جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3592- تاریخ : 1395/01/17 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)


خود را به نديدن زدن، هنر بزرگي که بايد آموخت


تست هوش: جمع نمادين!


يادداشت


حكايت


دلگرمي


درس هاي كوتاه


آيينه شهر
عكس: همايون بديع فر (لنگرودي)

 خود را به نديدن زدن، هنر بزرگي که بايد آموخت 

 
قرنيه چشمي را به چشمي ديگر پيوند مي‌زنند و صاحب چشم پيوند خورده بصيرتي عجيب در ديدني متفاوت پيدا مي‌کند.

اين داستان فيلمي است توليد سنگاپور به نام ”چشم“ که جزو فيلم‌هاي پرهيجان و تکان‌دهنده سينماي خاور دور به شمار مي‌آيد. بر اساس طرح کلي اين فيلم، فيلم‌هاي زيادي در سراسر جهان ساخته شدند.

در يکي از اين فيلم‌ها صاحب قرنيه جديد، به واسطه داشتن اين قرنيه جادويي، اشباح سياهي را در اطراف بدن اشخاص نزديک موت مي‌بيند و ديگري از طريق آن باطن ناپيداي اشخاص را رويت مي‌کند. نکته مشترک اين فيلم‌ها اين است که همه در جست‌وجوي ابزاري هستند براي ديدن ناديدني‌ترين و خصوصي‌ترين بخش وجود يک انسان براي اين‌که او را واقعا آن طور که هست (نه آن‌گونه که به نظر مي‌رسد) ببينند.

به راستي اين همه تلاش به منظور ديدن ناديدني‌ها براي رسيدن به چه هدفي است؟!

پاسخ کاملا روشن است: ”براي اين‌که بتوانيم پيشداوري کنيم و بر اساس مدرک مستندي که ”مي‌بينيم“ حکم به محکوميت افراد صادر كرده و خوب‌ها را از بدها جدا کنيم!“

و براي رسيدن به اين هدف ”پيوند قرنيه کرامت دار“ فقط يکي از روش‌هاست. دوربين‌هاي مادون قرمز که امکان ديد در شب را فراهم مي‌سازند و همچنين دوربين‌هاي مينياتوري مخفي شده در اماکن مختلف، مي‌توانند به ابزاري براي کسب اطلاعات لازم و ناديدني براي پيشداوري در مورد اشخاص به کار گرفته شوند. همين طور سرکشي به کمد خصوصي جوانان و در خفا دفترچه خاطرات آن‌ها را خواندن، و يا ضبط مخفي مکالمات تلفني افراد و حتي ياد گرفتن تکنيک‌هاي روان‌شناسي چهره و خط‌ خواني و کف‌بيني و زبان بدن و ... همگي تلاش‌هايي هستند که انسان‌ها براي انجام آن به‌طور جدي وقت و هزينه مي‌گذارند، فقط براي اين‌که بتوانند به مجموعه اطلاعات قانع‌کننده‌اي جهت پيشداوري در خصوص خوب يا بد بودن طرف مقابل دست يابند. البته بدون مدرک و مستندات و صرفا بر اساس برداشت‌هاي توهمي و ذهني هم مي‌توان افراد را به ”بد بودن“ محکوم کرد. اما وقتي قرار است اين پيشداوري‌ها شکلي قانع‌کننده به خود بگيرند و بعدها فرد قضاوت‌کننده را دچار عذاب نسازند، داشتن مدارک و مستنداتي اين ‌چنيني جزو ضروريات محسوب مي‌شوند و وقتي مدارک کامل شدند و ”بد بودن“ متهم اثبات شد، آن‌گاه ”لحظه پيشداوري“ فرا مي‌رسد و ”آخرين گناه جناب داور“ تا آن موقع زندگي‌اش رخ مي‌دهد! متهم رسواي عام و خاص مي‌شود و شرمنده و خجل گمان مي‌کند که اين فقط اوست که در بين ميليون‌ها موجود پاک، زشت و نازيبا و بد متولد شده است و از اين بابت کلي عذاب مي‌کشد. اما بعد از آن چي!؟ گيريم که آبرو و اعتبار شخصي را ريختيم و او را رسواي عام و خاص کرديم، بعدش چه!؟ با دل شکسته و اميد از دست رفته آن حرمت شکسته به بازگشت به جمع خوبان چگونه کنار مي‌آييم!؟ و چه کسي گفته است که خالق کاينات ما را به خاطر به اين نقطه رساندن يکي از بندگانش (حتي بنده خطاکارش) پاداش مي‌دهد!؟

بعضي مواقع لازم است چيزهايي را که مي‌بينيم فراموش کنيم. صداها و کلماتي را که مي‌شنويم، از ياد ببريم و رفتارهاي ديگران را درباره خود و بقيه ناديده بگيريم. بعضي مواقع لازم است براي حفظ حرمت افراد، خود را به کوري بزنيم و يا سنگيني گوش را براي نشنيدن کلام خطاي افراد بهانه سازيم. بسياري اوقات بايد خود را به خنگي و ناداني بزنيم و با وجود مطلع بودن بگذاريم دروغگويي، دروغش را بگويد و دلش آرام بگيرد. اگر دوستمان هر از چند گاهي به ما حقيقت را نمي‌گويد، از روي فرار نگاه و رنگ رخساره‌اش سريع او را لو ندهيم. بياييد به او اجازه دهيم تا فرصتي براي راستگويي پيدا کند. وقتي جوانمان به گوشه اتاقش مي‌خزد و در خلوت خود قصه برخورد نگاهش با فلان شخص را با رنگ و لعاب در دفترچه خاطراتش مي‌نويسد، در غياب او به سراغ دفترش نرويم و سعي نکنيم با خواندن نوشته‌هايش مچ او را سر سفره و يا دعواهاي خانگي بگيريم. اگر دوست و همکاري سعي مي‌کند چيزي را از ما پنهان کند و ما به طريقي از حقيقت ماجرا خبردار شده‌ايم، اين راز را تا ابد نگه داريم و از خبري که مي‌دانيم، به عنوان حربه‌اي براي بي‌آبرو ساختن و بي‌اعتباري آن دوست و همکار استفاده نکنيم.

خالق کاينات با تلنگري مي‌تواند به ما هم ”قرنيه جادويي“ عطا کند، اما به شرطي که قبل از آن بر دهانمان مهر سکوت بزنيم و چشمان خود را با وجود ديدن حقيقت، به نديدن بزنيم. هنر و مهارت چشم‌پوشي و پوشاندن عيوب ديگران يکي از خصايص انسان‌هاي برتر و شايسته است که فقط افراد موفق واقعي از آن بهره‌مند مي‌شوند. همه کارمندان عالم، رييسي را که بي‌اعتنا به وضع ظاهر کارمندانش، با همه رفتار يکساني دارد، از صميم قلب دوست دارند و برايش جانفشاني مي‌کنند.

همه جوان‌ها، پدر و مادري که فقط کارهاي خوب فرزندانشان را مي‌بينند و رفتارها و گفتارهاي ناپسند فرزندان را به خاطر ندارند و به رخشان نمي‌کشند، از صميم قلب مي‌پرستند.

هيچ کس پرده در و حرمت‌شکن را حتي وقتي دلايلش کاملا روشن و مستدل باشد، دوست ندارد. يک انسان در هر لحظه تغيير مي‌کند و هيچ کس دوست ندارد بر اساس فکر و ذهن لحظه نادرست زندگي‌اش ارزيابي شود. هنر اغماض يا خود را به نديدن زدن هنري است که تنها پس از داشتن آن مي‌توان لايق داشتن بصيرت ديدن واقعيت و حقيقت عالم شد. براي رسيدن به اين بصيرت ”پيوند قرنيه کرامت‌دار“ ضرورتي ندارد. تنها يک دل پرده‌پوش کفايت مي‌کند.

منبع:موفقيت


 تست هوش: جمع نمادين! 

 
با توجه به روابط اعداد، بجاي علامت سؤال، عدد مناسب را جايگرزين نماييد.

سطح دشواري تست هوش: ساده

منبع:آي هوش

جواب تست هوش شماره قبلي:5353

کافي است به رفتار اين سري عددي بيشتر توجه کنيم.

با 2 شروع مي کنيم، يکي مي افزاييم (جمله دوم)، ضربدر 1 مي کنيم (جمله سوم)، 2 تا مي افزاييم، ضرب در 2 مي کنيم و ..

2, 3, 3, 5, 10,

13, 39, 43, 172, 177,

885, 891, 5346, 5353, 37471


 يادداشت 

يک لقمه کتاب!

انبار کوچک خانه، مملو است از بي‎مصرفها و به دردنخورها؛ مملو از چيزهايي که هميشه گفته ايم: يک روز احتمال دارد به کار بيايد!

چمدانهايي که چفت و بست آنها شکسته. گلدان ترک خورده‌‎اي که يادگار عموجان است!

همه را بايد دور ريخت!

انبار را بايد خالي خالي کرد. همين هاست که زندگي را از شکل مي اندازد. همينهاست که زندگي را کهنه مي کند. موريانه خورده، بيدزده، کپک‎زده، درهم شکسته، بي سروته...

ما فقط کهنگيها را پس انداز مي‎کنيم... جاي عشق کجاست؟!..

بخشي از كتاب «يک عاشقانه آرام از نادر ابراهيمي»


 حكايت 

سيب گاز زده

دختر کوچولويي دو تا سيب در دو دست داشت که مادرش وارد اطاق شد.

چشمش به دو دست او افتاد.

گفت: «يکي از سيباتو به من ميدي؟»

دخترک نگاهي خيره به مادرش انداخت و نگاهي به اين سيب و سپس آن سيب.

اندکي انديشيد. سپس يک گاز بر اين سيب زد و گازي به آن سيب.

لبخند روي لبان مادرش ماسيد.

سيمايش داد ميزد که چقدر از دخترکش نوميد شده است.

امّا، دخترک لحظه‌اي بعد يکي از سيب‌هاي گاز زده را به طرف مادر گرفت و گفت: «بيا مامان اين سيب شيرين‌تره!»

مادر خشکش زد.

چه انديشه‌اي به ذهن خود راه داده بود و دخترکش در چه انديشه‌اي بود.

هر قدر باتجربه باشيد، در هر مقامي که باشيد، هر قدر خود را دانشمند بدانيد، قضاوت خود را اندکي به تأخير اندازيد و بگذاريد طرف مقابل شما فرصتي براي توضيح داشته باشد.

برگرفته از يكي بود

تهيه و تنظيم:مهسا خدامراد


 دلگرمي 

همواره به پيش رفتن

به رفتن ادامه بده،هرچند مقصدي نيست.

به دوردست ها چشم مدوز.

كه براي آدمي نيست.

در درون حركت كن،

اما به راهي گام منه كه ترس تو را به رفتن وا مي دارد.

مولانا جلال الدين رومي/كتاب دلگرمي ها


 درس هاي كوتاه 

ترس در دوران نوجواني چگونه است؟

ترس در دوران نوجواني بدليل شناخت عوامل ترس زا ايجاد مي شود.

امين حق وردي روانشناس عمومي در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرد: ترس يکي از اختلال هاي رواني بوده که ريشه دوران کودکي فرد داشته و ميان ترس نوجوان و سن او رابطه مستقيم وجود دارد که هر چه سن افزوده شود ترس او نيز کمتر و شکل آن تغيير يافته و معمولأ اين ترس در اواخر دوره نوجواني بيشتر جنبه اجتماعي خواهد داشت.وي افزود: ترس نوجوان بيشتر بدليل گسترش تماس ها و روابط اجتماعي همچنين بالا رفتن آگاهي او نسبت به عوامل ترس زا از جمله بي کفايتي، بي استعدادي و عدم پذيرش توسط همسالانش در وي ايجاد مي شود. حق وردي افزود: اين ترس مي تواند به صورت هاي مختلفي از جمله دروغ گويي، بزرگ نمايي، دزدي، جلب توجه و خود نمايي جلوه کرده که باعث ضعف در تصميم گيري خواهد شد.اين روانشناس در پايان خاطرنشان کرد: ضعف در تصميم گيري نيز خود باعث ايجاد مشکلاتي از جمله اضطراب، ايجاد افکار وسواسي در فرد، عدم کنترل هيجانات، احساسات و عدم ارتباط سالم با والدين خواهد شد.


سازگاري با محيط يکي از تمايلات مهم نوجواني

يکي از خواسته هاي مهم در دوران نوجواني تمايل به سازگاري خود با محيط پيرامونش است.

فريد منادي روانشناس عمومي در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت:عصيان و سرکشي نوجوان يکي از ويژگي هاي دوره نوجواني بوده که به دليل تضادهاي دروني و عدم درک بزرگسالان اتفاق افتاده که در نتيجه باعث کشمکش هاي دروني و بروز حالات عصبي در وي مي شود.وي تصريح کرد: نوجوان همواره سعي داشته که محيط پيرامون خود را طبق تمايلاتش سازگار کند که در صورت عدم موفقيت باعث ايجاد مخالفت بخصوص با والدين شده که به صورت رفتارهايي از جمله سرپيچي از پدر و مادر، بي تفاوتي نسبت به انجام وظايف خود و عدم ارتباط صحيح بروز خواهد کرد.

منادي افزود:عدم آرامش، تپش قلب شديد، حرکات اضافي، سرگيجه و تهوع، بي خوابي، رنگ پريدگي، لرزش دست و افزايش دماي بدن از جمله حالاتي بوده که بدليل ايجاد اظطراب در نوجوان ايجاد خواهد شد.اين روانشناس در پايان گفت:ناکامي که حالتي از برانگيختگي عاطفي بوده از ديگر عوامل عدم دسترسي وي به اهدافش نظير عدم سازگاري با محيط و برقراري روابط اجتماعي صحيح با اطرافيانش است.


 آيينه شهر 
 عكس: همايون بديع فر (لنگرودي)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون