جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3619- تاریخ : 1395/02/20 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (دوشنبه)


راه‌هاي رسيدن به يك زندگي خلاق

براي عاشقان کار با اعداد...
تست هوش: هشت ضلعي و عدد مجهول


حكايت


يادداشت


خواندني


طنزنامه


آيينه شهر
خانه هاي زيبا در دل كوه

 راه‌هاي رسيدن به يك زندگي خلاق 

 
سال‌هاي زندگي خلاق بايد از قبل پيش‌بيني شود. مهم نيست كه چند سال از عمر خود را پشت سر گذاشته‌ايد...

در جواني،‌ ميانسالي و هر سني كه هستيد برنامه‌اي براي زندگي خود بريزيد مهم اين است كه همين حالا دست به كار شويد.

نكته مهم اين است كه بايد در برنامه‌ريزي، خود را به عنوان انساني كه در اين جهان زندگي مي‌كند در نظر بگيريد هر روز عمر را به مفهوم واقعي كلمه زندگي كنيد و از گرفتاري‌هاي زندگي ترسي به دل راه ندهيد.

زندگي كردن در تمام لحظات عمر را ياد بگيريد. به جزيياتي كه زندگي شما را هيجان مي‌بخشد بهاي بيشتري بدهيد و بدانيد كه خوردن نان و نيمرو هم لذت‌بخش است. بايد احساس لذت را در جزيي‌ترين امور زندگي پيدا كنيد.

سال‌هاي عمر شما،‌ علي‌رغم مشكلات، محدوديت‌ها و خطرات كه البته وجود دارد مي‌تواند پر بار و لذت‌بخش باشد.اگر اين را باور كنيد خوشبختي در دو قدمي شماست.

افسوس خوردن را فراموش كنيد و بدانيد كه ديگران هم مثل شما شكست‌ها و ناكامي‌هايي داشته‌اند.

حال به مهم‌ترين نكاتي كه در ايجاد زندگي خلاق، موثر واقع مي‌شوند، اشاره مي‌كنيم: اولين گام براي رسيدن به زندگي خلاق، داشتن تصوير ذهني سالم است. اگر بخشي از زندگي را تلف كرده‌ايد خود را به خاطر آن سرزنش نكنيد. شما كامل و بي‌عيب و نقص نيستيد. براي آن‌كه سلامت و شادابي را به زندگي وارد كنيد احتياج به تصوير ذهني سالم داريد. بايد احساس كنيد كه انساني ارزشمند هستيد. تصويري كه هر كس از خود دارد و به عبارتي، آن طور كه خود را مي‌بيند روي قضاوتي كه از خويشتن و از دنيايش دارد تاثير مي‌گذارد. براي رسيدن به خلاقيت بايد فعاليت خود را دو چندان كنيد بايد به خود بباليد كه مي‌توانيد به هدف‌هايتان برسيد. احساس مثبت داشته باشيد و كارهاي مفيد انجام دهيد، همچنين براي قبول كمبودها و شناخت محدوديت‌هايي كه داريد تلاش كنيد بايد واقع‌گرا باشيد و با واقع‌بيني خود را آن طور كه هستيد در نظر بگيريد و با اين حال اجازه ندهيد كه روحيه بدبيني و منفي‌گرايي بر وجود شما مسلط شود. اگر كسي شما را آن‌قدر دوست داشته باشد كه از خودگذشتگي نشان دهد و شما را از بحراني كه در آن گير كرده‌ايد نجات دهد باز هم نمي‌تواند به جاي شما زندگي كند. نمي‌تواند به جاي شما تصميم بگيرد، نمي‌تواند به طور كامل شريك غم‌ها و شادي‌هاي شما باشد و از همه اين‌ها گذشته نمي‌تواند توانايي موفقيت يا شكست را در شما ثبت كند. از او براي اين‌كه خود را قبول داشته باشيد يا دست رد به سينه خود بزنيد كاري ساخته نيست. تنها تصوير ذهني شما چنين قدرتي دارد. تنها تصوير ذهني است كه مي‌تواند به شما احساس اعتماد و اطمينان ببخشد.

با تقويت روزانه تصوير ذهني خويش، براي زندگي خلاق آماده مي‌شويد و خود را شايسته خوشي‌هاي زندگي مي‌دانيد و از آن به سود خود استفاده نمي‌كنيد.

براي اين‌كه در خود تفكر و روحيه مثبت به وجود آوريد بايد طرز تلقي و برداشت خود را نسبت به رويدادهاي زندگي تغيير دهيد تنها در اين صورت است كه مي‌توانيد به كشمكش‌هاي دروني خود خاتمه دهيد و از يك روحيه شاد و پر بار بهره‌مند شويد.

اقليت افراد خلاق مثبت هستند. آنان كساني هستند كه در ميان ترديد و نااميدي‌ها، جرقه اميد و خوش‌بيني را روشن نگه مي‌دارند. اقليت خلاق به پيشرفت فرهنگ معتقدند.

گام بعدي براي رسيدن به زندگي خلاق داشتن هدف است. براي لذت بردن از زندگي، هدف داشته باشيد. زندگي مجموعه‌اي از هدف‌هاست و مساله، رسيدن به آن‌هاست. آيا با توجه به آن‌چه در درون شما مي‌گذرد مي‌توانيد به هدف‌هايتان برسيد يا نه خسته و دلسرد هستيد. از هدف‌هايتان غفلت نكنيد. هر روز قدمي به جلو برداريد و اين پيشرفت روزانه را احساس كنيد و بدانيد كه وسعت و دامنه هدف مهم نيست، مهم هدفي است كه براي خود انتخاب كرده‌ايد. در جويبار روان زندگي به حركت ادامه دهيد و براي رسيدن به هدف‌هايتان تلاش كنيد. جاري باشيد، حركت كنيد، اگر شما به هدف نرسيد هدف به شما مي‌رسد. مهم سمت حركت شماست مهم اين است كه به پيش مي‌رويد و اين پيشرفت را احساس مي‌كنيد.

واژه هدف براي بسياري از افراد حاوي مفهومي منفي است زيرا اغلب با وسواس و فشار و تنش و رقابت با ديگران همراه بوده است.

براي كامجويي از هدف‌هايتان، آن‌ها را به صورت علايم راهنما بنگريد كه به مسيري ويژه اشاره مي‌كنند تا تمركزي دقيق به وجود آورند و شما را به تحرك وادارند. راه رسيدن به هدفتان به خودتان بستگي دارد. مي‌توانيد در طول راه بسيار جدي و منظم باشيد و تمام توجه‌تان را به رسيدن به هدفتان معطوف كنيد يا بياساييد و از مسير و راه محفوظ شويد.

براي توفيق در كارها هيچ چيز به اندازه اعتقاد و ايمان به توانستن، موثر نيست. اگر از انجام كاري بترسيد و فكر كنيد كه قادر به انجام آن نيستيد تحت هيچ شرايطي آن كار را به نحو مطلوب نمي‌توانيد انجام دهيد.

اگر ملاحظه‌ مي‌كنيد كه شما در يك كار موفق نمي‌شويد و هستند كساني كه در همان كار به موفقيت‌هاي كافي دست يافته‌اند اين را بدانيد كه عيب در شماست. آن كه موفق است ايمان دارد كه مي‌تواند موفق شود و شما هنوز اين يقين را به دست نياورده‌ايد.در مورد هدف‌هاي كوتاه‌مدت واقع‌بين باشيد. هدف‌هايي قابل دسترس براي خودتان تعيين كنيد تا دچار دلسردي نشويد. بهتر است در آغاز كار،‌ گام‌هايي كوچك و مطمئن برداريد تا اعتماد به نفس پيدا كنيد. در مورد هدف‌هاي بلندمدت، گسترده و آرمان‌گرا باشيد. بگذاريد تخيل‌تان بگسترد و عالي‌ترين را انتخاب كنيد. توجه‌تان را بر جوهر هدفتان متمركز كنيد. نگران جزييات نباشيد زيرا جزييات ممكن است تغيير كنند. در مورد هدف‌هايتان وسواس به خرج ندهيد. انعطاف‌پذير باشيد. شايد دريابيد كه بسياري از هدف‌هايتان عوض مي‌شوند اما در مهم‌ترين هدف‌ها همواره جوهري هست كه يكسان بر جا مي‌ماند. به يك شيوه خاص اكتفا نكنيد، هر گاه احساس كرديد روشتان كارساز نيست شيوه خود را تغيير دهيد. مترصد پيروزي باشيد و در هر كاري كه مي‌كنيد تنها به آن بينديشيد. اگر امروز موفق نشديد اگر علي‌رغم همه تلاش‌ها امروز به پيروزي نرسيديد از نو شروع كنيد و آن‌قدر مداومت به خرج دهيد تا موفق شويد. نيروي خلاق خود را به كار اندازيد و در جهت موفقيت گام برداريد.

منبع:موفقيت


 براي عاشقان کار با اعداد...
 تست هوش: هشت ضلعي و عدد مجهول 

 
تعدادي عدد در يک هشت ضلعي وجود دارند که ارتباطي بين آنها وجود دارد.

به شکل روبرو نگاه کنيد.

با توجه به منطق موجود بين اعداد اين شکل، مشخص کنيد چه عددي بايد جايگزين علامت سوال شود.

منبع :آي هوش

جواب تست هوش شماره قبلي :گزينه 1

بر طبق ترتيب قرار گرفتن شکل ها، گزينه مورد نظر بايد يک دايره باشد.

هچنين بر طبق منطق شکل، گزينه دايره کوچک رنگي از درون آخرين گزينه (مربع بزرگ توسي رنگ)، با رنگ خودش (توسي) بزرگ شده و بقيه شکل ها را در بر مي گيرد.


 حكايت 

مداد سياه

از دو مرد دو خاطره متفاوت از گم شدن مداد سياه‌شان در مدرسه شنيدم.

مرد اول مي‌گفت:

«چهارم ابتدايي بودم. در مدرسه مداد سياهم را گم کردم.

وقتي به مادرم گفتم، سخت مرا تنبيه کرد و به من گفت که بي‌مسئوليت و بي‌حواس هستم.

آن قدر تنبيه مادرم برايم سخت بود که تصميم گرفتم ديگر هيچ وقت دست خالي به خانه برنگردم و مدادهاي دوستانم را بردارم.

روز بعد نقشه‌ام را عملي کردم. هر روز يکي دو مداد کش مي‌رفتم تا اينکه تا آخر سال از تمامي دوستانم مداد برداشته بودم. ابتداي کار خيلي با ترس اين کار را انجام مي‌دادم ولي کم‌کم بر ترسم غلبه کردم و از نقشه‌هاي زيادي استفاده کردم تا جايي که مدادها را از دوستانم مي‌دزديدم و به خودشان مي‌فروختم.

بعد از مدتي اين کار برايم عادي شد. تصميم گرفتم کارهاي بزرگتر انجام دهم و کارم را تا کل مدرسه و دفتر مدير مدرسه گسترش دادم. خلاصه آن سال برايم تمرين عملي دزدي حرفه‌اي بود تا اينکه حالا تبديل به يک سارق حرفه‌اي شدم!»

مرد دوم مي‌گفت:

«دوم دبستان بودم. روزي از مدرسه آمدم و به ماردم گفتم مداد سياهم را گم کردم.

مادرم گفت خوب چه کار کردم بدون مداد؟ گفتم از دوستم مداد گرفتم.

مادرم گفت خوبه و پرسيد که دوستم از من چيزي نخواست؟ خوراکي يا چيزي؟ گفتم نه. چيزي از من نخواست. مادرم گفت پس او با اين کار سعي کرده به ديگري نيکي کند، ببين چقدر زيرک است.

پس تو چرا به ديگران نيکي نکني؟ گفتم چگونه نيکي کنم؟ مادرم گفت دو مداد مي‌خريم، يکي براي خودت و ديگري براي کسي که ممکن است مدادش گم شود.

آن مداد را به کسي که مدادش گم مي‌شود مي‌دهم و بعد از پايان درس پس مي‌گيرم. خيلي شادمان شدم و بعد از عملي کردن پيشنهاد مادرم، احساس رضايت خوبي داشتم آن قدر که در کيفم مدادهاي اضافي بيشتري مي‌گذاشتم تا به نفرات بيشتري کمک کنم.

با اين کار، هم درسم خيلي بهتر از قبل شده بود و هم علاقه‌ام به مدرسه چند برابر شده بود. ستاره کلاس شده بودم به

گونه‌اي که همه مرا صاحب مدادهاي ذخيره مي‌شناختند و هميشه از من کمک مي‌گرفتند.

حالا که بزرگ شده‌ام و از نظر علمي در سطح عالي قرار گرفته‌ام و تشکيل خانواده داده‌ام، صاحب بزرگترين جمعيت خيريه شهر هستم.»

تهيه وتنظيم:مهسا خدامراد


 يادداشت 

تمرين ذهن ،

بهترين رفتارهاي عملي را در ذهن خود انجام دهيد

اين روش بسيار ساده است .ابتدا در يك مكان آرام و ساكت كه در آن كاملا تنها باشيد،بنشينيد يا دراز بكشيد.سپس تصور كنيد مي خواهيد كار مهمي را كه به زودي قرار است انجام دهيد ،آغاز نماييد براي مثال شركت در يك جلسه ،سخنراني،يا حتي يك قرار ملاقات.همان طور كه نشسته ايد يا دراز كشيده ايد و در آرامش كامل هستيد،تصويري از اين رويداد را در ذهن خود بسازيد،و آن را آشكارا و از هر زاويه اي مورد بررسي قرار دهيد.

خود را آرام ،مثبت،خوشحال ،و در كنترل كامل ببينيد.ديگران را دقيقا همان طوري ببينيد كه اگر موقعيت عالي و بي نقص باشد،دوست داريد آن طور رفتار كنند.

سپس نفس عميقي بكشيد،آرام و بي خيال باشيد،گويي سفارشي داده ايد و دقيقا همان كه تصور مي كرديد،فرايند انتقال در حال انجام شدن است.

بهترين زمان براي انجام دادن تمرين ذهني،شب ها در رختخواب است،درست قبل از اين كه بخوابيد.آخرين كاري كه قبل از خوابيدن بايد انجام دهيد ،اين است كه خود را در بهترين حالت ممكن در حال انجام كارهاي روز بعد تصور كنيد.از اين كه ببينيد هر چند وقت به چند وقت اين كار دقيقا همان كه تصور مي كرديد،اتفاق مي افتد،متعجب خواهيد شد.

براي اين كه در مديريت زمان مهارت يابيد،مهم است كه تمرين ذهني را به صورت مداوم انجام دهيد و خود را طوري تصور كنيد كه گويي يكي از منظم ترين و كارآمدترين افرادي هستيد كه مي توان تصور كرد. سرانجام ،اين تصاوير نهادينه خواهد شد.وقتي اين اتفاق بيافتد،خواهيد ديد كه به طور خودكار از وقت خود در تمام كارهايتان،به صورت كارآمد استفاده مي كنيد.

ايفاي نقش

روش ذهني ديگري كه مي توانيد براي برنامه ريزي ضمير ناخودآگاه خود جهت رسيدن به كارآمدي و بهره وري بكار ببريد،ايفاي نقش يك فرد بسيار كار آمد است.تصور كنيد نقش فردي بسيار منظم كه كارهاي روزمره خود را در مديريت زمان انجام مي دهد و بسيار موفق است داريد وقتي وانمود مي كنيد كه در مديريت زمان مهارت داريد،عملكردهايتان كه تحت كنترل هستند،ذهنيت يا باوري را در ضمير ناخودآگاه شما ايجاد مي كنند كه با آن ها سازگاري دارد.

مديريت زمان/مهسا خدامراد


 خواندني 

نگذاريد ذهن تان ياد خاطرات تلخ گذشته بيفتد

يادآوري خطرات ناخوشايند گذشته و افکار منفي موجب اختلال در زندگي روزمره و عدم موفقيت مي شود.شيوا وکيلي روان شناس تربيتي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهارداشت: يادآوري خاطرات تلخ گذشته در دراز مدت باعث اثرات مخربي از جمله افسردگي، کاهش اعتماد به نفس، عدم کارايي و ترس در برخورد با مشکلات در زندگي فرد مي شود. وي ادامه داد: يکي از تکنيک هاي مهم در فراموش کردن خاطرات بد، اهميت ندادن به افکار منفي است که فرد در مواقع هجوم آن ها به ذهن جلوي پيش روي آن را گرفته و به مسائل ديگري فکر کند و در واقع افکار مثبت را جايگزين آن ها قرار دهد. اين روان شناس تربيتي در پايان گفت: از ديگر روش هاي مهم براي فراموش کردن افکار منفي و خاطرات تلخ گذشته اين است که هر وسيله يا چيزي را که باعث يادآوري خاطرات ناخوشايند در ذهن مي شود را از خود دور کنيد.


 طنزنامه 

بازيافتي

پدر وقتي مرد

مادر تمام كاغذ پاره ها،

كتاب و مجلات و روزنامه ها را

توي گوني كرد و داد سپور مجله

روزنامه هاي آن روز نوشتند:

من پسر همان سپوري هستم كه،

اين كاغذ پاره ها به دستش افتاد.

حالا من مانده ام و اين معما:

پدرم شاعر بود يا سپور؟!

اكبر اكسير/زنبورهاي عسل ديابت گرفته اند!


 آيينه شهر 
 خانه هاي زيبا در دل كوه


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون