي که آرتور پلارد درباره طنز نوشته، دوازده واژه متفاوت براي نامگذاري انواع سبکها و نوشته هاي خنده دار استفاده کرده. مثلا: کنايه ()، طنز()، بذله گويي()،نقيضه() و ... دانستن اين تعاريف نه اين که به درد نخورد، ولي بيشتر، ما را به کساني تبديل مي کند که مي توانيم خوب درباره آثار «خنده دار» و گونه هاي مختلف آن صحبت کنيم؛ فقط صحبت کنيم! وگرنه کسي اينطوري طنز نويس بار نمي آيد. البته وقتي که توانستيم سوژه هاي مختلف را به شکلي خنده دار، قلمي کنيم و بنويسيم و يادگرفتيم که چطور شوخي کنيم، آن وقت دانستن اين تعاريف کمي به کمکمان مي آيد. آن هم از اين لحاظ که به ما قدرت انتخاب مي دهد تا از بين قالبها و شکلها و نحله هاي مختلف نگارشي خنده دار، متناسب ترين را در نسبت با سوژه اي که در نظر داريم، انتخاب کنيم.

عجالتا مي خواهيم با هم توافقي بکنيم؛ از اين به بعد و در اين سلسله از مباحث، ما هر جا از «طنز» صحبت کرديم، مقصودمان معاني آکادميک و حدود و ثغوري که کارشناسان مختلف براي اين واژه خاص تعيين کرده اند نيست. منبعد، در اين نوشته ها «طنز» را در همان معنايي به کار مي گيريم که مسامحتا به آن «اثر خنده دار» گفتيم. در واقع هدف اصلي ما اين است که راهها و تکنيک هايي را ياد بگيريم که به کمک آنها نوشته مان را خنده دار تر کنيم.

خطر سقوط ! مراقب باشيد!

قبل از اين که بگويم براي نوشتن طنز بهتر است چه کارهايي بکنيم، مي خواهم عجالتا بگويم که چه کارهايي نکنيم. چون آفتهايي پيش راه طنز نويس وجود دارد که اگر به آنها دچار شود، حتي دانستن تکنيکهاي طنزآفريني هم کمک خيلي موثري به او نمي کند.

خواستن توانستن نيست!

اولين چيزي که مي خواهم گوشزد کنم اين است: «نيت طنز نوشتن» را موقع خلق يک اثر، به حساب «طنز نوشتن» نگذاريد. خيلي پيش مي آيد افرادي که مي خواهند طنز نويسي را شروع کنند، با نيت نوشتن طنز پشت ميز تحريرشان مي نشينند. ولي نهايتا نتيجه کار هيچکس را قلقلک نمي دهد. ما بايد ياد بگيريم خودمان نوشته خودمان را مستقل از «نيت طنز نوشتن» مان داوري کنيم. وقتي دلچسب نمي شود معمولا نشان دهنده اين است که ما تکنيکها را نمي دانيم و در متون طنز شاخص هم کمتر سرک کشيده ايم.

وقتي با چند طنز نويس به يکي از شهرهاي کشورمان سفر کرده بوديم، يکي از استقبال کنندگان گفت: اولين سوژه طنز شهر ما را ديديد؟ هواپيما در باندي مي نشيند که فقط 100 متر با ساختمان استقرار مسافران فرودگاه فاصله دارد و کمي اشتباه کافي است تا هواپيما با ساختمان برخورد کند......


 طنز 

آزمون سرتاسري

از روي كتاب بازي هاي يورو

مهدي طوسي

اگر شما بليط بازي هاي يورو را داشته باشيد اما همسرتان اجازه ندهد برويد و اين بازي ها را از نزديك تماشا كنيد چه كار مي كنيد!؟

- مي رويد و از آن يكي همسرتان اجازه مي گيريد!؟

- مي رويد اما قبل از رفتن از همين يكي همسرتان اجازه مي گيريد!

- اصلا اجازه نمي گيريد!

- مگر مدرسه است كه اجازه بگيريد!؟

- مگر مهد كودك است كه اجازه بگيريد!؟

- با همسرتان مي رويد يورو را تماشا مي كنيد كه نيازي به اجازه گرفتن نباشد!

- بليط بازي هاي يورو را پاره مي كنيد و اصلا نمي رويد بازي ها را از نزديك ببينيد كه نيازي به اجازه گرفتن باشد!

- اجازه مي گيريد تا بازي ها را از دور تماشا كنيد!

- بليط يورو را با بليط سينما عوض مي كنيد!

- بليط يورو را با بليط سينما عوض نمي كنيد!

- همه گزينه ها غلط است!

- همه گزينه ها درست است!

- گزينه درست در بين گزينه هاي غلط است!

گزينه درست غلط است!

- همه گزينه ها هم درست است هم غلط است!

- گزينه درست را با اجازه همسرتان انتخاب مي كنيد!


اگر خواستيد برويد بازي هاي يورو را از نزديك تماشا كنيد اما پول رفتن به اروپا را نداشتيد چه كار مي كنيد؟

- از تلويزيون تماشا مي كنيد!

- اصلا تماشا نمي كنيد!

- وام مي گيريد تا برويد بازي ها را از نزديك تماشا كنيد!

- پول قرض مي كنيد تا برويد بازي ها را از نزديك تماشا كنيد!

- خواش مي كنيد تا اجازه بدهند شما بدون پول برويد بازي ها را تماشا كنيد!

- تمنا مي كنيد تا اجازه بدهند شما برويد بازي ها را از نزديك تماشا كنيد!

- اگر خواهش و تمنا كارساز نبود به خشونت متوسل مي شويد تا برويد بازي ها را از نزديك تماشا كنيد!

- گزينه اگر خواهش و تمنا كارساز نبود به خشونت متوسل مي شويد تا برويد بازي ها را از نزديك تماشا كنيد درست است!

- گزينه اگر خواهش و تمنا كارساز نبود به خشونت متوسل مي شويد تا برويد بازي ها را از نزديك تماشا كنيد خيلي درست است!


 ايستگاه 

صد و چهارمين نشست شکرخند همزمان با ده سالگي آن برگزار شد

صد و چهارمين نشست ” شعر طنز شکرخند” با مديريت و اجراي رضا رفيع شنبه 12 تير ساعت 17 با حضور طنزپردازان و شاعران معاصر در فرهنگ سراي ارسباران برگزار شد .

به گزارش شيرين طنز، به نقل از روابط عمومي فرهنگ سراي ارسباران، نشست” شعر طنز شکرخند” به مدت ده سال است که شنبه اول هرماه با حضور جمعي از نويسندگان و شاعران طنزپرداز در فرهنگ سراي ارسباران برگزار مي شود. اين برنامه با نگاه طنز و رويکرد زندگي شهرنشيني و فرهنگ شهروندي به مسايل و مشکلات اجتماعي و زندگي شهري
مي پردازد .


اپليکيشن موبايل كتاب طنز کبريت کم خطر منتشر شد

نرم افزار کبريت کم خطر نسخه ي اندرويد موبايل منتشر شد.

کتاب “کبريت کم‌خطر” گزيده ي نثر و داستان طنز بيش از 90 طنزپرداز به سليقه ي عليرضا لبش و با کاريکاتورهاي پروا کارخانه مي باشد که انتشارات سوره ي مهر آن را منتشر کرده است و جهت دسترسي آسان براي علاقه مندان، با مجوز از انتشارات سوره ي مهر نسخه ي موبايل آن توسط پايگاه خبري شيرين طنز تهيه و هم اکنون در دسترس علاقه مندان به طنز
مي باشد.

کبريت کم خطر براي موبايل

* محتواي برنامه :

زندگينامه طنزپردازان

کاريکاتور طنزپردازان

داستان طنز

نثر طنز

* مشخصات برنامه :

نويسنده : عليرضا لبش

کارتونيست : پروا کارخانه

تهيه کننده : سيد علي روح الامين

برنامه نويس : ميلاد صالحي

طراح لوگو : سيد ابوالفضل طاهري


 شرح برعكس 

منصوريان به دروازه بان تيم: يعني تو از يك دروازه اينقدري نتوانستي مراقبت كني!؟


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون