جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3595- تاریخ : 1395/01/21 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(شنبه)

وزير آموزش و پرورش :
افزايش دانش آموزان شاخه فني و حرفه اي؛ در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي


پايه يازدهم در سال تحصيلي آينده موقتاً حذف مي‌شود


اعمال«فوق‌العاده ويژه» آموزش وپرورشي‌ها از اول فروردين


كاغذ اخبار


از گوشه و كنار


زنگ تفريح
عكس: همايون بديع فر (لنگرودي)

 وزير آموزش و پرورش :
 افزايش دانش آموزان شاخه فني و حرفه اي؛ در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي 

 
وزير آموزش و پرورش با اشاره به شعار سال در خصوص راهکارهاي تحقق شعار سال در وزارتخانه، از افزايش دانش آموزان شاخه فني و حرفه اي خبر داد.به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، علي اصغر فاني افزايش بهره وري و کوچک سازي را به عنوان يکي از اقدامات اين وزارتخانه در حوزه تحقق شعار سال دانست و اظهار كرد: به طور خاص بحث فرهنگ سازي و آماده سازي دانش آموزان با سياست ها و اصول اقتصاد مقاومتي، اتکا به خود و استفاده بهينه از منابع را در نظر داريم.

وي افزود: در سند تحول که مبناي فعاليت هاي وزارت آموزش و پرورش در طول برنامه ششم و هفتم خواهد بود، بخشي با عنوان ساحت هاي تربيتي داريم که يکي از آن ها تربيت اقتصادي و حرفه اي دانش آموزان است.

فاني در مصاحبه با راديو گفتگو گفت: بايد تلاش کنيم دانش آموز در همين سنين ابتدايي در مدارس با مباحث اقتصادي و حرفه اي آشنا شوند تا فردا که وارد جامعه مي شوند به يک حرفه نقش آفرين مسلط و در اقتصاد کشور نقش آفرين باشد.

وي بر لزوم تربيت دانش آموزاني معتقد به خوداتکايي و استفاده از منابع داخلي تاکيد کرد و افزود: در حال حاضر 37 درصد دانش آموزان مقطع متوسطه در بخش فني و حرفه اي و کاردانش مشغول به تحصيل هستند و هدف گذاري شده که در برنامه ششم اين نسبت به 46 درصد برسد.

فاني آماده سازي نياز کشور در حوزه نيروي انساني متخصص فني و حرفه اي را از جمله دستاوردهاي اين هدف گذاري دانست و گفت: اين مسئله بر روي تحقق اقتصاد مقاومتي بسيار تاثير گذار خواهد بود.

وي با اشاره به الگو گيري دانش آموزان از معلمان اظهار کرد: برنامه هاي آموزشي و پرورشي حلقه هايي موثر در فرهنگ سازي دانش آموزان است که بايد حلقه هاي ديگري را شناسايي و به مرحله اجرا درآوريم.


 پايه يازدهم در سال تحصيلي آينده موقتاً حذف مي‌شود 

 
معاون متوسطه وزير آموزش و پرورش با اشاره به وضعيت پايه‌هاي تحصيلي در نظام جديد آموزشي، اظهار داشت: در سال تحصيلي جاري پايه دهم وجود نداشت و در سال تحصيلي آينده پايه يازدهم نخواهيم داشت.

علي زرافشان معاون متوسطه وزير آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با فارس، با اشاره به وضعيت پايه‌هاي تحصيلي در نظام جديد آموزشي اظهار داشت: با استقرار نظام «3ـ3ـ6» و ايجاد پايه ششم در دوره ابتدايي، آن دسته از دانش‌آموزاني که در سال اول اجراي اين نظام در پايه پنجم بودند به پايه ششم رفتند و طبيعتاً پايه اول راهنمايي(هفتم) خالي ماند.

وي ادامه داد: اين روند ادامه داشت يعني هر سال يک پايه خالي مي‌ماند و در نتيجه در سال تحصيلي جاري، پايه دهم وجود نداشت و در سال تحصيلي آينده نيز پايه يازدهم نخواهيم داشت.

وي در خصوص نحوه ساماندهي دبيران پايه يازدهم، گفت: معلمان اين پايه در پايه دهم تدريس خواهند کرد.


 اعمال«فوق‌العاده ويژه» آموزش وپرورشي‌ها از اول فروردين 

 مديرکل امور اداري و تشکيلات وزارت آموزش و پرورش از اعمال فوق‌العاده ويژه براي حقوق پرسنل اين وزارتخانه از اول فروردين امسال خبر داد.

حسن حسيني در گفت‌وگو با ايسنا، ضمن اعلام اين خبر اظهار کرد: با توجه به مصوبه‌اي که سازمان مديريت و برنامه‌ريزي ارائه کرده است، اين بند را از اول فروردين براي پرسنل خود در تمام استان‌ها اجرا مي‌کنيم.

وي افزود: درصد افزايش حقوق پرسنل بسته به عوامل مختلفي چون حقوقي که دريافت مي‌کنند متفاوت است، اما در مجموع براي تامين اعتبارات مربوط با مشکل مواجه نيستيم و برآوردهاي لازم انجام شده است.به گزارش ايسنا، وي در بهمن سال گذشته به ايسنا گفته بود که به جد به دنبال اجرايي کردن بند د ماده 68 هستيم. بند د ماده 68 فوق‌العاده ويژه است که دولت بخشنامه کرده و بايد براي 25 درصد مشاغل‌مان که به تصويب شوراي توسعه مي‌رسد اجرايي شود.مديرکل امور اداري و تشکيلات وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه در قانون گفته شده به 25 درصد مشاغل، فوق‌العاده ويژه تا سقف 50 درصد حقوق ثابت و فوق‌العاده‌هاي مستمر اضافه شود، عنوان کرده بود: در مصوبه دولت فوق‌العاده ويژه تا 30 درصد تعيين شده که اگر سازمان مديريت آن را به ما ابلاغ کند، براي پرسنل آموزش و پرورش اجرايي خواهد شد و البته ميزان اين فوق‌العاده در افراد متفاوت است و شخصي که سابقه کاري بيشتري داشته باشد، مشمول افزايش بيشتري خواهد شد.


 كاغذ اخبار 

معاون وزير آموزش و پرورش :

بيشترين مدارس فرسوده در تهران و کلانشهرها هستند

مرتضي رئيسي؛ معاون عمراني وزارت آموزش و پرورش در نشست‌خبري ، اظهار داشت: تا پايان دهه فجر هزار و 834 پروژه شامل ده هزار و 500 کلاس درس تحويل داديم و تا پايان سال 94 نيز دو هزار پروژه آموزشي، ورزشي و پرورشي با 11 هزار و 500 کلاس درس تحويل داده شد که طي سال‌هاي اخير اين بيشترين تعداد پروژه‌اي بوده که آماده و به بهره‌برداري رسيده است.به گزارش ايلنا،وي با اشاره به اينکه تخصيص به موقع اعتبارات عمراني به‌خصوص اعتبارات ملي در سال گذشته باعث شد پروژه‌ها به اين تعداد آماده و به بهره‌برداري برسد، گفت: طرح اصلي و پايه‌اي ما تخريب، بازسازي و مقاوم‌سازي مدارس است که خوشبختانه طي 6 ماه 90 درصد اعتبارات مربوط به اين بخش اختصاص يافت.معاون عمراني وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه از مجموع 210 هزار کلاس درس، 108 هزار کلاس درس تا پايان سال 94 با بخاري خداحافظي کردند، گفت: اميدواريم ظرف دو سال آينده 102 هزار کلاس درس باقي‌مانده را استانداردسازي کنيم و سيستم‌هاي گرمايشي مناسب در اختيار آنها قرار دهيم.

رئيسي با اشاره به افزايش اعتبارات عمراني آموزش و پرورش از هزار و 320 ميليارد تومان در سال گذشته به هزار و 560 ميليارد تومان در سال 95 گفت: مطمئن هستيم اين اعتبار در مجلس تقويت خواهد شد و کمک‌هاي خيرين به گونه‌اي است که معطوف به ايمني و استانداردسازي مدارس است.وي با اعلام اينکه در حال حاضر 5 هزار و 700 پروژه نيمه‌تمام در بخش آموزشي در کشور وجود دارد، تصريح کرد: اين پروژه‌ها شامل 25 هزار کلاس درس با 5 ميليون مترمربع زيربنا است و اگر بخواهيم اين پروژه‌ها را تکميل کنيم؛ نياز به سه هزار ميليارد تومان اعتبار داريم.معاون عمراني وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برگزاري جشنواره خيرين مدرسه‌ساز در 17 ارديبهشت ماه سال جاري گفت: طي 25 روز همه جشنواره‌هاي استاني را برگزار خواهيم کرد و اختتاميه آن در استان تهران برگزار مي‌شود.

رئيسي با تاکيد براينکه ما به شدت به دنبال اين هستيم که برنامه‌هايي که در قالب سند تحول براي بخش عمراني وجود دارد به تصويب شوراي عالي برسد، افزود: پروژه‌هاي مسکن مهر در استان تهران بيشترين نگراني ما در سال گذشته بود که خوشبختانه در پرند و پرديس توانستيم مدارس را يک نوبته برگزار کنيم و مشکل خاصي در اين مناطق وجود ندارد.وي با اعلام اينکه تا مهر 95 حداقل يک سوم پروژه‌هاي آموزشي سايت‌هاي مسکن مهر به بهره‌برداري مي‌رسد، گفت: سه هزارو 500 کلاس درس در سايت‌هاي مسکن مهر در حال راه‌اندازي است.رئيسي با اشاره به اينکه سرانه فضاي آموزشي در روستاها بهتر از شهرها است گفت: در حال حاضر بيشترين مدارس فرسوده در تهران و کلانشهرها وجود دارد و بيشترين توجه را در بخش فضاي آموزشي به مناطق محروم داشته باشيم به گونه‌اي که براي سيستان و بلوچستان جدا از اعتبارات ملي و استاني اعتبار ويژه‌اي قريب 170 ميليارد تومان به منظور تعادل بخشي فضاي آموزشي در اين استان در نظر گرفته شده است که عمده اين اعتبار به سمت مناطق مرزي مي‌رود. معاون عمراني وزير آموزش و پرورش به مصوبه مجلس اشاره کرد و گفت: مجلس مصوبه خوبي داشت؛ مبني بر اينکه دولت موظف است اقدامات حمايتي خود را از خيرين افزايش دهد و معادل آنچه که خيرين اختصاص مي‌دهند؛ دولت نيز بودجه در نظر بگيرد و اين موضوع انگيزه خيرين را افزايش خواهد داد.وي اضافه کرد: در سال 94 از منابع مالي گاز براي استانداردسازي مدارس از مجموع 420 ميليارد تومان، 243 ميليارد تومان به آموزش و پرورش اختصاص داده شد که اين اقدام دولت بسيار قابل تقديراست.


اولويت برنامه هاي سازمان آموزش و پرورش استثنايي در سال 95

رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي و معاون وزير در ديدار با کارکنان اين سازمان اولويت برنامه هاي اين سازمان در سال 95 را اعلام کرد.

به گزارش پانا، مجيد قدمي در اين ديدار ابتدا سال جديد را که با نام" اقتصاد مقاومتي ، اقدام و عمل " مزين شده به همكاران تبريك گفت و در ادامه ياد و خاطره ي امام راحل (ره) و شهيدان گرانقدر نظام اسلامي را گرامي داشت.

معاون وزير آموزش و پرورش افزود: با انجام برنامه ريزي دقيق مي توانيم همواره مسير حرکتي را کنترل کرده و در چارچوب اهداف سازمان حرکت کنيم در همين راستا تنظيم برنامه ها و هدف گذاري هاي كمي و كيفي در حوزه هاي مختلف سازمان خيلي مهم است.

رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي در خصوص اهميت تعليم وتربيت اظهار داشت: در حوزه ي تعليم و تربيت هرچقدر سرمايه گذاري شود، تاثيرات آن را درحوزه ي اقتصادخواهيم ديد ؛ که نهايتا نتيجه آن داشتن جامعه سالم خواهد بود.

امروز سرمايه گذاري در آموزش و پرورش رشد همه جانبه ي کشور را بدنبال خواهد داشت و اين موضوع خوبي در کشورهاي پيشرفته جهان قابل بررسي و رصد مي باشد.

وي محورهاي مهم برنامه هاي سازمان را به شرح زير اعلام کرد:

تدوين برنامه جامع دانش آموزان ديرآموز و معلمان ايشان

توجه همه جانبه به همه گروههاي تحت پوشش بويژه دانش آموزان چند معلوليتي و اوتيسم

توجه به پژوهش و تحقيقات درامر برنامه هاي آموزشي و درسي

ظرفيت توسعه مشارکت بين بخشي همکاران سازمان در واحد هاي مختلف

پاسخگويي به بخشنامه ها و اطلاعات خواسته شده از مراجع ديگر در محدوده زماني مقرر

بازديد مستمر از استانها و نظارت بر برنامه هاي آموزش و پرورش اسثنايي همه نقاط کشور و نشست با معلمان

اولويت بندي فعاليتها با عنايت به اعتبارات مربوطه

ارتقاي دانش کارشناي و به روز بودن برنامه ها


 از گوشه و كنار 

وزيرآموزش وپرورش استعفاي خود راتكذيب كرد

علي اصغر فاني وزير آموزش و پرورش خبر استعفاي خود را تكذيب كرد.

به گزارش مرکز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، علي اصغر فاني در شهرستان خاش اظهار کرد : خبري كه در شبكه هاي مجازي به نقل از اينجانب منتشر شده را تكذيب مي كنم.

وزير آموزش و پرورش با ورود به شهرستان خاش بر مزار معلم ايثار و فداكار حميد رضا گنگو زهي حاضر و با قرائت فاتحه به كار بزرگ اين معلم فداكار اداي احترام كرد.

گفتني است؛ معلم فداكار مدرسه شهيد رحيمي روستاي نوكجو شهرستان خاش 15 فروردين امسال با ايثار جان خود، سه دانش آموز مدرسه را از ماندن در زير آوار و مرگ حتمي نجات داد.


آموزش از راه دور فرصت مغتنم آموزشي براي بازماندگان از تحصيل

مدير آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه آموزش از راه دور فرصت مغتنم آموزشي براي بازماندگان از نظام آموزشي است از تحصيل بيش از دو ميليون و 700 هزار دانش آموز در آموزش از راه دور سراسر کشور خبر داد.

به گزارش ايسنا، گودرز شاهمرادي در گردهمايي موسسان، مديران و کارشناسان مدارس آموزش از راه دور سراسر استان هرمزگان افزود: دو گروه دانش‌آموزان لازم‌التعليم که امکان دسترسي به آموزشي را به هر نحوي ندارند و همچنين افراد بزرگسال تحت پوشش مدارس آموزش‌ از راه دور به روش نيمه حضوري و غيرحضوري قرار دارند که تا سال 95 به طور ميانگين سالانه 248 هزار و 730 نفر تحت پوشش اين آموزش‌ها قرار گرفته‌اند.

به گفته وي، اين فرصت آموزشي براي دانش‌آموزان لازم‌التعليم که دسترسي به مدرسه ندارند رايگان است و افراد بزرگسال بايد برابر نرخ مصوب شهريه ثابت براي هشت واحد درسي 500 هزارريال و هر واحد درسي نيز بين 50 تا 110 هزار ريال پرداخت کنند که در مجموع رقمي بين يک ميليون و 500تا دو ميليون ريال است.

شاهمرادي در ادامه با اشاره به فعاليت جشنواره قلم خاطر نشان کرد: اين جشنواره درچهاربخش دانش‌آموزي، معلمان، خانواده و طرح ايده‌نگاربرگزار مي شود تا با استفاده از ظرفيت ارزشمند مدارس آموزش از راه دور و مشارکت‌هاي بخش‌هاي داخلي آموزش و پرورش و بخش خصوصي توانمندي آموزش از راه دور تعريف کنيم و دانش‌آموزان بيشتري را تحت آموزش قرار دهيم.

به گزارش ايسنا، مديرکل آموزش و پرروش هرمزگان نيز با تاکيد بر اينکه عدالت آموزشي نه يک شعار که راهبرد اصلي وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبير و اميد است از تحصيل 5377 دانش آموز هرمزگاني در مدارس آموزش از راه دور خبر داد.

علي کرمپور افزود: هم اکنون 66مدرسه فعال شامل 38مدرسه پسرانه و 28مدرسه دخترانه در هرمزگان در اين بخش فعاليت دارند که جمعيت دانش آموزان دختر را دو هزار و 163و پسر را سه هزار و 214نفر تشکيل مي دهد.

وي خاطر نشان کرد: شايد تصور براين باشد که به دليل ساختار و نوع تحصيل در اين مراکز کيفيت آموزشي چندان مورد توجه نيست اما اين اطمينان را داريم که آموزش و پرورش با بهره گيري از همه ظرفيت ها توجه جدي را بر ارتقاء کيفيت آموزشي در اين مدارس دارد که جشنواره قلم نيز با همين رويکرد اجرايي مي شود.

وي خاطر نشان کرد: نظام آموزشي کشور با تکيه بر سند تحول بنيادين که نقشه راه آموزش و پرروش است از همه ظرفيت ها براي امکان تحصيل استفاده مي کند تا بتواند عدالت آموزشي را براي همگان فراهم کند.

به گزارش ايسنا، در اين همايش حشتمي، دبير جشنواره قلم با بيان اينکه اختتاميه اين جشنواره 29 اردبيهشت 95 برگزار خواهد شد افزود: اين اولين جشنواره است و در نظر داريم با فراهم کردن شرايط مناسب در کنار اخذ ايده‌ها و خاطره‌ها بتوانيم بستري را فراهم کنيم که محصلان آموزش از راه دور همزمان با تحصيل به فکر کارآفريني و آينده خود نيز باشند.


تاکيد بر توسعه مدارس استثنايي ويژه اوتيسم

مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران به مناسبت روز سلامتي با حضور در مدرسه استثنايي پيک هنر در جمع دانش آموزان اين مدرسه حضور يافت و از نزديک به بررسي موضوعات و مسائل مربوط به آنها پرداخت.

به گزارش مهر، اسفنديار چهاربند طي بازديد از اين مدرسه اظهارداشت: با توجه به اينکه توسعه و بهبود کيفي مدارس استثنايي شهر تهران يکي از اولويت هاي کاري سال جديد خواهد بود، لذا بنا داريم در سال جديد نسبت به ايجاد دو مدرسه اختصاصي دانش آموزان داراي اختلال اوتيسم اقدام کنيم.

وي با ابراز تاسف از ازدياد اين نوع اختلال به واسطه مسائل و مشکلات زيست محيطي اعلام کرد: اميدواريم همه دستگاه هاي ذي ربط در اين خصوص اقدامات مناسب را انجام دهند تا کمتر شاهد توسعه اين نوع از اختلال در جامعه باشيم.


 زنگ تفريح 
 عكس: همايون بديع فر (لنگرودي)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون