جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3619- تاریخ : 1395/02/20 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (دوشنبه)

وزير آموزش و پرورش:
تمامي پيشرفت هاي كشور اعم از هسته اي ، نانوتكنولوژي همه مديون آموزش معلمانند

از سوي سازمان آموزش فني وحرفه اي،
طرح آموزش رايگان مهارت به كودكان دچار اختلال اوتيسم

معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش:
يك ميليون دانش آموز دوره انتخاب رشته آگاهانه را گذراندند


از گوشه و كنار


روانشناسي آموزشي


نظام هاي آموزشي دنيا


زنگ تفريح
بجنورد - دانش آموزان در راه مدرسه

 وزير آموزش و پرورش:
 تمامي پيشرفت هاي كشور اعم از هسته اي ، نانوتكنولوژي همه مديون آموزش معلمانند 

 
علي اصغر فاني در مراسم تكريم از معلمان منتخب شهرستان هاي استان تهران كه در اردوگاه شهيد منتظري شهريار برگزار شد؛ فضاي آموزشي، كتاب، سال كمك آموزشي و معلم را از اركان تعليم و تربيت را دانست و افزود: هركدام از موارد مذكور به جز معلم ، اگر در يك محيط آموزشي نباشند فرآيند تعليم وتربيت ممكن است با مشكلاتي مواجه شود ، اما تعطيل نمي شود، ليكن اگر معلم نباشد تعليم وتربيت تعطيل خواهد شد.به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، فاني افزود: دولت تدبير واميد در 2 سال و نيم گذشته تلاش كرده تا معيشت، منزلت و هويت معلمان تقويت شود، اما محدوديت هاي منابع مالي باعث شده تاهمچنان با مشكلاتي مواجه باشد.

وزير آموزش و پرورش مشكلات اقتصادي فرهنگيان و تفاوت دريافتي آنان با ساير كاركنان دولت را داراي قدمتي 60 ساله دانست و خاطرنشان كرد: نبايد انتظار داشت ، مشكلات چندين ساله معلمان طي 2 يا 3 سال حل شود، ‌اما تمام سعي ما كاهش اين مشكلات و كم كردن اختلاف دريافتي ها است.

فاني اظهاركرد: سند تحول مبناي برنامه هاي ششم و هفتم توسعه در آموزش و پرورش خواهد بود و امسال براي اجراي سند بيش از 150 برنامه تدارك ديده شده است. عضو كابينه تدبير و اميد خلاصه حرف سند تحول را ارتقاي كيفيت و توسعه عدالت آموزشي ذيل نظام ارزشي جمهوري اسلامي دانست و بيان كرد: اميدواريم با اجراي سند تحول معلمان به جايگاه اصلي خود ارتقا يابند و نظام آموزشي فارغ التحصيلاني شايسته تحويل دهند.وزير آموزش و پرورش گفت: اصل تعليم و تربيت ، معلم است ، او با سخنش كما رفتارش و حتي سكوتش دانش آموزان را تربيت مي كند.وزير آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: من دست تك تك معلمان را مي بوسم چرا كه تمامي پيشرفت هاي كشور اعم از هسته اي ، نانوتكنولوژي و ساير پيشرفت ها همه مديون آموزش معلمان اند.


 از سوي سازمان آموزش فني وحرفه اي،
 طرح آموزش رايگان مهارت به كودكان دچار اختلال اوتيسم  

 علي ربيعي در همايش «3 + 20» كه با تلاش انجمن اوتيسم در سالن همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد،با تاكيد بر آگاه سازي خانواده ها درباره اختلال اوتيسم گفت: بايد محيط هاي ثانويه از مهد كودك تا مدرسه براي حضور كودكان دچار اين نوع اختلال، به گونه اي آماده باشد كه بتواند حضور اين كودكان را پذيرا شود.

ربيعي با بيان اينكه «تلاش مي كنم اين ساختار را در جامعه پيگيري كنم»، يكي از مشكلات مهم در جامعه را عدم رعايت حقوق و به نوعي همياري در جامعه دانست.به گزارش ايرنا،وزيرتعاون، كار و رفاه اجتماعي با يادآوري اينكه اكنون 56 مركز با 2 هزار و 500 كودك مبتلا به اوتيسم در كشور فعالند، ادامه داد: بهزيستي مي تواند هزينه 25 درصد آموزش و نگهداري اين كودكان را تقبل كند.

وي گفت: بايد غربالگري درباره كودكان مبتلا به اختلال اوتيسم را افزايش دهيم. كودكان دچار اين اختلال در صورتي كه بيشتر در جامعه حضور يابند سازگاري آنها با جامعه بيشتر و سلامت آنها افزايش مي يابد.وي يادآورشد: طرح آموزش رايگان مهارت از سوي سازمان آموزش فني وحرفه اي به كودكان دچار اختلال اوتيسم از همين ماه انجام خواهد شد.

به گفته ربيعي، در صورتي كه كودكان داراي اوتيسم از كودكي مورد آموزش قرار گيرند مي توانند جامعه پذير شوند و در بزرگسالي، نسبت به ساير هم نوعان خود بهتر مي توانند آموزش ها را كسب كنند.افراد مبتلا به اوتيسم در مقابل صدا و همچنين نور حساسيت دارند؛ آنها صدا و نور را بيشتر از افراد معمولي دريافت مي كنند. يك تا دو درصد از جمعيت جهان داراي اختلال رفتاري اوتيسم هستند كه جمعيتي بيش از 100 ميليون نفر را شامل مي شوند


 معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش:
 يك ميليون دانش آموز دوره انتخاب رشته آگاهانه را گذراندند 

 معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش گفت: در سال تحصيلي 95-94 يك ميليون دانش آموز پايه نهم كشور دوره انتخاب رشته اگاهانه در دو بخش آموزشگاهي و كارگاهي را گذراندند.به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به نقل از ايرنا ، علي زرافشان اظهاركرد: براي اولين بار پس از اجراي نظام جديد آموزشي دانش آموزان دختر و پسر پايه نهم در دوره متوسطه اول اقدام به انتخاب رشته مي كنند تا در دوره دوم متوسطه در رشته مورد نظر ادامه تحصيل دهند.

معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش تصريح كرد : كار اجرايي آشنايي دانش آموزان پايه نهم دوره اول متوسطه با انواع رشته هاي تحصيلي و انتخاب رشته آگاهانه بر اساس وضعيت تحصيلي ، علايق فردي ، جايگاه مشاغل ، نيازهاي شغلي جامعه ، كارآفريني و تضمين شغل آينده با تحصيل در رشته هاي مهارتي از 6 ماه قبل در مدارس كشور آغاز شده است.

وي با اشاره به برنامه ريزي طرح هاي آموزشي - توجيهي با موضوع انتخاب رشته صحيح در اين وزارتخانه خاطر نشان كرد : براي آگاهي مشاوران از وضعيت تغيرات صورت گرفته در فرآيند هدايت تحصيلي ويژه دانش آموزان پايه نهم براي مشاوران در مدارس نيز به منظور هدايت صحيج دانش آموزان در انتخاب رشته ، دوره هاي آموزشي - تخصصي منطقه اي و استاني برگزار شد. زرافشان افزود : فرايند انتخاب رشته يك دوره تخصصي است كه دانش آموزان بايد با برخورداري از اطلاعات كامل ، اقدام به انتخاب رشته تحصيلي براي ورود به دوره دوم متوسطه كنند.معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش با اشاره به انواع رشته هاي تحصيلي دربخش نظري ، فني حرفه اي و كاردانش يادآور شد: مشاوران مدارس با برگزاري دوره هاي آموزشي با عنوان انتخاب رشته آگاهانه اطلاعات لازم در خصوص ظرفيت و جايگاه هر رشته تحصيلي با زير مجموعه هاي شغلي را در اختيار دانش آموزان و اولياي آنان قرار دادند.

وي بيان كرد: يكي ازدرس هاي پايه نهم در دوره متوسطه اول درس پروژه مي باشد كه در اين درس دانش آموز با برخورداري از راهنمايي مشاور مدرسه و معلم مراحل تحقيق در مورد يك رشته تحصيلي كه با علاقه و وضعيت درسي او نزديكتر باشد را انتخاب مي كند.


 از گوشه و كنار 

رييس سازمان نوسازي مدارس کشور:

10 درصد مدارس کشور دو نوبته است

مرتضي رئيسي در آيين تجليل از فرهنگيان شهرستان چالوس که در سينما جهان نماي اين شهر برگزار شد با بيان اينکه معلمان رکن اصلي آموزش و پرورش هستند، اظهار کرد: معلم محور اصلي دست يابي به سند تحول آموزش و پرورش و مسير تعالي کشور مطابق با استانداردهاي جهاني و آرمان هاي انقلاب است.

معاون وزير آموزش و پرورش متذکر شد: سرمايه گذاري در ساير مولفه ها از جمله فضاهاي آموزشي نيز بايد صورت گيرد تا به آموزش و پرورش مطلوب دست يافت.

رئيسي با اشاره به نقش مهم و سازنده مردم و خيرين در اين راستا، گفت: جنبه واقعي مشارکت مردم و خيرين مدرسه يار، امروز در آموزش و پرورش کشور است که به طور عيني نيز مشهود است.

به گزارش ايسنا،وي با بيان اينکه تعامل خوبي ميان دولت و مجلس در جهت رفع مشکلات فرهنگيان وجود دارد، افزود: دولت و مجلس شوراي اسلامي کمک مي کنند تا مطالبات فرهنگيان و معلمان به نحو شايسته و درستي عملياتي شود و در چارچوب امکانات دولت و مجلس کمک خواهد شد تا معلمان صاحب امکانات مطلوب شوند.

رئيس سازمان نوسازي و تجهيز مدارس کشور با اشاره به اينکه تا پيش از انقلاب اسلامي وضعيت مدارس کشور بسيار نامطلوب بود اظهار کرد: جمهوري اسلامي امکانات آموزشي را به اقصي نقاط کشور رسانده است.

رئيسي با بيان اينکه در حال حاضر 95 هزار مدرسه در اختيار دانش آموزان کشور قرار دارد که 10 درصد دو نوبته است، ادامه داد: تعداد 500 هزار کلاس درس پس از پيروزي انقلاب اسلامي در کشور احداث شد.

وي تصريح کرد: هر چند در تجهيز و امکانات آموزشي در کشور با استانداردها فاصله داريم ولي همه تلاش ما بر اين است که در راه اجراي عدالت آموزشي بهترين امکانات آموزشي در کل کشور گسترانده شود. رئيسي در پايان گفت: طي برنامه ششم توسعه که دولت لايحه داده است اميد است احکامي به تصويب برسد که از نظر ايمني، مدارس ما به سطح قابل قبولي برسد و مدارس تخريبي نيز نوسازي شود و معيشت فرهنگيان نيز در خور شان آنها باشد.


مديركل دفتر تأليف كتب درسي وزارت آموزش و پرورش:

مباحث دريا به تمام كتب مقاطع درسي افزوده مي شود

«محمود اماني طهراني» مديركل دفتر تأليف كتب درسي وزارت آموزش و پرورش گفت: طبق توافق بعمل آمده ميان سازمان بنادر و دريانوردي و وزارت آموزش و پرورش مباحث دريا به تمام كتب مقاطع درسي افزوده مي شود.

به گزارش ايرنا به نقل از سازمان بنادر و دريانوردي، وي در حاشيه بازديد از مجتمع بندري خرمشهر افزود: اين بازديد به منظور تهيه برنامه درسي مبتني بر توسعه سواد دريايي دانش آموزان صورت گرفت.

وي در ادامه تصريح كرد: اعضاي اين مركز مي بايست به منظور جمع آوري مثال هاي عيني موضوع كه در تيترهاي مختلف درسي قابل پرداختن است از بنادر جنوبي نيز بازديد مي كردند.

مدير كل دفتر تأليف كتب درسي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه كتاب هاي درسي يك نقش ملي دارند، افزود: مؤلفين كتابهاي درسي بايد با جغرافيا، صنعت، توانمندي ها و مشخصات كشور آشنا باشند و بطور كلي بازديد از مراكز علمي، صنعتي و تجاري كشور براي آنها يك اولويت جدي به حساب مي آيد.

اماني طهراني با اشاره به اينكه هدف ما افزودن مباحث دريا به تمام كتب مقاطع درسي است، اظهارداشت: در نظر داريم ابعاد مختلف موضوع حوزه دريا در حدي كه بعنوان سواد عمومي شهروندان محسوب مي شود را مورد توجه قرار دهيم.

وي با اشاره به همكاري دوجانبه ميان سازمان بنادر و دريانوردي و سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش در طول يك سال و نيم گذشته، افزود: اين يك اقدام مقطعي نيست بلكه اقدامي مستمر است كه از مدت ها قبل آغاز شده و در حال حاضر نيز در بسياري از كتاب هاي درسي المانها، عناصر و قطعه هاي مفهومي كه به موضوع دريا مرتبط است وجود دارد.

مدير كل دفتر تأليف كتب درسي وزارت آموزش و پرورش در پايان ابراز اميدواري كرد كه افزودن مباحث دريايي به كتاب هاي درسي منجر به ارتقاء سطح سواد دريايي مردم شود.


معاون وزير آموزش و پرورش:

ظرف 3سال بودجه آموزش و پرورش به استاندارد جهاني مي رسد

معاون وزير آموزش و پرورش گفت:اگر رويه حمايت دولت از دستگاه تعليم و تربيت ادامه يابد ظرف سه سال آينده، سهم آموزش و پرورش در بودجه عمومي دولت به استاندارد جهاني خواهد رسيد.

به گزارش پانا، علي باقر زاده در مراسم تجليل از معلمين برگزيده استان خراسان جنوبي، اظهار کرد: براي سنجش ميزان آرامش جامعه بايد آرامش معلمان سنجيده شود.

وي از افزايش اعتبارات آموزش و پرورش از بودجه اعتباري دولت به ميزان 31 ميليارد تومان خبرداد و افزود: اگر رويه حمايت دولت از دستگاه تعليم و تربيت ادامه يابد ظرف سه سال آينده، سهم آموزش و پرورش در بودجه عمومي دولت به استاندارد جهاني خواهد رسيد.

رئيس سازمان سواد آموزي کشوربيش از 80 درصد پيشرفت جوامع را وابسته به توانمندي نيروهاي انساني دانست، اذعان داشت: امروزه همه به اين نتيجه رسيده‌اند که ريشه پيشرفت نيروي‌انساني در پيش‌دبستاني و مقطع ابتدايي است. وي با اشاره به تلاش‌هاي دولت تدبير و اميد در حوزه آموزش و پروش افزود: در دو سال گذشته سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومي کشور 2/7 درصد افزايش يافته است. وي، ارزشمندترين کارکرد معلمان را پرورش قدرت تفکر و تعقل در کودکان دانست و ابراز داشت: براي اينکه از وضعيت يک کشور آگاهي يابيم بايد بنگريم در مقاطع پيش دبستاني و دبستان چه اموري ياد داده مي‌شود و چه افقي براي آينده کودکان در محيط‌هاي آموزشي ترسيم مي‌شود.


 روانشناسي آموزشي 

رک، صريح و درستکار

ويژگيهاي افراد خلاق:

* داراي گنجايش فکري و ذهني زيادي اند.

* علاقه آنها به مسائل علمي، هنري، فرهنگي و اجتماعي بيشتر و دامنه اطلاعات آنها

در اين زمينه وسيع تر است.

* درباره مسائل انتزاعي، در مقايسه با عيني و ملموس، بهتر و عميق تر مي انديشند.

* دوست دارند که در مباحث عقيده خود را بيان کنند، ولي اصرار به تحمل عقايد خود ندارند.

* انعطاف پذيرند و بيانشان داراي طنز است.

* محافظه کار نيستند و بيشتر خطر مي کنند.

* علاقه هاي فراوان و متنوع دارند و داراي فرايندهاي غيرمتعارف فکري اند.

*در فکر و عمل از اصالت و نوآوري بيشتري برخوردارند.

* داراي زندگي تخيلي بوده، درگيري بيشتري با روياهاي خيالي دارند.

* استقلال طلب اند و دوست ندارد که از راه و روش زندگي ديگران پيروي کنند.

*اعتماد به نفس خوبي دارند و در مقابل ناکامي ها کمتر دلسرد و مايوس مي شوند.

*از معيارها، رسوم و ارزشهاي اجتماعي که به نظرشان قابل قبول نيستند کمتر پيروي

مي کنند و بيشتر متکي به قضاوت شخصي خودند.

*در رابطه با ديگران رک، صريح و درستکارند.

*به مسائل مذهبي همچون ارزش ها، معني زندگي و اين قبيل امور توجه مي کنند.

*بر غرايز خود تسلط بيشتري داشته، شخصيت رشد يافته تري دارند و کمتر دچار اختلال روحي و رواني مي شوند.

* داراي حافظه اي دقيق اند و به جزئيات مسائل توجه مي کنند.

*توانايي انجام کارهاي پيچيده را دارند.

ادامه دارد...


 نظام هاي آموزشي دنيا 

دوره ابتدايي در كشوره قهوه

تهيه و تنظيم :برديا سيفي

( قسمت دوم)

آموزش پيش دبستاني

آموزش پيش دبستاني مدت زمان 2 سال طي سنين6-4 سالگي به کودکان ارائه مي گردد. برنامه هاي آموزشي از طريق سازمان يا نهادي كه اداره و مديريت مؤسسه را به عهده دارد تعيين مي گردد

اهداف آموزشي

. فراهم نمودن شرايط مناسب جهت ترقي جسمي ، عاطفي ، درك ذهني و اجتماعي كودك

. افزايش دانش و تجربه و علاقمند نمودن به تحول ماهيت در زندگي پويا

. اطمينان دادن به تاثيرگذاربودن روابط و عملكرد كودك در همبستگي ، آزادي ، تعاون و احترام در جامعه

آموزش ابتدايي

آموزش ابتدايي در مدت زمان 8سال طي سنين14-7سال ارائه مي گردد.

برنامه هاي آموزشي

. ارتباطات و بيان ( پرتغالي ). تعليمات اجتماعي ( تاريخ و جغرافي ). علوم ( رياضيات ، علوم فيزيكي و بيولوژيكي ). تربيت بدني. آموزش هنر. بهداشت و آمادگي براي كار

مواد درسي جديد (زندگي اجتماعي و اخلاق ) نيزخود بردروس اخلاق، آموزش جنسي ،محيط ، بهداشت ، اقتصاد و چند نژادي مشتمل مي گردد.مدت زمان كلاس ارائه دروس در هفته بر200 روز كاري بجز مواقع امتحان (حداقل 800 ساعت كلاس در سال) مشتمل مي گردد.

با توجه به سن عملكرد دانش آموز ، درپاية هفتم عليرغم يك يا دو درس ناتمام اجازة ورود به پايه هشتم صادر مي گردد .

با بهره گيري از بررسي هاي انجام يافته توسط نظام ملي ارزيابي آموزش پايه (SAEB)ميزان كسب فنون خواندن و تعبير مطالب ، حل مسأله و بكارگيري مفاهيم رياضي درمقطع ابتدايي مشخص ميگردد. جنبه هاي فرهنگي ،روانشناختي، اقتصاد اجتماعي و شيوه هاي صحيح ارزشيابي نيز در اين سيستم مشخص مي گردند .


 زنگ تفريح 
 بجنورد - دانش آموزان در راه مدرسه


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون